Doormeten Cat6 kabel grond en 4 branden tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 21:55
Wie kan me uit de brand helpen? Ik heb een ftp Cat6 kabel 70meter aangesloten op LogiLink NP0039 wandcontactdoos 2x RJ45 de kleuren zitten op b op de lsa maar ik heb het al 3x nagekeken. Als ik de utp tester erop zet loopt hij netjes van 1 tm 8 maar bij 4 gaat ook het grond lampje branden.
Wie weet wat er aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L1RyEV1rSV91P0ErZ2lxdjg2OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7lLwcikazigC3a73xxVc5gr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Pin 4 hoort grnd/ground te zijn dus het klopt. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Ok. Hoe kan het dan ik dan geen 1gb haal op de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Is onderstaande allemaal 1gbit?

- Kabels naar end devices
- Switch
- Internetlijn
- Netwerkkaarten van end devices

Hoe test je je snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:37:
tussen iets en wat anders?

Geen idee.

geef even verdere details dus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 13:06
Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:37:
linkspeed of werkelijke bruikbare brandbreedte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:26:
Ik heb een ftp Cat6 kabel 70meter aangesloten op LogiLink NP0039 wandcontactdoos..
Wat zit er aan de andere kant van de kabel, precies zo'n doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Sorry voor de gebrekkige informatie.
Aan de ene kant zit een unifi mini switch en de andere kant een unifi accespoint UAP-AC-M met een POE adapter. Kan het zijn dat ik bij het accespoint een switch moet plaatsen om het signaal op te krikken? POE adapter laat 1gb toe

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 13:21
Waar zie je dat je geen 1Gb haalt? Hoe ben je aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Mijn accespoint geeft aan dat hij aangesloten is op 100mbps en ook de switch geeft bij 10/100mbps een oranje lampje ipv groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat zit er aan de PoE adapter? Is dat ding niet gewoon 100mbit?
Nvm, ik las het niet goed

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 15-06-2021 12:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Ik heb zojuist een switch 1gbps aan 2 kanten gezet met Cat6 patch kabel maar blijft 100mpbs :-(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnX3LAXeAkHJ5y6cDy3bBMhk8gM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGcEbGDapIAWd2cbrpwhiwM2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Ironburn op 15-06-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:10:
Aan de ene kant zit een unifi mini switch en de andere kant een unifi accespoint UAP-AC-M met een POE adapter.
Ik bedoelde eigenlijk hoe de kabel aan die kant afgewerkt was. Zit deze ook aangesloten op z'n LogiLink doos, komt deze uit op een patchpaneel of heb je er misschien rechtstreeks een connector op gekrompen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-10 16:06

Sharky

Skamn Dippy!

De kabel is 70 meter begrijp ik? Als dat een crappy kabel is dan zou het kunnen dat je apparatuur terugvalt op een lagere snelheid.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Nielson schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:24:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk hoe de kabel aan die kant afgewerkt was. Zit deze ook aangesloten op z'n LogiLink doos, komt deze uit op een patchpaneel of heb je er misschien rechtstreeks een connector op gekrompen?
Aan beide kanten zit LogiLink doos.

De kabel die er tussen ligt is een DANICOM Cat6 netwerkkabel voor buiten op rol 100m stug PE (Fca) - enkel afgeschermd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Haal die AP eerst eens dichter naar de switch toe, kijk eens of je daar 1gbit haalt met die combinatie. Hang dan pas weer die 70 meter kabel er tussen, dan weet je in ieder geval waar het (niet) ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21
Ground hoort zeker niet te branden met de kabel die op 4 zit. Je hebt wellicht ergens dat de kabel die op 4 is aangesloten contact maakt met de folie die eromheen gewikkeld is. meestal gebeurd dat bij het strippen van de kabel. Dus kijk even goed aan beide kanten of er bij het gestripte stuk niet een stukje kabel bloot ligt.

Ik zie op de foto ook dat er bij de blauwe draad een stukje bloot ligt wat niet hoort.

