Vragen/keuzes: hybride warmtepomp/airco - vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paardenbloem
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-01 20:12
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met de voorbereidingen om een deel van ons huis te verbouwen. Aannemer en installateur zijn al betrokken bij de voorbereidingen en hierdoor zijn al diverse zaken besproken maar nog niet afgesproken.

Een belangrijk onderwerp is het verwarmen van ons huis. Wij hebben een oud vrijstaand huis uit 1900 waarvan de achterkant van de woning op het noordwesten is gericht en aan open gebied ligt. We wonen er al 10 jaar dus weten wat ons verbruik is v.b.w. gas/elektriciteit en houden ook nog eens van comfort :-) Verbruik is dus vrij hoog...

Onze woning bestaat nu nog uit 2 geschakelde delen en het meest slechte geïsoleerde deel, het deel waar o.a. de keuken staat, gaat nu volledig verbouwt worden. We zullen er hoe dan ook op vooruitgaan v.w.b. comfort/lager verbruik.
Het andere deel, waar o.a. de woonkamer is, is redelijk geïsoleerd (goede dakisolatie, spouwmuur met minimale isolatie, dubbel glas wat ook vervangen gaat worden voor nieuwe kozijnen met hr++ glas).

Dit is even wat achtergrondinformatie wat hopelijk mee kan helpen. Het keukendeel wat we gaan verbouwen is dus niet geïsoleerd en echt een gat waar een groot deel van het verbruik naartoe gaat (naar buiten dus).

Ok, nu meer to the point v.w.b mijn concrete vraagstelling..
Het keukendeel krijgt vloerverwarming en een grote glazen gevel van ca. 6 m lang. Glazen gevel staat op het noordwesten.
Nu adviseert de installateur om langs de glazen gevel soort convectorunits te plaatsen die met kleine ventilatoren warmte verspreiden om koude van de gevel uit de lucht halen.. Alleen ik vind dat echt heel lelijk in de vloer en probeer te achterhalen of dit echt, echt nodig is of dat zonder ook prima te doen is.. Is dit echt nodig bij een glazen gevel, iemand ervaring hiermee?
Achteraf in de vloer plaatsen is eigenlijk niet te doen als blijkt dat het wel nodig is.

Volgende vraag:
Onze cv ketel is ca. 4 jaar oud en wij overwegen om naast de ketel een hybride warmtepomp te plaatsen. Dit willen wij in eerste instantie doen om het gasverbruik naar beneden te brengen. Helemaal van het gas af is niet ons uitgangspunt.
Of is het misschien interessanter om overal airco te plaatsen en bij hele koude momenten die als bijverwarming te gebruiken naast de cv? Onze woonkamer, heeft en krijgt namelijk geen vloerverwarming, daar blijven wij verwarmen d.m.v. cv. . Of zijn airco's te weinig toereikend om bij te verwarmen?

Ik ben zoekende naar oplossingen met een goede mix van comfort en verbruik enigszins onder controle te krijgen.
Uiteraard zijn dit allemaal punten die verder besproken gaan worden met installateur maar wellicht zijn er andere (betere) invalshoeken.

De keuken en woonkamer krijgen wel een open verbinding met elkaar. Zie tekening voor beeldvorming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twMaUhbcDwbcSrXq8_L0IY_e-3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IEwPGCLpiChcAQ886ECffbmv.jpg?f=user_large

Alle reacties

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:18
Ik neem aan dat de nieuwe (?) glazen gevel toch ook bestaat uit hr++(+) glas? Waarom zou dit zoveel koudeval opleveren dat de normale hoofdverwarming geen aangenaam klimaat kan bewerkstelligen?

Ik heb een schuifpui van 5m breed van vloer tot plafond zo’n beetje. Inmiddels zo’n 4 jaar geleden geplaatst in de achtergevel die op het noorden gelegen is. Met hr++ glas merk ik geen onaangename koude. Toegegeven, we zitten er circa 1,5m vandaan. Maar uit jouw tekening maak ik op dat je ook niet met je neus tegen de gevel zit.

Benieuwd naar overige ervaringen dus ik houd dit topic even in de gaten.

• Paardenbloem
marcelcee schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:02:
Ik neem aan dat de nieuwe (?) glazen gevel toch ook bestaat uit hr++(+) glas? Waarom zou dit zoveel koudeval opleveren dat de normale hoofdverwarming geen aangenaam klimaat kan bewerkstelligen?

