Koelen met water/water warmtepomp Alpha innotec

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-03 15:13
Mijn vraag
Wij hebben nu ongeveer een 6 maanden een Alpha Innotec WZSV 62 K3M. Hij heeft het in de winter maanden keurig gedaan, alleen nu komen de zomer maanden er aan en moet het systeem koelen. En ik heb het idee dat dit nog niet goed genoeg gebeurt.

Mischien lees ik de data verkeerd, of misschien werkt het systeem inderdaad niet naar behoren. Lees ik de data goed af? Hoe zou ik kunnen controleren of de warmtepomp wel koelt? Hoe koel zou een warmtepomp een huis moeten kunnen maken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Software is geupdate naar de nieuwste V3.85.7

- Overgestapt op de nieuwe RBE+ module
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEEhuMHvFzMc-HSvQVC0y1Etpvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ch8ZNTWexYt9x5k8Dr3k8LoN.jpg?f=fotoalbum_large

- Koeling op zowel Buiten tempratuur als Binnen temperatuur gezet

- Overschrijding van Binnen temperatuur zelfs op 0.0h gezet

- Overschrijding van Buiten temperatuur bovengrens op 4h gezet, Onderschrijding op 12h.

Tempraturen volgens de webserver:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5QWxAT-sJ00xk-fcTyRKK12LX4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YERgoNI93M6alkAeYKSbPq4x.png?f=user_large

Waar mijn vraagtekens komen, is dat de Menggroep1-aanvoer nog op 22 graden blijft staan, terwijl de gewenste tempratuur 17 graden is, en de bron tempratuur ook veer lager is, alleen mijn aanvoer / retour blijft op 22 graden steken.

Certified Google Teacher.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:34
Ik denk niet dat dit iets doet: je aanvoer is warmer dan je retour.
De woning zal dus hooguit opwarmen. Waarschijnlijk staat er ergens een instelling niet goed: naar mijn weten moet de aanvoer wel naar 16-17 graden dalen. De woning zelf zal niet onder de 20 komen redelijkerwijs.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Jim423 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:13:
Ik denk niet dat dit iets doet: je aanvoer is warmer dan je retour.
De woning zal dus hooguit opwarmen. Waarschijnlijk staat er ergens een instelling niet goed: naar mijn weten moet de aanvoer wel naar 16-17 graden dalen. De woning zelf zal niet onder de 20 komen redelijkerwijs.
Ik lees de data dus wel goed af...

Ik heb dus de data zo ingesteld dat die de buitentempratuur + binnentemperatuur moet meenemen:
Vrijgave Koeling BH + RT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxoDYtZ6wMMjd8BMvTGLV8BzXQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIUGeWTMxqSq3fXXnxnn8GDy.jpg?f=fotoalbum_large

De invloedsfactor van de RT is 200%, Hij meet momenteel 23,1 graden dus die zou van enorme doorslag moeten zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yWxhI9gU_fk3No6MoiJ5a7ebqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ripmpLnVMmxqL6z7vLfM0civ.jpg?f=fotoalbum_large

De RBE staat ook ingesteld als Ruimte temperatuur opnemer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSmXDhy3aP18CvZ66QYwlAIZkSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApmDz0CBSvIaPJD5cleGddND.jpg?f=fotoalbum_large

In de temperaturen staat de minimale aanvoer van de koeling op 17 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCp0OB_OIoa4zp8DxsHoLJttRiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Huuyyv0Uud2MWKR7drGJTeTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Als we naar de Koelings parameters zelf kijken, zou die vrij moeten geven bij een buiten temperatuur van 20 graden en mengroep dan op 18 graden brengen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRGWi9pNRZk5AoglbbhaMfQSzC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaP2XuVmQuJ34SYInwGiEvWX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu zo staan dat die 4 uur lang de 20 graden overschreden moet hebben, dat die dan het koelen activeerd, en pas als de buitentempratuur 8 uur lang onder de 20 graden is, het weer uit zet. En dat de Ruimtetempratuur een half uur boven de tempratuur moet zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fckHOYMAXpHtWVwNNNERcp20bUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEjJhdCUkv06rVIblkQSHbUh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie zelf niet, welke setting ik mis kan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Hier alle waardes van de pomp op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMbZBtFQR4t2bDbalrtatmVyE38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gx8901D0osk3135qFwxtK9N0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er gebeurd niks: al is de buitentemperatuur op dit moment ook laag.
Het enige wat me opvalt is dat de ruimteopnemer (RBE?) op -2 graden C staat in beide overzichten. Dat lijkt me niet goed maar ik ben niet enorm bekend met dit apparaat. Dat zou natuurlijk ervoor kunnen zorgen dat de unit denkt dat het vriest in de woonkamer en dus niet gaat koelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 16-06-2021 20:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Jim423 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:22:
Er gebeurd niks: al is de buitentemperatuur op dit moment ook laag.
Het enige wat me opvalt is dat de ruimteopnemer (RBE?) op -2 graden C staat in beide overzichten. Dat lijkt me niet goed maar ik ben niet enorm bekend met dit apparaat. Dat zou natuurlijk ervoor kunnen zorgen dat de unit denkt dat het vriest in de woonkamer en dus niet gaat koelen.
Dat wat mij nog niet eens opgevallen, want de act. ruimtetemperatuur is de waarde die de thermostaat op dit moment aangeeft. (wat de ruimtetemperatuur is...)

