[JS] Literatuur over ontwerpkeuzes en achtergrond Javascript

Pagina: 1
Acties:
  • 476 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar literatuur (boeken, colleges/talks, tutorials/teksten op het net) die me meer inzicht kunnen geven in de achtergrond/diepere lagen van Javascript. Ik niet weten wat de taal biedt en hoe je het gebruikt maar waarom bepaalde zaken zo zijn en wat filosofie hierachter is. Denk bv aan de vraag: "Waarom is alles een functie en wat is hier de consequentie van?"

Ik heb de afgelopen maanden al regelmatig wat uren google aangeslingert. Helaas leveren termen als "background", "essentials" en "advanced" leveren voornamelijk beginners boeken en tutorials op. Soms kom ik wel wat interessants tegen maar het is eigenlijk altijd een stukje info hier of een beetje daar. Ik kan dat persoonlijk dan slecht in de grote context van het geheel plaatsen. Ik ben ook wel eens een slide set tegengekomen die gedeeltelijk leek te coveren waarnaar ik opzoek, maar daar zaten dan weer geen lectures bij: kortom, voor mij nutteloos.

Ken je een leuk stuk informatie (bij voorkeur een boek, cursus of lecture), laat het graag even weten! Alle ideeën worden zeer gewaardeerd. Misschien ten overvloede: Zowel tips over informatie in het Nederlandse als Engelse zijn meer dan welkom!

Bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Javascript heeft een beetje een rare historie, maar als je daar op zoekt dan vind je nog wel eens wat interessants...

Had je https://www.springboard.c...ce/history-of-javascript/ of https://auth0.com/blog/a-brief-history-of-javascript/ al eens gevonden? Vooral de 2e is uitgebreid en bevat ook wat taaldesign discussie. Deze artikelen leggen uit waarom javascript uberhaupt is gemaakt en waarom het zo is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je geeft nog steeds niet veel meer info, dus verwijs nog steeds naar RobIII in "[JS] Literatuur over ontwerpkeuzes en achtergrond Javascript"

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Dit topic is gesloten.