Ik heb een schuifpui van 5m breed van vloer tot plafond zo’n beetje. Inmiddels zo’n 4 jaar geleden geplaatst in de achtergevel die op het noorden gelegen is. Met hr++ glas merk ik geen onaangename koude. Toegegeven, we zitten er circa 1,5m vandaan. Maar uit jouw tekening maak ik op dat je ook niet met je neus tegen de gevel zit.

Benieuwd naar overige ervaringen dus ik houd dit topic even in de gaten.
Bedankt voor het delen van jouw ervaring! Ja, de glazen gevel krijgt ook hr++ glas.
Dit advies (of misschien meer aandragen van opties/mogelijkheden) is tijdens het eerste oriënterende gesprek naar voren gekomen.
Het kwam ter sprake omdat de gevel op het noordwesten staat, geen bebouwing achter het huis wat wind opvangt en dit i.c.m. veel glas.

Omdat ik dit echt foeilelijk vind, ben ik er op gaan letten bij bijvoorbeeld afbeeldingen en ik zie dit nergens terugkomen. Dus ben zoekende of dit echt nodig is of een extra feature (voor als je toch geld over hebt, not!) voor nog meer comfort.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:18
Duidelijk, misschien zijn er inderdaad specifieke omstandigheden die de installateur wel kent, en ik als leek uiteraard niet, die zo’n oplossing rechtvaardigen. Wat ik tijdens de verbouwing bij mij thuis wel in de gaten heb gekregen en ook gehouden is dat ik er uiteindelijk woon. De vakman is na een paar weken weer weg. En meer dan eens kwam een idee in mijn ogen neer op een quick fix die de aannemer tijd/geld bespaarde. Laat zich raden dat dat niet de beste oplossing zou zijn. Ook na het ondertekenen van een offerte zaagt men graag aan de stoelpoten is mijn ervaring.

Wellicht heb ik een grote dosis scepsis ontwikkeld voor het metier van aannemer en tuurlijk generaliseer ik hierboven. Maar als je nu al iets lelijk vindt, kies er niet voor want je elke dag ergens aan storen is het niet waard. My two cents, hoop dat jij een top vakman treft want die zijn er natuurlijk ook!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Hoeveel gas verstook je nu per jaar? Hoeveel m3 is de inhoud die je verwarmt (ongeveer)?

Voor die glazen gevel, met zo'n oppervlak tripple glas een overweging? Dan moet koudeval volgens mij echt wel weg zijn, scheelt met zo'n oppervlak ook aardig in isolatie. Het zal wel wat kosten, voor een zwaarder kozijn vooral.

Convectors (lage temperatuur) werken goed, maar snap wel dat je het niet zo mooi vind. Warme lucht blazen met een airco kan prima tegelijk met vloerverwarming en zou ook evt. koudeval kunnen weghalen. Vanaf de tegenoverliggende muur dan.

• Wilke
Keuze verwarmingssysteem is lastig.

Mogelijkheid:
- laat die gasketel eerst lekker hangen, is immers zo goed als nieuw. Maar bereid wel al het nieuwe voor op LTV - lage temperatuur verwarming (vloerverwarming). Als je ziet dat de stooktemperatuur nooit boven de 45 hoeft, kun je als die ketel echt weg moet er een lucht/water WP voor neerzetten. Maar dat kan op zich best later.
- Dan wel airco's (lucht/lucht warmtepomp) voor (bij)verwarming en koeling in hete zomers. Hoeveel/waar hangt af van m3's. Loopt een lang topic over in Duurzame energie elders op dit forum. Lees je daar eens in.

Verwarmen daarmee gaat uitstekend en kost de helft van gas. Maar bedenk wel: maakt wat geluid, je kunt misschien de lucht wat voelen stromen (maar ja, warm genoeg zetten dan geeft dat niet) en de warmte voelt wat anders dan convectie van een radiator of vloer. En die units zijn ook niet noodzakelijk mooi, hoewel Daikin Stylish o.i.d., als je het geld er voor over hebt?

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:50
Wij hebben vorig jaar een verbouwing gedaan. Huis uit 1964, met een compleet nieuwe aanbouw. Ook bijna alleen maar glas (HR++ glas).

Hier ligt er gewoon normale vloerverwarming als hoofd verwarming. Geen last van koude val. Wat de installateur wel heeft gedaan is aan de rand van de vloer/aansluiting richting kozijnen is een dubbele buis gelegd. dus ipv 100mm liggen ze daar op 50mm. Hierdoor creëer je al een warme rand. Beetje vergelijkbaar met de oude radiator onder het raam.

