Daikin binnenunit leidt eigen leven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-06 11:27
Goedemorgen,

Afgelopen week is het Daikin airco systeem geïnstalleerd. Multisplit met 3 Prefera binnenunits. Alle 3 de units heb ik nu in de Online Controller app staan en het werkt allemaal prima. Echter merkte ik gisteren tijdens het eten op dat de unit in de woonkamer spontaan aan ging. Kijkende in de app is het op een stand 'auto' verwarmen/koelen 25 graden gaan staan. Na een minuut schakelde het zelf weer uit. Dit is nog 4 of 5x voorgekomen.

Stomverbaasd ben ik gaan googlen, maar niets gevonden. Het installatiebedrijf weet het ook niet, nooit gehoord. Hoe kan dit?

Zat nog te denken dat wellicht de buren (die ook Daikin hebben) de afstandsbediening onze kant op wijst, maar dat verklaart niet dat het na een minuut weer uitschakelt. Op de site van Daikin zie ik dat je alleen als installateur kunt bellen voor support.

Iemand nog ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je het kanaal van de afstandsbediening kan wijzigen zou ik dat toch eens overwegen.

Wij hebben bijna een jaar lang ons hoofd liggen breken over onze spookdampkap. Het gebeurde maar één keer om de paar weken en lag dus ook aan buren met hetzelfde model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
Admiral Freebee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:49:
Als je het kanaal van de afstandsbediening kan wijzigen zou ik dat toch eens overwegen.

Wij hebben bijna een jaar lang ons hoofd liggen breken over onze spookdampkap. Het gebeurde maar één keer om de paar weken en lag dus ook aan buren met hetzelfde model.
De afstandsbediening van de buren bedoel je denk (ik gebruik alleen de app)? Heb veel documenten nu openstaan, maar een kanaalwijziging van de afstandsbediening heb ik nog niet voorbij zien komen. Zou dit aan installateur kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap-XD
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-06 18:52
Ik heb ook een Daikin airco. Als ik de mijne op auto stand zet dan gaat hij ook regelmatig aan en uit. De unit gaat iedere keer aan om te zorgen dat de temperatuur op de ingestelde temperatuur blijft en schakelt uit als de temperatuur bereikt is. Ik gebruik zelf ook de app deze heeft bij mij nog nooit afgeweken van de ingestelde settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:08
Mijn Daikin stylish doet dat niet en die staat ook op auto. Uit is uit, zo moet het zijn tenzij je iets met IFTTT hebt ingesteld. Wat betreft de afstandsbediening: ga eens naar de buren en vraag of ze willen testen, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
Baklap-XD schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:57:
Ik heb ook een Daikin airco. Als ik de mijne op auto stand zet dan gaat hij ook regelmatig aan en uit. De unit gaat iedere keer aan om te zorgen dat de temperatuur op de ingestelde temperatuur blijft en schakelt uit als de temperatuur bereikt is. Ik gebruik zelf ook de app deze heeft bij mij nog nooit afgeweken van de ingestelde settings.
Probleem is alleen dat ik hem niet op auto heb staan (alleen koelen tot nu toe) en dat het gisteren uitgeschakeld stond. Desondanks is het dus 5 of 6x uit zich zelf aangegaan op een stand die ik niet heb ingevuld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
gron74 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:00:
Mijn Daikin stylish doet dat niet en die staat ook op auto. Uit is uit, zo moet het zijn tenzij je iets met IFTTT hebt ingesteld. Wat betreft de afstandsbediening: ga eens naar de buren en vraag of ze willen testen, dan weet je het zeker.
IFTTT?

Dat ga ik eind van de middag even doen inderdaad. Beetje zonde van de energie zo steeds het aan en uitschakelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Hansjoh schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:56:
[...]

