Stekkers vallen uit wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
in het huis waar wij (tijdelijk) wonen zitten wandcontactdozen die erg "ondiep"zijn. Hierdoor vallen waar zwaardere stekkers (bv macbook oplader waarbij de "unit" direct in het stopcontact gaat zonder kabel ertussen) vaak uit de wandcontactdoos óf breken de "pinnen"die in de wandcontactdoos gaan af).

Wandcontactdoos vervangen is geen gewenste optie
Werken met stekkerdozen is geen gewenste optie

bestaan er elementen die je in een ondiepe (dubbele) wandcontactdoos doet waardoor de aansluiting "dieper"/"steviger" wordt? of weet iemand een andere oplossing? _/-\o_

Beste antwoord (via Justin_ op 25-06-2021 22:23)

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Justin_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:17:
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Even een recap om te checken of ik het juist heb begrepen:

1. De WCD zijn erg oud, de "pinnetjes houders" zijn uitgelubberd
2. Punt 1 levert een (brand) gevaarlijke situatie op?
3. ik kan nieuwe wandcontactdozen kopen die ik zonder te moeten frezen/boren etc op de plek van de huidge WCD kan zetten? (welke adviseren jullie?)
4. is het (brand) gevaar na punt 3 geweken?
Ik werk als elektriciën in de nieuwbouw.
  1. Ja
  2. Ja, dit is een gevaarlijke situatie. Ik heb ooit een soortgelijke situatie gezien in een keet waarbij men een zware kachel met bijhorende stekker had aangesloten. Deze is gaan hangen > contacten maken daardoor slecht contact > gaat de weg van de minste weerstand zoeken > brand. Aan het begin van de nieuwe werkweek troffen wij een uitgebrande wcd aan. (Keet was overigens niet van ons, maar van andere aanwezige partij
  3. Ja. In principe kan je er alles opzetten, het is allemaal CE gekeurd. Maar doe jezelf een plezier en koop iets van Busch-Jager/Gira/Jung. Let er wel op dat je een ongeaarde variant pakt. Het kan voorkomen dat ze de gevraagde merken niet verkopen in de bouwmarkt. Hier wel: https://www.elektramat.nl...FjteQLupoaroaArFCEALw_wcB
  4. Ja, mits goed aangesloten wel.

My middle finger salutes you.

Alle reacties

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is niet normaal. Je gewenste oplossing bestaat dus ook niet want zou niet nodig moeten zijn.

Is dit huur?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:44

BCC

De veertjes van het stopcontact zijn versleten. Vervangen is de enige echte optie imho.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-10 12:44

G7B

Van die plaatjes voor kinderbescherming er in maken wellicht

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als je niet wilt dat je huis affikt: binnenwerk van wandcontactdozen vervangen.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Geen wenste optie is brand..

Vervangen die hap..

• Justin_
Bedankt voor de reacties. waarom denken jullie dat de wandcontactdozen onveilig zijn?
Ik wijt het meer aan het feit dat er een zware stekker in een ondiep wandcontactelement zit.
Problemen treden niet op met stekkers waar een kabel aan zit (omdat die niet zo zwaar zijn).

• Aapie
  • Niet online
Justin_ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:23:
Bedankt voor de reacties. waarom denken jullie dat de wandcontactdozen onveilig zijn?
Ik wijt het meer aan het feit dat er een zware stekker in een ondiep wandcontactelement zit.
Problemen treden niet op met stekkers waar een kabel aan zit (omdat die niet zo zwaar zijn).
Als hij te ondiep zou zijn... maakt hij alsnog slecht contact dit brengt gevaar mee met een te kleine contact oppervlakte. Waardoor zich dus warmte ontwikkeling kan plaats vinden. Normale en goed werkende stopcontacten, daar vallen geen stekkers uit.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Omdat de stekkers schijnbaar niet diep genoeg in het stopcontact kunnen. Dat kan los contact veroorzaken en daardoor een hoge(re) weerstand = warmte = brandgevaar

• Justin_
Dank!

• Aapie
  • Niet online
Het zal mij ook niks verbazen dat de contacten van deze stopcontacten al helemaal verbrand zijn..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29
Justin_ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:10:
in het huis waar wij (tijdelijk) wonen zitten wandcontactdozen die erg "ondiep"zijn.
Funny story: waarschijnlijk zitten de inbouwdozen/het binnenwerk juist te diep, in plaats van te ondiep.

Daardoor steken de stekkers maar een klein stukje in het binnenwerk, en dit is inderdaad behalve erg onhandig ook niet veilig.

Dit kan komen door bv. een dikke stuclaag boven op de dozen. Of als ze gewoon te diep ingefreesd zijn.

Anyway, als je niet bang bent zo'n binnenwerk er helemaal uit te schroeven (zekering afschakelen!!), er zijn opvulringen in verschillende diktes die je op de inbouwdozen kunt zetten, zodat het daarop terug geschroefde binnenwerk van de WCD hoger komt te liggen.

