Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10-2024
Hallo allen,

Ik ben van plan om mijn gehele netwerk om te bouwen naar Ubiquiti ecosysteem,
en dacht te beginnen bij een WiFi access point om eens te zien hoe goed het werkt.

Momenteel komt mijn WiFi van een stokoude D-Link DIR655 (12 jaar oud!), en deze gaat na 1 muurtje al volledig plat. Hopelijk is er in die 12 jaar veel gebeurd in de WiFi technologie, en kan het met een UniFi AP misschien wat beter.

Echter blijkt dat er bij Ubiquiti véél te kiezen valt, en er niet direct duidelijk is waarvoor elk model geschikt is.
Het liefst zou ik natuurlijk het hele huis (10 x 15m, begane grond + 1e verdieping, vloer is hout, muren veelal gipsblok) in één klap voorzien met 1 enkel AP. Wel heb ik het geluk dat ik het zonder al te veel moeite exact in het midden van het huis op de 1e verdieping kan ophangen.

Na eigen onderzoek kom ik uit op een drietal opties;

Ubiquiti AP WiFi 6 Professional
Gierend snel met 5.3Gbps, en met 802.11ax goed 'future proof'. Echter zit deze nog wel in de "beta" fase, dus werkt misschien nog niet zo goed? Ook de aanschaf is misschien wat lastig. Momenteel zijn ze uitverkocht bij Ubi zelf, en zijn ze nog niet in andere winkels verkrijgbaar.

Ubiquiti AP WiFi 6 Long-Range
Met 3Gbps iets langzamer dan de WiFi6 Pro, en heeft ook geen *ax. Wel beter te verkrijgen, maar ook meteen de duurste die ze hebben. Waarschijnlijk is dit de beste keuze om als enkele AP in huis te gebruiken?

Ubiquiti AP WiFi 6 Lite
Met 1.5Gbps nog flink trager dan de twee modellen hierboven, met slechts 2x2 MIMO. Ook goed te verkrijgen, en een van de goedkoopste opties. Maar misschien is één per verdieping een beter plan?

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
9 van de 10 gevallen heb je aan een Lite model meer dan voldoende. Ook 1,5Gbps lijkt me meer dan voldoende.

Heb altijd het gevoel dat mensen in paniek raken om een slechte wifi en dan gelijk all-out gaan voor een overkill model in plaats van het echte probleem op te lossen. Heb er zelf twee over drie verdiepingen en dat werkt meer dan prima.

[ Voor 79% gewijzigd door RodeStabilo op 15-06-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 05:38

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik heb op elke verdieping van het huis (3) de AC lite, wel de oude variant zonder Wi-Fi 6, en een buiten access point van Ubiquiti (AP AC Mesh, wel bekabeld aangesloten) en sindsdien perfecte Wi-Fi.

Je kan het altijd met een stuks proberen en daarna uitbreiden, maar ik vermoed dat een per verdieping een beter plan is, en dan de Lite versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58
Ik zou inderdaad voor de Lite gaan. LR is meer voor fabriekshallen en niet voor een huis met muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb 3 ap nano's, maar geen garantie dat het goed werkt. Je moet wel echt goeie instellingen maken, en plaatsing is belangrijk (ik heb weinig keuze, ivm wegwerken).

Achteraf gezien, had ik beter de lites kunnen kiezen. Daar zou ik dan ook voor gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door gitaarwerk op 15-06-2021 09:55 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Paniek zou ik het niet noemen, maar ik zou het bijzonder vervelend vinden als ik straks een nieuwe AP aanschaf die het nét niet haalt in mijn huis, want dan ben ik weer terug bij af. :+

Momenteel met mijn steenkolen WiFi-n router haal ik de buitenste regionen van het huis niet. Na ongeveer 7 meter en 2 muren is het signaal mors dood. Zou ik het met een Ubi WiFi 6 AP lite op hetzelfde plek als die router wel kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Als je bijvoorbeeld Ziggo hebt, kun je altijd kiezen de modem te vervangen... die gaan best goed an sich.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Freakaz0id schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:54:
Paniek zou ik het niet noemen, maar ik zou het bijzonder vervelend vinden als ik straks een nieuwe AP aanschaf die het nét niet haalt in mijn huis, want dan ben ik weer terug bij af. :+

Momenteel met mijn steenkolen WiFi-n router haal ik de buitenste regionen van het huis niet. Na ongeveer 7 meter en 2 muren is het signaal mors dood. Zou ik het met een Ubi WiFi 6 AP lite op hetzelfde plek als die router wel kunnen halen?
Ik denk niet dat je daar zomaar vanuit kunt gaan.
Daarnaast zou ik inzetten op 5Ghz dekking en niet 2,4Ghz. Het bereik van 5GHz signalen is minder en dus heb je meer APs nodig. En 5Ghz heb je nodig om de snelheden te halen die je in je opening noemt.