De afstandsbediening van de buren bedoel je denk (ik gebruik alleen de app)? Heb veel documenten nu openstaan, maar een kanaalwijziging van de afstandsbediening heb ik nog niet voorbij zien komen. Zou dit aan installateur kunnen vragen.
Als je alleen de app gebruikt kan je ook even de IR-ontvanger blokkeren met een stukje tape of zo? Of gewoon even vragen aan de buren of ze het willen testen :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
Dennahz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Als je alleen de app gebruikt kan je ook even de IR-ontvanger blokkeren met een stukje tape of zo? Of gewoon even vragen aan de buren of ze het willen testen :)
In eerste instantie dacht ik, dat is een goeie! Echter, als een signaal van een afstandsbediening door 2 muren en paar meter open ruimte heen gaat (vrijstaand), gaat een stukje tape dan wel helpen?

Ik blijf het een sterk verhaal vinden dat een afstandsbediening signaal zoveel bereik zou hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is het een afstandsbediening op infrarood of met radiogolven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:08
Doorgaans zijn afstandsbedieningen infrarood IR en dat gaat doorgaans niet door een raam heen. Ik verwacht dus niet dat het signaal van de buren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 09:07
Het zou zomaar kunnen dat een ander apparaat inrarood signalen uitstuurt, die net lijken op die van de Daikin. Stickertje over de infrarood sensor plakken kan dit uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
Admiral Freebee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:48:
Is het een afstandsbediening op infrarood of met radiogolven?
Let op: Zorg ervoor dat er zich geen obstakels binnen 500 mm
onder de signaalontvanger bevinden. Zij kunnen de
ontvangstprestatise van de gebruikersinterface beïnvloeden.
1 Richt de signaalzender op de ontvanger op de binnenunit
(maximale afstand: 7 m).

Het lijkt mij infrarood. Dus inderdaad, lijtkt mij erg sterk dat het van de buren komt.

In de handleiding zie ik nog wel het volgende:
AAN/UIT-knop
Als er geen gebruikersinterface is, kunt u de unit starten/stoppen
met de AAN/UIT-knop op de binnenunit. Wanneer de unit met deze
knop wordt gestart, worden de volgende instellingen gebruikt:
▪ Bedrijfsstand = Automatisch
▪ Temperatuurinstelling = 25°C

Dit is wat er een paar keer per dag dus gebeurt.. Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:27
to be fair. ik denk gewoon terecht een thermostaat functie die op een vaste temperatuur gaat koelen zodra het te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
TereZz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:56:
Het zou zomaar kunnen dat een ander apparaat inrarood signalen uitstuurt, die net lijken op die van de Daikin. Stickertje over de infrarood sensor plakken kan dit uitsluiten.
Kan ik zeker proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YRBHYP05rHXXRImMWx6VG7T4hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSOuzWhUAFqw21XRqTeyKYt2.jpg?f=fotoalbum_large

Is het het donker grijze ding de IR sensor of wat er rechts naast zit? Eén van de 2 is detectiesensor. Staat weer net niet in de handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
TereZz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:56:
Dat is vrijwel uitgesloten. Iedere fabrikant heeft zijn eigen fabrikantcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
supersnathan94 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:00:
to be fair. ik denk gewoon terecht een thermostaat functie die op een vaste temperatuur gaat koelen zodra het te warm wordt.
Ja maar het gaat niet koelen. Gisterenavond rond 11 uur gebeurde het voor het laatst. Kamertemperatuur was 23 graden, unit ging aan met stand AUTO en 25 graden..

EDIT: ik zou bijna gaan denken dat de aan-uit knop op de unit zelf het probleem is, zeker omdat in de handleiding dit staat:

AAN/UIT-knop
Als er geen gebruikersinterface is, kunt u de unit starten/stoppen
met de AAN/UIT-knop op de binnenunit. Wanneer de unit met deze
knop wordt gestart, worden de volgende instellingen gebruikt:
▪ Bedrijfsstand = Automatisch
▪ Temperatuurinstelling = 25°C

[ Voor 33% gewijzigd door Hansjoh op 16-06-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-07 15:41
rechter sensor is de detectiesensor.

je zegt trouwens dat u unit op verwarmen/koelen staat. Zou je dat in de zomer niet enkel op koelen zetten? Uw unit gaat misschien aan om te verwarmen als het te fris is.

