Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een groot dilemma. Het warme weer is er weer en de bovenverdieping (plat dak) is weer tegen de 30 graden. Tijd voor een split-unit airco. Ik heb 4 slaapkamers op de bovenverdieping, de totale breedte van het huis is 17m. Zie tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unY0rxNXieXftNxMoNXGiI1FoNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfSVvdC79wvVR0zbIEh9aDm5.png?f=fotoalbum_large

Ik wil dus een enkele binnenunit op de overloop plaatsen om zo de hele bovenverdieping te kunnen koelen. Ik heb de oppervlakte van de hele bovenverdieping (dus incl badkamer) genomen en hiervoor heb ik 5,0kW nodig. Dit zou voldoende moeten zijn voor de 68m2 = 166m3.

Nu is mijn vraag of er iemand ervaring heeft met deze manier van koelen? Als ik elke kamer apart wil koelen, heb ik dus een 4x multi-split nodig en die zijn vrij duur. Een single-split met dezelfde totale kW is beduidend goedkoper. Ook is het bijna niet te doen om bij Slaapkamer 1 te komen met de koelleidingen vanwege openslaande ramen van vloer tot plafond en trapgat aan de andere kant.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen dat het wel degelijk koeler wordt met deze constructie. Ik heb verhalen gelezen dat het wel degelijk werkt, maar ook verhalen dat het niet zou werken.
Ik snap dat het niet 18 graden gaat worden in de slaapkamers, maar als de vocht er al uit is en de gehele bovenverdieping van 28 naar 23 graden kan ben ik al tevreden!

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door vrefos op 15-06-2021 22:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:16

Koppensneller

winterrrrrr

Ik denk dat je grootste probleem zal zijn dat de warmte in de muren zit en dat de slaapkamers weer langzaam zullen opwarmen op het moment dat iedereen gaat slapen en zijn slaapkamerdeur dicht doet. Daarnaast is circulatie een behoorlijk probleem, als ik zo je plattegrond bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-06 10:19
Gezien de omschrijving ga ik er vanuit dat de airflow alleen op natuurlijke manier is in de slaapkamers. Je gaat de gang flink koelen wat altijd een beetje effect heeft op de aangrenzen ruimtes. Het gewenste resultaat verwacht ik niet veel van. Veel hangt ook af hoe de isolatie en de manier van bouwen is, maar gezien je spreekt over 28 graden zie ik het niet hoopvol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-06 19:37
Je moet dan klooien met ventilatoren 's avonds en alle kamerdeuren openhouden. Koude lucht donderd ook nog eens gewoon weer via de trap naar beneden toe. Daarom wordt ook aanbevolen om airco in een gesloten ruimte toe te passen.

Je kan dan beter een multisplit airco nemen en meerdere binnenunits.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik projecteer je idee even op mijn eigen huis. Hier een 2,5kw in mijn eigen slaapkamer en logeerkamer met daartussen een gangetje en een trapgat. Totaal oppervlak 10*4 meter. Bouwjaar 2008.

Als ik hier op een zomerse dag ook de logeerkamer koud wil hebben is dat ding behoorlijk aan het stampen. Zelfs met additionele ventilator. Airflow en trapgat zijn de boosdoener. Word het kouder? Ja! Voor hoe lang? Tot de airco uit gaat of deur dicht. Weinig echt effect dus!

Echt zonde om het zo op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
Ik heb een vrijstaande goed geïsoleerde "jaren 30" woning met lucht WTW.
Op de overloop een 6kW split airco gehangen.
Iedereen blijft zeggen dat dit niet werkt maar we zijn er super blij mee. Iedereen kan heerlijk slapen. Wij koelen vooral voordat we naar bed gaan.
Koelt zelfs de beneden verdieping nog aardig af als de haldeur open staat (koude lucht valt naar beneden).
Dus als andere opties echt niet handig zijn in je situatie en je hebt goede isolatie dan is dit zeker een optie.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
ice-T106 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:40:
Ik heb een vrijstaande goed geïsoleerde "jaren 30" woning met lucht WTW.
Op de overloop een 6kW split airco gehangen.
Iedereen blijft zeggen dat dit niet werkt maar we zijn er super blij mee. Iedereen kan heerlijk slapen. Wij koelen vooral voordat we naar bed gaan.
Koelt zelfs de beneden verdieping nog aardig af als de haldeur open staat (koude lucht valt naar beneden).
Dus als andere opties echt niet handig zijn in je situatie en je hebt goede isolatie dan is dit zeker een optie.
Het gaat bij ons om een standaard rijtjeshuis in Amsterdam, gebouwd in 1997, dus redelijk geïsoleerd. In de woonkamer beneden is het redelijk koel. Boven onder het plat dak is het een ander verhaal.

Wat ik dus vooral lees is dat de mensen die dit hebben wel lovend zijn. Het zijn vooral mensen die dit NIET hebben of er geen ervaring mee hebben zeggen (te denken) dat het niet werkt (met alle respect natuurlijk!).