Op 2.4Ghz (zoals je huidige router) haal je niet veel meer dan je huidige router. Om verder te komen is meer zendvermogen nodig en zendvermogen is aan maximum gebonden. Betere antenne zou nog iets kunnen schelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 15-06-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
gitaarwerk schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:56:
Als je bijvoorbeeld Ziggo hebt, kun je altijd kiezen de modem te vervangen... die gaan best goed an sich.
Die staat bij mij in een hoek van het huis, en de wifi daarvan ben ik halverwege het huis alweer kwijt. :P Bovendien zou ik dan het modem als Router moeten gebruiken (staat nu in bridged mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Freakaz0id schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:54:
Zou ik het met een Ubi WiFi 6 AP lite op hetzelfde plek als die router wel kunnen halen?
Ubi maakt geen magische Access points ofzo. Verder is het zonder je huis te kennen onmogelijk om van afstand te beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Freakaz0id schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:46:
Het liefst zou ik natuurlijk het hele huis (10 x 15m, begane grond + 1e verdieping, vloer is hout, muren veelal gipsblok) in één klap voorzien met 1 enkel AP.
Het idee van andere AP's gebruiken is juist dat je er meerdere (bij voorkeur bekabeld) plaatst die dan gezamenlijk voor een betere dekking zorgen. Het maximale zendvermogen van een AP ligt wettelijk vast, dus de ene zal echt niet zomaar twee keer zover komen als een ander. En een apparaat moet ook nog altijd terugzenden, daar zit vaak ook een beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Sethro schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:58:
Daarnaast zou ik inzetten op 5Ghz dekking en niet 2,4Ghz. Het bereik 5 GHz signalen is minder en dus heb je meer APs nodig.
De 'deadspot' in mijn huis is een badkamer op de 1e verdieping, aan de rand van het kavel. Het is zeer lastig om daar een kabel heen te krijgen voor een AP. Echter zit daar direct onder een kantoor waar veel WiFi nodig zal zijn. Een tweede AP in het kantoor hangen leek me verstandig, en je zou dan denken dat het van daaruit ook de badkamer mee zou kunnen pakken. Echter ligt het blijkbaar net wat anders, ivm. met de vorm van de antenne golf. Als hij op de begane grond aan het platfond hangt heb je in principe bijna niks als je er op de 1e verdieping bovenop staat, toch?

Hoe goed zou het werken om bij dat kantoor zon AP vertikaal aan de muur te monteren ipv. tegen het plafond? De buren hoeven niet mee te genieten van mijn WiFi, dus daar het dode punt van zon AP op richten is misschien verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Het is al eerder gezegd...voorspellen is erg moeilijk/onmogelijk. Je zal toch echt zelf moeten gaan meten en testen. Wat mij betreft ga je daarnaast voorbij aan een goede probleemanalyse waarbij je ook al je eisen en wensen in kaart brengt. Op basis daarvan kan je pas een keuze maken. Tot slot...waar komt die fascinatie voor Unifi vandaan? Alsof zij de enige zijn die (goede) accesspoints leveren?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:52
Even om de verwachtingen te managen
- De dekking van een accesspoint is eerder achteruit gegaan dan vooruit (lees wel de nuance waarom ivm 5ghz)

Waarom?
- Vroeger zaten we vooral op de 2.4ghz te werken. Wil je een beetje stabiliteit en snelheid dan moet je naar de 5ghz
- 5ghz gaat veel minder goed door muren en vloeren dus snel minder dekking
- We willen sneller sneller sneller dus doen we veel kanalen bundelen. (80/160mhz channels). Hoe breder het kanaal, hoe minder het bereik

Dus je gedachte "de moderne ap geeft een betere dekking" kun je direct loslaten. De strategie anno 2021 is een multi ap setup die goed samenwerken en op verschillende kanalen werkt.

Dan kom je al snel op 1 AP per verdieping maar met jouw afmetingen kun je misschien zelfs al behoefte krijgen aan 2 AP's per verdieping :)

Long range modellen etc kan helpen maar hangt echt van je clients af. JE kunt veel beter investeren in meerdere accesspoints die goed gepositioneerd staan (niet in de meterkast!!!!)
Het verschil van een LR tov andere modellen kun je bijvoorbeeld hier zien. Daar komt niet direct uit dat de LR veel dekking geeft maar wel dat de Lite eigenlijk minder presteert.