[ Voor 70% gewijzigd door metteko op 16-06-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-07 15:41
slecht contact in de aan-uit knop klinkt zeer plausibel. Dat zou idd mijn hoofdverdachte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Hansjoh schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:04:
[...]

Ja maar het gaat niet koelen. Gisterenavond rond 11 uur gebeurde het voor het laatst. Kamertemperatuur was 23 graden, unit ging aan met stand AUTO en 25 graden..
dit ding kan ook verwarmen toch? dan is 23 graden dus te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
supersnathan94 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:08:
[...]

dit ding kan ook verwarmen toch? dan is 23 graden dus te koud.
Kan inderdaad verwarmen, echter heb ik nooit de stand auto 25 graden ingesteld. In de app heb ik ze alle 3 uitgezet. Toch gaat het een paar per keer dag een minuutje aan op die stand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Hansjoh schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:10:
[...]

Kan inderdaad verwarmen, echter heb ik nooit de stand auto 25 graden ingesteld. In de app heb ik ze alle 3 uitgezet. Toch gaat het een paar per keer dag een minuutje aan op die stand...
tsja dat kan ook een bug zijn. Heb wel vaker van dat soort grappen gezien bij elektronica die gewoon niks zou moeten doen, maar het toch wel doet. Software zegt dat het uitstaat, maar een bugje in de firmware geeft de verkeerde waarde door bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
Mm,

Naar aanleiding van vermoeden slecht contact aan-uit knop (en na reactie van metteko) ben ik er bij gaan staan en raakte ik alleen maar het paneel aan en prompt ging het systeem aan (stand AUTO en 25 gr)..

Vervolgens op de aan-uitknop gedrukt en gaat het systeem niet meer aan na aanraking. Met de app kan ik hem nog steeds inschakelen, zou dit het zijn? Vaag gedoe allemaal..

[ Voor 5% gewijzigd door Hansjoh op 16-06-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Het zou kunnen dat de knop een beetje gekneld zat in de behuizing en deze door warmte/kou wat uit zet en daardoor de knop activeert. Nu je zelf de knop hebt bediend, kan het zijn dat hij nu goed zit en je het probleem dus hebt opgelost.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
The Executer schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:32:
Het zou kunnen dat de knop een beetje gekneld zat in de behuizing en deze door warmte/kou wat uit zet en daardoor de knop activeert. Nu je zelf de knop hebt bediend, kan het zijn dat hij nu goed zit en je het probleem dus hebt opgelost.
Het lijkt goed te gaan, al staat het apparaat nu zelf ook aan vandaag. Klinkt heel plausibel.

Dank voor het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-06 14:50
FrankHe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Dat is vrijwel uitgesloten. Iedere fabrikant heeft zijn eigen fabrikantcode.
Ik heb zelf thuis het probleem dat als ik voor een (Chinese) RGB LED-strip een bepaalde kleur kies, m'n Onkyo receiver aangaat op "GAME" input, en andersom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Mikey! schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:48:
[...]

Ik heb zelf thuis het probleem dat als ik voor een (Chinese) RGB LED-strip een bepaalde kleur kies, m'n Onkyo receiver aangaat op "GAME" input, en andersom :+
En die staan beide in dezelfde ruimte?
FrankHe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:55:
Doorgaans zijn afstandsbedieningen infrarood IR en dat gaat doorgaans niet door een raam heen. Ik verwacht dus niet dat het signaal van de buren komt.
Of te wel, goedkope Chinese rommel houdt zich waarschijnlijk niet aan de standaarden. Het is niet erg aannemelijk dat de afstandsbediening van de buren storing veroorzaakt omdat het signaal dan door twee ramen heen moet, maar het kan ook niet geheel worden uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-06 14:50
FrankHe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:40:
[...]

En die staan beide in dezelfde ruimte?

[...]