Desalniettemin sta ik open voor alle inputs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:30
Ik heb mijn voorlopig ervaringen hier opgeschreven: Rukapul in "Advies airco gezocht"

Mijn idee: je hebt een kans met 2 units gericht op de deuren van de kamers in combinatie met doorlopend koelen. Dan warmt de massa namelijk niet op. Echte temperatuurregeling zul je niet hebben alleen meer comfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:53
Ik heb zelf een airco op de overloop hangen, en op de 3 slaapkamers niet.
Het was een goedkopere oplossing die helpt de ergste warmte eraf te halen, plus de lucht minder vochtig maken.
Gaan we koel naar bed? Nee, dat niet.
Zou ik het zo weer doen? Liever niet, maar het is beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vrefos schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:20:
Hallo allemaal,

Ik heb een groot dilemma. Het warme weer is er weer en de bovenverdieping (plat dak) is weer tegen de 30 graden. Tijd voor een split-unit airco. Ik heb 4 slaapkamers op de bovenverdieping, de totale breedte van het huis is 17m. Zie tekening.

[Afbeelding]

Ik wil dus een enkele binnenunit op de overloop plaatsen om zo de hele bovenverdieping te kunnen koelen. Ik heb de oppervlakte van de hele bovenverdieping (dus incl badkamer) genomen en hiervoor heb ik 5,0kW nodig. Dit zou voldoende moeten zijn voor de 68m2 = 166m3.

Nu is mijn vraag of er iemand ervaring heeft met deze manier van koelen? Als ik elke kamer apart wil koelen, heb ik dus een 4x multi-split nodig en die zijn vrij duur. Een single-split met dezelfde totale kW is beduidend goedkoper. Ook is het bijna niet te doen om bij Slaapkamer 1 te komen met de koelleidingen vanwege openslaande ramen van vloer tot plafond en trapgat aan de andere kant.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen dat het wel degelijk koeler wordt met deze constructie. Ik heb verhalen gelezen dat het wel degelijk werkt, maar ook verhalen dat het niet zou werken.
Ik snap dat het niet 18 graden gaat worden in de slaapkamers, maar als de vocht er al uit is en de gehele bovenverdieping van 28 naar 23 graden kan ben ik al tevreden!

Alvast bedankt!
Ik heb een triple-split unit met op elke verdieping 1 unit. Het koelen in die ruimte zelf werkt uiteraard perfect.

Het probleem is dat koude lucht zwaarder is dan warme lucht en dus de neiging heeft om te zakken. Als je maar 1 verdieping hebt dan kan de koudere lucht niet op 1 plek zakken en is de kans groter dat het goed gaat werken.

Wat ik bijvoorbeeld merk op mijn zolder is dat mijn kantoor goed afkoelt maar de kamer van mijn zoon veel minder. Ik moet daar nog een sensor plaatsen om te kijken wat het effect is.

Wat je sowieso kan proberen is losse ventilatoren bij de deuren neer zetten om de koude lucht goed in die kamers te verplaatsen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Heb je er aan gedacht om de oorzaak aan te pakken?
Dus je dak beter isoleren of bv. wit maken (door is speciale coating voor, of witte PVC dakbedekking).
Van isolatie heb je ook in de winter vele profijt.

En als je toch een airco neemt, neem er dan een die ok kan verwarmen. Dan heb je in de winter een lucht-lucht warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
jopie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:54:
Het was een goedkopere oplossing die helpt de ergste warmte eraf te halen, plus de lucht minder vochtig maken.
Kan me hierin ook wel in vinden. Hebben er een op de slaapkamer en laat deze lekker de hele dag door koelen. Je merkt wel dat de hele boven verdieping wel koeler blijft en de slaapkamer steen koud. Voor het slapen zetten we hem nu uit en blijft alles vrij koel. Zal later als het snachts warm blijft anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-06 19:55

tijmeng

Panasonic 7J

Of leg een goede plak aan zonnepanelen op t dak. Scheelt ook weer opwarming van je bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Laatst online: 22:58
Hier hangt 1 airco in een slaapkamer. Koelt die kamer uiteraard perfect. En de trap naar beneden en het halletje beneden ook prima.
Ik kloot niet met ventilatoren, andere kamers lijken niet of nauwelijks te koelen.
De slaapkamer naast de slaapkamer waar de airco hangt lijkt minder te koelen dan de woonkamer beneden.

Je haalt nog het meeste effect uit je single split door hem 24/7 aan te laten staan op bijvoorbeeld 20 graden. En al minstens een dag voor je het warm hebt beginnen met koelen. Dan ga je zeker verschil merken vergeleken met de situatie zonder airco.