Overigens, heb je ook alterntieven overwogen? De Aruba Instant On is een prachtige reeks met goede modellen en Aruba is wel een beetje de koning op Wifi gebied. De unifi ac lite 6 is nog best een beta product wat ik zo gelezen heb...

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3c73c906ac510001158d1b/1616261004481-1BUPEL2MCHHOGMQZ4LR0/ke17ZwdGBToddI8pDm48kF0ZGbjKtRjyCv1sIR963kV7gQa3H78H3Y0txjaiv_0fDoOvxcdMmMKkDsyUqMSsMWxHk725yiiHCCLfrh8O1z4YTzHvnKhyp6Da-NYroOW3ZGjoBKy3azqku80C789l0iLCPjn9olBNnaJPcZ2xiHyYKNV-DWZImvKlxuLx4ST_x1FVwhjGeiGjLspPv06jNQ/UniFi-vs-Mesh-Distance-Testing.png?format=2500w
https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-review

[ Voor 48% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2021 10:52 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
Ik heb een UDM op de begane grond, een Lite (niet 6) op de eerste verdieping en een In-wall op de zolder (+switch daar met printer, nas etc). Ik heb prima dekking (betonnen vloeren, GIBO wanden), oppervlakte per vloer ~60m2. Alles wel bedraad aangesloten.

Een AP tegen je plafond hangen in je kantoor betekent niet meteen dat je betere ontvangst hebt boven je kantoor in de badkamer (iets met richting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
De keuze voor Ubiquiti heeft twee redenen; Allereerst leek het me fijn om alles op hetzelfde ecosysteem te houden, aangezien ik van plan was om ook met de de router, switch, en beveiligingscamera's Ubiquiti in te zetten. Daarnaast lijkt het er op dat het ook het populairste merk is op tweakers qua netwerk spullen, dus het leek me verstandig om maar gewoon met de kudde mee te lopen ipv. zelf het wiel uit te vinden. :+

Zo te zien zal die U6 lite het ook niet best doen in mijn situatie. Dit model is blijkbaar nog vrij nieuw?

Eero lijkt nauwelijks te bestaan in onze europese markt, dus dat lijkt me geen optie.

De orbi RB850 is schreeuwerig duur met 450 euro per satellite, dus dan vraag je je af of het in dat geval niet beter uitpakt om voor dat zelfde geld meerdere andere APs op te hangen. :P

@htca :
Je komt met je lite (classic..?) goed door betonvloer en GiBo heen? Aangezien mijn vloer van hout is, zou je toch denken dat het dan nog iets beter zou gaan. En idd, tegen het plafond richt je de dode hoek van je antenne omhoog, dus heb je boven niks, daarom dus dat ik eerder voorstelde om hem tegen te muur te plakken, want dan staat de dode hoek richting de buren. Zou dat dan wel werken?

Nog wat uitleg over de situatie; Op de begane grond (showroom+werkplaats) heb ik over de gehele vloer oppervlak systeem plafonds, dus daar een goede dekking creëren is makkelijk. Op de 1e verdieping (woonruimte) wordt het echter al een stuk vervelender. De vloer op is daar overal hout, behalve in de badkamer, die is van beton. En er is slechts 1 kamer op de 1e verdieping met een netwerk kabel, en dat is mijn hobbykamer, met geen mogelijkheid om uit te wijken naar andere kamers.

Dus om de badkamer te voorzien heb ik dan twee opties; Van onderen door een betonvloer heen, of van opzij door 2 GiBo muren en kasten vol met spullen heen. Dan lijkt het mij toch handiger om daar in het kantoor een AP tegen de muur (niet het plafond) te hangen. Dan dekt de "bubbel" ook de badkamer, toch?

Dus een ding is nu in ieder geval zeker; ik moet met twee APs gaan werken. De vraag is dan nog wel welke dat moeten worden. Die Unifi 6 lite is niet veel soeps blijkbaar..?

Ook vergeten de melden; PoE voeding is belangrijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Freakaz0id Het doel van mijn plaatje was niet om hem tegen Mesh opties te leggen, meer om het verschil tussen een lite en pro te laten zien. Ik zou niet blindstaren op een megabitje meer of minder, stabiliteit en consistentie is veel belangrijker. Voor de meeste toepassingen is een strakke 50mbit via wifi namelijk allang afdoende.

