@SirRosencrantz: relevant artikel, dat is nou zo-eentje die ik straks zal moeten missen.
Ik denk dat het een direct gevolg is van het al jarenlange vigerende de-facto politieke beleid om slechts een minimum aan inspanningen te verrichten op het gebied van internationale samenwerking. Het belang van daadwerkelijke internationale samenwerking anno nu (geven én nemen, en ik doel niet sec op handel, dat zit wel snor) is naar mijn idee niet voldoende bekend bij grote groepen mensen in de Nederlandse samenwerking, politici incluis. Het zou kunnen zijn dat we met de consequenties van deze onbekendheid te maken krijgen de komende jaren.
Deze alinea deed bij mij de wenkbrauwen fronsen. Laat ik puntsgewijs wat aanvullingen noemen:Zo is begin dit jaar een nieuwe transatlantische zeekabel vanuit Brazilië aan land gekomen in Portugal: EllaLink. De kabel met in eerste instantie een snelheid van 72Tbit/s is bovendien over land doorgetrokken naar Lissabon, Madrid en Marseille, en aan de andere kant naar São Paulo, Rio de Janeiro en Fortaleze. De Portugese regering investeerde 150 miljoen in deze nieuwe kabel, die is aangelegd door de Europese Commissie, waarvan Portugal voorzitter is. Die nieuwe kabel heeft prompt geleid tot plannen voor een 450MW-hyperscale-datacenter in Sines, waar de kabel in Portugal aan land komt.
- de kabel is gefinancierd uit het BELLA-programma
- ik heb nergens kunnen vinden dat de Portugese overheid € 150 miljoen geïnvesteerd heeft in deze kabel, wel dat de kabel in totaal € 150 miljoen gekost heeft, maar dat is opgebracht door de markt en uitgegeven door het EllaLink consortium
- die kabel is dus ook niet door de Europese Commissie aangelegd, maar door het EllaLink consortium, gevestigd in Ierland, met warme contacten naar het zuiden van de EU en naar Duitsland (DE-CIX)
- verder schrijf je alsof Portugal altijd en eeuwig voorzitter blijft van de EC, en dat klopt niet. Portugal is op het moment (nog 16 dagen) wél voorzitter van de Raad van de EU. Voorzitter van de Europese Commissie is Ursula von der Leyen, en dat is zij namens alle inwoners van de EU.
Ik denk dat het een direct gevolg is van het al jarenlange vigerende de-facto politieke beleid om slechts een minimum aan inspanningen te verrichten op het gebied van internationale samenwerking. Het belang van daadwerkelijke internationale samenwerking anno nu (geven én nemen, en ik doel niet sec op handel, dat zit wel snor) is naar mijn idee niet voldoende bekend bij grote groepen mensen in de Nederlandse samenwerking, politici incluis. Het zou kunnen zijn dat we met de consequenties van deze onbekendheid te maken krijgen de komende jaren.