3.000 tot 4.000 km met een setje banden klinkt inderdaad alsof er een nul ontbreekt. Dat gezegd hebbende: onder mijn BMW 5-serie (ik ben inmiddels met het tweede exemplaar bezig) is het me nog nooit gelukt om 30.000 km met een set banden te doen. Ik weet dat dat voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door het
camber: de wielen zijn aan de bovenkant een beetje naar binnen gekanteld. Dat komt het rijgedrag ten goede, maar veroorzaakt vooral bij brede banden wel dat ze het zwaar te verduren krijgen door de ongelijke belasting van binnen- en buitenzijde. Met mijn huidige bandenmaat
275/30R30 275/30R20 voor de achterwielen – op mijn huidige M550d af fabriek geleverd – is dat effect wel heel sterk merkbaar: de band moet vervangen worden zodra de wang aan de binnenkant slijtage vertoont, zelfs als er dan nog een millimi of 4 aan profieldiepte resteert.
Wat ook zeker mee zal tellen is de rijstijl. Hoewel je mij nooit slippend bij het stoplicht zult zien vertrekken, maar het waarschijnlijk best veel uit ik met deze auto niet als een bejaarde rijd.
Het laatste wat flink meetelt is het advies dat om banden knetterhard op te pompen tot 3,0 bar, omdat dat je dan net wat minder brandstof verbruikt. Dat advies is misschien verstandig voor smalle banden, maar bij een breedte van 245 mm of meer resulteert een bandenspanning van 3 bar onherroepelijk in overmatige slijtage: het midden van het loopvlak slijt dan veel sneller.
Wat heeft dit hele verhaal nu eigenlijk te maken met de topicstarter? Dat is eigenlijk heel simpel: het hoeft helemaal niet de resterende profieldiepte te zijn die aanleiding geeft om banden al bij 20.000 km te vervangen, ook niet bij een doordnormale Kia Picanto. Het meest voor de hand liggend is een beschadiging van de wang waarbij het metaal in een band is bloot komen te liggen – dat leidt onherroepelijk tot afkeuring bij een APK-keuring. Zoiets kan ook bij volkomen normaal autogebruik voorkomen en is simpel te verklaren met domme pech (bijvoorbeeld een voorwerp op de rijbaan) of op een vervelende manier een stoeprand meepakken. Minder voor de hand liggen: lang doorrijden met een veel te lage bandenspanning, waardoor een band extreem ongelijkmatig slijt.
Tot slot: chill

. Het gaat maar over € 150. Dat is bij een auto van duizenden euro’s niet al te veel heisa waard
Een goede grap mag vrienden kosten.