Kinderen kunnen vaak veel beter tegen warmte dan volwassenen. Je zou er dus ook alleen een in de master bedroom kunnen hangen en kinderen mooi zelf laten kloten met ventilatoren als ze dat willen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:30
busscherski schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:30:
Je haalt nog het meeste effect uit je single split door hem 24/7 aan te laten staan op bijvoorbeeld 20 graden. En al minstens een dag voor je het warm hebt beginnen met koelen. Dan ga je zeker verschil merken vergeleken met de situatie zonder airco.
In gevallen waarbij het te bestrijken gebied groot of onhandig is zoals bij topicstarter of mij loop je er al snel tegenaan dat je de temperatuur op de unit (veel) lager zult moeten instellen. De verspreiding wordt de bottleneck en om ver weg effect te hebben moet elke liter verplaatste lucht zo koud mogelijk zijn.

Anders gezegd: de thermostaat op de unit is niet meer relevant maar de temperatuur in de warmste te koelen ruimte.

Gevolg hiervan is een koude zone direct bij de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 17:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is dat trapgat open van boven en beneden? Dan denk ik dat je vooral je benedenverdieping gaat koelen zo aangezien de koude lucht uit de binnenunit gewoon via de trap naar beneden zakt?

Je geeft aan dat het lastig is om meerdere units aan te sluiten vanwege ramen over de volledige hoogte, maar kan je de leidingen niet (deels) buitenlangs laten lopen? Als je twee binnenunits kan ophangen, links en rechts in de hoeken waar ook de deuren van de slaapkamers zitten zal het al een stuk beter werken lijkt me.

Eventueel nog die hoeken afsluiten van de rest van de hal met (zware) gordijnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 16-06-2021 11:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jopie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:54:
Heel mooi dat je dit op deze manier meldt.
Zoals iemand eerder ook aangaf dat het bij hem wel werkt, is het centraal ophangen van een unit dus geen garatie op koele (of warme in de winter) kamers.

Ben zelf ook heel blij met 4 (slaap)kamers voorzien van eigen unit. Gewoon aanzetten als het nodig is, geen geklooi met deuren ofzo.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik zou op z'n minst een multisplit met 2 binnenunits nemen, en die op de uiteinden van de overloop hangen. Dus wel op dezelfde muur als waar je hem nu geplaatst hebt maar dan helemaal naar links en helemaal naar rechts. Dan heb je nog iets van kans dat het niet in het trapgat maar in de slaapkamers terechtkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:50
Eventueel een kanaalairco gebruiken als dat kan? Wordt wel de totale plafondhoogte lager, maar kan je een buis aanleggen naar elke kamer. Zoiets: FDXM50F9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel2104
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06 20:15
Wat ik dus vooral lees is dat de mensen die dit hebben wel lovend zijn. Het zijn vooral mensen die dit NIET hebben of er geen ervaring mee hebben zeggen (te denken) dat het niet werkt (met alle respect natuurlijk!).
Ik zit in min of meer in hetzelfde traject.
Heb via via positieve verhalen gehoord over een enkele unit in het trapgat. Ook hier en daar gelezen. Het viel mij ook op dat de mensen die het hebben wel positief zijn en degenen die het niet hebben, zeggen "het werkt niet"

Qua leidingen, plaatsing en kosten plaatje was een multisplit niet interessant, dus uiteindelijk gekozen voor een 5kW single.
Deze nog niet geinstalleerd.

Doel: Zolderkamer en 1 slaapkamer op de 1e verdieping wat koeler krijgen.

Houden als optie het trapgat naar beneden af te dichten. Deur van de slaapkamer open is uiteraard een must.

Voor temperatuur regeling ga ik waarschijnlijk gebruik maken van een externe sensor. Lokatie nader te bepalen op basis van gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrefos
Bedankt iedereen voor het meedenken! Gezien de lengte van de overloop (10 meter!) en dus de kamers redelijk ver uit elkaar met ertussen nog de trap naar beneden, hebben we toch gekozen om iets meer te betalen en per kamer een binnenunit op te hangen. Het risico op slechte koeling is gewoonweg te groot. Dan liever iets meer betalen en zeker weten dat alle kamers koel zijn.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfdwarf
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik heb een Airco (2.0) op de slaapkamer (kamer van 4 x 3) en het wordt daar in mum van tijd ijs koud (te koud).

Mijn thuiswerkplek (kamer naast slaapkamer) koel ik door een ventilator op de overloop te zetten waardoor de koude lucht uit de slaapkamer de thuiswerkplek in waait. Dit werkt redelijk maar niet helemaal optimaal.

Achteraf gezien had ik dus liever de Airco op de overloop. Onderaan de trap wordt het heerlijk koud maar als het daar 1x koud is daalt die kou ook niet meer zo hard naar beneden.

In de praktijk slaap ik met de Airco uit. Ik koel tot 23:00 meestal ingesteld op 22 graden en zet hem uit als ik naar bed ga. De truc is om de boel niet op te laten warmen anders zijn je muren te warm. Dus overdag de Airco laten pruttelen op 22 is prima.

NOTE: Mijn hele bovenverdieping is voorzien van alu-rolluiken die ik dan ook bij een hittegolf dicht hou.
Pagina: 1