Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan17
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-06 18:51
Hi allen,

Ik heb momenteel een PS5 aangesloten op mijn tv en een losse monitor met behulp van een HDMI switch.
Zo kan ik wanneer de tv in gebruik is alsnog spelen op mijn monitor.
Daarvoor heb ik een simpele bi-directional switch (besteld bij de bekende aziatische webshop) in gebruik (zie link).

Opzich werkt het prima, ik dien enkel op het knopje de drukken en de switch schakelt tussen de tv en monitor wanneer ik dat wil.
Het beeld is super, HDR op mijn tv en SDR op de monitor.
Echter is het zo dat het beeld soms wegvalt wanneer ik op mijn monitor speel.
Mijn vermoeden is dat dit komt omdat de HDMI kabel hiertussen 3 meter is, en de switch gevoed wordt door de HDMI kabel van de PS5 (dus geen aparte voeding aangesloten op de switch). Daardoor vermoed ik dat de afstand te ver is om een signaal van 4k60hz door te sturen op deze afstand.

Omdat dit toch alles behalve ideaal is tijdens het gamen, heb ik 2 HDMI splitters geprobeerd, beiden wel gevoed. Hier liep ik tegen de volgende problemen aan:
- Bij splitter 1 werd het beeld op de monitor goed weergegeven (SDR signaal), echter werd er geen HDR signaal doorgegeven aan de tv (waarschijnlijk hetzelfde SDR signaal) (hier een linkje).
- Bij splitter 2 kon ik zelf kiezen om een standaard signaal door te sturen naar de outputs, of om het device (in mijn geval de tv) van output 1 te herkennen en daar de settings op af te stemmen (genaamd EDID). Wanneer ik koos voor het standaard signaal heb ik hetzelfde probleem als bij splitter 1, er wordt naar zowel de tv als de monitor een SDR signaal doorgestuurd waardoor het op de tv er niet zo mooi uitziet als het kan zijn. Wanneer ik de EDID inschakel, is het beeld op de tv weer prachtig (HDR), maar wordt er dus ook een HDR signaal naar mijn monitor gestuurd wat deze niet aankan. Daardoor wordt het beeld op de monitor dus enorm flets. Ook heb ik gekeken op mijn monitor of ik met behulp van bepaalde instellingen dit kan verhelpen, maar helaas zonder succes.
Ook zorgt op de een of andere manier splitter 2 ervoor dat ik mijn aangesloten decoder die aangesloten is op de tv, niet meer kan bedienen met de universal remote van mijn tv (LG). (Hier een linkje)

Ik vermoed dat ik dus weer terug moet gaan naar een HDMI splitter, waarbij deze dus onderscheid moet maken in het scherm per output (dus HDR voor mijn tv, en SDR voor mijn monitor). Verder zou de switch dus ook gevoed moeten worden om het signaal naar mijn monitor te kunnen sturen door de 3 meter lange HDMI kabel.

Eisen: De switch dient een 4k60hz signaal te kunnen doorsturen naar beide schermen, maar dient onderscheid te kunnen maken tussen beiden om zo HDR naar de één, en SDR naar de ander te kunnen sturen.

Extra: Een switch met een remote zou helemaal top zijn, is verder geen must.

Is dit een logische redenatie of zijn er andere factoren waar ik niet aan heb gedacht?
Iemand tips voor een goed werkende switch?

Edit: Misschien is een HDMI Matrix een optie?

Alvast dank voor de tips!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.bongers
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-07-2023
Al een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 19:06
Ik heb zelf mijn ps5 ook aan de tv hangen en soms sluit ik deze aan op mijn monitor (vanwege de hogere refresh rate). In de ps5 heb ik een kleine hdmi verlengkabel / adapter van 15 cm waardoor ik makkelijk kan wisselen tussen de ps5 hdmi kabel en de monitor hdmi kabel. Dit werkt voor mij bijna net zo handig als een switch. Misschien kan dit je probleem oplossen.

Daarnaast kan je proberen om de ps5 setting '4K Transfer Rate' op -1 te zetten. Als je geen gebruik maakt van hdmi 2.1 heeft dit verder geen gevolgen op de beeldkwaliteit meen ik. Ik verwacht eigenlijk dat dit je probleem oplost.

Als dit niet werkt dan zou het aan de externe hdd/ssd kunnen liggen als je die gebruikt. Die kan zorgen voor rare bugs.