Data uit software welke bij een klant draait

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-10 15:29
Beste allemaal,

Excuses alvast voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie mij hierin verder kunnen helpen.
Gezien dat dit een echte casus is probeer ik alles zo anoniem mogelijk te houden.

Situatie: ik werk voor een bedrijf wat apparatuur levert inclusief software bij behorende aan klanten.
Klanten kunnen hier een product in stoppen, onze apparatuur doet hier iets mee waarna er data ontstaat.
De data wordt bewaart en bewerkt door de klant op hun eigen infrastructuur.
Later wordt de data doorgestuurd naar een gecentraliseerd systeem van de klant.

De apparatuur en de bijbehorende software zijn gekocht door de klant.

Soms moeten wij data uit de software halen om bepaalde statistiek op los te laten. Dit is op dit moment nog handwerk omdat de software nog geen statistiek module heeft.

Vanuit een ruwe export werken we dan met Excel naar een overzicht wat leesbaar is voor de klant en waar hij wat aan heeft.

Nu had ik vandaag een klant die wat meer info wou hebben en vroeg om de ruwe export door te sturen. Echter zei iemand binnen het bedrijf dat ik deze niet zomaar mocht doorsturen omdat de klant daar dan mogelijk zelf dingen mee zou kunnen gaan doen waar door er mogelijk foute conclusies getrokken zouden kunnen worden of andere zaken waar het bedrijf waar ik voor werk niet op zit te wachten.

Mijn antwoord hierop was, het is de apparatuur van de klant, het is de data van de klant dus wie zijn wie om nee te zeggen tegen de export die de klant wilt.

Mijn onderbuik zegt dat het klopt wat ik zeg, ik heb het probleem proberen te googlen maar ik kwam niet echt tot een antwoord waar ik iets mee kon.

Mijn vraag aan jullie, klopt het wat ik zeg en zo ja hebben jullie iets waarmee dat dat onderbouwd wordt?

Bedankt vast voor jullie hulp en mochten jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het ook graag.

Beste antwoord (via rjce op 15-06-2021 19:15)

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:11
Er zit een export-functie in de apparatuur die alleen beschikbaar is voor jullie als leverancier maar die de klant wel nodig heeft? Als klant zijnde zou ik, met het oog op het onverhoopt wegvallen van de leverancier, willen dat alle login's van de software ofwel bij mij liggen ofwel in een escrow liggen.

De eigenaar van de data is het bedrijf dat de data genereert, niet het bedrijf dat de machines bouwt om de data te genereren. Dus ja, de gegevens zou je moeten doorsturen. De tijd die je daarvoor nodig hebt kan je factureren, je bent niet verplicht dit gratis te doen (tenzij jullie dit overeen zijn gekomen).

Als je weigert dan stuurt het bedrijf de data niet meer naar jullie. Aangezien ze dan zelf een probleem hebben, komt het erop neer dat ze dan dus een defect product hebben (tenzij dit een extraatje is dat niet in de koop- en service-overeenkomsten zat maar dan wederom : dan kan je factureren). Dan kan je je letterlijk aan de overeenkomsten gaan houden maar klantvriendelijkheid is ook een vak. Ergens zal een middenweg gevonden moeten worden lijkt mij...

Ik heb met een leverancier eenzelfde discussie gehad. Uiteindelijk is de ruwe data uit een MS-SQL database aangeleverd (ze weigerden om de data in een hanteerbaar formaat aan te leveren terwijl de functies op zichzelf wel in de software zaten) en hebben wij afscheid genomen van die leverancier.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het goed is heb je een of andere overeenkomst waarin een en ander is afgesproken. Die zou je kunnen checken. Als die er niet is, is er sowieso een aandachtspunt. Zeker als het ook persoonsgegevens betreft (al was het medewerker-ID's of zo), dan is het hard verplicht.

Maar begrijp ik goed dat je de data van de klant, weer terug stuurt naar de klant? Het hangt van het soort data af (geen risico's op levensgevaar o.i.d.?), maar in het algemeen zie ik geen reden dat tegen te gaan. Voorzien van waarschuwingen als er risico bestaat dat er interpretatiefouten gaan komen. Grote kans dat je collega vooral commerciële risico's ziet voor jullie :X

Ik zou denken en mag hopen dat de klant zelf toch al de data zelf zou kunnen vinden.