Kost niet veel, maar je moet wel een beetje handigheid hebben, want de hele boel moet uit en weer in elkaar, incl. draden los van het binnenwerk anders krijg je die opvulring er niet tussen.

Voorbeeld:
https://www.sandervunderink.nl/opvulring-h4.html

Maar je moet er een hebben die matched met het merk van je inbouwdoos (of tenminste compatibel is), en ik zou een paar diktes bestellen. Je kunt er ook 2 op elkaar klikken. Ik weet niet of daar regels over zijn in NEN1010.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 15-06-2021 22:58 ]

• Justin_
Ik zal morgen ook even een foto plaatsen van de situatie waar ik het over heb, dan weet ik zeker of jullie adviezen en waarschuwingen ook hier van toepassing zijn. Bedankt in ieder geval allen!

• Wilke
Dozen zijn (in NL) meestal Attema of ABB/HAF, de opvulringen hiervoor verschillen. Je hebt ze zelfs van 2 cm dik zie ik.

Het idee is dus dat de randen van het binnenwerk van je WCD als het ware plat tegen de muur zitten (er mee gelijk lopen). In jouw geval zitten ze er waarschijnlijk minstens een cm. achter. Da's dus niet goed.

Andere oorzaak is idd als de veertjes die de stekker vasthouden gewoon compleet gaar zijn, dan zeker het binnenwerk vervangen.

Als je het geld kunt missen is meteen nieuwe binnenwerken en frontplaten meebestellen sowieso geen slecht idee, ben je van de oude rommel af en het kost niet de wereld als het er maar een paar zijn. Als alles toch al open moet.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 15-06-2021 22:55 ]

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:22
Allemaal valide opmerkingen hierboven... Maar ik snap nog niet wat je bedoeld met het "afbreken van de pinnen"? Bedoel je dat de stekker zelf afbreekt? :S

Dat is zeker ook niet normaal en heeft niet direct iets met het stopcontact te maken...

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 21:55
Wilke schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:34:
[...]

Funny story: waarschijnlijk zitten de inbouwdozen/het binnenwerk juist te diep, in plaats van te ondiep.

Daardoor steken de stekkers maar een klein stukje in het binnenwerk, en dit is inderdaad behalve erg onhandig ook niet veilig.
Die kans bestaat (te diep ingefreesde inbouwdozen), maar de kans lijkt mij in werkelijkheid ërg klein.
Ten eerste: overal? Really?
Ten tweede: Als een inbouwdoos veel te diep zit, dan kun je de afdekplaat niet meer monteren. Schroefjes zijn maar kort, dus als de afstand tussen afdekplaat en binnenwerk te groot wordt dan krijg je het zaakje niet meer passend.

Zelf zou ik enkele wcd's kopen en op plekken vervangen waar het probleem speelt. Denkt niet dat de mac op elk stopcontact wordt ingestoken. Bij verhuizing de oude toestand herstellen. De gekochte stopcontacten komen altijd wel eens van pas (in nieuwe huis?).

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 16-06-2021 06:03 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Dit kan komen door bv. een dikke stuclaag boven op de dozen. Of als ze gewoon te diep ingefreesd zijn.

Anyway, als je niet bang bent zo'n binnenwerk er helemaal uit te schroeven (zekering afschakelen!!), er zijn opvulringen in verschillende diktes die je op de inbouwdozen kunt zetten, zodat het daarop terug geschroefde binnenwerk van de WCD hoger komt te liggen.

Kost niet veel, maar je moet wel een beetje handigheid hebben, want de hele boel moet uit en weer in elkaar, incl. draden los van het binnenwerk anders krijg je die opvulring er niet tussen.

Voorbeeld:

Maar je moet er een hebben die matched met het merk van je inbouwdoos (of tenminste compatibel is), en ik zou een paar diktes bestellen. Je kunt er ook 2 op elkaar klikken. Ik weet niet of daar regels over zijn in NEN1010.
Huh?? Ook al zit de inbouwdoos 5 cm te diep, het binnenwerk van de schakelaar of stroompunt worden op de muur gezet. Alleen je schroeven moeten een stuk langer zijn om t binnenwerk op de inbouwdoos vast te zetten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-11 09:32

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ramon 73 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 06:01:
[...]

Die kans bestaat (te diep ingefreesde inbouwdozen), maar de kans lijkt mij in werkelijkheid ërg klein.
Ik heb wel eens huizen gezien waar ze zijn gaan stuccen zonder de stopcontacten los te halen, dan krijg je inderdaad hele diepe stopcontacten. Het M3 schroefje van het frondje kan je natuurlijk vervangen door een langere. 3-4 mm stucwerk kan soms nog net werken, ik zou het niet accepteren, het wordt ook niet mooi vlak als je zo gaat stuccen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Wilke
Oogje schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 06:22:
Huh?? Ook al zit de inbouwdoos 5 cm te diep, het binnenwerk van de schakelaar of stroompunt worden op de muur gezet.
Als er niet is gebeund wel ja. Ik heb het in elk geval al meegemaakt :/

Maar we wachten de foto's eens af :)

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:33
Wilke schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:53:
Dozen zijn (in NL) meestal Attema of ABB/HAF, de opvulringen hiervoor verschillen. Je hebt ze zelfs van 2 cm dik zie ik.
De kans bestaat ook nog dat in de woning van de TS, zoals in de meeste huizen, ongeaarde wcds zitten, met zo'n inbouwdoos van 5cm er achter. Dat kun je immers ook beschrijven als "ondiepe" wcds. Dan ga je weer niet zoveel hebben aan opvulringen van 72mm diameter.

