Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:42
Ik heb een vraag over mn powerline adapters.
Ik ben onlangs overgestanpt van kpn met 60/30mbps naar Ziggo met 600/40 mbps snelheid.
Beneden in huis waar ik direct met het modem verbinding maak (vi wifi) haal ik deze snelheden bijna volledig. Op zolder ben ik helaas niet gezegd met wifi dus heb ik daar een powerline adapter hangen. Deze zorgt voor wifi en ook heb ik mn werklaptop er via een ethernetkabel aan hangen.

Helaas is de snelheid hier een stuk lager 40/25Mbps (zowel bedraad als draadloos).

Als ik in mn TP LINK app kijk zie ik een verbinding van 183mbps. Wat kan mn verbindingssnelheid nu nog beperken?

Het betreft een tplink av600 kit

Beste antwoord (via HF5236 op 16-06-2021 10:28)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Powerline is vrijwel nooit een betrouwbare en stabiele optie. De snelheid en stabiliteit is aan zo veel externe factoren onderhevig. De theoretische snelheid waarmee wordt geadverteerd kan je vrijwel altijd vergeten.

Een paar zaken zijn al gevraagd;

- Maak je gebruik van geaarde stopcontacten?
- Zit alles op dezelfde groep?
- Geen verdeeldozen / verlengsnoeren?
- Heb je al een ander stopcontact geprobeerd?
- Krijg je een hogere snelheid wanneer je een van de adapters "dichterbij" de andere zet
- Staan er "stoorzenders" aan als een wasmachine, magnetron oid?
- Is deze snelheid constant of fluctueert het duidelijk?

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 16-06-2021 08:59 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000

DarkSide

theres no place like ::1

Dit kan van alles zijn.
Powerline zijn niet altijd je van het.

Heb je ze op een geaard stopcontact.
Zitten ze rechtstreeks in de muur of op een verleng doos.
Zitten ze op dezelfde groep?

allemaal zaken die invloed kunnen hebben.

Zelf heb ik devolo 1200+
En 100/100 glas.

Ik gebruik hem voor de PC boven. En daar haal ik gewoon 85a90 up/down mee.

Dat is meer geluk denk ik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Ja voor mn gevoel haalde ze ook hogere snelheden toen ik nog kpn had en aangezien de app aangeeft dat de verbinding sneller kan was ik meer op zoek naar een software achtige reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:00
Hoe grappig ook bedoelt, gevaarlijk advies is gevaarlijk.

:p
Powerline is onbetrouwbaar

Trek een kabel, of moca of een leuke mesh set :)

[ Voor 36% gewijzigd door MisteRMeesteR op 16-06-2021 09:08 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Vind dit wel heel kort door de bocht, een mesh set is een alternatief maar als een kabel trekken een alternatief was geweest dan had in niet voor de powerline gekozen natuurlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Powerline is vrijwel nooit een betrouwbare en stabiele optie. De snelheid en stabiliteit is aan zo veel externe factoren onderhevig. De theoretische snelheid waarmee wordt geadverteerd kan je vrijwel altijd vergeten.

Een paar zaken zijn al gevraagd;

- Maak je gebruik van geaarde stopcontacten?
- Zit alles op dezelfde groep?
- Geen verdeeldozen / verlengsnoeren?
- Heb je al een ander stopcontact geprobeerd?
- Krijg je een hogere snelheid wanneer je een van de adapters "dichterbij" de andere zet
- Staan er "stoorzenders" aan als een wasmachine, magnetron oid?
- Is deze snelheid constant of fluctueert het duidelijk?

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 16-06-2021 08:59 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
AV500/600 is sowieso de oudere variant, de nieuwere AV1200/AV1300 variant maakt ook gebruikt van de aarde-aansluiting (mits in een geaard stopcontact geplaatst) en werkt daardoor beter en vaak sneller. Maar het beste blijft nog altijd een kabeltje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Ik denk dat ik al weet wat er aan de hand is, die powerline adapters hebben een 100mbps ethernetport :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HF5236 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:48:
Vind dit wel heel kort door de bocht, een mesh set is een alternatief maar als een kabel trekken een alternatief was geweest dan had in niet voor de powerline gekozen natuurlijk.
Het gaat om een techniek om data over infra te sturen dat noot bedoeld is voor data-overdracht waar je misschien iets overheen krijgt. Leuker kunnen we het niet maken.