Risico van manipulatie kan je voorkomen door het bv. te versleutelen (met jouw private key), of een checksum mee te sturen. Iets dat ook standaard al zou kunnen aan de bron.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-10 14:51

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

In principe is het simpele antwoord correct: de klant is de eigenaar van de data en als die het vraagt dan mag je alles met die data doen wat de klant wil.

Tenzij het om persoonsgegevens gaan. Dan wordt het een beetje anders, maar eigenlijk is dat niet jouw probleem. Als het inderdaad om persoonsgegevens dan moet de klant een verwerkersovereenkomst sluiten met alle verwerkers, met jouw dus. Maar als die dat niet doet dan is dat niet jouw probleem. Jij kan niet weten wat voor afspraken jouw klant heeft met de personen om wie het gaat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
rjce schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:21:
Beste allemaal,

Excuses alvast voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie mij hierin verder kunnen helpen.
Gezien dat dit een echte casus is probeer ik alles zo anoniem mogelijk te houden.

Situatie: ik werk voor een bedrijf wat apparatuur levert inclusief software bij behorende aan klanten.
Klanten kunnen hier een product in stoppen, onze apparatuur doet hier iets mee waarna er data ontstaat.
De data wordt bewaart en bewerkt door de klant op hun eigen infrastructuur.
Later wordt de data doorgestuurd naar een gecentraliseerd systeem van de klant.

De apparatuur en de bijbehorende software zijn gekocht door de klant.

Soms moeten wij data uit de software halen om bepaalde statistiek op los te laten. Dit is op dit moment nog handwerk omdat de software nog geen statistiek module heeft.

Vanuit een ruwe export werken we dan met Excel naar een overzicht wat leesbaar is voor de klant en waar hij wat aan heeft.

Nu had ik vandaag een klant die wat meer info wou hebben en vroeg om de ruwe export door te sturen. Echter zei iemand binnen het bedrijf dat ik deze niet zomaar mocht doorsturen omdat de klant daar dan mogelijk zelf dingen mee zou kunnen gaan doen waar door er mogelijk foute conclusies getrokken zouden kunnen worden of andere zaken waar het bedrijf waar ik voor werk niet op zit te wachten.

Mijn antwoord hierop was, het is de apparatuur van de klant, het is de data van de klant dus wie zijn wie om nee te zeggen tegen de export die de klant wilt.

Mijn onderbuik zegt dat het klopt wat ik zeg, ik heb het probleem proberen te googlen maar ik kwam niet echt tot een antwoord waar ik iets mee kon.

Mijn vraag aan jullie, klopt het wat ik zeg en zo ja hebben jullie iets waarmee dat dat onderbouwd wordt?

Bedankt vast voor jullie hulp en mochten jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het ook graag.
Jouw bedrijf zegt je iets niet te doen? Wel doe het dan niet?

Daar moet toch gewoon beleid voor bestaan wat mag en wat niet mag? EN als dat niet bestaat->aankaarten met je management. Dit is niet aan jou om dergelijke beslissingen te nemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:11
Er zit een export-functie in de apparatuur die alleen beschikbaar is voor jullie als leverancier maar die de klant wel nodig heeft? Als klant zijnde zou ik, met het oog op het onverhoopt wegvallen van de leverancier, willen dat alle login's van de software ofwel bij mij liggen ofwel in een escrow liggen.

De eigenaar van de data is het bedrijf dat de data genereert, niet het bedrijf dat de machines bouwt om de data te genereren. Dus ja, de gegevens zou je moeten doorsturen. De tijd die je daarvoor nodig hebt kan je factureren, je bent niet verplicht dit gratis te doen (tenzij jullie dit overeen zijn gekomen).

Als je weigert dan stuurt het bedrijf de data niet meer naar jullie. Aangezien ze dan zelf een probleem hebben, komt het erop neer dat ze dan dus een defect product hebben (tenzij dit een extraatje is dat niet in de koop- en service-overeenkomsten zat maar dan wederom : dan kan je factureren). Dan kan je je letterlijk aan de overeenkomsten gaan houden maar klantvriendelijkheid is ook een vak. Ergens zal een middenweg gevonden moeten worden lijkt mij...