Of te wel, goedkope Chinese rommel houdt zich waarschijnlijk niet aan de standaarden. Het is niet erg aannemelijk dat de afstandsbediening van de buren storing veroorzaakt omdat het signaal dan door twee ramen heen moet, maar het kan ook niet geheel worden uitgesloten.
Helaas zit de LED strip onder de TV kast, waar uiteraard ook de Onkyo in staat :+ Ben me er zeker van bewust dit de LED strip degene is die zich niet helemaal aan de regels houdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 20:11
Ik heb exact hetzelfde probleem met de airco in mijn dochters kamer. Dit is echt vreemd, er is geen interferentie van mijn buren. Enkel mijn zoon heeft in zijn kamer infrarood LED strips. Maar dan zou zijn airco aan moeten schieten.

Ik blijf regelmatig problemen hebben met de verbinding met de Daikin App. Ik moet om maand wel eens de stroom eraf doen om ze te laten herconnecteren. Echt hatelijk, het is al 2.4Ghz wifi (voor een 2021! apparaat) met slechte connectiviteit.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik vind het inderdaad ook niet meer helemaal van deze tijd dat die apparaten uitsluitend WiFi 4 op 2.4 GHz doen. Je zou tegenwoordig minimaal WiFi 5 op 5 GHz mogen verwachten, zeker nu met WiFi 6 op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 20:11

JWJ

tc982 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:58:
Ik heb exact hetzelfde probleem met de airco in mijn dochters kamer. Dit is echt vreemd, er is geen interferentie van mijn buren. Enkel mijn zoon heeft in zijn kamer infrarood LED strips. Maar dan zou zijn airco aan moeten schieten.
Ik heb dit vannacht plots ook, nu 4x. De airco sprint van uit stand of van koel stand 22 naar automatisch 25 graden en reageert niet meer op de aan/uitknop of de app. Het lampje staat soms uit uit, soms aan. Vorige week is deze nog schoon gemaakt.

Dat afstandsbediening verhaal is denk niet reëel, de airco reageert niet meer op de afstandsbediening en ik heb geen buren in de buurt of nieuwe apparaten met IR.

Heeft iemand de leverancier gesproken of een oplossing gevonden? @Hansjoh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
JWJ schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:21:
[...]

Ik heb dit vannacht plots ook, nu 4x. De airco sprint van uit stand of van koel stand 22 naar automatisch 25 graden en reageert niet meer op de aan/uitknop of de app. Het lampje staat soms uit uit, soms aan. Vorige week is deze nog schoon gemaakt.

Dat afstandsbediening verhaal is denk niet reëel, de airco reageert niet meer op de afstandsbediening en ik heb geen buren in de buurt of nieuwe apparaten met IR.

Heeft iemand de leverancier gesproken of een oplossing gevonden? @Hansjoh
Bij mij was het dus slecht contact aan/uit knop op de unit zelf. Aangezien je recent hebt schoongemaakt kan het zijn dat dit het probleem is. Kast rondom knop goed aandrukken en een keer goed op de aan/uit knop van de kast drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:13

Freakie1NL

Grote Baas

tc982 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:58:

Ik blijf regelmatig problemen hebben met de verbinding met de Daikin App. Ik moet om maand wel eens de stroom eraf doen om ze te laten herconnecteren. Echt hatelijk, het is al 2.4Ghz wifi (voor een 2021! apparaat) met slechte connectiviteit.
Want in 2023/2024 gaat 5 GHz beter door muren en vloeren heen?
Onzin om voor simpele ' slimme' apparatuur 5 GHz te eisen en het dan over connectiviteit gaan hebben. Dat zal zeker niet verbeteren met 5 GHz.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 20:11
Freakie1NL schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:36:
[...]

Want in 2023/2024 gaat 5 GHz beter door muren en vloeren heen?
Onzin om voor simpele ' slimme' apparatuur 5 GHz te eisen en het dan over connectiviteit gaan hebben. Dat zal zeker niet verbeteren met 5 GHz.
De reden voor 5Ghz te wensen is interferentie en niet betere connectiviteit. We leven niet alleen en rond ons zijn er verschillende modems die wireless uitzenden over verschillende kanalen. Bij 2.4Ghz heb je maar 3 niet overlappende kanalen en bij 5Ghz pakken meer. Ik zet dan ook 2,4Ghz gewoon uit bij mij, maar voor Daikin heb ik dat speciaal terug moeten opzetten.