Als er geen sprake is van slecht contact, maar ongeaarde wcds zou ik gewoon een stekkerdoos kopen. Zeker als je er tijdelijk zit.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:39
Ben ik de enige die aan ductaoe dacht ? (Alles wat los zit en vast moet zitten...)

Voor de rest eens met rest, WEL de dozen even vervangen. Zoveel werk is het nu ook weer niet. Stekkers er half insteken is niet veilig, en een afgebrand huis vervangen is meer werk.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:23

m-vw

Dus?

Ik lees nergens dat de stekker niet geheel in de wcd past, enkel dat deze ondiep zijn.

Dit doet mij denken aan wcd's zonder randaarde waarbij de verdieping echt maar enkel mm betreft. Als je daar dan een stekker met adapter insteekt dan gaat de boel inderdaad hangen.

Maar wellicht moet ik beter leren lezen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Voorbeeld:

Vies truukje: de opvulringen openknippen. Dan kan je ze om de bedrading heenvouwen. Denk ook aan langere boutjes.

Wise enough to play the fool

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
je zegt ondiep, maar bedoelt zonder randaarde?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:33
[...]

Voorbeeld:

Exact dit!
In ons vorige huis ook. schakelmateriaal de afdekkingen verwijderd voor het stuccen maar het binnenwerk laten zitten, dat levert het probleem van TS op.

• AvV
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

AvV

Volgens mij moet je de oorzaak van het probleem zoeken in de vaak dunne stekkerpootjes van de laders. Hierdoor wordt deze niet voldoende vastgeklemd door de WCD. Een stekkerdoos lijkt mij juist de meest eenvoudige, tijdelijke oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door AvV op 16-06-2021 09:08 . Reden: typo ]

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:20
[...]

Voorbeeld:

Dit is vreemd en hoort niet het geval te zijn. Het inbouwelement plaats je op je stuucwerk en indien je inbouwdozen te diep zijn, haal je van die ringen en langere schroeven. Maar dit heeft totaal geen invloed op de diepte van je stopcontacten want die moet hetzelfde blijven. Of de inbouwdoos diep is of niet. Dat moet helemaal niets uitmaken.
Of je moet een prutser hebben gehad die ging stucen zonder de inbouwelementen te demonteren waardoor je stuuclaag daarboven kwam.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

AvV schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:07:
Volgens mij moet je de oorzaak van het probleem zoeken in de vaak dunne stekkerpootjes van de laders. Hierdoor wordt deze niet voldoende vastgeklemd door de WCD. Een stekkerdoos lijkt mij juist de meest eenvoudige, tijdelijke oplossing.
Als dat het geval is kan een splitter ook nog voor een oplossing zorgen. Minder rommelig ook.

• S-te-fan
  • Laatst online: 09:02
ybos schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:40:
[...]

Exact dit!
In ons vorige huis ook. schakelmateriaal de afdekkingen verwijderd voor het stuccen maar het binnenwerk laten zitten, dat levert het probleem van TS op.
Ik begrijp niet eens hoe dit mogelijk is... Bij de schakelaars bij mij thuis moet ik het afdekkapje op het binnenwerk klikken. Als het binnenwerk onder het stucwerk zit past dat al niet eens meer.

Hetzelfde geldt voor mijn wandcontactdozen. Daar zit standaard een schroefje bij die precies de juiste lengte heeft om het kapje op het binnenwerk te monteren.

Dan heeft iemand wel ontzettend lopen beunen, en dan vraag ik me af of het verkeerd gemonteerde schakelmateriaal echt je grootste probleem is.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:26
S-te-fan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Ik begrijp niet eens hoe dit mogelijk is... Bij de schakelaars bij mij thuis moet ik het afdekkapje op het binnenwerk klikken. Als het binnenwerk onder het stucwerk zit past dat al niet eens meer.

Hetzelfde geldt voor mijn wandcontactdozen. Daar zit standaard een schroefje bij die precies de juiste lengte heeft om het kapje op het binnenwerk te monteren.