Ik heb met een leverancier eenzelfde discussie gehad. Uiteindelijk is de ruwe data uit een MS-SQL database aangeleverd (ze weigerden om de data in een hanteerbaar formaat aan te leveren terwijl de functies op zichzelf wel in de software zaten) en hebben wij afscheid genomen van die leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
Hi iedereen, bedankt voor jullie reacties en extra info!
De vraag was wie is er eigenaar van de data en dit is nu duidelijk beantwoord, degene die de data produceert is de eigenaar.

Ik zal hier hopelijk via google meer informatie over kunnen vinden en dit door spelen aan de betreffende collega's om hier zo een beleid rond te gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:26
Eigenaarschap is duidelijk nu, helemaal eens met iedereen hierboven dat deze aan de klant behoort mits dit contractueel zo is afgesproken.

MAAR... je moet de klant ook informeren hoe de ruwe data te interpreteren. Een voorbeeldje is het zelf maken van rapportages in (destijds) Microsoft BI. Doordat men velden uit de datatabel en dimensietabellen op een bepaalde volgorde bij elkaar sleept (bijvoorbeeld "Bruto verkoopwaarde" en "Klantnaam") komt er een ander resultaat uit dan als je "Bruto verkoopwaarde" en een ander veld uit de feitentabel ophaalt en daarna de klantnaam uit de dimensietabel erbij zet. Dan krijg je dus, op dezelfde ruwe data, twee verschillende antwoorden omdat de software de query anders opbouwt.

In het kort: Data aanleveren, maar ook een instructie toevoegen hoe de software deze interpreteert zodat men zelf naar exact hetzelfde resultaat kan toewerken en daarna kan verdiepen / uitbreiden. Voorkomt enorm veel discussie, verwijten en voegt een extra controle toe aan het geheel (want de klant wil waarschijnlijk wel 100% zeker weten naar het juiste te kijken...)

[ Voor 1% gewijzigd door AtomicWing op 15-06-2021 20:58 . Reden: Aanvulling contract als voorwaarde ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

rjce schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:16:
De vraag was wie is er eigenaar van de data en dit is nu duidelijk beantwoord, degene die de data produceert is de eigenaar.
Hangt af van wat er is overeengekomen in de contracten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 10:14
rjce schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:16:
Hi iedereen, bedankt voor jullie reacties en extra info!

Ik zal hier hopelijk via google meer informatie over kunnen vinden en dit door spelen aan de betreffende collega's om hier zo een beleid rond te gaan maken.
Belangrijke vraag is ook nog of de data persoonsgegevens bevat. Dan wordt het misschien wel een heel ander gesprek namelijk (bijv. of jullie uberhaupt toegang tot die data mogen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Heel simpel de data is hun eigendom maar ze kunnen er zonder jullie hulp niet bij en hebben liever dat alles via jouw bedrijf gaat waar betaald wordt voor specifieke informatie.
Heb dit zelf als klant meegemaakt met een toegangscontrolesysteem, bepaalde export werden ook weer als module verkocht en moeilijk doen tegen veel geld.
Gewoon ODBC koppeling met de database gemaakt export van de data die ik wilde hebben en klaar. Systeem was oud en was niet zo goed dichtgetimmerd.
@rjce bedenk wel dat het je brood is, zou het niet zomaar weggeven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
celshof schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Belangrijke vraag is ook nog of de data persoonsgegevens bevat. Dan wordt het misschien wel een heel ander gesprek namelijk (bijv. of jullie uberhaupt toegang tot die data mogen hebben)
nee in dit geval gaat het niet om persoons gegevens. De klant heeft een product en wij doen analyses op het product daaruit komt de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
Frogmen schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:17:
Heel simpel de data is hun eigendom maar ze kunnen er zonder jullie hulp niet bij en hebben liever dat alles via jouw bedrijf gaat waar betaald wordt voor specifieke informatie.
Heb dit zelf als klant meegemaakt met een toegangscontrolesysteem, bepaalde export werden ook weer als module verkocht en moeilijk doen tegen veel geld.
Gewoon ODBC koppeling met de database gemaakt export van de data die ik wilde hebben en klaar. Systeem was oud en was niet zo goed dichtgetimmerd.
@rjce bedenk wel dat het je brood is, zou het niet zomaar weggeven.
Hi Frogmen, ja klopt, gelukkig is het niet onze hoofdinkomst (de analyse van de data) maar alle extra inkomsten zijn welkom natuurlijk :)
Pagina: 1