Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Allures
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-11 08:50
Een aantal maanden geleden hier advies gevraagd en heel erg goed geholpen. Daarna druk bezig geweest met het huis maar ik wil nu echt aan de zonnepanelen. Heb de keuze bijna gemaakt maar had nog wat vragen. Vandaar een nieuw topic, ik hoop dat dit geen probleem is.

- Eerder gaf AUijtdehaag (dankjewel daarvoor) het advies van een oost west opstelling. Dit lijkt een goed idee hierdoor kan ik ook meer panelen kwijt die over de dag geleidelijker energie opleveren.
- Ik wil de installatie graag laten doen door CB. Heb er geen vertrouwen in dat als ik het zelf bij elkaar klik op een website met installatie dat het goed gaat. Ik heb geen lokale installateur gevonden waar ik de voorkeur aan geef.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTY1bRa0xba0rY_tlItybVP7FPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yfylmtGvhDwwTJhApoUGqpc5.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Gemeten via Google Maps: 8meter bij 4.50meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kd6BuovC_MJh22Eis12VA7VWj5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q7MOcisubtFs1danZan5aDCX.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Geen schaduw. Het is een plat dak met een kleine pijp.
Jaarverbruik
We wonen er nog pas net. Maar ik heb net iets aangeschaft om de meter uit te lezen met P1 Monitor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c0TydDwk7Fu13gVmyDS2HjTYMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qj6ZjH0n8J3Ow3UM28RHByDq.png?f=fotoalbum_large
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase en geen plannen om naar 3-fasen te gaan.
Budget en doel
Budget is rond de 5000.
Zoveel mogelijk panelen om ook klaar te zijn voor de toekomst
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, CB bij voorkeur
Bijhouden van data
Ik wil het kunnen integreren met Home Assistant. Maakt me niet uit of het via lokaal uitlezen kan of via een service portaal.
Reeds verkregen offertes
ZonnepanelenAantalkWh Per JaarOmvormersOpstellingNetto Prijs€/Wp
Trina Solar TSM-400 DE09.08123929Enphase IQ7+Oost West55540.86
Trina Solar TSM-400 DE09.08103332Enphase IQ7+Zuid48760.82
Regio
Utrecht
Vragen
- Door de verschillende topics die ik lees zie ik dat mensen niet snel micro omvormers (zoals de Enphase) aanbevelen als er geen schaduw is. Nu heb ik dat natuurlijk niet, maar ik begreep wel dat een omvormer na 12 jaar vervangen dient te worden en micro-omvormers 25 jaar mee kunnen gaan. Dan lijkt de extra investeren nu bijna hetzelfde als ik in diezelfde tijd 2 omvormers van rond de 800 moet kopen, klopt deze beredenering?

- Als ik niet voor de micro omvormers ga maar voor een omvormer in huis, heb ik er dan 2 nodig, een voor oost en een voor west of werkt dit niet zo?

- Ik las ook iets over aftoppen (https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/) waarbij bij 400 WP panelen geadviseerd wordt om de IQ7X te gebruiken ipv IQ7+, is dit iets waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 0% gewijzigd door Allures op 15-06-2021 16:13 . Reden: Toevoeging details omvormer ]

Alle reacties

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14
Ik volg even mee, zit met een vergelijkbare situatie en vraag ;-)

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 17:39
Over de levensduur kan ik niks zeggen, dat weet ik niet.
Je hoeft niet 2 omvormers te kopen voor oost-west.
Wel moet je een omvormer met meerdere strings , dat wil zeggen dat je 2 strings hebt en dan oost op 1 zet, en west op 1 zet.

"aftoppen" dat houd in dat je vaak meer vermogen aan een omvormer hangt ( aantal panelen dus bijv 4000Watt heb je aan opbrengst en de omvormer mag 3500Watt)

Wat er dan gebeurd vaak is aangezien het voltage van de panelen hoger is want je hangt er meer panelen aan als voorgeschreven , dan springt de omvormer in het algemeen sneller aan en blijft langer aan want de drempelspanning om te starten is eerder gehaald.

