Beste Tweakers,
Na een aantal jaar begint de huidige (game)laptop ouderdomstekenen te vertonen. Hoogste tijd om eens wat nieuws uit te zoeken, en wil eigenlijk een desktop hebben. Het plan is wel om deze een aantal jaar te houden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal voornamelijk gebruikt worden als een gaming bak. Resolutie ben ik nog niet over uit, in ieder geval geen 4K.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max prijs € 2000,- inclusief monitor etc.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eigenlijk niet
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 systemen: Een AMD en een Intel dit is nog exclusief scherm etc. Gekozen voor 32 GB wegen wat meer futureproof, maar zou eventueel nog naar 16 GB kunnen. Het liefst had ik er een 3070 ingezet, maar dat gaat niet lukken met de huidige GPU prijzen. Behuizing kan daarnaast ook nog verandert worden. Ik heb er snel 1 ingezet, maar dit is wel ongeveer de prijs die ik in gedachten had voor een behuizing
AMD:
Intel:
Beiden setups geven me nog ruimte in het budget voor de scherm. Scherm moet ik nog uitzoeken, zit te twijfelen tussen high refreshrate 1080p scherm of een standaard 1440p scherm.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat toch uit naar nvidia. Daarnaast moet er Wifi op zitten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje stilte zou niet verkeerd zijn, maar is geen harde eis. Zolang hij maar niet opstijgt zoals de huidige laptop doet.
Ga je overklokken?
Dit staat niet in de planning,
Wat verwacht je van ons?
Zijn hier nog dingen in te verbeteren of hebben jullie misschien andere suggesties. Daarnaast natuurlijk of dit allemaal goed samenwerkt.
Als iemand nog een leuk scherm weet die in het budget past, ben ik je dankbaar voor.
Bij voorbaat dank.
Na een aantal jaar begint de huidige (game)laptop ouderdomstekenen te vertonen. Hoogste tijd om eens wat nieuws uit te zoeken, en wil eigenlijk een desktop hebben. Het plan is wel om deze een aantal jaar te houden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC zal voornamelijk gebruikt worden als een gaming bak. Resolutie ben ik nog niet over uit, in ieder geval geen 4K.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max prijs € 2000,- inclusief monitor etc.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Eigenlijk niet
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 systemen: Een AMD en een Intel dit is nog exclusief scherm etc. Gekozen voor 32 GB wegen wat meer futureproof, maar zou eventueel nog naar 16 GB kunnen. Het liefst had ik er een 3070 ingezet, maar dat gaat niet lukken met de huidige GPU prijzen. Behuizing kan daarnaast ook nog verandert worden. Ik heb er snel 1 ingezet, maar dit is wel ongeveer de prijs die ik in gedachten had voor een behuizing
AMD:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 295,05 | € 295,05 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 | € 154,90 | € 154,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC | € 729,- | € 729,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 75,75 | € 75,75 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B | € 176,78 | € 176,78 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-650 | € 86,- | € 86,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 111,- | € 111,- |
| Totaal | € 1.658,38 | |||
Intel:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-11600 Boxed | € 234,15 | € 234,15 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI | € 159,90 | € 159,90 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC | € 729,- | € 729,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 75,75 | € 75,75 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B | € 176,78 | € 176,78 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-650 | € 86,- | € 86,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 111,- | € 111,- |
| Totaal | € 1.602,48 | |||
Beiden setups geven me nog ruimte in het budget voor de scherm. Scherm moet ik nog uitzoeken, zit te twijfelen tussen high refreshrate 1080p scherm of een standaard 1440p scherm.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat toch uit naar nvidia. Daarnaast moet er Wifi op zitten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje stilte zou niet verkeerd zijn, maar is geen harde eis. Zolang hij maar niet opstijgt zoals de huidige laptop doet.
Ga je overklokken?
Dit staat niet in de planning,
Wat verwacht je van ons?
Zijn hier nog dingen in te verbeteren of hebben jullie misschien andere suggesties. Daarnaast natuurlijk of dit allemaal goed samenwerkt.
Als iemand nog een leuk scherm weet die in het budget past, ben ik je dankbaar voor.
Bij voorbaat dank.