Reparatie - is deze weerstand niet goed meer?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.917 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-06 00:08
Hallo,

Ik ben een lcd monitor van een kennis aan het repareren (hobby). Alle condensatoren heb ik vervangen, en hij start in elk geval op en blijft ook aan (dit is al beter). Alleen hij start het beeld nog niet.

Hij maakt een hissend geluid, vermoedelijk vanuit dat gele blok. Er zit een weerstand daar die een iets bruine draad heeft ipv silver zoals de rest.

Zal dit het probleem zijn? (heb helaas geen weerstanden thuis om snel te testen zoals met de condensatoren)

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhAcGFIxl5iJAfuTt9mndQn7NW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju6pXw9yjQOsgoeS8vaipoG4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ziet er niet verbrand uit voor zover zichtbaar op de foto. Anders zou je hem nog kunnen nameten en controleren of dat die waarde overeenkomt met de kleurcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
_ferry_ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:09:
Ziet er niet verbrand uit voor zover zichtbaar op de foto. Anders zou je hem nog kunnen nameten en controleren of dat die waarde overeenkomt met de kleurcode.
Ik heb alleen een standaard multimeter. Hoe doe ik dat?

Edit: 2.17 waarde op 20K OHM. Als ik op de onderkant de meter zet, want het bruine stuk werkt niet.

Heb geen 'currence meter' of iets wat werd aangeraden om de capacitors door te meten.

1 grote capacitor van 450V 100uf heb ik namelijk niet, de rest heb ik vervangen. Ik zat al te denken of er een slechte zit tussen de nieuwe.

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 15-06-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de weerstand verbrand zou moeten zijn is het de weerstand zelf die moet verkleuren. Een pootje van nog geen milli-ohm zal niet verkolen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat bruine is gewoon isolatie. Niks mis met die weerstand.
Heb je een schema, en ben je aan het meten aan dat ding? Of ben je maar rücksichlos wat onderdelen aan het vervangen in de hoop dat het toevallig goed komt?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09
Harm_H schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:12:
1 grote capacitor van 450V 100uf heb ik namelijk niet, de rest heb ik vervangen.
Dus je hebt er 1 nog niet vervangen? Zo gaat dat altijd he, je zal zien dat net die het probleem was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
evilution schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:01:
Dat bruine is gewoon isolatie. Niks mis met die weerstand.
Heb je een schema, en ben je aan het meten aan dat ding? Of ben je maar rücksichlos wat onderdelen aan het vervangen in de hoop dat het toevallig goed komt?
Ja, ben rücksichlos dingen aan het vervangen en hopen dat het werkt. De helft van de tijd zijn het slechts caps en als jullie wat minder elitair zouden doen dan zouden meer mensen durven te repareren.

Hoe kom ik aan een schema van een willekeurig oude lcd monitor? Hoe moet ik de dingen meten met een normale multimeter?

Continuïteit tussen wat en wat?

Dat is prettig aan dingen die stuk zijn, erger maken kan niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Harm_H op 16-06-2021 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Hissend geluid klinkt mij als iets van hoogspannings deel. Dat zou ook kunnen kloppen met het deel van het circuit wat je hier op de foto hebt staan.
Wat voor een backlight heeft die monitor?

In een lcd kan dat dan de voeding/inverter voor/of de ccftl backlight zijn. Als je hem aan zet en je schijnt er met een zaklamp op, zie je dan dat er beeld wordt gevormd?

Het kan best zijn dat de ccfl zelf defect is. Het hoeft niet het inverter circuit te zijn waar het hissende geluid uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Candymirror schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:59:
Hissend geluid klinkt mij als iets van hoogspannings deel. Dat zou ook kunnen kloppen met het deel van het circuit wat je hier op de foto hebt staan.
Wat voor een backlight heeft die monitor?

In een lcd kan dat dan de voeding/inverter voor/of de ccftl backlight zijn. Als je hem aan zet en je schijnt er met een zaklamp op, zie je dan dat er beeld wordt gevormd?

Het kan best zijn dat de ccfl zelf defect is. Het hoeft niet het inverter circuit te zijn waar het hissende geluid uit komt.
Soms geeft hij 1 seconde beeld en gaat dan uit.

Voor de reparatie ging de aan- en uitknop lichtje uit na 3 seconden. Nu blijft deze wel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Harm_H schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:49:
[...]

