Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Greenchoice, salderen en draaischijf vs slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcel2104
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11 19:25
Ik heb nu een tijd een slimme meter en was eens naar mijn jaar afrekening aan het kijken. Er is denk ik iets wat niet niet goed begrijp, of wat fout gaat.

Ik was in de veronderstelling, dat zolang de salderings regeling nog intact blijft, een "domme" vs "slimme" meter in principe niet uitmaakt voor de kosten. (uitgaande van de situatie dat je op jaarbasis meer verbruikt dan je opwekt)
Klopt deze veronderstelling wel ?

Ik heb over het jaar ca 410kWh terug geleverd, in geval van mijn Ferraris meter zou deze dan 410kWh minder aangegeven hebben, wat ongeveer 410 * 0,22 = 90,- minder zou zijn.

Nu op de faktuur van Greenchoice staat teruglevering 410kWh a 0,07 met BTW wat resulteert in
ongeveer 37,-

Bij de uitleg op de nota staat:

"Wij salderen de teruggeleverde energie op de nota; uw teruglevering wordt
afgetrokken van de stroom die u verbruikt. Meer teruglevering dan verbruik?
Dan ontvangt u voor de netto teruglevering de met Greenchoice
overeengekomen terugleververgoeding."

Mijn verbruik is in dat jaar vele malen hoger dan wat ik teruggeleverd heb. Begrijp ik de salderingsregeling verkeerd, of heeft Greenchoice een vreemde manier van berekenen ?

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jij gebruikt 800kWh, wekt er 1200 op, krijgt 400 uitbetaald.

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Kloppen de individuele meterstanden? Zou het kunnen dat je in piektarief meer hebt opgewekt dan verbruikt? En daarvoor de terugleververgoeding krijgt.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marcel2104 Je begrijpt idd de salderingsregeling verkeerd en je energieleverancier berekend de vergoeding vermoedelijk correct.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• marcel2104
Genoemde getallen betreffen het "normaal" tarief. Verbruik normaal tarief was ca 1850 kWh over dat jaar.
Het verbruik tijdens het laag tarief was nog hoger.

PV systeem is 1700Wp uitgaande van een factor van 0.85 zal dat ongeveer 1400kWh per jaar leveren.

Dus op jaar basis meer terug leveren dan verbruikt is hier niet van toepassing. @dunklefaser
Als ik het verkeerd begrijp zou ik graag weten wat.

Zoals ik het nu op mijn faktuur zie, lijkt het volgens mij meer op afgeschafte salderings regeling
(misschien met BTW als verschil).

• erwn
  • Niet online
Het verbruik op je factuur is enkel wat je werkelijk verbruikt hebt van de leverancier, dus exclusief verbruik tijdens zonnige dagen. Als de wasmachine draait tijdens volle zon zie je dat niet terug op je factuur.

Verklaart dat het?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marcel2104 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:04:
Genoemde getallen betreffen het "normaal" tarief. Verbruik normaal tarief was ca 1850 kWh over dat jaar.
Het verbruik tijdens het laag tarief was nog hoger.

PV systeem is 1700Wp uitgaande van een factor van 0.85 zal dat ongeveer 1400kWh per jaar leveren.

Dus op jaar basis meer terug leveren dan verbruikt is hier niet van toepassing. @dunklefaser
Als ik het verkeerd begrijp zou ik graag weten wat.

Zoals ik het nu op mijn faktuur zie, lijkt het volgens mij meer op afgeschafte salderings regeling
(misschien met BTW als verschil).
Als je een opbrengst van 1400kWh/a veronderstelt (heb je blijkbaar niet gemeten)
is het mogelijk dat je misschien 410 kWh in de meetperiode hebt teruggeleverd.

Wat liet het teruglevertelwerk per afrekenperiode dan zien?
En wat waren de standen van het levertelwerk in de afrekenperiode dan?

Let op!
Een afrekenprobleem kan ontstaan als je tijdens de afrekenperiode een meterwissel hebt van de oude ferrraris naar een "smartmeter".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• marcel2104
Helaas nog niet. De meterstanden waar ik naar kijk zijn puur de opname standen op de factuur. Alles wat ik zelf 'direct' verbruikt heb is hier inderdaad niet terug te zien.

Op de rekening

begineindverbruik
geleverd181636681852
terug geleverd502915-413

Dan zou ik verwachten dat volgens de salderings regeling, het eind bedrag gebaseerd is op:
1852 - 413 = 1439 kWh

En dat is dus niet het geval, men doet het als volgt:

Prijs geleverd = 1852 kWh * 0,07ct + alle extra kosten - vermindering energie belasting.