Vanwege de verliezen van het weer/panelen/omstandigheden/hellingshoek behaal je nooit het volledige vermogen of althans niet vaak.
Dus je 4000Watt panelen doen vaak tegen de 3600 of iets meer, maar je omvormer kan 3500 verwerken.
Dat noemen ze dat je omvormer gaat aftoppen, het resterende vermogen verdwijnt/omgezet in warmte gok ik maar lever je niet terug.

De tijden van het jaar dat dit vaak bij mij gebeurd is als het erg koud is en de zon lekker schijnt, dus het is vaak verwaarloosbaar en kan eerder een voordeel als een nadeel geven.

Nu ben ik ook maar een leek en heb het zelf wel aangesloten, werkt prima al 2 jaar.
Dus als ik iets verkeerd heb geschreven, schroom niet en verbeter mij :)

Zie bij de onderste afbeelding van mijn kleine panelen waar iets van 7300Watt aan hangt maar die 6000Watt is, het is verwaarloosbaar die enkele pieken, en het lijkt erop dat de omvormer die ik heb toch tot de 6700 aan kan kortstondig ?!.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9qkk3ob9GoxwL_1rbWbjVeh9BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mR17xFkY0zI8lxkkt4jIDqYJ.jpg?f=fotoalbum_large

[YouTube: 25.6 kW solar panels on my roof installed]

[ Voor 6% gewijzigd door vincenttor op 15-06-2021 19:45 . Reden: toevoeging tekst plaatje. ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Het verhaal van Solar Bouwmarkt over aftoppen met Enphase is aan de ene kant helemaal waar, aan de andere kant rechtpraten wat krom is. De Enphase oplossing is gewoon erg duur, en door de omvormers heel krap te kiezen verlies je slechts een paar% tegen vrij veel minder kosten.

Een dak vrijwel zonder schaduw heeft geen Enphase of andere truckendoos nodig. Gewoon op een string omvormer met 2 trackers.

Een dak met deze afmetingen vraagt om dual betonvoeten, die @AUijtdehaag ongetwijfeld vorige topic al gepost heeft. Maar daar zal de gemiddelde installateur niet aan willen.

Legmateriaal voor landscape oost-west is een tikje goedkoper dan de portrait opstelling die je getekend hebt en je zou 2 dakjes moeten kunnen leggen en dus meer panelen.Bij de pijp waarschijnlijk een paneel weglaten.

15 panelen, Goodwe 2MPPT omvormer, Solarstell connect en installatie kan ruim binnen de 5000 euro, misschien zelfs onder de 4 na teruggave BTW.... Geïnstalleerd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Allures
Goed om te weten dat het aftoppen niet veel gaat uitmaken, vooral omdat het toch niet veel dagen in het jaar kan zijn.

Ik heb gekeken voor de landscape opstelling. Dit lukt blijkbaar niet met de Trina Solar 400, deze zijn denk ik net iets te groot qua formaat. Met REC panelen zou dit wel kunnen. Maar dan heb ik 14 panelen 365WP of 12 panelen 400WP.

REC Panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIbvgctZcfgT_TQRvfujohLUlys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zrYUKorZIWTsQye8IVdN5C4J.png?f=fotoalbum_large

Trina Solar 400
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9mpQ7mjoLaUt-FbAXoYVw7wpBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hP0PVCB3P6hWsKsoFkb6B7W2.png?f=fotoalbum_large

@vincenttor Ziet er mooi uit dat dak, wou dat ik zoveel ruimte had. Daar zitten dan Enphase micro-omvormers onder of iets anders?

Weet nog steeds niet of ik voor duurdere Enphase moet gaan die het hopelijk 25 jaar volhouden, of voor een Omvormer zoals Goodwe die @Ronald aangaf en deze dan vervangen na 12 jaar?

• vincenttor
Ik heb voor de goedkopere variant gekozen, althans denk dat het goedkoper is?
Ik doe ook graag luisteren naar de radio (zend amateur) en met veel micro. Omvormers had ik begrepen dat die dermate veel storing produceren dat dit dan gelijk ophoud.
in mijn geval was het ook wel een vrij sure hobby met zoveel panelen allemaal aparte omvormers.