Ja, ben rücksichlos dingen aan het vervangen en hopen dat het werkt. De helft van de tijd zijn het slechts caps en als jullie wat minder elitair zouden doen dan zouden meer mensen durven te repareren.
Nou nou nou, dat hoeft nou ook weer niet. evilution heeft een punt. Ik ben groot voorstander van repareren daar waar mogelijk, maar als je het probleem niet helder hebt en er blijkt meer aan de hand te zijn dan alleen kapotte caps, dan loop je risico op een mislukking. Dat zul je moeten accepteren en daar is niks elitairs aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik weet niet om wat voor een monitor het gaat maar werkende 2e hands zijn monitoren tot 22" tientjes werk en nieuw heb je al een 24" voor 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]
Hoe kom ik aan een schema van een willekeurig oude lcd monitor?...
Door model, fabrikant, typenummers, etc in dit topic te noemen
...Hoe moet ik de dingen meten met een normale multimeter?...
Door één kant los te solderen van de weerstand kun je hem betrouwbaar meten en vergelijken met de waarde die er op staat (47kΩ in dit geval)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Brahiewahiewa schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:33:
[...]

[...]

Door één kant los te solderen van de weerstand kun je hem betrouwbaar meten en vergelijken met de waarde die er op staat (47kΩ in dit geval)
En als je een schema hebt door op zinnige plaatsen in het circuit spanningen en signalen te meten en of te bekijken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
[...]

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsnCckdIhIGpqJrZLVAlqnoZ7E8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqZ9oEp5Odgk7bRHJzLmPmjs.jpg?f=fotoalbum_large

Type PCB:
pw12004SP

Aliexpress geeft hierop al de accurate bordjes. Dus hoe vind je dan de schema's?

Dat zwarte weggestreepte zat er al somehow.

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 17-06-2021 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
memphis schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:55:
Ik weet niet om wat voor een monitor het gaat maar werkende 2e hands zijn monitoren tot 22" tientjes werk en nieuw heb je al een 24" voor 100 euro.
Dit klopt. Daarom zei ik dat het hobby was. Mijn soldeer vaardigheden bijwerken.

Daarnaast is alles zo goedkoop omdat vervuilen gratis is. Het is ook een principe kwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53

MsG

Forumzwerver

Inderdaad al eens met een zaklamp goed op het scherm geschenen? Ik ben zelf ook wel van het repareren en bij diverse modellen is het een koud kunstje, maar de ccfl backlight modellen sla ik zelf over, gezien hun hoogspanningscircuit er tussen, en je met led verlichte monitoren vaak minder andere oorzaken hebt van defecten dan caps of weerstandjes.

Als je er op Tweakers niet uitkomt, waar ze veel meer aankoop-georienteerd zijn dan reparatie-georienteerd, zou je het eens op het badcaps Forum kunnen proberen, daar zit het vol met mensen die jouw reparatie-instelling delen.

[ Voor 24% gewijzigd door MsG op 17-06-2021 08:11 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-06 16:11

dijkmane

biertje ?

ik zie een trafo, dat gele ding, op de print een dikke witte baan en een woord "HOT"
je bent dus bezig in het hoogspanningsdeel van een schakelende voeding.
ok, die werken op een hoge frequentie, dat is misschien wat je hoort, maar is de voeding wel stuk ?

wat meet je aan de output van de voeding, welke spanningen gaan de monitor in ?

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Harm_H schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:04:
[...]

Dit klopt. Daarom zei ik dat het hobby was. Mijn soldeer vaardigheden bijwerken.

Daarnaast is alles zo goedkoop omdat vervuilen gratis is. Het is ook een principe kwestie.
Als dit een hobby van je is is de 1e indruk dat je er niet veel kaas van gegeten hebt.....

Je moet googlen op "service manual [merk/model]"
Deze zou een dezelfde voeding hebben uitgaande van je printnummer:
https://www.manualslib.co...amsung-2232mw.html#manual

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 16:40
memphis schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Als dit een hobby van je is is de 1e indruk dat je er niet veel kaas van gegeten hebt.....

Je moet googlen op "service manual [merk/model]"
Deze zou een dezelfde voeding hebben uitgaande van je printnummer:
https://www.manualslib.co...amsung-2232mw.html#manual
Stomme opmerking is dat. Als je een hobby hebt moet je er gelijk een expert in zijn? Ik vermoed dat dit een hobby is juist omdat hij er wel veel kaas van wilt eten.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik zie dat hij een output moet geven van 5.1 volt DC, 15 volt DC en 700V AC(deze zal lastig/niet te meten zijn). Komen de gelijkspanningen er wel uit? dan kun je die circuits al overslaan. En die 700V kun je tot aan de step up trafo meten, maar pas daarmee goed op.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

batumulia schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:39:
[...]