Ik ga eens op zoek waar die -2 vandaan komt...

Heb de BT-Vrijgave nu op 15 graden gezet (5 graden onder de buiten temperatuur, waardoor koelen onmiddelijk geactiveerd wordt). Nu koelt de pomp dus :) alleen nu nog de vraag, hoe krijg ik dit automatisch

[ Voor 16% gewijzigd door flipkipse op 16-06-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:32
Koelen moet gebeuren met menggroep2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Koelen kan ook met menggroep 1 vziw.

Waar het fout gaat is de 20 graden en 4h instelling. Hij gaat pas koelen als de gemiddelde temperatuur 4h boven de 20 is. Gemiddelde is over 24h.
Die 20 kan dus wel naar 19 en 4h naar 1.5h om te beginnen, en dan maar kijken hoe het gaat. Sowieso koelt hij nu wel met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
BadConnection schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:53:
Koelen moet gebeuren met menggroep2.
Ik heb gekeken, en het systeem heeft geen menggroep 2

Als ik hem geforceerd laat koelen zien de waardes er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpf3HC_8V1t2mXrULdQqssatQjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GrLO6c3OzLflLoUKwcHwcZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de BT-Vrijgave weer hoger gezet. gemiddelde tempratuur is boven de aangegeven waarde, maar hij gaat niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:09
@flipkipse Je aanvoer is 17,7 en retour 20,3. Dat betekent dat er dus wordt gekoeld... Hoe kom jij tot de conclusie dat er niet gekoeld wordt op dit moment?

Overigens lijkt het erop dat jij een correctie hebt uitgevoerd op de ruimteopnemer van -2C? Of lees ik dat verkeerd?

[ Voor 27% gewijzigd door Bo0bz op 17-06-2021 09:39 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
Bo0bz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:35:
@flipkipse Je aanvoer is 17,7 en retour 20,3. Dat betekent dat er dus wordt gekoeld... Hoe kom jij tot de conclusie dat er niet gekoeld wordt op dit moment?
Klopt, zoals boven de afbeelding staat; ik heb hem nu geforceerd laten koelen. Dit door de BT(buitentemperatuur)-vrijgave op 14 graden te zetten. Dit om te testen of de koeler uberhaupt wel werkte, om hardware defect uit te sluiten.
Bo0bz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:35:
@flipkipse
Overigens lijkt het erop dat jij een correctie hebt uitgevoerd op de ruimteopnemer van -2C? Of lees ik dat verkeerd?
Dat is dus de vraag, ik heb nergens een -2 ingesteld, en boven aan suggereerde iemand dat deze waarde de actuele temperatuur waarde aangaf.

Maar ik weet nu dus dat het activeren mis gaat door de koeler niet activeerd door deze instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idmFpgZ8EeBJlKuWmpU-WYUQOpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VdSaQdrWYiHPCLLJE0ySVeQe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO2zzdtzAjvr0qaEyDSHbmD68-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i5O7XvOy9MrWikKvv60Zq6R0.png?f=user_large

Nu is de vraag dus nog; maar waarom dan?

