Hoi Tweakers,
Dit is mijn eerste berichtje hier. Verbeter me gerust wanneer ik iets verkeerd doe!
Ik huur een huis van mijn ouders. In ieder geval de komende 3 jaar. Het plan is wel om het huis daarna te kopen, maar zekerheid is er niet. Daarom moet er rekening mee gehouden worden dat ik over 3 jaar ga verhuizen. De zonnepanelen zullen dus "verhuisbaar" moeten zijn, het is namelijk te lastig voor mijn ouders om de afschrijving en waarde te bepalen over 3 jaar (mocht je daar tips over hebben wat een richtlijn/indicatie is, laat het me weten!)
Tot zover de persoonlijke situatie. Op naar de zonnepanelen!:strip_exif()/f/image/SDMJDRzqctwthlIRGzSOBD5p.jpg?f=fotoalbum_large)
Tekening Zonneplan
:fill(white):strip_exif()/f/image/uG38bCG2u7ZLuOyQ66wPxEbg.png?f=user_large)
Tekening BonGo Solar
:fill(white):strip_exif()/f/image/JfZIQHhiDX28Z9erJjKtUfCp.png?f=user_large)
Ligging: Zuiden
Helling: 37 graden (als ik het goed had gezien op 3DBAG. Het certificaat van die site is namelijk verlopen, dus ik kan het niet nogmaals bekijken)
Doel: Rendement halen (niet zozeer het verduurzamen, sorry). Voorkeur om niet op de schuur zonnepanelen te plaatsen, omdat de bekabeling dan de tuin door moet. Verder mag het dak helemaal vol
- Zonneplan
- BonGo Solar
- PowerStroom
Zelf ga ik niet aan de slag op het dak
Ik wil het wel per paneel kunnen zien, maar dat kan gelukkig met de optimizers.
- Prijs: €4875,09 incl.
- Zonnepanelen: 9 x Zonneplan 370 Wp (DMECG)
- Totaal aantal Wp: 3330 Wp
- Omvormer: SolarEdge SE3000HD
- Optimizers: 9 x P401 Optimizer
- Geschatte opbrengst: 3262 KwH
- Kosten per Wp: €1,49
BonGo Solar:
- Prijs: €5969,73 incl.
- Zonnepanelen: 13 x DMEGC monokristallijn black 330 Wp (2 stuks op de schuur, 11 op het dak)
- Totaal aantal Wp: 4290 Wp
- Omvormer: SolarEdge SE3680H
- Optimizers: 13 x P401 Optimizer
- Geschatte opbrengst: 4076 KwH
- Kosten per Wp: €1,46
PoweStroom:
- Prijs: €5418,80 incl.
- Zonnepanelen: 10 x Hyundai 395 Wp All Black
- Totaal aantal Wp: 3950 Wp
- Omvormer: SolarEdge SE3500H
- Optimizers: 10 x P401 Optimizer
- Geschatte opbrengst: 3653 KwH
- Kosten per Wp: €1,48
Dan concreet wat vragen:
- Alle 3 de offertes hebben verschillende omvormers. Is er iets raars op te merken aan een bepaalde offerte met een keuze voor een bepaald type SolarEdge? Wat zijn echt de "voordelen" van de verschillende omvormers t.o.v. elkaar? (ik heb de documentatie gelezen, maar daar gaat het vooral over het aantal Wp dat een omvormer aan kan, en dat is bij alle 3 ruim voldoende)
- Welke zonnepanelen zijn aan te raden?
- We hebben qua vertrouwen het beste gevoel bij Zonneplan. Zij komen het beste op ons over qua service. Service is ook iets waard, maar met Wp zijn ze de duurste. Wat zou jij mij aanraden als je in mijn situatie zat?
Overige adviezen/tips zijn altijd welkom!
Vragen over specificaties van bepaalde offertes? Stel ze!
Dit is mijn eerste berichtje hier. Verbeter me gerust wanneer ik iets verkeerd doe!
Ik huur een huis van mijn ouders. In ieder geval de komende 3 jaar. Het plan is wel om het huis daarna te kopen, maar zekerheid is er niet. Daarom moet er rekening mee gehouden worden dat ik over 3 jaar ga verhuizen. De zonnepanelen zullen dus "verhuisbaar" moeten zijn, het is namelijk te lastig voor mijn ouders om de afschrijving en waarde te bepalen over 3 jaar (mocht je daar tips over hebben wat een richtlijn/indicatie is, laat het me weten!)