Geen last van koudeval, en gewoon goed op comfort te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2PX2dG4fqMflYLEP70HB8iRt0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQtjObvv6ynhEHXU59HwHatZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69Meijj-cTjKeYAPfTEmmWeYQKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQGrpxIryTaubPeGVgX3VId9.jpg?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

• Paardenbloem
marcelcee schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:30:

Wellicht heb ik een grote dosis scepsis ontwikkeld voor het metier van aannemer en tuurlijk generaliseer ik hierboven. Maar als je nu al iets lelijk vindt, kies er niet voor want je elke dag ergens aan storen is het niet waard. My two cents, hoop dat jij een top vakman treft want die zijn er natuurlijk ook!
Ik ben niet echt sceptisch maar bij bepaalde keuzes ga ik niet volledig blind op wat iemand tegen mij zegt, ook al is diegene wel met kennis van zaken. Ik wil dan ook zelf nog wat onderzoek doen, zover als mogelijk. Op deze manier kan ik voor ons, in onze situatie een juiste keuze proberen te maken.

En i.v.m. dat laatste geval neig ik dus heel erg naar ´niet doen´. Dit heeft alles te maken met jouw opmerking over het ´blijven storen aan´ want dat zal bij mij elke dag blijven opspelen :X

Tot op heden nog alle vertrouwen in alle betrokken partijen. Aannemer heeft in het verleden bij ons klein klusje gedaan waar wij tevreden over waren. Tevens zijn wij bij aantal klanten van hem geweest en zij waren over het geleverde werk allemaal erg tevreden.

• Paardenbloem
Wilke schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:30:

Hoeveel gas verstook je nu per jaar? Hoeveel m3 is de inhoud die je verwarmt (ongeveer)?
Afgelopen (corona)jaar 3500 m3 en normaal zitten we rond de 3000 m3. Inhoud van de totale woning is ca. 700 m3.
Wilke schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:30:

Voor die glazen gevel, met zo'n oppervlak tripple glas een overweging? Dan moet koudeval volgens mij echt wel weg zijn, scheelt met zo'n oppervlak ook aardig in isolatie. Het zal wel wat kosten, voor een zwaarder kozijn vooral.

Convectors (lage temperatuur) werken goed, maar snap wel dat je het niet zo mooi vind. Warme lucht blazen met een airco kan prima tegelijk met vloerverwarming en zou ook evt. koudeval kunnen weghalen. Vanaf de tegenoverliggende muur dan.
Triple glas gaan wij nu ons toch wat meer in verdiepen. Is wel een heel stuk duurder maar zeker wel het overwegen waard!

Ik zal eens in het andere deel van het forum kijken dan alleen het deel 'wonen en verbouwen', bedankt voor de tip!

Welke keuze we ook maken, voor diverse zaken zullen sowieso voorbereidingen getroffen worden zodat in de toekomst een aanpassing relatief goed te doen is.

• Paardenbloem
Gdzr schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:05:
Wij hebben vorig jaar een verbouwing gedaan. Huis uit 1964, met een compleet nieuwe aanbouw.
Wat de installateur wel heeft gedaan is aan de rand van de vloer/aansluiting richting kozijnen is een dubbele buis gelegd. dus ipv 100mm liggen ze daar op 50mm. Hierdoor creëer je al een warme rand. Beetje vergelijkbaar met de oude radiator onder het raam.
Ook bedankt voor jouw ervaring en het delen van een goede tip. Dit is zeker iets wat ik meeneem in een volgend gesprek, bedankt.

Prachtige verbouwing heb je gedaan, ook erg mooi dat hoge plafond :9

• Wilke
Waarom ik zelf gasketel + airco zou overwegen overigens:

- gasketel heb je toch al en is nog nieuw.
- airco in de zomer is sowieso fijn.
- je hebt daarna tijd om de nieuwe situatie rustig te beoordelen en verder te kijken. Bevalt (bij)verwarmen met airco toch niet zo geweldig? Of moet de CV echt hoger dan 45 graden aanvoer om het lekker te krijgen? Dan weet je dat je een grotere L/W warmtepomp nodig hebt en nog convectoren moet aanleggen waar geen vloerverwarming is. Bevalt het wel prima? Dan kun je af met een veel kleinere L/W pomp ter vervanging van de CV ooit.