Op basis van die 1852 kWh wordt een bedrag berekend inclusief alle extra kosten, wat neer zal komen op iets van 0,22 per kWh

Vervolgens wordt op basis van die -413 kWh een bedrag uitgerekend a 0,07 per kWh hier komt nog BTW overheen en dat bedrag - het geleverde bedrag is dan het totaal.

En ik had juist begrepen dat het idee achter salderen was: kwh_geleverd - kwh_terug en daar de prijs over berekenen.

Terwijl ik dit bericht aan het typen ben, ben ik er inmiddels achter gekomen hoe het zit :).
Greenchoice houdt van obfuscation.

De kWh die vermeld staan voor de berekening van de energiebelasting en de ODE bij de geleverde kWh zijn niet het totaal van hoog + laag tarief geleverd. Hier is het aantal teruggeleverde kWh vanaf gehaald.
Dat zie je dus nergens terug zonder dat je het na rekent.

Gevalletje "hoe kunnen we het zo verwarrend mogelijk maken" :(

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:22
Pff, lekker onduidelijk vermeld op zo een afrekening... :( je vraagt je af waarom ze het af en toe zo moeilijk doen.

Laatste jaarafrekening bij Eneco was bij ons inderdaad totaal afgenomen - teruggeleverde en met die kWh-en die dan overblijven wordt de berekening gedaan. Heel duidelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Rouske op 15-06-2021 22:18 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
marcel2104 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:13:

Ik heb over het jaar ca 410kWh terug geleverd, in geval van mijn Ferraris meter zou deze dan 410kWh minder aangegeven hebben, wat ongeveer 410 * 0,22 = 90,- minder zou zijn.
Ik snap even niet waarom iedereen zo moeilijk doet... Maar misschien sla ik de plank lekker mis.

Ook bij een ferraris die aan het eind van het jaar lager staat krijg je niet de energie belasting uitbetaald over de teruglevering.

De 410*€0,22 is dus gewoon fout.

Je hebt over 0kWh energiebelasting betaald. Zover gaat saldering, verder niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marcel2104
@Ronald
Ook bij een ferraris die aan het eind van het jaar lager staat krijg je niet de energie belasting uitbetaald over de teruglevering.
Doordat de Ferarris meter terug telt, betaal je geen energie belasting (en ODE) voor hetgeen dat bijvoorbeeld op maandag geleverd is en dinsdag terug geleverd wordt.

Op de Greenchoice rekening, lijkt het zo (blijkt dus uiteindelijk niet zo te zijn) dat op hetgeen maandag geleverd wordt, dat voor wat dinsdag terug geleverd wordt, je alleen het teruglever tarief krijgt (terwijl hier bij de levering op maandag wel energie belasting en ODE over betaald is).

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:33
Je krijgt bij de maandelijkse rekening inderdaad het overschot berekend te zien. Dat is aan de hand van de 7 cent per kWh.

Echter bij de eindafrekening wordt alles wat je het hele jaar hebt opgewekt van je verbruik afgetrokken en wat er erna overblijft betaal je 7 cent voor of als je te kort komt betaal je daar 22 cent voor.

De tussen afrekeningen zijn geen facturen maar is hetgeen wat je die maand hebt opgewekt en verbruikt.

Ik krijg ook elke maand zo’n berekening te zien. Echter de eindfactuur gaat over het hele jaar.

In de zomer wek je over het algemeen veel meer op dan in de winter dus ik gok dat de getallen wel kloppen.

Edit: het maakt dus niks uit welke meter je hebt. Als je een draaischijf hebt dan krijg je de tussenstanden niet te zien, maar die zal nu ook meer terug draaien dan dat die vooruit gaat. Waar je dan 7 cent per kWh voor krijgt.

Edit2: volgens mij gaat het wel over de eindfactuur. Die zou voor beide meters hetzelfde moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door DutchKel op 16-06-2021 07:49 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
marcel2104 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:58:
Gevalletje "hoe kunnen we het zo verwarrend mogelijk maken" :(
Mooi hè? Volgens mij huren ze gewoon dezelfde in als de belastingdienst. Ook daar denk ik elke keer na een half uur puzzelen "owwww, had dit gewoon even eenvoudig opgeschreven".

• erwn
  • Niet online
@marcel2104 , mooi dat het opgehelderd is. Ik heb je uitleg gebookmarkt (?) voor wanneer ik mijn afrekening krijg. Dank daarvoor.

• marcel2104
@DutchKel
Het ging inderdaad over de eind factuur.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:33
marcel2104 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:22:
@DutchKel
Het ging inderdaad over de eind factuur.
Ik las het inderdaad toen ik alles nog eens door had genomen. Volgens mij was de wekker vanochtend te vroeg af gegaan. ;)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1