Stomme opmerking is dat. Als je een hobby hebt moet je er gelijk een expert in zijn? Ik vermoed dat dit een hobby is juist omdat hij er wel veel kaas van wilt eten.
Ik zeg niet dat je er een expert in moet zijn maar ik mis hier al een stukje basiskennis.

Overigens hoeft het probleem niet in de voeding te zitten maar kan ook ergens in de helderheidsregeling zitten of een connectorverbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:10

AlphaRomeo

FP PowerMod
memphis schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Hey joh, doeslief.

Ik kan het alleen maar toejuichen dat mensen zelf oude zooi proberen te repareren. De afvalberg is al groot zat, en een deel van de oorzaak daarvan dat het vaak zo goedkoop is om iets te vervangen dat men niet meer de moeite neemt om het te willen repareren.

Daarnaast is het een mooi leertraject, en zoals TS aangeeft: erger kan het niet worden.

-----
Anekdotisch voorbeeld, een kennis van mij had de huishoudmachine kapot, het ding was zwaar belast geweest, gaf rook en stonk. Ik weet vrij zeker dat dit een aanloopcondensator was die geploft was, zo rook het ook. Verteld om het ding een keer open te schroeven waarop ik meteen de vraag kreeg of ik hem niet mee wilde nemen, ik mocht hem wel houden. Daar had ik echter geen tijd voor en zo'n ding is mij ook te groot. Een aantal weken later vroeg ik of ze hem nog open hadden geschroefd, antwoord: nee, we hebben al een nieuwe gekocht voor 50 euro bij de Aldi. :/ De oude is weggegooid.

[ Voor 7% gewijzigd door AlphaRomeo op 17-06-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590973

AlphaRomeo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:24:
[...]

Hey joh, doeslief.

Ik kan het alleen maar toejuichen dat mensen zelf oude zooi proberen te repareren. De afvalberg is al groot zat, en een deel van de oorzaak daarvan dat het vaak zo goedkoop is om iets te vervangen dat men niet meer de moeite neemt om het te willen repareren.
Het principe is goed. Echter zitten er ook risico's aan verbonden (ook als je weet wat je doet): brand en elektrocutie. Ik vermoed dat @memphis daarom een beetje kortaf reageert >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Je kan de output van de ccfl inverter ook "non-invasive" controleren. Als je over een osciloscoop beschikt kun je een diode gebruiken als probe. Plaats de diode tussen de beide aansluitingen van de probe aansluitingen van oscilloscoop en beweeg deze richting de output van de ccfl inverter. Als je een mooie halve sinus in beeld krijgt, geeft dat een redelijke indicatie of de inverter nog werkt.

En zoals eerder opgemerkt, test met een zaklamp of na het wegvallen van het "beeld", je nog wel de pixels op je scherm hebt. Kans is groot dat enkel het backlight gedeelte nog defect is.

Als de inverter nog werkt en je hebt nog pixels op de juiste plek op het scherm (zaklamp check), dan kun je de ccfl vervangen.

Heb je alleen nog pixels op de juiste plek, dan kun je ook overwegen het gehele ccfl inverter circuit de verwijderen/ontkoppelen vd voeding en de ccfl te vervangen door een ledstrip. Hier zijn op ali ccfl ledstrip replacements voor te vinden. gewoon de juiste lengte zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Heel simpel, een hobby is in mijn ogen iets waarin je je verdiept en enige kennis in op doet. Zoals ik al eerder aangaf is een pootje van een weerstand een pure geleider en zal echt als laatste verbranden, als je die ervaring niet hebt is de hobby of in een heel pril stadium of heb je het nog niet ervaren.

En natuurlijk is het kunnen repareren aan te moedigen maar blind alles vervangen is geen repareren

En ja, servive manuals helpen maar soms ook moeilijk vindbaar. Daarom kunnen datasheets ook al goed werken en veel vaker makkelijker vindbaar, U101 ziet er naar uit dat die de basis van de voeding vormt, het typenummer in google zal ook vast hits geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

memphis schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:56:
[...]