Growatt is het merk dat ik heb. 15kw en 6kw en heb gelukkig nooit problemen nog. De tijd zal het leren.
het is een afweging denk ik voor wat ben je bereid te betalen en of het risico nemen dat die 12 of meer mee gaat.
Of gelijk voor de micro kiezen welke zeggen 25 jaar mee te gaan.
uiteindelijk weet je dit nooit helemaal zeker en wie zegt dat het bedrijf nog bestaat tegen die tijd denk ik dan aan.

• Ronald
@Allures
Gewoon de goedkope omvormer. Wanneer die stuk gaat is niet zeker. Als hij stuk gaat eenvoudig te vervangen.
Inclusief vervanging nog goedkoper dan micro's.

Panelen komen in heel veel verschillende maten, sommige wat breder, sommige wat smaller. Gewoon kiezen met welke je het meeste Wp op je dak krijgt. Paneelmerk boeit ergens tussen amper en niet.

Sunnydesigner is erg irritant voor jouw dakplanning... Probeer het eens met SolarEdge designer (je kan prima legplan ontwerpen zonder SolarEdge te kopen)

Verhaal over radio storing is een ding, verergerd door mensen die inductielussen aanleggen die als antenne gaan fungeren (Moet je niet doen)... En de ferrietfilters niet plaatsen die volgens mij bij een enphase systeem horen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 16-06-2021 12:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Bij enphase hoef je ook binnen niets op te hangen. Je hebt alleen een soort router kastje, 5 din modules en een ymvk kabel naar buiten nodig.
Geen idee hoe dat bij jou precies binnen zit, maar dit was bij mij wel een van de voordelen van enphase t.o.v. een omvormer met optimizers.

Of ze daadwerkelijk 25 jaar mee gaan is een belofte die ze nog niet waar kunnen maken. Hun eerste model komt uit 2008. Maar het is een beursgenoteerd bedrijf dus er is ergens vertrouwen.

@vincenttor De micro's praten met powerline communication, het kan zijn dat je daar last van hebt.
Om te voorkomen dat je de panelen van de buren ook kan ontvangen raden ze inderdaad een filter aan.

Enphase is niet de enige aanbieder van micro omvormers.

Echter voor dit dak is het technisch voor de pv niet nodig. Optimizers zelfs niet.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zeg maar weer wat ik altijd zeg, 16 volledig plat op het dak werkt ook .
String omvormer is in dit geval altijd voordeliger en levert het zo veel stroom op.

Alles je niet van plat houdt is die 14 REC panelen een prima alternatief, 2X7 op een growatt, goodwe of SMA naar keuze, meeste stroom voor je centen punt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Allures
Als ik de Enphase niet neem wordt het geloof ik de Growatt MIN 3600 TL-XE en dit zal rond de 800 euro schelen. Dan kan ik gewoon voor de 12 panelen van 400WP gaan.
Er is genoeg deze op te hangen in de kast op bovenste verdieping waar nu ook de mechanische ventilatie hangt.

@Ronald Kende SolarEdge designer nog niet, ga daar vanavond even mee aan de slag.

Zit er nog verschil tussen een omvormer of micro-omvormers als we over 5 jaar een batterij willen toevoegen?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Enphase werkt hard aan een thuisbatterij, maar in dit geval zou ik stringomvormer doen en over vijf jaar weer kijken. Je hebt een growatt tegen die tijd al lang en breed economisch afgeschreven dus kijk op dat moment weer.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

vincenttor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:42:
Je hoeft niet 2 omvormers te kopen voor oost-west.
Wel moet je een omvormer met meerdere strings , dat wil zeggen dat je 2 strings hebt en dan oost op 1 zet, en west op 1 zet.
Kleine aanvulling:
Zelfs dat hoeft niet eens. Met een polystring kun je met een omvormer met 1 mppt ook uit de voeten door 1 string te maken waarin west parallel aan oost is verbonden. Wel alleen als aantal panelen op west en oost gelijk zijn.

Vooral interessant voor meelezers met kleine installaties waarvoor alleen 1 mppt omvormers beschikbaar zijn (en dus minder relevant voor TS).
Het werkt hier uitstekend.

[ Voor 21% gewijzigd door Wuursj op 16-06-2021 13:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Allures
Wuursj schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:43:
[...]

