12V DC UV LED strip aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Miller
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01 13:33
Dag allemaal,

Laat ik voorop stellen dat ik een echte leek ben als het aankomt op elektronica. Plug and play is geen probleem maar alles wat daarna komt weet ik niks van af.

Ik heb een 12V DC UV LED strip besteld bij Amazon om mijn 3D-prints te harden. Nu ben ik te snel geweest met bestellen en heb ik een strip zonder connector gekocht. Ik wil de strip gewoon met een stekker in het stopcontact kunnen steken. Wat heb ik nodig?

Kan ik er een USB aan zetten en dan met een USB-brick van mijn mobiele telefoon de LED's aanzetten? Of moet ik hier een aparte powerbrick voor bestellen?

Alvast bedankt _/-\o_

Schopje naar MME

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-06-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nee, USB geeft 5V en kan dus niet gebruikt worden om je LED strip te poweren. Daar ga je idd ee naparte powerbrick voor nodig hebben.

Wat je moet doen is kijken hoeveel mA je strip trekt, dat ga je normaal gezien op de productpagina kunnen vinden. Afhankelijk daarvan kies je een voeding. Op die pagina kan je mogelijks ook zien wat voor voeding dat moet zijn, soms is dat een LED driver, soms kan een gewone voeding ook werken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Miller
De LED strip gebruikt 1,2A per meter. Ik zal ongeveer 1,5 meter gebruiken. Dus dat zal dan 1,8A zijn?
Ik zie powerbricks van 12V en 2A. Zou dat dan voldoen?
En stel ik gebruik wel 2 meter strip, komt dan op 2,4A. Kan ik dan beter een 12V 3A brick bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:43
Ik zou 3A bestellen een beetje overhead kan geen kwaad.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50
Kun je zo'n strip zomaar aan een spanningsbron hangen, geen speciale led driver nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Miller
Nielson schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:49:
Kun je zo'n strip zomaar aan een spanningsbron hangen, geen speciale led driver nodig?
Zo ver ik weet is dat alleen nodig als je rgb LED's of dimbare LED's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vooral even handig om een link naar de strip te plaatsen. Want ja, de meeste strips zijn 12V en hebben weerstandjes zodat ze op spanning werken (aka, geen driver nodig hebben) maar er zijn zeker uitzonderingen. Ook 5V en 24V strip bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

LEDstrips hebben geen driver nodig gezien men niet weet met welke lengte de strip gebruikt wordt.

Dan speelt de spanning (met een voldoende stroomcapaciteit) de enige rol.

Met een beetje rondkijken bij bv allekabels.nl heb je voor een habbekrats een 12v voeding, je zult alleen nog een verbinding aan je LED strip moeten maken.

Overigens heb ik laatst een 128 LED UV zaklamp aangeschaft om een beetje te experimenteren met UV/Blacklight fotografie, erg leuk! En er komt inderdaad behoorlijk wat stralingswamte vanaf.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1