De reden dat ik de keuze op ubiquiti ter discussie stel is omdat ik niet meer zo enthiousast ben over de lijn.
- De unifi 6 kent zo zijn stabiliteitsproblemen
- Firmware problemen is lang een groot probleem bij ubiquiti
- De dream machine blijkt een nightmare machine te zijn. Niet stabiel, geen igmp proxy (dus met custom kernel aan de slag) etc...

Dat je ubiquiti nog veel ziet gebruiken is omdat veel mensen het al hadden en ubiquiti nog heel erg teert op de goede reputatie die ze 5-10 jaar geleden hebben opgebouwd.

Waar ik 5 jaar geleden nog zei: koop een unifi setup!! zeg ik nu, denk even goed na wat je wilt bereiken, lees de topics en bepaal of de funcitonaliteiten en kwaliteiten van het unifi ecosysteem iets is wat bij je past :)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2021 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
Freakaz0id schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:40:
Je komt met je lite (classic..?) goed door betonvloer en GiBo heen? Aangezien mijn vloer van hout is, zou je toch denken dat het dan nog iets beter zou gaan. En idd, tegen het plafond richt je de dode hoek van je antenne omhoog, dus heb je boven niks, daarom dus dat ik eerder voorstelde om hem tegen te muur te plakken, want dan staat de dode hoek richting de buren. Zou dat dan wel werken?
De dekking door een betonnen vloer is beroerd (kanaalplaatvloer). Op alle verdiepingen ga ik door minimaal 1 Gibo heen en op veel plaatsen door 2. Door de vloeren ga ik met een UTP. Let op dat je voor zowel de lite als de In Wall POE nodig hebt, voor de lite gebruik ik de poe adapter, de inwall hangt aan de 8ports 60W switch.

Voor thuis gebruik, ik ben tevreden met de UDM en hij doet doet wat-ie moet doen, maar als je igmp nodig hebt, moet je misschien verder kijken of een andere oplossing zoeken (als je al op zoek was naar een andere router natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
Ik had al naar alternatieven gekeken, en Mikrotek doet het lekker met routers en switches, maar die heeft dan weer geen noemenswaardige WiFi apparatuur.

Ik ben dan (denk ik) ook niet veel vragend van een router. Zolang ik maar bepaalde verbruikers (VOIP, TV) prioriteit kan geven, een simpel VPN tunneltje op mijn telefoon heb, wat poortjes kan forwarden, etz.. eigenlijk het gewone consumenten grut zon beetje. Het is maar een familie bedrijfje met relatief veel computers, een NAS met plex server en dergelijke, en het een en ander aan telefoons, tabletten en IoT WiFi ongein. Ik ben ook de enige die het in de hand heeft. Echte cisco toestanden zal ik niet nodig hebben, eerlijk gezegd. Ik vond het wel interessant dat de UDM-pro ook een kleine surveillance mogelijkheid bied.

Mijn netwerk is stokoud, en ik had de ruimte en het budget, dus ik dacht laat ik eens een klein server rack kastje bouwen en dan gelijk alles goed zodat het er weer een jaar of 10 tegen kan.

Daar hoord WiFi ook bij.
Ik denk dat ik misschien beter op het centrale punt in mijn huis een U6 Pro kan hangen. Mocht dat niet toereikend zijn voor het kantoor beneden, dan kan ik daar nog bijspringen met een U6 lite of nano ofzo. Krijgt zon lite/nano nog een te hachelen videostream er doorheen met een beton vloer en 3 meter lucht ertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Freakaz0id wil je de router ook iptv laten afhandelen?

Het ecosysteem van een dream machine ziet er op papier leuk uit maar in de praktijk. Het vergt toch redelijk wat onderhoud om t draaiende te houden.
Hoeft niet perse een nadeel te zijn hoor maar verdiep je er even in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
laurens0619 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:16:
@Freakaz0id wil je de router ook iptv laten afhandelen?

Het ecosysteem van een dream machine ziet er op papier leuk uit maar in de praktijk. Het vergt toch redelijk wat onderhoud om t draaiende te houden.
Hoeft niet perse een nadeel te zijn hoor maar verdiep je er even in :)
IPTV niet, maar wel streaming services als netflix, prime, plex, etz.

En hoezo vergt het onderhoud om het draaiend te houden? Moet je er constant bovenop zitten omdat het anders vast loopt? Lijkt me niet bepaald ideaal dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Freakaz0id als je geen iptv gebruikt is het een stuk minder complex en stabieler
Hoe stabiel het zonder iptv is op een dream machine weet ik niet. ik heb dat alle kanten op zien gaan maar ik geloof dat het wel ok is. monitor het topic eens :)

Pagina: 1