Kleine aanvulling:
Zelfs dat hoeft niet eens. Met een polystring kun je met een omvormer met 1 mppt ook uit de voeten door 1 string te maken waarin west parallel aan oost is verbonden. Wel alleen als aantal panelen op west en oost gelijk zijn.

Vooral interessant voor meelezers met kleine installaties waarvoor alleen 1 mppt omvormers beschikbaar zijn (en dus minder relevant voor TS).
Weet je toevallig hoe dit werkt met uitlezen, ik neem aan dat je met een 2 mppt omvormer beide kanten los kan uitlezen dus kan zien en de opbrengst van oost en west los kan zien?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:54

Wuursj

want worst is al bezet

Allures schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Weet je toevallig hoe dit werkt met uitlezen, ik neem aan dat je met een 2 mppt omvormer beide kanten los kan uitlezen dus kan zien en de opbrengst van oost en west los kan zien?
Mijn 1 mppt SMA geeft alleen totaalwaarden voor zowel spanning als opbrengst uiteraard. De strings worden immers al parrallel geschakeld voor het de omvormer bereikt.

Omvormers met meerdere MPPT's kunnen dit daargaans wel laten zien per MPPT, althans mijn APS dingen en voor zover ik weet SMA ook. Hoe de chinezen dat doen weet ik niet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• vincenttor
jeroen3 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:59:
Bij enphase hoef je ook binnen niets op te hangen. Je hebt alleen een soort router kastje, 5 din modules en een ymvk kabel naar buiten nodig.
Geen idee hoe dat bij jou precies binnen zit, maar dit was bij mij wel een van de voordelen van enphase t.o.v. een omvormer met optimizers.

Of ze daadwerkelijk 25 jaar mee gaan is een belofte die ze nog niet waar kunnen maken. Hun eerste model komt uit 2008. Maar het is een beursgenoteerd bedrijf dus er is ergens vertrouwen.

@vincenttor De micro's praten met powerline communication, het kan zijn dat je daar last van hebt.
Om te voorkomen dat je de panelen van de buren ook kan ontvangen raden ze inderdaad een filter aan.

Enphase is niet de enige aanbieder van micro omvormers.

Echter voor dit dak is het technisch voor de pv niet nodig. Optimizers zelfs niet.
PLC is inderdaad vloeken bij een zendamateur |:(

• Ronald
Wuursj schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:43:
[...]

Kleine aanvulling:

Welke omvormer met 1 MPPT onder de 500 euro kan de 18+A aan die je krijgt bij een polystring van bijna alle panelen op de markt?

(Ik kan hem niet vinden)

• Allures
Uiteindelijk besloten om voor 11 panelen te gaan met een 2 MPPT omvormer. Dat scheelt inderdaad een hoop qua kosten.
1 paneel minder dan eerder gedacht omdat het pijpje wat schaduw creeert op het paneel waardoor de serie een groter verlies heeft.
Super blij met dit resultaat, hoop dat ik wat foto's kan posten als het allemaal ligt.

Bedankt voor alle hulp, heeft ontzettend geholpen om te begrijpen hoe alles werkt!

(0.56%) paneel is weggehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pqNp9386JlBIxmn8o5qrwzeFmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YfyeurslYkkYE6uSZ6OSmTby.png?f=user_large

[ Voor 2% gewijzigd door Allures op 23-06-2021 08:54 . Reden: Informatie over foto toegevoegd ]

• Ronald
@Allures Weglaten voor dat pijpje is echt onzin.
Als enkele cellen van het paneel schaduw van het pijpje pakken schakelt het paneel (langs de lange zijde) in 3 stukken uit en beperkt het de opbrengst niet.

De rest van de tijd is het dikke winst.

• Allures
Ronald schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:16:
@Allures Weglaten voor dat pijpje is echt onzin.
Als enkele cellen van het paneel schaduw van het pijpje pakken schakelt het paneel (langs de lange zijde) in 3 stukken uit en beperkt het de opbrengst niet.

De rest van de tijd is het dikke winst.
Dit is nog het oude plaatje met de 10 panelen, ik was vergeten een rij erbij te tekenen. Maar het pijpje is niet al te hoog, rond de 60cm.
Volgens de berekeningen van CB was de opbrengst 11 panelen hoger dan 12 panelen. Ik denk een verschil van 50kWh op een jaar.