Sowieso, bedenk dat je twee verschillende dingen met elkaar vergelijkt: In de TP-Link app zie je de bruto linkrate, inclusief protocol overhead en foutcorrectie. Dat is bij PLC erg veel: je nettoverkeer is hooguit de helft van de bruto linkrate. Dus met 183Mbps link rate zou je sowieso maximaal 90Mbps kunnen halen.

Dat alles gezegd, meestal haal je vrij strak de helft van die link rate. Er kan dus meer aan de hand zijn. Weet je heel zeker dat je boven bedraad niet meer dan 40Mbps haalt?

Wil je betere performance over PLC dan kan dat, maar dan moet je wel de portemonnaie trekken. Er zijn twee manieren om meer snelheid te halen:

1) als je stopcontacten hebt met randaarde, kun je kijken naar een set met MIMO die daar gebruik van maakt. "600Mbps" is Homeplug AV 2.0 SISO, een "1200Mbps of "2000Mbps" (ondanks verschillende getallen identieke real-world performance) set zou - mits je dus randaarde hebt - je prestaties min of meer kunnen verdubbelen.

2) De set die je nu hebt gebruikt de ondertussen niet meer doorontwikkelde HomePlugAV 2.0 powerline standaard. Alle nieuwe ontwikkeling gaat naar G.hn. G.hn wave 1 was vergelijkbaar met HomePlugAV 2.0, maar wave 2 levert onder vergelijkbare omstandigheden ongeveer dubbele prestaties. Deze heb je ook in SISO en MIMO varianten, waarbij vooralsnog Devolo de enige B2C leverancier is in NL markt.

Je zou dus mits het probleem in de powerline zit zonder randaarde met een Devolo Magic 1 (SISO) prestaties verdubbelen, en als je ook randaarde hebt kun je met een Magic 2 (MIMO) set nog eens een keer verdubbelen. Maar goed, dan heb je het dus over minimaal EUR 110 zonder WIFI, 140 met WiFI voor rond de 150Mbps. Voor dat soort bedrag kun je een professional inhuren om all-in Ethernet weggewerkt te trekken. Bedenk daar ook bij dat Cat6 Ethernet een jaar of 20 vooruit kan waar je met actieve zaken met weinig rek zoals PLC max 5 jaar levensduur moet rekenen,

Maar goed, misschien handiger om even stap terug te doen. Jij haalt 30/25Mbps. Beeldbellen kost max 5/5, Broadcast-quality 4k HDR content max 20/0. Dus wat je haalt zou al voldoende moeten zijn voor topkwaliteit natuurfilms te kijken terwijl je je verveelt in meetings voor je werk. Wat probeer je daarboven te doen dat niet lukt met 40/25?
HF5236 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:22:
Ik denk dat ik al weet wat er aan de hand is, die powerline adapters hebben een 100mbps ethernetport :(
Met 100MbE haal je strak 94Mbps full duplex. Dat is alvast niet de reden waarom je 40/25 haalt. Geef anders eens exacte typenr van je adapters "av600" is een snelheidsaanduiding, niet een typeaanduiding, want 100MbE en AV2.0 is een rare combinatie.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 16-06-2021 10:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Bedankt voor je uitgebreide reactie, zo als je het nu stelt is een kabel trekken de beste optie als ik hogere snelheden wil bereiken. Het was in eerste instantie mijn doel om zo veel mogelijk te halen uit mn huidige infrastructuur.

De snelheid is op zich ok nu maar ik werk veel met grote bestanden die ik veelvuldig up en download waardoor een tijdswinst wel erg welkom zou zijn.

Ik heb een TL-WPA4220 v4.0 met 4.02 firmware

[ Voor 5% gewijzigd door HF5236 op 16-06-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:00
@HF5236
Mijn antwoord was compact maar hopelijk snap je nu wat ik bedoelde dat powerline onbetrouwbaar is.
Deze topics komen dagelijks terug en het is altijd hetzelfde dus excuseer voor mijn korte reactie :P

Most bang for bucks is kabel trekken
Daarna, MOCA over een coax verbinding

En ander een MESH verbinding. Zoiets kom je al een heel eind mee maar je moet eerst maar eens kijken of je hier geld aan wilt spenderen
https://www.coolblue.nl/p...-ac-ct8-wit-duo-pack.html

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1