Motorolie ECT mengen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto39
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-12-2024
Beste leden,

Ik wil motorolie bestellen, maar heb wat twijfels aangezien de motorolie die ik normaal altijd bestel bijna nergens meer verkrijgbaar blijkt te zijn.
Als ik de Shell Lubematch gebruik en mijn kenteken invul krijg ik als advies om Shell Helix HX7 5W-40 ECT te bestellen. Deze is echter moeilijk verkrijgbaar. Ik ben er achter gekomen dat er ook een variant bestaat zonder ECT, maar weet iemand of het kwaad kan om deze te mengen? Zonder ECT aanduiding zijn ze namelijk wel overal verkrijgbaar.

https://www.motorolien.nl/Shell-Helix-HX7-5W-40-(5-liter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOfzqxCvabiEtgfHNwCxaVKJc7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZnTWWU1bjznFu5mZ8FRh5vZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01

talin

ES-MA

ik moest als niet praktiserend auto monteur even zoeken maar ETC is blijkbaar:

- Emissions Compatible Technology
- Shell's most advanced emissions-compatible technology that helps to keep diesel particulate filters clean. It helps to maintain engine performance and reduce engine friction to provide enhanced fuel economy.

ik geloof best dat Shell die technologie in zijn olie kan krijgen maar met de snelheden en aantal kilometers die we hier in dit kleine landje rijden zal het geen merkbaar resultaat opleveren.

mijn mening: ik haal mijn olie altijd bij de lokale Hubo of Gamma want goedkoop.
de olie heeft geen ogen en kan niet zien in welke omgeving dat zijn werking moet doen een keer een extra olie filter of dieselfilter vervangen kost de wereld ook niet, niet dat ik dat ooit heb gedaan bij welke auto die ik heb gehad.
en ik rij al 30 jaar auto...

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:45
Wat je kan mengen:
Viscositeiten (0W15, 0W20 5W30 etc) afhankelijk wat en hoeveel je bijmengt zal de olie dikker of dunner worden

Wat altijd hetzelfde moet blijven is het type: Halfsyntheet vs Volsyntheet vs Mineraal
Dit mag je nooit mengen (tenzij het een noodgeval is (zonder olie staan), en dan daarna zou ik alles vervangen door hetzelfde type)

De rest maakt het volgens mij niet uit en mag je gewoon mengen. Natuurlijk moet de olie altijd geschikt zijn voor de motor waar je het ingooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
Kijk wat er in het boekje staat en zoek iets wat voldoet aan die eisen. Zeker voor wat oudere auto's liggen die eisen vaak best wel laag en dan zou een goedkope olie prima kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar om je vraag rechtstreeks te beantwoorden: nee het kan geen kwaad om ze te mengen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:11
SniperGuy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:52:
Wat je kan mengen:
Viscositeiten (0W15, 0W20 5W30 etc) afhankelijk wat en hoeveel je bijmengt zal de olie dikker of dunner worden

Wat altijd hetzelfde moet blijven is het type: Halfsyntheet vs Volsyntheet vs Mineraal
Dit mag je nooit mengen (tenzij het een noodgeval is (zonder olie staan), en dan daarna zou ik alles vervangen door hetzelfde type)

De rest maakt het volgens mij niet uit en mag je gewoon mengen. Natuurlijk moet de olie altijd geschikt zijn voor de motor waar je het ingooit :)
Het niet mogen mengen van (half-)synthetische en minerale olie is geen enkel bewijs voor, behalve de verhalen van dealers die het liefst duurdere volsyntheet verkopen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:45
Peenutzz schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Het niet mogen mengen van (half-)synthetische en minerale olie is geen enkel bewijs voor, behalve de verhalen van dealers die het liefst duurdere volsyntheet verkopen.
Tja als de fabrikant volsynthetische olie voorschrijft, dan heb je geen andere keus dan dat :?
Je kan inderdaad in kleine hoeveelheden mixem, maar ideaal is het niet.
Je kan immer ook prima van halfsyntheet/mineraal overstappen naar volsyntheet zonder dat je blok uit elkaar hoeft :)

[ Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 18-06-2021 16:23 ]

Pagina: 1