Ik zal het eens bespreken want het lijkt me als ik goed kijk dat op een gewone dag vanaf 12 uur al geen schaduw meer op het paneel valt.

Als een van de delen uitschakelt en er dus 2/3 deel overblijft, dan kan de rest van de serie toch ook maar 2/3 per paneel opleveren?
Dan heb ik niet iets specifieks als ShadeFix van SME nodig? Want de omvormer die er nu bij zit is de Growatt MIN 4200 TL-XE
Kan het Trina Solar 400 paneel ook uitschakelen in 3 stukken (https://www.zonnepanelenc...rina-solar-tsm-400de09-08)?

[ Voor 5% gewijzigd door Allures op 23-06-2021 13:52 . Reden: omvormer informatie ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Allures schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:48:
[...]
Als een van de delen uitschakelt en er dus 2/3 deel overblijft, dan kan de rest van de serie toch ook maar 2/3 per paneel opleveren?
Dan heb ik niet iets specifieks als ShadeFix van SME nodig? Want de omvormer die er nu bij zit is de Growatt MIN 4200 TL-XE
Kan het Trina Solar 400 paneel ook uitschakelen in 3 stukken (https://www.zonnepanelenc...rina-solar-tsm-400de09-08)?
als 1 dioide reageert in een string van 10x400Wp.
dan heb je nog 9x400Wp + 400/3x2=266Wp = 3866Wp over.
zie hier ook dat ik een snelle loging doe met mijn omvormer, en er een poezen dekentje op 1 paneel leg.
(dus 3 diodes laat reageren in een string van 10 panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3q7n46bN0olqGq41GSC6-S9G4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6caGyQopIyqnNeKHk6hShi0.jpg?f=user_large
heftig hé die schaduw. ;)

het trina paneel heeft diodes, maar hoeveel geen idee, en hoe het precies zit ingedeeld weet ik ook niet.
(is een halfcell paneel, en dan zie je soms dat het eigenlijk geen 120 cellen serieel zijn, maar 2x parallel 60x serieel. en dan is het verhaal eigenlijk nog wat ingewikkelder. ;)
maar elk paneel heeft wel diodes tegenwoordig, en hoe de indeling is is eigenlijk niet zo heel erg belangrijk. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 23-06-2021 14:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Allures
migjes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:02:
[...]

als 1 dioide reageert in een string van 10x400Wp.
dan heb je nog 9x400Wp + 400/3x2=266Wp = 3866Wp over.
zie hier ook dat ik een snelle loging doe met mijn omvormer, en er een poezen dekentje op 1 paneel leg.
(dus 3 diodes laat reageren in een string van 10 panelen)
[Afbeelding]
heftig hé die schaduw. ;)

het trina paneel heeft diodes, maar hoeveel geen idee, en hoe het precies zit ingedeeld weet ik ook niet.
(is een halfcell paneel, en dan zie je soms dat het eigenlijk geen 120 cellen serieel zijn, maar 2x parallel 60x serieel. en dan is het verhaal eigenlijk nog wat ingewikkelder. ;)
maar elk paneel heeft wel diodes tegenwoordig, en hoe de indeling is is eigenlijk niet zo heel erg belangrijk. ;) )
Mooi overzicht! Dan begrijp ik het dus verkeerd. Ik dacht dat als je een serie van 6 panelen 400WP hebt, waarvan er een maar voor 2/3 gebruikt kan worden heb je over die serie 6 x (400/3x2) = 1596Wp. Maar het is dus 5 x 400Wp + 400 / 3 x 2 = 2266Wp?
Ik had het idee dat de hele serie maar zoveel kon opleveren als het zwakste paneel

• Ronald
@migjes halfcel is voor een string omvormer amper relevant... Tenzij je hele string schaduw langs korte zijde pakt.