Ik zeg niet dat je er een expert in moet zijn maar ik mis hier al een stukje basiskennis.
Iedereen moet ergens beginnen toch ? Als het je frustreert dat hij basiskennis mist, er zijn genoeg andere topics ;)

Ik ben het eens met @MsG, heb je al met een zaklamp gekeken op het scherm wel beeld geeft?

Als je weerstanden etc door meet, altijd 1 poot loshalen en dan meten. Anders meet je namelijk gewoon de rest van het circuit...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Oke 'the plot thickens', ik dacht dat het niet meer lukte met de monitor gezien de ccfl discussie.

Heb er 2 dagen niet aan gezeten. Zet ik hem nu aan: plots beeld!?!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7-lzAzlX7tag3t5xCgA5wEvIlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpafZCieGn1oGjVlk6iSNBZD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb letterlijk niets veranderd, want ik was van plan met de zaklamp te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYgVIwbo41qz334X0oQy7Il9fC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzFfESlL2fL7DUcAT5AMyCsl.jpg?f=fotoalbum_large

Is 64hz normaal?

Het systeem detecteert nu ook de resolutie, volgens mij was dit eerder ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-1jLSUIzxvdncPHvamn9duD6lY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZHOefVl5nZdvXacYsyz48Tn.jpg?f=fotoalbum_large

Na een minuutje ging hij helaas dan toch uit. Hoe heeft hij het opeens nu gedaan. Is die dikke condensator - 450V 100uf die ik niet heb - in de tussentijd ontladen ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door Harm_H op 17-06-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
[...]

Hoe halen jullie die er uit want je vinger brand er af }) , met een pincet ging het.

De weerstand geeft 47.6 op stand 200k multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Het doet me heel erg denken aan deze fix:

YouTube: Fix Monitor Turns Off after few seconds or Minutes Repair Guide- DEL...

Hier vervangt hij een IC die het bord 'beschermd'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Harm_H schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:29:
...Is die dikke condensator - 450V 100uf die ik niet heb - in de tussentijd ontladen ofzo?
https://www.baco-army-goo...s/elco-100uf-400volt.html voor een schappelijk bedrag

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Het kan echt van alles zijn, van een condensator die niet goed is tot een verrotte ntc of ptc...

Ik ben bang dat je er niet snel achter komt wat hier aan de hand is...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Warmte probleem?

Met dit kan je dat soort problemen opsporen https://www.allekabels.nl...691/spray-vriesspray.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-06 16:11

dijkmane

biertje ?

ga nou eens meten.
als beeld uit, welke spanningen komen er dan uit je voeding, welke(n) valt er weg.
dan kun je gericht zoeken.
inplaats van met hagel te schieten en op de gok maar onderdelen erin te stoppen.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

memphis schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:01:
... maar blind alles vervangen is geen repareren ...
zo ben ik anders ook begonnen met de hobby, je leert er wel een hoop van.

en als één van mijn arcade crt monitors kapot gaan, vervang ik ook alles. Alle condensators en de meeste transistors. Dan is dat tenminste weer gedaan, het meeste is daar dan ook 20-40 jaar oud _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:41

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dijkmane schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:01:
ga nou eens meten.
als beeld uit, welke spanningen komen er dan uit je voeding, welke(n) valt er weg.
dan kun je gericht zoeken.
inplaats van met hagel te schieten en op de gok maar onderdelen erin te stoppen.
I agree. Het eerste wat ze ons hebben geleerd bij de electro opleiding: Meten is weten. Uiteindelijk komt alles daar iedere keer op neer.

Iedereen roept altijd dat je de condensators maar gewoon direct moet vervangen. Dat is vaak echter niet direct gerelateerd aan het probleem. Natuurlijk is alles direct vervangen preventief, maar als er al iets stuk is, wil je eerst weten WAT er precies stuk is. Anders bestaat de kans dat je nieuwe condensators/transistors/diodes/etc straks alsnog stuk zijn. Ik kom daarom weer terug op de eerste alinea van deze post: Meten is weten.

@Harm_H Wanneer je de monitor probeert in te schakelen, èn aansluit op de computer, wordt die dan ook gedetecteerd wanneer er geen beeld is?

Zo niet, dan is de kans zeer groot dat het probleem zich bevindt in de voeding. Als je wel het Windows geluidje hoort van het aansluiten van een apparaat, dan zou ik toch het LCD driver board of de CCFL/CCFL driver verwachten. een zaklamp van bijvoorbeeld de telefoon zou je al kunnen gebruiken om te zien of het LCD wel aan staat, maar gewoon geen achtergrond licht krijgt.