Edit: met de folie bedoel ik het aluminium folie wat om de draad zit. De ground draad heb je mooi ernaast liggen, die staat nu op de hele buitenkant aangesloten.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 15-06-2021 12:50 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Lawwie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:40:
Haal die AP eerst eens dichter naar de switch toe, kijk eens of je daar 1gbit haalt met die combinatie. Hang dan pas weer die 70 meter kabel er tussen, dan weet je in ieder geval waar het (niet) ligt.
Ik had al aan 2 kanten een gbps switch gehangen en maar zoals je op de foto kan zien geeft hij nog steeds een oranje lampje dus geen 1gbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Bedoel je dat van je tester bij pin4 ook het shield ledje aan gaat.. zo ja dan heb je ergens sluiting gemaakt tussen shield (afscherming) en pin4 in de utp. Dat geeft inderdaad 100mbit als ‘effect’. Of wat ook wel eens gebeurt de kabel in de lsa niet goed afgeknipt waardoor ‘ie tegen het metaal van het blikje er overheen aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:26:
...
Wie weet wat er aan de hand is?...
Wat is dat extra draadje naast de onderste utp kabel? Misschien een GND verbinding die met aansluiting nr4 contact maakt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:48:
[...]

Ik had al aan 2 kanten een gbps switch gehangen en maar zoals je op de foto kan zien geeft hij nog steeds een oranje lampje dus geen 1gbps
Ja maar wel met de 70 meter kabel er tussen, haal die er eens tussen uit en test even met (het liefst voorgefabriceerde) korte kabels. Dan weet je in ieder geval dat het (niet) aan je apparatuur ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door Lawwie op 15-06-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Lawwie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Ja maar wel met de 70 meter kabel er tussen, haal die er eens tussen uit en test even met (het liefst voorgefabriceerde) korte kabels. Dan weet je in ieder geval dat het (niet) aan je apparatuur ligt.
Dan werkt het prima.

Maar even terug te komen op pin4 en ground.

Deze horen toch niet tegelijk te branden bij het testen vd kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Dan werkt het prima.

Oke top, dan weten we dus specifiek dat het aan je 70 meter kabel ligt.

Kijk dan even naar:
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:48:
Bedoel je dat van je tester bij pin4 ook het shield ledje aan gaat.. zo ja dan heb je ergens sluiting gemaakt tussen shield (afscherming) en pin4 in de utp. Dat geeft inderdaad 100mbit als ‘effect’. Of wat ook wel eens gebeurt de kabel in de lsa niet goed afgeknipt waardoor ‘ie tegen het metaal van het blikje er overheen aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
LCD_viewer schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:33:
Pin 4 hoort grnd/ground te zijn dus het klopt. d:)b
Vandaar mijn vraag. Ik ga nog eens goed nalopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amoi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 16:22
Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Dan werkt het prima.

Kort antwoord: Nee!
Lang antwoord: Nee, die horen niet tegelijk te branden bij het testen van de kabel! Heb ik trouwens ook nog nooit mee gemaakt dat dit wel zou moeten!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Je kunt, als je een ohmmeter hebt uit vogelen aan welke kant pin 4 contact maakt met massa. Oud utp kabeltje bij nodig. Meet aan 1 kant de weerstand tussen pin 4 en huis van je utp doos, zelfde aan de andere kant. Kant met de laagste weerstand is de kant waar je het moet zoeken. Een echte cat tester/certifier vertelt je ook aan welke kant je het moet zoeken maar die zijn ‘iets’ duurder, gebruik zo’n ding regelmatig. Heb dit zelf ook wel eens meegemaakt.
Haal in elk geval aan beide kanten die dozen even open zodat je alles van metaal eromheen geen sluiting meer kan maken (kale lsa strook) Test dan nog eens, nog steeds pin 4 en shield, kabel wat te enthousiast gestript?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Aansluitingen opnieuw aangesloten. Utp tester geeft nu netjes pin 1 tm 8 aan en ground appart. De switch geeft nog steeds 10/100mbps aan. Hou het even voor gezien. Vd week met frisse blik nog eens proberen.
Dank allen voor het meedenken.
En alle tips zijn uiteraard welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
Excuses, in de google search, had ik niet de 802.3af standaard meegenomen maar er zijn helaas ook diverse toepassingen van rj45 stekkers waarbij pin 4 voor ground / massa gebruikt wordt, vnl. audio toepassingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7Eb7uJ0AESdfT24DJsqaUDBXRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HbawucW5VLdW8s9N3hRl8a73.png?f=user_large
Volgens het bovenste plaatje, zie je dat pin 4, 5 , 7 en 8 tegelijk gebruikt worden in de 10/100 standaard.

