Netwerkswitch vervangen door...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluxy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-07 15:27
Situatie:
Huis ,
2 unifi AC LR poe
1 Unifi buiten met 2 antenne
Dlink DGS 1100-16. 10jaar oud, enkel toegankelijk via 10.90.90.90 en via mac altijd een hoop geklooi
Nas synology 10j

Garage in tuin:
1 Unifi AC LR poe

Vraag:
Daar deze switches vol zit en erin de toekomst waarschijnlijjk nog een paar poe apparaten bijkomen aan het rondkijken naar een vervanger.

Eisen :
=> Poe poort : 10
=> Poorten algemeen. : 16
=> toegang tot switch moet eenvoudig zijn , bv webserver,...
=> gedacht aan:
Terug een dlink dgs1100-16p, maar als interface nog zo moeilijk is, weet ik het niet.
of een netgear gigabit 16POE, interface en instelling?
Ook aan unifi gedacht maar al verschillende voedingen stuk gehad(ook bij ouders). wel interface die uitnodigd. Maar de warmte productie en de zever van vervanging bij stuk gaan houden mij tegen.

Nu werkt eigenlijk alles perfect, maar zou in de toekomst door de toenemende slimme toestellen een vpn wil instellen, maar de diepe kennis van netwerken heb ik niet.

Jullie mening?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51

lier

MikroTik nerd

Heerlijk, de ideale vraag voor een Tweaker!

Hoe vaak wissel je van instellingen? Ik lees bijvoorbeeld niets van IGMP of VLAN's...dan is het al snel klaar met instellen. Wat is de toegevoegde waarde van een prettige interface voor jou?

Daarnaast, qua eisen is het wat onduidelijk, daarom maar even een opsomming:
  • Prettige interface (volstrekt subjectief, lijkt mij persoonlijk een non-eis)
  • Weinig warmteproductie
  • PoE (hoeveel devices moeten gevoed worden?)
  • betrouwbaar (irt voedingen)
  • 16 poorten (is dat genoeg?)
Nu werkt eigenlijk alles perfect, maar zou in de toekomst door de toenemende slimme toestellen een vpn wil instellen, maar de diepe kennis van netwerken heb ik niet.
Tot slot...waar komt deze vraag met VPN vandaan? Want mij ontgaat de relatie met een switch. Kan je dat uileggen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:18
HP J9983A ? al wat uitgebreider maar quasi de stilste in zn klasse en lifetimewarranty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:31
Moet ie managable zijn?

pricewatch: ZyXEL GS1900-24EP

24 poorten, waarvan 12 met POE+

zijn die Unifi's de versie met volwaardig POE of de eerste generatie AC waarbij ze nog 24V-only waren?

Alternatief: de Mikrotik Netpower 16P: pricewatch: MikroTik netPower 16P
- Stil: geen fans
- Outdoor geschikt, maar ook aan een muur te maken oid (geen 19"). Hierdoor ook je kabels mooi weg te werken
- Externe voeding (zit er overigens niet bij). Die kun je dus ook los vervangen mocht ie stuk zijn

Gek doen: pricewatch: MikroTik CRS328-24P-4S+RM
Dan heb je maar liefst 500W power budget (mocht je m ooit nog vol willen rammen) en 10Gbit SFP sloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluxy
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-07 15:27
Top, al wat reacties.

Daarnaast, qua eisen is het wat onduidelijk, daarom maar even een opsomming:
Prettige interface (volstrekt subjectief, lijkt mij persoonlijk een non-eis) , toch belangrijk vind ik, duidelijk en goed leesbaar.
Weinig warmteproductie : veel warmte is geen afknapper, maar koeler is beter.
PoE (hoeveel devices moeten gevoed worden?). minimum 5 unifi's en ip camera(min2)
betrouwbaar (irt voedingen) Dlink interne,nooit last van gehad, unifi al verschillende)
16 poorten (is dat genoeg?) Waarschijnlijk niet, maar liever 2x switch dan 1 grote. maar dat is persoonlijk.
VPN, klopt waarschijnlijk geen fluit mee te maken, maar enkel ter info.
Verder nog gezien naar een unifi dream machine al startpunt in het netwerk, maar lijkt niet stabiel genoeg. En dat is basis van een netwerk. interface van unifi is wel prettig. en in het nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 13:35
Welke UniFi switch heb je gehad? Ik maak gebruik van 2x 16p150w switches en die doen t al een ruime 5 jaar prima. Fans springen enkel aan wanneer ie t echt warm heeft, “vrij” ophangen scheelde enorm, hoor ‘m nooit.

