Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ_V
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:12
Mijn vraag:
Thuis heb ik sinds kort een aantal netwerkkabels getrokken, als ik mijn laptop daaraan direct verbind met de Walloutlet op de 1e verdieping dan werkt het prima en haal ik zoals verwacht de maximale up- en downloadsnelheden. Zodra ik mijn accesspoint verbind op dezelfde CAT6A walloutlet op de 1e verdieping dan lukt het niet meer om daar een IP-adres te krijgen van de Experiabox. Hij heeft wel stroom via de POE connecter, maar doet verder niks, ondanks diverse reboots op beide apparaten.

Ik heb mijn twijfels over het laatste stuk kabel, wat vanuit de meterkast naar de 1e verdieping loopt. Maar zoals eerder gemeld werkt onderstaande constructie wel als ik de laptop aansluit op de walloutlet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a48P8Dwf6CasaYbkKmEqv57lIRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BjDguwQoWpR3m2TQPgbojUM9.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Accesspoint TP-Link EAP225-Outdoor i.c.m. router Experiabox V10A

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Als ik mijn laptop direct verbind op de CAT6A walloutlet op de 1e verdieping dan heb ik als ik de connectie test via speedtest.net een perfecte up- en downloadsnelheid. Ook als ik mijn accesspoint aan de eerste uitvoerdoos verbind in de meterkast dan werkt het accesspoint goed. Maar er lijkt dus iets mis te gaan op het laatste stuk kabel richting de walloutlet op de 1e verdieping |:(. Heb de POE connector ook op diverse tussenstukken geprobeerd, maar dit bood ook geen oplossing.

Kan iemand aangeven waardoor het probleem met het Accesspoint zou kunnen ontstaan? De totale opzet bestaat uit minder dan 40meter CAT6A kabel.

Beste antwoord (via EJ_V op 17-06-2021 20:03)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Krijg je wel een gigabit verbinding op die poort? Is nl een indicatie of alle 8 aders goed aangesloten zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
Welke UTP kabel heb je hiervoor gebruikt? Het kan zijn dat je CCA kabel hebt gekocht, en de dataoverdracht wel goed werkt maar de spanning aan het einde van de kabel zover is ingezakt door een hoge weerstand van de kabel dat het access point iedere keer reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ_V
Hoi @BladeSlayer1000

Heb onderstaande kabel gebruikt, leek mij geen troep:
https://www.sandervunderi...at-6a-grijs-10gxe00d.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Heb je het AP ook met adapter geprobeerd ipv POE? Je netwerkkabel is ok, 100% koper en massief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ_V
Hoi @Xenir de TP-Link EAP225 Outdoor heeft alleen een netwerk poort voor POE en geen aparte adapter aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://media.ldlc.com/r1600/ld/products/00/05/24/89/LD0005248991_2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMartijnR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-11-2023
Misschien een overbodige vraag, maar waar zit de PoE injector van de TP-Link EAP225 Outdoor aangesloten?
Zonder deze injector geen voeding voor de AP.
En de PoE injector heeft een DATA en een DATA+PoE aansluiting, deze niet verkeerd om aansluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door RMartijnR op 16-06-2021 20:04 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Krijg je wel een gigabit verbinding op die poort? Is nl een indicatie of alle 8 aders goed aangesloten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ_V
RMartijnR schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:12:
Misschien een overbodige vraag, maar waar zit de PoE injector van de TP-Link EAP225 Outdoor aangesloten?
Zonder deze injector geen voeding voor de AP.
En de PoE injector heeft een DATA en een DATA+PoE aansluiting, deze niet verkeerd om aansluiten.
Goed punt, maar die zit correct heb ook al diverse andere patchkabels geprobeerd voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ_V
laurens0619 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:26:
Hoi @laurens0619, denk dat je gelijk hebt. Als ik op de 1e verdieping mijn laptop heb verbonden op de walloutlet dan zie ik idd 100Mbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2rEigwY3qOa8J_w2Z0HZh006_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F8r3tEcgkMMJygpl81FaJ8YZ.png?f=user_large

Als ik mijn laptop bekabeld heb test in de meterkast dan zie ik wel 1Gbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7Ny-zGc0TH56JwxLv7S2gke944=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/adOvedkaTQ8aMonvtWCmLixy.png?f=user_large

Stomme vraag misschien, maar zijn er bepaalde kleuren waar ik specifiek op moet letten of moet ik gewoon alles overnieuw verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:36
Ik zou beginnen om hier foto's van beide kanten van de verdachte kabel met de rj45 stekkers te posten. Dan kunnen we misschien zien waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ_V
Hoi @loeberce,

Hier de uitvoerdoos van de meterkast, zit niet overal even diep (misschien toch de punchdowntool er nog eens opzetten?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbRFvpLRUJbQSYtykNaSC7GLqs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcLzHEKgiCa2CpWQOWijasdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYfCV9k9sNHLxiQy_RimrWQYRlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkBMzC6xUStUw9gmXTmO12Bz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsLKeI4OuHRRU24xkJevKxQOTtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfUcBLjI7isHvslW6Ad9YyZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
EJ_V schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:31:
Hoi @loeberce,

Hier de uitvoerdoos van de meterkast, zit niet overal even diep (misschien toch de punchdowntool er nog eens opzetten?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou inderdaad de punch down tool er nog eens opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even niet om 't één of 't ander maar hoe wordt dat AP van PoE (Power over Ethernet) voorzien? Zo'n simpele KPN Experiabox is daar totaal niet toe in staat en dat AP zal toch érgens stroom vandaan moeten halen om te kunnen gaan fuctioneren.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 16-06-2021 23:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:02:
[...]

