Aansluiting metalstudwand op schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32
Ik ben van plan in mijn net opgeleverde nieuwbouwwoning op zolder scheidingswanden te gaan maken. Hiervoor wil ik gebruik maken van metalstud profielen met aan weerszijden dubbele Habito beplating. Mijn vraag is hoe je de want zodanig op de kapconstructie aansluit dat werken/bewegen van het dak wordt opgevangen.

Tot nu toe ben ik tot hier gekomen:
- Liggers op de vloer en tegen het dak
- Staanders 1 tot 1,5 cm korter dan afstand tussen liggers, en niet vastschroeven (alleen klemmen).
- Beplating alleen op de staanders monteren
- Beplating 0,5 tot 1 cm korter dan afstand tussen liggers

Wat ik niet snap is waarom (bijvoorbeeld) de website van Gyproc aanraadt om de beplating strak tegen de kapconstructie te monteren (en dan een latje onder de beplating). Wat je ook wel ziet is dat men aan de onderkant een naad openlaat en de beplating aan de bovenzijde dan wel strak tegen het dak monteert. Ten slotte kom je tegen dat de platen direct op de vloer worden gemonteerd en juist aan de bovenkant een naad overblijft. Het lijkt me dat de scheidingswand niet kan werken als de metalstud profielen aan de onderkant de ligger raken (zwaartekracht...) en de beplating strak tegen het dak is gemonteerd. Dan komt de want dus strak te staan (lijkt me?) met kans op schade stucwerk. Ik neig er naar om juist tussen de scheidingswand en de kapconstructie in alle richtingen 1 cm vrij te laten.

Komen we bij mijn vragen:
- Is dat plan (dus staanders los en 1,5cm speling, beplating alleen aan staanders en 1cm speling bij kapconstructie) inderdaad de beste aanpak?
- Wat is dan de beste manier om die naad af te werken? De stucadoor (wil alles zelf doen behalve stucwerk) vragen om die laatste cm niet te stucen en dan latjes er tegenaan timmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

De reden dat je onderaan wat ruimte overlaat om te werken is omdat je normaal gesproken daar de plint tegenaan zet.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb een paar jaar geleden ook de zolder "verbouwd" met Gyproc.

Profielen op de vloer en dak gewoon goed vastgezet. Staanders zo diep mogelijk in het U-profiel van de vloer zetten. Bovenin inderdaad een centimetertje (of anderhalf) vrij houden.
De panelen kan je dan vervolgens het beste strak tegen het plafond aan monteren (zicht werk) en onder inderdaad weer een klein beetje ruimte houden. Mocht je staander dan niet helemaal gezakt zijn, dan heeft ie in ieder geval nog de ruimte om te zakken, zonder dat het gewicht op de plaat komt.

Vaak leg je na de wanden pas de vloer, dus de eventuele ruimte die je nog hebt vult zichzelf wel met een eventuele ondervloer en laminaat (of ander type vloer dat je toepast).

Ik had overigens gewoon een klein plankje gemaakt die ik steeds op de grond neerlegde, waarop ik de Gyproc plaat liet rusten. Zo had ik onderin overal een zelfde vrije ruimte en kon de plaat "op de grond (plank)" rusten terwijl ik 'm vast schroefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32
BastaRhymez schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:22:
Vaak leg je na de wanden pas de vloer, dus de eventuele ruimte die je nog hebt vult zichzelf wel met een eventuele ondervloer en laminaat (of ander type vloer dat je toepast).
Ja, dat snap ik. Bij mij komen er aan het eind ook nog een pvc-vloer en plinten in, dus afwerking onderzijde is het probleem niet.

Wat ik niet snap is de combinatie van 1,5cm openlaten tussen de staanders en de liggers die aan het dak vastzitten, om de beplating vervolgens strak tegen het dak te zetten. Op die manier kan het dak toch niet vrij omlaag bewegen? Terwijl ik juist in de veronderstelling was dat een dakconstructie behoorlijk werkt en vrij moet kunnen bewegen ten opzichte van niet-dragende constructies. Maar dat zie ik dus niet terug in de instructies van bijvoorbeeld Gyproc en Gamma.