Dan heeft iemand wel ontzettend lopen beunen, en dan vraag ik me af of het verkeerd gemonteerde schakelmateriaal echt je grootste probleem is.
Bij ons bleek dat het schroefje een halve cm op kon vangen. Wel zat het schroefje maar een halve slag vast ofzo ipv meerdere slagen. Bij ons was het binnenwerk tegen de oorspronkelijk muur gezet en eromheen getegeld waardoor frontje een halve cm te ver eraf stond. Toen we kinderbeveiliging wilden toevoegen maakte de stekker ineens geen contact meer en viel die er inderdaad uit. Wij hebben het uiteindelijk opgelost door kindveilige stopcontact te monteren met vulringen achter binnenwerk.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ondiep? Dat stekkers er maar half inpassen? Dat lijkt me niet heel veilig, dat moet je gewoon vervangen of laten vervangen of in elk geval even de stopcontacten open schroeven om te kijken of je kan zien waar het door komt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Dit is vrij gemakkelijk op te lossen. Sluit op een aantal slechte stopcontacten een elektrische kachel aan (of een föhn, of iets anders dat zo'n 2kW continu trekt), zet de ramen open zodat de gegenereerde warmte weg kan en ga een dagje het huis uit. Aan het eind van de dag is de kans groot dat het stopcontact weg is gefikt, en dat mogelijk een deel van de woning dat hierdoor dan ook is. Dan zal de verhuurder het pand moeten herstellen/herbouwen en voor jullie (tijdelijk) een andere woning moeten regelen. In zowel de tijdelijke woning als (daarna) de herbouwde woning zullen de stopcontacten dan weer op order zijn...

Zorg wel dat je wat persoonlijke spullen die dag met je mee neemt, anders kun je ze kwijt raken...

8)7

7400 Wp op het dak

• W1LL3M
  • Laatst online: 00:26

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

bedoel je met ondiep niet gewoon ongeaard?
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/MaxContent/270376265.jpg
zware adapters willen dan idd wel wat gaan hangen, beste oplossing is dan een stekkerblok of verlengkabel maar die wil je blijkbaar niet.

[ Voor 31% gewijzigd door W1LL3M op 16-06-2021 13:14 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:06
m-vw schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:32:
Dit doet mij denken aan wcd's zonder randaarde waarbij de verdieping echt maar enkel mm betreft. Als je daar dan een stekker met adapter insteekt dan gaat de boel inderdaad hangen.
Veel stekkers met adapter (waaronder de USB laders van Apple die TS noemt) zijn zelf ook niet geaard.
Bij een 'dieper' stopcontact met randaarde gaan ze vaak ook wel iets hangen. De adapter maakt immers nergens anders echt contact met de WCD buiten de pinnen, hooguit een heel klein beetje aan de zijkanten bij stopcontacten met randaarde.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a8824e17dce3e1153793adc5d6ebcc46.png

Overigens hoeft dit geen probleem te zijn, ik heb hier buiten de keuken en enkele andere ruimtes ook allemaal van die 'ondiepe' stopcontacten (huis is van voor de tijd dat randaarde overal verplicht is :+ ), maar echt nooit gezien dat er spontaan een zware adapter is uitgevallen of ook maar in de buurt kwam van uitvallen; terwijl er toch aardiger wat verschillende laptops met vergelijkbare adapters van gebruik hebben gemaakt. Enige vervelende aan dit soort stekkers is dat het andere contact van dezelfde WCD vaak onbruikbaar is.
Justin_ in "Stekkers vallen uit wandcontactdoos":
óf breken de "pinnen"die in de wandcontactdoos gaan af).
Je bedoelt de pinnen aan de adapterzijde neem ik aan? Dat zou echt nooit zomaar kunnen of mogen gebeuren door het gewicht van zo'n adapter. In de categorie durf te vragen: Gebruik je originele adapters van Apple of een namaak bestelt via een AliExpress? Als er spontaan pinnen aan afbreken krijg ik het idee dat het probleem eerder bij je adapter gezocht moet worden dan het stopcontact zelf

• Justin_
Dit zijn de wandcontactdozen in kwestie. Njet geaard dus en "ondiep" waardoor de "zware stekkers" eruit vallen. Precies zoals bovenstaande suggereert..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQNWWbPkgb5ffzdIh5mZuHCFSnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUIgZsP37vPlPD4k9GavSMfR.jpg?f=fotoalbum_large

• Wilke
En als je de betreffende zekering eens uitschakelt en dat plaatje losschroeft, hoe zit het er dan daarachter uit (fotootje?)

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:25

inhico

pw

Wilke schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:20:
En als je de betreffende zekering eens uitschakelt en dat plaatje losschroeft, hoe zit het er dan daarachter uit (fotootje?)
Waar is dat voor nodig, het is toch duidelijk (al een tijdje overigens)? Dit heeft niets te maken met de diepte van de gaten waar de pinnen in moeten, maar met de "kom" waar de stekker in zit. Die zijn bij niet geaarde stopcontacten inderdaad wat ondieper. En daarnaast helpt de vorm bij geaarde stopcontacten ook bij de ondersteuning.
Dat zwaardere adapters in niet geaarde stopcontacten niet goed in blijven zitten, is onhandig maar niet ongewoon, ze hangen vrijwel geheel aan de pinnen. Bij oudere stopcontacten kan dat wel eens wat minder goed knellen.
Eenvoudigste oplossing is ook al lang aangedragen: een contactdoos op de grond (maar dat wil TS eigenlijk liever niet.