Ik zou inderdaad de punch down tool er nog eens opzetten.
Ze moeten echt tot onderin gepuncht. Groen zit er bijvoorbeeld maar half in.
Will_M schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:09:
Even niet om 't één of 't ander maar hoe wordt dat AP van PoE (Power over Ethernet) voorzien? Zo'n Experiabox is daar totaal niet toe in staat en dat AP zal érgens stroom vandaan moeten halen om te kunnen gaan fuctioneren.
Hij gebruikt een PoE injector.

[ Voor 41% gewijzigd door loeberce op 16-06-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met ^^; op deze foto zitten drie van de vier draadjes er niet echt lekker in

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

loeberce schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:09:
[...]

Ze moeten echt tot onderin gepuncht. Groen zit er bijvoorbeeld maar half in.

[...]

Hij gebruikt een PoE injector.
Zoals ik 't plaatje in de OP 'lees' zie ik nergens een PoE injector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:14:
[...]

Zoals ik 't plaatje in de OP 'lees' zie ik nergens een PoE injector?
Nee hij noemt t poe connector, beetje verwarrend
Maar ik denk dat dit punt niet relevant is aangezien hij wel werkend is op andere kabel.

Daarbij denk ik dat we met de 100mbit verbinding het probleem al gebonden hebben :)

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 16-06-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:51
Zet er eens een (simpele) kabeltester op? Zijn alle 8 aders verbonden, geen kruisingen?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

laurens0619 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:16:
[...]

Nee hij noemt t poe connector, beetje verwarrend
Maar ik denk dat dit punt niet relevant is aangezien hij wel werkend is op andere kabel.

Daarbij denk ik dat we met de 100mbit verbinding het probleem al gebonden hebben :)
Ik vermoed (aanname) dat de TS dénkt dat die UTP aansluiting automagisch zelf wel ergens stroom gaat 'verzinnen' gezien 't feit dat 'ie meldt dat er alléén een RJ45 PoE connector / poort op 't AP zit.

Dus nogmaals: WAAR komt de POWER op magische wijze vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:20:
[...]

Ik vermoed (aanname) dat de TS dénkt dat die UTP aansluiting automagisch zelf wel ergens stroom gaat 'verzinnen' gezien 't feit dat 'ie meldt dat er alléén een RJ45 PoE connector / poort op 't AP zit.

Dus nogmaals: WAAR komt de POWER op magische wijze vandaan?
Lees de ts dan maar opnieuw en let op het woord poe connector :)

Het probleem is gewoon een brakke kabelverbinding, wat je wel vaker ziet met een Wandcontactdoos ertussen. Meer niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat 'domme woordje' in de Openings Post (OP) had ik even gemist... 8)7

Mea Culpa :9

Maar: Als de Topic Starter (TS) het hele spel dus gewoon direct aansluit op een acces poortje van de KPN Experiabox dan werkt 't AP wel gewoon (?)... En mag íe de huidige bekabeling dus gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Will_M ik moest de ts ook 3x lezen hoor om te snappen wat die bedoelde met poe connector :p

Maar aangezien die 100mbigt op t poortje is er idd iets met de fysieke verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Will_M schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:37:
Dat 'domme woordje' in de Openings Post (OP) had ik even gemist... 8)7

Mea Culpa :9

Maar: Als de Topic Starter (TS) het hele spel dus gewoon direct aansluit op een acces poortje van de KPN Experiabox dan werkt 't AP wel gewoon (?)... En mag íe de huidige bekabeling dus gaan controleren.
Dit staat letterlijk in de OP:
EJ_V schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:32:
Ook als ik mijn accesspoint aan de eerste uitvoerdoos verbind in de meterkast dan werkt het accesspoint goed. Maar er lijkt dus iets mis te gaan op het laatste stuk kabel richting de walloutlet op de 1e verdieping |:
waaruit ik opmaak dat hij weet hoe hij het AP van stroom via PoE moet voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@loeberce knap hoor!
Niet zo sjiek om mensen die mea culpa nog ff bijdehand te benaderen he ;)

Ontopic:
@EJ_V ff met punch tool nadrukken maar sommige wall outlets zijn brak dus wie weet moet die vervangen worden. Druk je wel harde kern erin?

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 17-06-2021 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
laurens0619 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:48:
@loeberce knap hoor!

Ontopic:
@EJ_V ff met punch tool nadrukken maar sommige wall outlets zijn brak dus wie weet moet die vervangen worden. Druk je wel harde kern erin?
Mea Culpa ;)

Ik wilde niet bijdehand doen, maar verduidelijken dat TS in bepaalde situaties de AP wel werkend heeft gehad. Dat was nav de laatste vraag die werd gesteld door Will_M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJ_V
laurens0619 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:48:
@loeberce knap hoor!

Ontopic:
Moest inderdaad wel voorzichtig "door" drukken, alles is gelukkig nog heel 8). Het werkt ondertussen allemaal zoals het zou moeten, gelukkig zat de fout op één van de makkelijkst op te lossen plekken.

Iedereen bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Pagina: 1