De passief gekoelde 8-150w heb ik wel al eerder zien sneuvelen en daar weet ik van dat het enorme heethoofden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@gastje01 Heb je die ervaring met de US-8-150W uit eerste hand of is het alleen van horen zeggen?

Ik heb hier al jaren een 3-tal van die dingen in huis en heb er nog nooit problemen mee gehad. Ja, ze worden intern 'érg warm' (afgelopen week weer temperaturen mogen uitlezen van ± 70o Celsius), de behuizing is daarbij echter gewoon 'handwarm'.

Ik heb ook wel verhalen gehoord dat er switches van dat type sneuvelde maar dat waren altijd switches welke rack-mounted / gestacked waren zonder ruimte tussen de verschillende componenten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
gastje01 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:03:
Welke UniFi switch heb je gehad? Ik maak gebruik van 2x 16p150w switches en die doen t al een ruime 5 jaar prima. Fans springen enkel aan wanneer ie t echt warm heeft, “vrij” ophangen scheelde enorm, hoor ‘m nooit.

De passief gekoelde 8-150w heb ik wel al eerder zien sneuvelen en daar weet ik van dat het enorme heethoofden zijn.
Je moet een soort geluk hebben met die 150w dingen van ubnt :P ik heb twee keer een switch gehad met bepaalde events (volgens mij POE gerelateerd) waardoor dit niet lekker werkte. (Ook twee keer een nieuwe gehad. Moment heb ik de G2 versie draaien en die is een stuk beter als de G1 series van de switches.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 13:35
Will_M schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:14:
@gastje01 Heb je die ervaring met de US-8-150W uit eerste hand of is het alleen van horen zeggen?
Eerste hand, (schoon)familie, waarschijnlijk een kapotte voeding waardoor het ding niet meer aan wilde, de omschrijving had hier in ieder geval alle schijn van. Het ding lag helaas al bij het afval voor ik hem had kunnen over nemen. Is nu vervangen voor een 60w poe variant voor enkel 2 APs, stuk zuiniger ook.

Verder ben ik persoonlijk erg tevreden met de hardware van UI, persoonlijk nooit iets defect gehad, maar n=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Da's inderdaad jammer dat 't ding al 'weg' was voordat je er naar kon kijken.

Ik moet er misschien bij zeggen dat ik alle 3 die US-8-150W apparaten hier verticaal gemonteerd heb waarbij de UTP/SFP sloten aan de onderkant zitten. Middels de geperforeerde achterkant kan dus de interne warmte naar boven toe en ze hebben me vroeger op school ooit eens geleerd dat warme lucht automagisch opstijgt :+

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 20-06-2021 10:29 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb al jaren die 60w 8 port in gebruik, en echt 0 problemen. Sowieso losse voeding, dus gaat ie stuk schrijf je niet het hele apparaat af. Ik zou echt gewoon voor unifi gaan als ik jou was.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 16:58
Heb zelf een paar Edge switches. Prima tevreden mee en merk niks van warmte (hangen in racks). Fijne web interface (versimpeld) en voor de geavanceerdere functies is er de legacy interface.

De PoE varianten hebben wel fans. Die heb ik bij de 250W 24p vervangen voor noctua fans waardoor ik er iig geen last meer van heb.

Aangezien controle via unifi controller geen eis is zou ik er zeker naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
Poe switches worden altijd warm of je het wil of niet. Zeker die fanless dingen van unify als je ze in een te krappe ruimte neerzet. 1 x zo'n ding tegenkomen die was zo warm dat ik hem direct buiten de kast heb gezet.

Zelf ben ik van plan onderstaande te halen. Of de opvolger met sfp+ poorten. (10gbit).

Mooie prijs van ~210 euro. 4 x sfp (omdat het kan). Interface is makkelijk te beheren.

Down site is de fans Maja dat heeft elke 24 poorten switch met Poe.

pricewatch: TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 20-06-2021 17:52 ]

Pagina: 1