[ Voor 22% gewijzigd door flipkipse op 17-06-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als dat een correctie is mogen ze dat er wel eens voor zetten.
Anyway: op 14 graden werkt het: op 20 graden niet. Kun je eens testen bij welke temperatuur hij begint met koelen: stel dit is 17 graden zou het te maken hebben met de ingestelde temp menggr 1 ?
Hou er trouwens rekening mee dat in beide eerste voorbeelden de buitentemperatuur onder de 20 graden is. Dan gebeurd er dus sowieso niks.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 17-06-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 09:16
Ik heb de RBE+ module ook geplaats, fijne aanvulling en ziet er goed uit.
Wat me wel opvalt: sinds het aansluiten komt er een knesperend / piepend geluid uit de printplaat waarop de RBE aangesloten is. Een typisch stroom geluid als iets niet goed contact maakt.
Ik heb de voorgeschreven kabel gebruikt (LiYY 0,34 mm) en de lengte is 5 meter.
Er zat geen groen aansluitblokje en was ook niet bijgeleverd. Had er nog 1 liggen die ik hiervoor gebruikt heb. Dat kan t probleem niet zijn lijkt me.

Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 12:41
@flipkipse ben je hier ooit uit gekomen? Wil zelf ook de koeling instellen maar ik kom er ook niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k. Bode
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-06-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zPjy2SViYStYT5TO9blhe0EltI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SarU40D75SA6rr76ilQHCJMO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu mijn eerste zomer met de warmtepomp, ik heb veel gehad aan de tips die geschreven zijn. Wat ik niet weet en ook niet achter kan komen is hoe ik de “koele ventilatie” kan opschroeven. Heeft iemand een idee?

Ik hoor het graag.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimpinkse
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-06-2023
@flipkipse wat zijn nu je instellingen waarmee je koeling realiseert? sinds 2,5 week woon ik in nieuw huis met apha innotec warmtepomp met bron buizen200m diep. deze is 'standaard' geinstalleerd door installateur... zou goed moeten gaan, geef het tijd en nog veel vocht in huis zijn teksten van installateur. Maar s nachts/ochtends blijft het hier 25 graden in hele huis en ik ervaar geen koeling gedurende dag/nacht. Met overdag 30 graden is mijn enige optie rond 6 uur alle ramen en deuren open en koelen (17 graden op het moment).. Maar warmtepomp zou toch zijn bron moeten gebruiken... hoe krijg ik dat geactiveerd?

[ Voor 16% gewijzigd door jimpinkse op 13-06-2023 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k. Bode
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-06-2023
Op dit moment staat de warmtepomp op
BT overschrijding 1.5h
BT onderscheiding 12.0h

RBE: Invloedsfactor 200 %

Op te foto zijn er getallen zichtbaar van de koude lucht stroom voorziening. (Wanneer kapje er af is.)
Is het mogelijk dat ik hiermee de koude lucht stroom harder en zachter kan zetten? Of zit dat echt in de instellingen van de warmtepomp?

Ik hoor graag van u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO8EmIGKKIS_b6OLQ5E4RWJ9stM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jumQ1HhuvVQfhJ4MuQmY9ZG9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
k. Bode schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:20:
Op dit moment staat de warmtepomp op
BT overschrijding 1.5h
BT onderscheiding 12.0h

RBE: Invloedsfactor 200 %

Op te foto zijn er getallen zichtbaar van de koude lucht stroom voorziening. (Wanneer kapje er af is.)
Is het mogelijk dat ik hiermee de koude lucht stroom harder en zachter kan zetten? Of zit dat echt in de instellingen van de warmtepomp?

Ik hoor graag van u.

[Afbeelding]
Het inmiddels al najaar maar dit is niet je warmtepomp, dit zijn de uitlaten van de WTW en die installaties zijn (bijna zeker) niet met elkaar verbonden. Dit zijn uitlaten van Zehnder dus waarschijnlijk is je WTW ook van Zehnder. Deze uitlaten zijn enkel bedoelt om de hoeveelheid lucht in te stellen. Die zijn als het goed is ingeregeld vanuit oplevering dus ik zou daar verder niet aan draaien. Tipje is wel om je filters te vervangen want zo te zien heb je al aardig vervuilde lucht naar binnen geblazen aan de zwarte vlekken te zien.

De warmtepomp koeling is enkel voor de vloerkoeling door je vloerverwamingsbuizen. Volgens mij koelt de installatie pas bij 5 graden verschil. Online vind ik: Als de buitentemperatuur 6 uur lang (fabrieksinstelling) boven de ingestelde vrijgave temperatuur (standaard 20°C) komt of deze 5°C overschrijdt, zal de warmtepomp koud water door de vloerleidingen pompen waardoor de woning gekoeld wordt.
Pagina: 1