Overigens, nog een tip: Wanneer je zware condensators of bijvoorbeeld CRT-tube's wilt ontladen, niet gewoon een schroevendraaier eroverheen halen. Ze kunnen daardoor beschadigen. Het verstandigst is om het circuit een paar seconden te sluiten met een 5W weerstand van ongeveer 470 Ohm.

[ Voor 10% gewijzigd door InjecTioN op 18-06-2021 10:24 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Lees anders dit verhaal eens, hoe iemand lang bezig is geweest om een PSU te repareren.

https://www.tomshardware.com/reviews/psu-repair,4147.html

Goed leesvoer, zal je helpen met je troubleshooting skills. Haal een goed boek uit de bibliotheek over basis electronica (weerstanden, condensators, transistors, hoe je stroom en spanning meet, hoe je schema's moet lezen, hoe je secties van pcb's kan ontcijferen met wat logica etc).

Er zullen vast meetpunten zitten op de pcb, waar je de gevraagde spanningen kan meten. In de electronica is meten weten, ipv op de SEH terecht komen met derde graads interne verbrandingen door een stroomstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
InjecTioN schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:20:
[...]

I agree. Het eerste wat ze ons hebben geleerd bij de electro opleiding: Meten is weten. Uiteindelijk komt alles daar iedere keer op neer.
Je hele post is prima, maar hoe dan en wat moet ik meten?
(heb een multimeter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Harm_H schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Je hele post is prima, maar hoe dan en wat moet ik meten?
(heb een multimeter)
Beginnen met een cursus Elektronica bij bv Dirksen zodat je wat meer componentkennis op doet en weten hoe ze werken. Om vervolgens de specsheet van het gebruikte IC of gewoon het schema bij te pakken waar mogelijk wat spanningen bij staan maar zeker zaken zoals referentiespanningen, signaal vormen etc terug te lezen.

Een beetje multimeter dat ook capaciteit kan meten is erg handig om je condensatoren te controleren op hun waarde. Bij ali heb je voor nog geen 2 tientjs een component tester dat veel kan detecteren.

[ Voor 16% gewijzigd door memphis op 18-06-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Hoe moet ik de dingen meten met een normale multimeter?
Goede vraag, want menige leek beseft niet dat je voor het meten van een weerstand absoluut nodig is om deze tenminste aan één kant los te maken. Doe je dat niet, dan mag het duidelijk zijn dat je ook alles wat parallel staat aan de weerstand mee meet. Dat je daarmee dus heel veel kans hebt op een sterk misleidend meetresultaat. En heel soms kan het gebeuren dat die parallel-meetstroom een gevoelig circuit vernielt. Verder neem ik aan dat je bekend bent met het werken met multimeters en met de kleurcode van weerstanden. Dat laatste vind je eenvoudig met die zoekterm via Google.

PS:
Wat bedoel je met die opmerking over elitair? Want ik bespeur daar eigenlijk niets van.

Edit:
Bij nog eens nalezen zag ik dat mijn advies van aan één kant losnemen overbodig was, omdat dit al was opgemerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 18-06-2021 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knuller
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik ben toch benieuwd hoe het gaat met onze ijverige DIY reperateur, er zijn veel mensen die met trial and error miljonair geworden zijn. Nou is het de TS daar niet om te doen, hij heeft net zoals ik een grote hekel aan weggooien. Dat kan altijd nog nadat ik het echt heb gesloopt, want ook ik snap er geen hol van maar in de oogjes van mijn kinderen ben ik de grote reparateur ( die slopen echt alles) Daarom zullen zij leren hoe je een badje plakt en een velgje wisselt. Maar ook dat je nooit zomaar iets moet weggooien want dat is slecht voor het millieu en je koopt een nieuwe wat de productie lekker op gang houdt.
Met de opkomst van repair cafe's en het vergaan van de computerbeurs moeten we allemaal maar goed gaan beseffen dat repareren de wereld een duw in de rug zal geven en hopelijk sneller zal herstellen.

Goed ik wou 1 vraagje stellen over mijn _/-\o_ power supply fusible resistor maar ik ben verdwaald en zit op het verkeerde forum.

Ps die link naar tomshardware is echt de moeite voor de beginners.

Groetjes

Der Knuller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

SA007

Moderator Tweaking
Ehm? Mis elke vorm van relevantie voor dit topic.

Deze kan voorlopig dicht tenzij de TS 'm weer open wil.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.