...

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-10 22:00
Grappig dat je de enige oplossing eigenlijk gelijk al afschiet met “geen optie dit, dat”…

Zo’n wcd kost enkele euro per stuk.. Als je het zelf niet doet doet de verhuurder dat wel hoor..

Ik heb zelf een vergelijkbare WCD waar een macbook “blok” prima in blijft hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 16-06-2021 22:46 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:59

kraats

Ik rol

@inhico Ben ik het niet mee eens. Ook in een ongeaarde wcd zou een adapterblok gewoon met de veerspanning de wcd zelf moeten blijven hangen. Als er echter teveel ruimte tussen dekplaat en wcd zelf zit kan het zijn dat de pootjes van je stekker niet diep genoeg komen en zo maar van een gedeelte van de maximale veerspanning gebruik kunnen maken. Even open maken om te kijken of dat daadwerkelijk zo is is dus al meerdere malen gevraagd

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• S-te-fan
  • Laatst online: 09:02
inhico schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Waar is dat voor nodig, het is toch duidelijk (al een tijdje overigens)? Dit heeft niets te maken met de diepte van de gaten waar de pinnen in moeten, maar met de "kom" waar de stekker in zit. Die zijn bij niet geaarde stopcontacten inderdaad wat ondieper. En daarnaast helpt de vorm bij geaarde stopcontacten ook bij de ondersteuning.
Dat zwaardere adapters in niet geaarde stopcontacten niet goed in blijven zitten, is onhandig maar niet ongewoon, ze hangen vrijwel geheel aan de pinnen. Bij oudere stopcontacten kan dat wel eens wat minder goed knellen.
Eenvoudigste oplossing is ook al lang aangedragen: een contactdoos op de grond (maar dat wil TS eigenlijk liever niet.
Ik heb hier een woning met dezelfde ondiepe stopcontacten waar vrijwel dagelijks een Dell laptop adapter (zo'n adapter/stekkerblok in 1) in gestoken wordt om later die dag weer opgeruimd te worden.

Altijd hetzelfde stopcontact en nooit blijft die een nacht hangen. Na 5 jaar hangt die wel een beetje door, en de pinnen zijn weliswaar ook een klein beetje gebogen door het gewicht. Maar de pinnen klemmen nog steeds flink in de wcd en de adapter is er nog nooit door het gewicht uitgevallen.

Beste oplossing is gewoon de wcd vervangen door een nieuwe want ze klemmen niet meer goed, of het binnenwerk zit te diep met hetzelfde resultaat.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07

Kraz

Saving the world

Justin_ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:58:
Dit zijn de wandcontactdozen in kwestie. Njet geaard dus en "ondiep" waardoor de "zware stekkers" eruit vallen. Precies zoals bovenstaande suggereert..

[Afbeelding]
Wij hadden die ook en tijdens het vervangen kwam ik erachter dat 1 stopcontact al aardig zwart was van binnen.
Ik zou voor die paar euro geen risico lopen en gewoon lekker vervangen.

Inmiddels hangen bij on deze
https://www.hornbach.nl/s...-wit/7689116/artikel.html

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:06
Wellicht is de waarschuwing hier onnodig, maar ik plaats hem toch maar mocht je aan vervanging denken::

Ga de WCD absoluut NIET vervangen door een exemplaar mét randaarde omdat die vaak dieper zijn. Niet alleen is dit verboden maar het is ook onveilig, als een gebruiker een geaarde WCD ziet moet hij/zij er vanuit kunnen gaan dat er ook daadwerkelijk een aarde is aangesloten.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:25

inhico

pw

@kraats en @S-te-fan

Natuurlijk is het niet zoals het zou moeten.
Dit gebeurt uiteindelijk na verloop van tijd vaker bij ongeaarde stopcontacten. Vaak zijn ongeaarde stopcontacten al wat ouder. Die zitten wat minder strak en zijn bij langdurig gebruik van zwaardere adapters wat uitgelebberd/vervormd. Immers bij dit soort stopcontacten hebben die vrijwel alleen houvast aan de pinnen.
Heeft vrijwel zeker niks te maken met een binnenwerk dat te diep zit.

Misschien vergis ik me, maar ik heb de indruk dat TS niet erg ervaren is met elektra. Dan is de vraag of openschroeven veel op gaat leveren. Ook dan een foto hier plaatsen en dan allerlei goedbedoelde, maar niet gegarandeerd juiste, adviezen krijgen gaat weinig opleveren.
Als er iets moet gebeuren is dat hoe dan ook rommelen aan het inwendige van het stopcontact. Vraag is of TS niet beter aan een echte deskundige moet overlaten, die ter plekke kan kijken.