En dan ook nog eens het feit dat 5Ghz grotere snelheden heeft dan 2.4Ghz. Dus wat is je punt? Een moderne oplossing werkt met 5Ghz. 802.11a (de eerste keer dat 5Ghz commercieel beschikbaar was) is gelanceerd in 1999, dus 24! jaar geleden. Dus het excuus is daar niet.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:13

Freakie1NL

Grote Baas

tc982 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:50:
[...]

De reden voor 5Ghz te wensen is interferentie en niet betere connectiviteit. We leven niet alleen en rond ons zijn er verschillende modems die wireless uitzenden over verschillende kanalen. Bij 2.4Ghz heb je maar 3 niet overlappende kanalen en bij 5Ghz pakken meer. Ik zet dan ook 2,4Ghz gewoon uit bij mij, maar voor Daikin heb ik dat speciaal terug moeten opzetten.

En dan ook nog eens het feit dat 5Ghz grotere snelheden heeft dan 2.4Ghz. Dus wat is je punt? Een moderne oplossing werkt met 5Ghz. 802.11a (de eerste keer dat 5Ghz commercieel beschikbaar was) is gelanceerd in 1999, dus 24! jaar geleden. Dus het excuus is daar niet.
"Echt hatelijk, het is al 2.4Ghz wifi (voor een 2021! apparaat) met slechte connectiviteit."

Waarom zou snelheid relevant zijn voor het aansturen van een airco. Wil je er 8K streams op gaan kijken?

Er is niets mis met 5 Ghz en ik ben zeker voorstander om devices die daar baat bij hebben met 5 GHz te verbinden. Maar dan moet het wel zin hebben om bereik op te offeren voor snelheid.

Of te wel wat is het concrete voordeel van 5 GHz voor een airco?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In basis is het feit dat kanalen overlappen niet echt een probleem. Het zorgt alleen voor storing op andere kanelen wanneer er actief gezonden wordt, wat zich uit in lagere doorvoersnelheden (in extreme gevallen tot bijna niks). Voordeel van die 2.4GHz is dat je ook nog eens een groter bereik hebt, dus ik vind het wel een logische keuze van de fabrikant.

Gelukkig staan apparaten niet 100% van de tijd te zenden, en heeft een airco unit zo goed als geen bandbreedte nodig voor enkel wat stuursignalen (dus zelfs een 802.11b verbinding zou al overkill zijn).

Het wordt pas een probleem als je echt bandbreedte nodig hebt op 2.4GHz. Maar daar heb je tegenwoordig de 5GHz+ band voor.

[ Voor 28% gewijzigd door spone op 22-09-2023 11:10 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• FrankHe
Er is weinig bandbreedte nodig waardoor 802.11b in beginsel volstaat.

De reden waarom fabrikanten nog steeds voor de 2.4 GHz frequentie kiezen heeft te maken met het hoge penetratievermogen van het signaal, gaat gemakkelijker door muren heen dan de 5 GHz band. Waar fabrikanten naar mijn mening nog een slag kunnen maken is door hedendaagse beveiligingsstandaarden te gaan implementeren. WPA2 is op dit moment nog de standaard maar dit zal op een gegeven moment tot het verleden gaan behoren. Implementatie van WPA3 is wat mij betreft een 'must' voor apparaten die nu als 'nieuw' worden verkocht, simpelweg omdat deze apparaten een levensduur hebben van tenminste 15 jaar waardoor je ervoor moet zorgen dat het apparaat klaar is voor de toekomst.

Gelukkig is er een EU-richtlijn / nationale wet op komst die de verkoop van nieuwe apparaten die onveilig zijn vanaf medio 2024 gaat verbieden.

https://www.rijksoverheid...iligheid-slimme-apparaten

De airconditioning units voldoen aan de huidige standaard en mogen dus als nieuw verkocht (blijven) worden.
Pagina: 1