@Allures Correct! 2266W (zonder p) it is.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Allures schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Mooi overzicht! Dan begrijp ik het dus verkeerd. Ik dacht dat als je een serie van 6 panelen 400WP hebt, waarvan er een maar voor 2/3 gebruikt kan worden heb je over die serie 6 x (400/3x2) = 1596Wp. Maar het is dus 5 x 400Wp + 400 / 3 x 2 = 2266Wp?
Ik had het idee dat de hele serie maar zoveel kon opleveren als het zwakste paneel
oke, je hebt hem nu goed. ;)

(oude situatie met oudere panelen en 60 volle cellen.)
alle cellen in een paneel staan serieel en alle panelen koppel je serieel door.
dus eigenlijk heb je een hele lange seriële string.
en de bypass diode merkt dat een 20 cellen schaduw hebben door dat die niet leveren maar gaan gebruiken.
en zal dan die 20 cellen bypassen. (je ziet dan de Vmpp dalen met 20 cellen, maar Ampp blijft het zelfde. Vmpp x Ampp = W uit de omvormer.)

met de nieuwe panelen heb je soms wel 120 halve cellen, en dan is het wat ingewikkelder en heb ik zelf ook nog niet mee geëxperimenteerd. in theorie heb je dan vaak nog 60 halve cellen serieel, maar zitten daar weer 60 halve cellen parallel op aangesloten en dat geeft wel weer een andere dynamiek aan het geheel.
(ik draai nu zelf met 2 stringen volle cellen op oost van 7 panelen serieel en daar weer 7 serieel panelen parallel op 1 mpp en merk wel wat verschillen met schaduw.
grafiekje wat ik je gaf was de oude string met 10 panelen. ;) )

maar je hebt harde schaduw: zoals schoorsteen dakkapel etc etc poezendekentje.
maar ook zachte schaduw: zo als boom, daar komt nog genoeg licht door heen en dan werken de diodes soms net niet goed genoeg en dan moet je wel even oppassen

maar begrijp dat dit soort problemen/effecten helemaal niet zo groot zijn.
kijk naar mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
panelen liggen oost-west.
dipje rond 7:30 dat is mijn aanvaring met het lokale geloof (kerktoren.)
maar uit eindelijk is mijn oost en west meer schaduw.
voor oost van 16:30 tot 21:00 en voor west 6:30 tot 11:00
dat gaat om uren en best veel, maar nog ruim voldoende opbrengst. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
migjes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:43:
met de nieuwe panelen heb je soms wel 120 halve cellen, en dan is het wat ingewikkelder en heb ik zelf ook nog niet mee geëxperimenteerd. in theorie heb je dan vaak nog 60 halve cellen serieel, maar zitten daar weer 60 halve cellen parallel op aangesloten en dat geeft wel weer een andere dynamiek aan het geheel.
Half cells maken het al lastig te begrijpen concept nog een stuk lastiger... Maar de hele korte samenvatting is dus dat een string omvormer niets kan met half-cells.

Langer:
Een half cell panel met schaduw langs de korte kant:

Het halve paneel kan zonder beperkingen 1/2e Ampp aan
De beschaduwde helft kan misschien 1/10e Ampp aan. Totaal kan het paneel dus 6/10e Ampp bij 1 Vmpp

Hier heb je dus niets aan als de rest van de panelen in de string vol liggen te genieten en graag 1 Ampp willen verwerken.

Het half-cell paneel zal dus in triple-by-pass moeten net als een full-cell paneel.

Een half cell paneel met schaduw langs lange zijde gedraagt zich precies als een full-cell paneel.
Dus 1Ampp en 1/3e of 2/3e Vmpp

Het voordeel van een half-cell paneel komt dus naar voren in een veld opstelling (of vergelijkbaar) waar de schaduw van 1 rij op de volgende rij kan vallen, en zo dus slechts de string panelen voor de helft beïnvloedt in plaats van geheel.

• Ronald
En voor diegene die heel diep willen: https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/ (@migjes)

Er is er ergens nog een die dieper op half-cells in gaat, maar de Sunpowers zijn een goede start.

Deze is ook aardig: https://www.gses.com.au/h...-cells-work-while-shaded/
Komt er dus op neer dat het paneel nog meer max powerpoints kan hebben.... Dus meer werk aan de winkel voor de omvormer om de juiste te kiezen voor de hele string.

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 23-06-2021 15:54 ]

Pagina: 1