Ik zou daar het probleem zoeken, als er ergens in de kabel een fout zit, dan blijft 10/100 het maximale. Even uitgesloten dat je apparatuur niet in "eco" modus oid werkt en los van jouw contactdozen prima op 1 Gigabit werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Misschien beter gewoon alleen dingen beantwoorden waar je kennis van hebt?
Googlen kan TS ook zelf wel.

Geen enkele ader van een UTP kabel hoort ooit contact te maken met de afscherming of de aarddraad, als dat wel het geval is weet je zeker dat de kabel niet of heel slecht gaat werken.
Dus als het GND lampje samen met een ander gaat branden heb je dus ergens sluiting naar de afscherming of in dit geval (grondkabel met aarddraad) naar aarde.

Als ik even heel goed naar de foto kijk zie ik die aarddraad ook naar punt 4 lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 15-06-2021 14:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:16:
Misschien beter gewoon alleen dingen beantwoorden waar je kennis van hebt?
Googlen kan TS ook zelf wel.
*knip*, zó op de man is niet nodig, maak dan een TR aan s.v.p.

[ Voor 33% gewijzigd door MisteRMeesteR op 15-06-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Nog een vraagje heb je een LSA tool gebruikt om de aders er tussen te duwen of een schroevendraaier want als ik zo naar u aders kijk dan zie ik toch ook rara inkepingen in de mantel van de aders.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Dyckie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:29:
Nog een vraagje heb je een LSA tool gebruikt om de aders er tussen te duwen of een schroevendraaier want als ik zo naar u aders kijk dan zie ik toch ook rara inkepingen in de mantel van de aders.
Ja ik heb een LSA tool gebruikt om deze vast te zetten. Intussen zit de kabel goed aangesloten, de lampjes van de utp tester gaan in goede volgorde aan 1tm8 en ground appart.
Blijf nog steeds hangen op 10/100mbps verbinding. Maar pak het project volgende week op. Nu te warm. 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21
Heb je wel een goede kwaliteit kabel gebruikt. Puur koper?

Als je aluminium met een koperen toplaag kabels gebruikt is de weerstand waarschijnlijk te groot voor die afstand om meer dan 100mbit/s te halen.

Ook kun je in de apparatuur nog kijken of je wat eco modes en andere energiebesparende functies kunt uitzetten.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchKel op 17-06-2021 07:48 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
DutchKel schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:47:
Heb je wel een goede kwaliteit kabel gebruikt. Puur koper?

Als je aluminium met een koperen toplaag kabels gebruikt is de weerstand waarschijnlijk te groot voor die afstand om meer dan 100mbit/s te halen.

Ook kun je in de apparatuur nog kijken of je wat eco modes en andere energiebesparende functies kunt uitzetten.
De specificaties vd kabel:

DANICOM Cat6 netwerkkabel voor buiten op rol 100m stug PE (Fca) - enkel afgeschermd
Binnengeleider
100% Koper

Apparatuur staat niet in eco modes. Als ik de kabel er tussen uit haal en sluit het accespoint op een cat 6 kabel van 1 meter aan, werkt deze wel op 1gbps

Dus het blijft nog even een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 10:55
Ironburn schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:49:
Aansluitingen opnieuw aangesloten. Utp tester geeft nu netjes pin 1 tm 8 aan en ground appart. De switch geeft nog steeds 10/100mbps aan. Hou het even voor gezien. Vd week met frisse blik nog eens proberen.
En alle tips zijn uiteraard welkom
Kabel ook opnieuw gestript, zoals eerder geadviseerd?

Maar inderdaad vreemd ja, daar lampjes nu wel goed aan gaan. Wat heb je gedaan om dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
_H_G_ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:22:
[...]

Kabel ook opnieuw gestript, zoals eerder geadviseerd?

Maar inderdaad vreemd ja, daar lampjes nu wel goed aan gaan. Wat heb je gedaan om dat op te lossen?
Kabel ingekort om te voorkomen dat er misschien een draad breuk zit en weer aangesloten. Eerst zonder dekseltje bij de lsa strook en dan getest en daarna met dekseltje. De verbinding is nu ook volledig stabiel. Hiervoor had ik nog wel eens dat een aantal keer op een dag de verbinding weg viel.

Volgende week kijken. Ik moet iets over het hoofd zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Er mag een slotje op. Ik heb het gevonden. Kabels van muursocket naar POE-adapter vervangen en naar accespoint en gelijk POE-adapter vervangen en alles werkt nu op 1Gbps.

[ Voor 4% gewijzigd door Ironburn op 29-06-2021 11:09 ]

Pagina: 1