Tot zover de persoonlijke situatie. Op naar de zonnepanelen!
Foto's
:strip_exif()/f/image/SDMJDRzqctwthlIRGzSOBD5p.jpg?f=fotoalbum_large)
Tekening Zonneplan
:fill(white):strip_exif()/f/image/uG38bCG2u7ZLuOyQ66wPxEbg.png?f=user_large)
Tekening BonGo Solar
:fill(white):strip_exif()/f/image/JfZIQHhiDX28Z9erJjKtUfCp.png?f=user_large)
Ligging: Zuiden
Helling: 37 graden (als ik het goed had gezien op 3DBAG. Het certificaat van die site is namelijk verlopen, dus ik kan het niet nogmaals bekijken)
Beschikbare (dak)ruimte
Breed ongeveer 3 meter 50, hoog ongeveer 3 meter. Met daarin een dakraam.Schaduw
3 pijpjes op het dak. Mogelijk bij een verhuizing meer schaduw, daarom hebben we de voorkeur voor optimizers.Jaarverbruik
ca 4000 KwHHuidige elektriciteitsaansluiting
3-fasenBudget en doel
Budget: Tussen de €4000 en €5000. Omdat ik al ondernemer ben, is het mogelijk lastiger om BTW terug te krijgen. Budget is dus afhankelijk van de BTW-teruggave ofwel inclusief, ofwel exclusief BTW.Doel: Rendement halen (niet zozeer het verduurzamen, sorry). Voorkeur om niet op de schuur zonnepanelen te plaatsen, omdat de bekabeling dan de tuin door moet. Verder mag het dak helemaal vol
Wie gaat het project uitvoeren
Ik hebben 3 partijen gevonden:- Zonneplan
- BonGo Solar
- PowerStroom
Zelf ga ik niet aan de slag op het dak
Bijhouden van data
Er staat een serverkast, dus daar kan een RJ45 in. Als het via een computer uit te lezen is, is het prima. Voorkeur heeft wel om het ook mobiel in te kunnen zien.Ik wil het wel per paneel kunnen zien, maar dat kan gelukkig met de optimizers.
Reeds verkregen offertes
Zonneplan:- Prijs: €4875,09 incl.
- Zonnepanelen: 9 x Zonneplan 370 Wp (DMECG)
- Totaal aantal Wp: 3330 Wp
- Omvormer: SolarEdge SE3000HD
- Optimizers: 9 x P401 Optimizer
- Geschatte opbrengst: 3262 KwH
- Kosten per Wp: €1,49
BonGo Solar:
- Prijs: €5969,73 incl.
- Zonnepanelen: 13 x DMEGC monokristallijn black 330 Wp (2 stuks op de schuur, 11 op het dak)
- Totaal aantal Wp: 4290 Wp
- Omvormer: SolarEdge SE3680H
- Optimizers: 13 x P401 Optimizer
- Geschatte opbrengst: 4076 KwH
- Kosten per Wp: €1,46
PoweStroom:
- Prijs: €5418,80 incl.
- Zonnepanelen: 10 x Hyundai 395 Wp All Black
- Totaal aantal Wp: 3950 Wp
- Omvormer: SolarEdge SE3500H
- Optimizers: 10 x P401 Optimizer
- Geschatte opbrengst: 3653 KwH
- Kosten per Wp: €1,48
Regio
Noord-HollandDan concreet wat vragen:
- Alle 3 de offertes hebben verschillende omvormers. Is er iets raars op te merken aan een bepaalde offerte met een keuze voor een bepaald type SolarEdge? Wat zijn echt de "voordelen" van de verschillende omvormers t.o.v. elkaar? (ik heb de documentatie gelezen, maar daar gaat het vooral over het aantal Wp dat een omvormer aan kan, en dat is bij alle 3 ruim voldoende)
- Welke zonnepanelen zijn aan te raden?
- We hebben qua vertrouwen het beste gevoel bij Zonneplan. Zij komen het beste op ons over qua service. Service is ook iets waard, maar met Wp zijn ze de duurste. Wat zou jij mij aanraden als je in mijn situatie zat?
Overige adviezen/tips zijn altijd welkom!
[ Voor 6% gewijzigd door Opa-Sokkenpop op 15-06-2021 21:08 ]