KIWA-keur waterverdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 13:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik ben op zoek naar een 8-10 poorts waterverdeler met kiwa-keur. Maar wat ik ook zoek, ik kom niet echt uit op een kiwa-keur verdeler.

Situatie:

In de nieuwe schuur krijgen we een tyleen-aanvoerslang. Deze wil ik aftakken naar 7x water voor de tuin (waterornament, beregening, etc). En een voor een tapkraantje en vernevelaar. Die laatste twee moeten dus in ieder geval kiwa-keur zijn ivm gezondheid. Met uitgangen van tenminste 3/4".

Ik zou graag zien dat het mooi 1 blok is of meerdere blokken maar dat het er mooi strak uit ziet. Zoiets als dit bijvoorbeeld:

https://www.techniekwebsh...-1052-messing-opbouw.html

Maar dit is weer niet KIWA keur.

Hebben jullie hier nog ideeen voor, of zal ik echt zelf met PVC (is elk pvc kiwa, volgens mij ook niet toch?) aan de gang moeten.

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:25
Warmteservice al gebeld? Als zij het niet weten wordt het naar mijn ervaring snel lastig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben bang dat je er iets te strikt naar kijkt en vergeet dat dit soort certificeringen veel geld kosten. Bedenk dat niet iedere fitting in je huis gecertificeerd is. Messing koper gebeurt weinig tot niets mee met water. Met kunststoffen loop je naar mijn mening veel meer risico. Vergeet niet dat vroeger met loden leidingen pas najaren en veroudering er echte gezondheidsproblemen ontstonden. Bel anders met kiwa voor uitleg en je vraag?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:08
Wat @Frogmen ook zegt, niet alles is gekeurd.
Messing is gewoon geschikt voor drinkwater.

Hier in ons magazijn (Ik werk bij een bedrijf dat ook een cv-groothandel is en aan installateurs in de regio levert) ligt de overgrote meerderheid van de bakken vol koppelingen zonder kiwa keur.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 15-06-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
significant schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:32:
Warmteservice al gebeld? Als zij het niet weten wordt het naar mijn ervaring snel lastig...
Ja reeds gebeld, maar zij konden mij niet helpen helaas. Had wel aangegeven op zoek te zijn naar een kiwa-verdeler. Als ik de andere reacties lees maakt dat niet zo uit.
Frogmen schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:38:
Ik ben bang dat je er iets te strikt naar kijkt en vergeet dat dit soort certificeringen veel geld kosten. Bedenk dat niet iedere fitting in je huis gecertificeerd is. Messing koper gebeurt weinig tot niets mee met water. Met kunststoffen loop je naar mijn mening veel meer risico. Vergeet niet dat vroeger met loden leidingen pas najaren en veroudering er echte gezondheidsproblemen ontstonden. Bel anders met kiwa voor uitleg en je vraag?
FRANQ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:42:
Wat @Frogmen ook zegt, niet alles is gekeurd.
Messing is gewoon geschikt voor drinkwater.

Hier in ons magazijn (Ik werk bij een bedrijf dat ook een cv-groothandel is en aan installateurs in de regio levert) ligt de overgrote meerderheid van de bakken vol koppelingen zonder kiwa keur.
Dank. Hier kan ik iets mee! Ik meende inderdaad ook al dat messing geen kwaad kan voor drinkwater. Kon me ook al moeilijk voorstellen dat alle koppelingen etc in huis kiwa-certified zijn.

Maar als ik het dus mag geloven is die verdeler uit de OP prima voor wat ik wil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:08
@NeFoRcE die verdeler is bedoeld voor wat jij wil, alleen dan voor zowel warm als koud water verdelen.
Je kan het natuurlijk ook met t-stukken en nippels in elkaar draaien.

Wat vooral van belang is is dat je de leidingen die naar de beregening, ornament en dergelijke gaan voorziet van een terugslagklep.

Dus ik zou zelf de waterleiding naar de tapkranen niet op dezelfde verdeler zetten als de rest, en dan voor de verdeler van de "vuile" aansluitingen een terugslagklep plaatsen.

Ook in huis waar de tyleenslang aangesloten word een terugslagklep, zo voorkom je ten alle tijde dat je water van buiten in je systeem binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:03:
@NeFoRcE die verdeler is bedoeld voor wat jij wil, alleen dan voor zowel warm als koud water verdelen.
Je kan het natuurlijk ook met t-stukken en nippels in elkaar draaien.

Wat vooral van belang is is dat je de leidingen die naar de beregening, ornament en dergelijke gaan voorziet van een terugslagklep.

Dus ik zou zelf de waterleiding naar de tapkranen niet op dezelfde verdeler zetten als de rest, en dan voor de verdeler van de "vuile" aansluitingen een terugslagklep plaatsen.

Ook in huis waar de tyleenslang aangesloten word een terugslagklep, zo voorkom je ten alle tijde dat je water van buiten in je systeem binnen krijgt.
Wat ik met die verdeler dan wil is een tyleen laten aftakken naar die bovenste en onderste verdeler. Dan is het in principe 8x 3/4" aansluiting van 'drink'water toch? En die terugslagklep is een goeie. En wellicht inderdaad toch maar een aparte verdeler voor het waterkraantje zodat daar iig geen vervuild water inkomt. Goeie. Ik ga binnenkort maar eens even weer wat bestellen dan 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1