Een aantal maanden geleden hier advies gevraagd en heel erg goed geholpen. Daarna druk bezig geweest met het huis maar ik wil nu echt aan de zonnepanelen. Heb de keuze bijna gemaakt maar had nog wat vragen. Vandaar een nieuw topic, ik hoop dat dit geen probleem is.
- Eerder gaf AUijtdehaag (dankjewel daarvoor) het advies van een oost west opstelling. Dit lijkt een goed idee hierdoor kan ik ook meer panelen kwijt die over de dag geleidelijker energie opleveren.
- Ik wil de installatie graag laten doen door CB. Heb er geen vertrouwen in dat als ik het zelf bij elkaar klik op een website met installatie dat het goed gaat. Ik heb geen lokale installateur gevonden waar ik de voorkeur aan geef.:fill(white):strip_exif()/f/image/yfylmtGvhDwwTJhApoUGqpc5.png?f=user_large)
/f/image/Q7MOcisubtFs1danZan5aDCX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qj6ZjH0n8J3Ow3UM28RHByDq.png?f=fotoalbum_large)
Zoveel mogelijk panelen om ook klaar te zijn voor de toekomst
- Als ik niet voor de micro omvormers ga maar voor een omvormer in huis, heb ik er dan 2 nodig, een voor oost en een voor west of werkt dit niet zo?
- Ik las ook iets over aftoppen (https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/) waarbij bij 400 WP panelen geadviseerd wordt om de IQ7X te gebruiken ipv IQ7+, is dit iets waar ik rekening mee moet houden?
- Eerder gaf AUijtdehaag (dankjewel daarvoor) het advies van een oost west opstelling. Dit lijkt een goed idee hierdoor kan ik ook meer panelen kwijt die over de dag geleidelijker energie opleveren.
- Ik wil de installatie graag laten doen door CB. Heb er geen vertrouwen in dat als ik het zelf bij elkaar klik op een website met installatie dat het goed gaat. Ik heb geen lokale installateur gevonden waar ik de voorkeur aan geef.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/yfylmtGvhDwwTJhApoUGqpc5.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Gemeten via Google Maps: 8meter bij 4.50meter/f/image/Q7MOcisubtFs1danZan5aDCX.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Geen schaduw. Het is een plat dak met een kleine pijp.Jaarverbruik
We wonen er nog pas net. Maar ik heb net iets aangeschaft om de meter uit te lezen met P1 Monitor/f/image/qj6ZjH0n8J3Ow3UM28RHByDq.png?f=fotoalbum_large)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase en geen plannen om naar 3-fasen te gaan.Budget en doel
Budget is rond de 5000.Zoveel mogelijk panelen om ook klaar te zijn voor de toekomst
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, CB bij voorkeurBijhouden van data
Ik wil het kunnen integreren met Home Assistant. Maakt me niet uit of het via lokaal uitlezen kan of via een service portaal.Reeds verkregen offertes
| Zonnepanelen | Aantal | kWh Per Jaar | Omvormers | Opstelling | Netto Prijs | €/Wp |
| Trina Solar TSM-400 DE09.08 | 12 | 3929 | Enphase IQ7+ | Oost West | 5554 | 0.86 |
| Trina Solar TSM-400 DE09.08 | 10 | 3332 | Enphase IQ7+ | Zuid | 4876 | 0.82 |
Regio
UtrechtVragen
- Door de verschillende topics die ik lees zie ik dat mensen niet snel micro omvormers (zoals de Enphase) aanbevelen als er geen schaduw is. Nu heb ik dat natuurlijk niet, maar ik begreep wel dat een omvormer na 12 jaar vervangen dient te worden en micro-omvormers 25 jaar mee kunnen gaan. Dan lijkt de extra investeren nu bijna hetzelfde als ik in diezelfde tijd 2 omvormers van rond de 800 moet kopen, klopt deze beredenering?- Als ik niet voor de micro omvormers ga maar voor een omvormer in huis, heb ik er dan 2 nodig, een voor oost en een voor west of werkt dit niet zo?
- Ik las ook iets over aftoppen (https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/) waarbij bij 400 WP panelen geadviseerd wordt om de IQ7X te gebruiken ipv IQ7+, is dit iets waar ik rekening mee moet houden?
[ Voor 0% gewijzigd door Allures op 15-06-2021 16:13 . Reden: Toevoeging details omvormer ]
:strip_exif()/f/image/mR17xFkY0zI8lxkkt4jIDqYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/zrYUKorZIWTsQye8IVdN5C4J.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hP0PVCB3P6hWsKsoFkb6B7W2.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6caGyQopIyqnNeKHk6hShi0.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)