Beste oplossing is de stopcontacten vervangen (wil TS niet). Anders werken met stekkerdozen/verlengsnoeren (wil TS liever ook niet). Dat laatste is wel het simpelste (en vraagt geen electricien), maar hou wel in de gaten dat stekkers voldoende strak in het contact zitten. Als het uitgelebberde stopcontacten zijn, kan het contact met stekker zijn verminderd. In het ergste geval kan dat leiden tot oververhitting etc.

Overigens moet je natuurlijk voor het vervangen ook het zaakje open schroeven...

[ Voor 58% gewijzigd door inhico op 17-06-2021 07:06 ]

...

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:26
inhico schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 06:18:
@kraats en @S-te-fan
Beste oplossing is de stopcontacten vervangen (wil TS niet). Anders werken met stekkerdozen/verlengsnoeren (wil TS liever ook niet). Dat laatste is wel het simpelste (en vraagt geen electricien), maar hou wel in de gaten dat stekkers voldoende strak in het contact zitten. Als het uitgelebberde stopcontacten zijn, kan het contact met stekker zijn verminderd. In het ergste geval kan dat leiden tot oververhitting etc.
De stekker van een stekkerdoos met aarde zal in de praktijk meestal beter blijven hangen. De pennen van een stekker met aarde zijn 4.8 mm in doorsnede terwijl de pennen van een eurostekker slechts 4 mm op het geleidende deel zijn en max 3.8 mm op het niet geleidende deel.

Als ook een stekker met aarde niet meer goed blijft hangen is vervangen echt de enige optie.

• Justin_
Wederom dank voor de reactie en uiteraard: Als iets gevaar vormt moet het aangepast worden.
Ik stelde dat vervanging vd wcd geen optie is omdat de verhuurders in principe geen aanpassingen willen en ik wilde de optie van stekkerdoos voorkomen omdat dit geen wenselijke oplossing is en ik op zoek ben naar alternatieven.
Als vervangen ihkv veiligheid he advies is dan mke dat gebeuren.

Hierbij een foto achter de frontplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3zcVoTk1Gd4x0zfLidce69A6QM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8xaW448uwPF3Qi7VwVglyAm.jpg?f=fotoalbum_large

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-11 00:00

job

Je hebt inderdaad precies het probleem wat al benoemd is. De contactdoos zit achter het stucwerk.
Maar ipv stuc is er bij jou sprake van behang.

De afdekplaat zit nu dus een paar mm "hoger" dan de muur waardoor de stekker die paar mm minder diep gaat en het gewicht van de adapter een groter hefboomeffect heeft dan normaal.

Waarschijnlijk speelt de ouderdom van de stekkerdoos ook een rol (hij knijpt niet goed meer), maar de makkelijkste (en goedkoopste) oplossing is de contactdoos loshalen en opnieuw monteren met een plastic of metalen ring tussen de inbouwdoos en contactdoos zodat de contactdoos op gelijke diepte zit als de muur.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 18-06-2021 15:02 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:05

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Rood en groen kleuren... ouwe meuk zeg :)
Je kan ook proberen om, nadat je de groep uit hebt gezet en dit minstens 3 keer hebt nagemeten ;) met een tang de contactjes wat meer naar elkaar toe te knijpen. Anders gewoon een nieuw wcdtje erop, dat vindt volgens mij geen verhuurder erg...

Hier stond een dode link.

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:07
Het probleem is mijns inziens niet het behang dat er overheen zit. Tuurlijk is dat wat meer dan je normaal gesproken zou willen maar lijkt me echt sterk dat daardoor de stekkers er uitvallen. Of we moeten het hier over uitzonderlijk dik behang hebben maar dat zie ik niet op de foto.

Wat mij meteen opviel aan het binnenwerk was hoe uitgewoond die klemmen zijn. Dit zie je vaker bij óf hele oude wandcontactdozen óf bij dozen die zwaar zijn oververhit (door bijvoorbeeld overbelasting) waardoor het metaal moe wordt, en niet meer teruggaat naar zijn originele vorm.

Ik had dat zelf bij de overbelasting van een wasmachine aansluiting. Dat was zeg maar een erfenisje van de vorige bewoner. Daardoor klemde de stekker van de wasmachine niet goed, kreeg je overgangsweerstand waardoor dit alleen maar erger werd. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik dit merkte was de wandcontactdoos vervangen. Nu moet ik zeggen dat je bij mij kon zien dat het door overbelasting kwam omdat het een en ander een wat andere kleur had gekregen. Dat zie ik hier dan weer niet. Maar terugbuigen van die klemmen gaat niet echt de oplossing zijn aangezien ze dan hoogstwaarschijnlijk gewoon weer naar de uitgewoonde staat terug zullen keren na korte tijd.

Ik denk dat je toch echt het beste af bent met voorzichtig de oude wandcontactdoos verwijderen en een nieuwe plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door alexvanniel op 18-06-2021 15:28 ]

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
alexvanniel schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:27:
[...]
Wat mij meteen opviel aan het binnenwerk was hoe uitgewoond die klemmen zijn
[...]
Dat inderdaad - ze klemmen gewoon niet meer zoals je gewend bent.