Ook weet je dan of koudeval echt nog een issue is.

Tot slot heb je zo een beetje redundantie als er ooit eens 1 apparaat niet wil werken.

Hybride gas/wp ketels zijn volgens mij vooral goed voor de installateur z'n portemonnee, maar ik kan me vergissen.

Trouwens, triple glas heeft natuurlijk pas echt zin als de rest ook naar een isolatie niveau van deze eeuw getild wordt. Als het dak en de vloer en muren nog niet goed geïsoleerd zijn, kun je beter daar eerst geld in steken. Maar goed, de meerprijs vs. die extra convectoren kon nog best eens meevallen. Je kunt er mogelijk zelfs subsidie voor krijgen, maar dat moet je even uitzoeken. Dan moet je twee maatregelen uitvoeren, maar dat klinkt in jouw situatie denkbaar.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:50
Wilke schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:53:
Waarom ik zelf gasketel + airco zou overwegen overigens:

- gasketel heb je toch al en is nog nieuw.
- airco in de zomer is sowieso fijn.
- je hebt daarna tijd om de nieuwe situatie rustig te beoordelen en verder te kijken. Bevalt (bij)verwarmen met airco toch niet zo geweldig? Of moet de CV echt hoger dan 45 graden aanvoer om het lekker te krijgen? Dan weet je dat je een grotere L/W warmtepomp nodig hebt en nog convectoren moet aanleggen waar geen vloerverwarming is. Bevalt het wel prima? Dan kun je af met een veel kleinere L/W pomp ter vervanging van de CV ooit.

Ook weet je dan of koudeval echt nog een issue is.

Tot slot heb je zo een beetje redundantie als er ooit eens 1 apparaat niet wil werken.

Hybride gas/wp ketels zijn volgens mij vooral goed voor de installateur z'n portemonnee, maar ik kan me vergissen.

Trouwens, triple glas heeft natuurlijk pas echt zin als de rest ook naar een isolatie niveau van deze eeuw getild wordt. Als het dak en de vloer en muren nog niet goed geïsoleerd zijn, kun je beter daar eerst geld in steken. Maar goed, de meerprijs vs. die extra convectoren kon nog best eens meevallen. Je kunt er mogelijk zelfs subsidie voor krijgen, maar dat moet je even uitzoeken. Dan moet je twee maatregelen uitvoeren, maar dat klinkt in jouw situatie denkbaar.
Die subsidie geldt echter niet als je een nieuwe aanbouw laat plaatsen. Deze is er alleen maar als je bestaande kozijnen, enkel/dubbel glas of platdak laat isoleren/verbeteren.

6.8 kWp op zuid en west

• Wilke
Oh ja, dat is ook zo.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:52
Mbt de oplossing die de installateur aanhaalt om de kou te breken bij de glasgevel.

Theoretisch heeft hij natuurlijk gelijk, ook een triple glas heeft nog altijd een slechtere isolatiewaarde dan een (nieuwbouw) geïsoleerde gevel.

Echter de vraag is, ga je er echt last van hebben in de praktijk?
Je geeft aan dat de gevel op noordwest ligt, waardoor je relatief weinig warmte-instraling hebt, dat verhoogt het risico natuurlijk een beetje.

Daarbij is het ook een dingetje met warmtepompen en daarmee samenhangend lage-temp. verwarming, in principe wil je zo veel mogelijk afgifte capaciteit hebben bij een zo laag mogelijke temperatuur (daarom is VV ook zo geschikt), met zulke convectoren boost je de afgifte capaciteit op lage temperatuur aanzienlijk. (Maar je hebt al VV in die aanbouw? --> heb je een warmteverlies berekening van de aanbouw en bestaande woning? Voldoet de VV bij een lage temp-toevoer temperatuur voor de aanbouw?)

Zelf zou ik de volgende zaken "bekijken"
-wat bedragen de kosten voor deze convectorputten met ventilators (want dat zijn het?) --> hoe verhoudt zich dit tot een airco en/of triple glas?
-opperen de VV bij de gevel op 50mm te leggen om ook daarmee iets meer afgifte vermogen te hebben (eventueel de toevoerleiding direct vanaf de verdeler naar de gevel leiden, daar 1 a 2* in een meander patroon plaatsen en dan pas een slakkenhuis patroon maken.)

Maar ik begrijp dat de installateur ze wilt plaatsen... Meer omzet en minder kans op comfortklachten...

2050vandaag, waarom wachten?

Pagina: 1