Een beetje bijbuigen helpt ook maar heel beperkt en probleem zal waarschijnlijk relatief snel weer terugkomen.

een WCD kost je de wereld niet, dus waarom niet (toch) gewoon even vervangen?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Galaxis
  • Laatst online: 04-11 18:34
Dat beetje behang is echt het probleem niet. Die contacten zijn gewoon uitgelubberd. WCD is zeker een jaar of 20 oud gezien de draadkleuren en geen aarde.

En ik zou de verhuurder het lekker laten vervangen. Er is behoorlijk over de wcd heen behangen, succes om deze WCD er netjes uit te krijgen :9

[ Voor 32% gewijzigd door Galaxis op 18-06-2021 15:47 ]

• alexvanniel
Galaxis schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:46:
Dat beetje behang is echt het probleem niet. Die contacten zijn gewoon uitgelubberd. WCD is zeker een jaar of 20 oud gezien de draadkleuren en geen aarde.

En ik zou de verhuurder het lekker laten vervangen. Er is behoorlijk over de wcd heen behangen, succes om deze WCD er netjes uit te krijgen :9
O, maar dat kan prima met een scherp hobbymesje hoor. Dan zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de nieuwe WCD er alleen maar beter in past. Maar je moet het maar kunnen en durven natuurlijk. Ik draai er tegenwoordig mijn hand niet voor om maar ik kan me voorstellen dat het ingewikkeld en veel werk lijkt. Echter stelt het niet veel voor als je maar weet wat je moet doen en zolang je maar zorgt dat er geen stroom op staat.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:26
Galaxis schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:46:

Maak daar maar zeker 50 jaar oud van…

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Tens
guido66 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:36:
[...]

Maak daar maar zeker 50 jaar oud van…
idd, ergens jaren 70 gingen we over naar bruin en blauw.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Justin_
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Even een recap om te checken of ik het juist heb begrepen:

3. ik kan nieuwe wandcontactdozen kopen die ik zonder te moeten frezen/boren etc op de plek van de huidge WCD kan zetten? (welke adviseren jullie?)

• Tens

https://www.gamma.nl/asso...ltofacet=aantal_contacten

keus genoeg. Die goedkoopste zou ik niet doen (zelf een paar gemonteerd; zijn alweer vervangen).

• EMP
  • Laatst online: 26-10 07:50

EMP

Krulloos!

Het binnenwerk 'hoort' bij de frontplaat. Volgens mij kun je niet het binnenwerk vervangen zonder de frontplaat te vervangen.

Dat gezegd hebbende, dit kun je probleemloos zonder boren/frezen vervangen. Wel zul je het ijzeren frame wat op de foto onder het behang zit los moeten snijden met een mesje, zodat je het oude binnenwerk er uit kunt halen en vervangen voor een andere. Dit is geen probleem want het valt allemaal onder de voorplaat, dus hier is niets van te zien zodra het weer in elkaar zit.

Gaat alleen wel prijzig worden vrees ik. De super-budget opties van de bouwmarkten kun je nemen, maar zijn vervelend om mee te werken. Onveilig zou ik niet zeggen, maar de kans dat iets niet lekker installeert, scheef zit of afbreekt is reeel. Ik gebruik het goedkoopste 'merk' schakelmateriaal als tijdelijk spul voor mijn verbouwing.

Peha heeft voor €3,21 een wcd waar nog een frame a €1,39 bij moet, dus totaal zo'n 5 euro per stopcontact (meervoudige frames zijn uiteraard ook te krijgen).

Andere merken zullen dat niet ver ontlopen. Schakelaars kosten net zoiets, dus als je alles netjes wilt doen vervang je die meteen mee.

Maar gezien de verhuur(der)-situatie snap ik het ook als je er geen geld in wilt steken. Dan heb je altijd nog een andere oplossing tegen uitvallende stekkers...

Afbeeldingslocatie: https://www.affixit.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/c/economy-duct-tape-silver_1.jpg

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:25
EMP schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:55:
Peha heeft voor €3,21 een wcd waar nog een frame a €1,39 bij moet, dus totaal zo'n 5 euro per stopcontact (meervoudige frames zijn uiteraard ook te krijgen).
Let wel op dat dit een enkelvoudig model met randaarde is. Als je een stopcontact mét randaarde plaatst, dan móét je de aarde ook aansluiten. Aardedraad bijplaatsen is niet mogelijk, dan moet je alle bedrading eruit halen en nieuwe plaatsen.

Resumé: koop dus stopcontacten zonder randaarde. En als je er niet qua aantallen op achteruit wilt gaan, heb je die mooi dubbele van de Gamma hierboven. Koop ze alleen niet bij de Gamma, daar zijn ze reteduur.

• EMP

EMP

Krulloos!

Raling schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Let wel op dat dit een enkelvoudig model met randaarde is. Als je een stopcontact mét randaarde plaatst, dan móét je de aarde ook aansluiten. Aardedraad bijplaatsen is niet mogelijk, dan moet je alle bedrading eruit halen en nieuwe plaatsen.

Resumé: koop dus stopcontacten zonder randaarde. En als je er niet qua aantallen op achteruit wilt gaan, heb je die mooi dubbele van de Gamma hierboven. Koop ze alleen niet bij de Gamma, daar zijn ze reteduur.
Klopt als een bus. Ik had de verkeerde link er bij geplakt, goed opgemerkt!

SanderVunderinkp heeft hem ook zonder randaarde voor €3,48, net als Hornbach en tig van andere leveranciers. Een beetje googelen helpt je de laagste prijs te vinden.

My anime addiction.

• Justin_
En kan ik dan alsnog voor een wcd gaan die "dieper" is? Want de gelinkte is ook weer oppervlakkig 😅

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Justin_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:30:
En kan ik dan alsnog voor een wcd gaan die "dieper" is? Want de gelinkte is ook weer oppervlakkig 😅
Nee, want "diepe" WCD's zijn "diep" omdat ze randaardecontacten hebben, en:
Raling schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:16:
Als je een stopcontact mét randaarde plaatst, dan móét je de aarde ook aansluiten. Aardedraad bijplaatsen is niet mogelijk, dan moet je alle bedrading eruit halen en nieuwe plaatsen.

Resumé: koop dus stopcontacten zonder randaarde.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Justin_ schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:52:
Wederom dank voor de reactie en uiteraard: Als iets gevaar vormt moet het aangepast worden.
Ik stelde dat vervanging vd wcd geen optie is omdat de verhuurders in principe geen aanpassingen willen en ik wilde de optie van stekkerdoos voorkomen omdat dit geen wenselijke oplossing is en ik op zoek ben naar alternatieven.
Als vervangen ihkv veiligheid he advies is dan mke dat gebeuren.

Hierbij een foto achter de frontplaat
[Afbeelding]
Zoals eerder gezegd, die contacten zijn gewoon uitgelubberd. Waarschijnlijk ook vaak bezocht door een randaarde stekker met dikkere pennen. Door de slechte contacten loop je ook risico op oververhitting/brand. Dit moet je verhuurder oplossen. Ik neem aan dat alle wcd's even oud zijn dus ik zou ze allemaal controleren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• EMP

EMP

Krulloos!

Is het een heel gek idee om gewoon eens met een punttang/platbektang de twee ijzertjes die de pinnen van de stekker vast moeten houden wat naar elkaar toe te knijpen?

Afbeeldingslocatie: https://dam-assets.fluke.com/s3fs-public/styles/product_slideshow_main/public/F-inlp8_02a_w.jpg

Mocht het niet werken of er iets afbreken dan kun je altijd het stopcontact nog vervangen.

Wel een filmpje maken van hoe je dit doet en hier posten... of de stroom er af halen O-)

My anime addiction.

• alexvanniel
EMP schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:10:
Is het een heel gek idee om gewoon eens met een punttang/platbektang de twee ijzertjes die de pinnen van de stekker vast moeten houden wat naar elkaar toe te knijpen?

[Afbeelding]

Mocht het niet werken of er iets afbreken dan kun je altijd het stopcontact nog vervangen.

Wel een filmpje maken van hoe je dit doet en hier posten... of de stroom er af halen O-)
En dan komen we over korte tijd weer in dit topic terug met dat de stekkers er weer uit vallen. Dat metaal is gewoon moe. Die klemmen zijn niet voor niks uit elkaar gebogen en zo blijven staan. Als het een gezonde WCD was geweest dan veren die meteen weer terug. Bij een oudere WCD blijven de pinnen na verloop van tijd zo staan en kan je natuurlijk knijpen wat je wil maar uiteindelijk heb je weer hetzelfde probleem.
In dit soort gevallen is vervangen echt de beste optie. En waar hebben we het nu over? Een enorme uitgave tussen de 5 en 10 euro. Het lijkt me dat gemak maar ook veiligheid meer waard zijn dan dat

Acties:
  • Beste antwoord

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ik werk als elektriciën in de nieuwbouw.
  1. Ja
  2. Ja, dit is een gevaarlijke situatie. Ik heb ooit een soortgelijke situatie gezien in een keet waarbij men een zware kachel met bijhorende stekker had aangesloten. Deze is gaan hangen > contacten maken daardoor slecht contact > gaat de weg van de minste weerstand zoeken > brand. Aan het begin van de nieuwe werkweek troffen wij een uitgebrande wcd aan. (Keet was overigens niet van ons, maar van andere aanwezige partij
  3. Ja. In principe kan je er alles opzetten, het is allemaal CE gekeurd. Maar doe jezelf een plezier en koop iets van Busch-Jager/Gira/Jung. Let er wel op dat je een ongeaarde variant pakt. Het kan voorkomen dat ze de gevraagde merken niet verkopen in de bouwmarkt. Hier wel: https://www.elektramat.nl...FjteQLupoaroaArFCEALw_wcB
  4. Ja, mits goed aangesloten wel.

My middle finger salutes you.

Pagina: 1