2 SSD's dood in 1 klap, moederbord de boosdoener?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:28

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
mijn systeem:

AMD Ryzen 3600 op een b520 mitx bord
2 SATA ssds (1 oud, 1 nieuw) en 1 nvme drive.
corsair SF650 PSU van een jaar oud.

lang verhaal kort, systeem crash en bij reboot verschijnt de melding dat er geen OS gevonden is.

kijkend in de BIOS is enkel de NVME drive zichtbaar.

een oude SSD werkt wel op de SATA ports, sata kabels zijn OK, dus de 2 schijven zijn dood.

mijn vermoeden is dus dat het.nieuwe moederbord (week oud) de dader is, maar wil graag weten wat jullie ervan vinden.

(Moet hier wel bij vermelden dat ik vermoed dat de de elektrische installatie.hier in huis misschien ook niet al te best is, maar waarom dan de SSDs. heb overigens de.boel nog niet aan de praat vanwege geen OS geïnstalleerd Ivm geen werkende thumbdrive bij de hand )

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:15
Misschien de voeding niet lekker?

Heb je wel een geaard stopcontact?

er kunnen meerdere issues zijn die het probleem veroorzaken.
Mogelijk event logs nog nakijken voor de issues?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:07
Wylana schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:53:
Misschien de voeding niet lekker?
Heb je wel een geaard stopcontact?
Ik heb pc’s altijd aangesloten op niet geaarde stopcontacten, nooit issues gehad.

@ts probeer de ssd eens op een andere pc of laptop aan te sluiten, kijk even of ie hem daar wel herkent.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
De aansluiting is geaard.
De.voeding is een kwaliteitsvoeding maar ik kan niets uitsluiten. In de Bios zijn de voltages overigens prima.

overigens doet 1 van de SSDs het ineens weer, de andere is nog steeds dood.

ik heb hier verder enkel laptops liggen, kan ik weinig mee met een Sata aansluiting.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Moederbord of voeding. Lastig uitzoeken welke, maar ik zou beide niet meer vertrouwen.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
dat is het.hem.juist, beiden zijn zo.goed als nieuw, de voeding is een kwaliteitsvoeding, het moederbord echter een budget bordje, naar dat zegt weinig.

ik denk dat ik het maar even aankijk.

het begint er op te lijken dat mijn oude ssd het gewoon begeven heeft door ouderdom en dat de andere SSD stomweg niet door het BIOS gedetecteerd werd naar wel door het OS. (dat zou niet de 1e keer zijn met harde schijven)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de andere SSD weer volledig werkt dan wordt het hele verhaal anders. Dat maakt de kans dat het gewoon 1 enkele SSD is die problemen geeft weer flink groter. 2 dode SSD's moet wel een andere oorzaak zijn. 1 enkele dode SSD is een ander verhaal. Wat dat betreft zou ik het maar even aankijken en goed op backups letten de komende tijd. Draait de boel de komende maanden goed met 2 SSD's dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
nieuwe.update, na 2 crashes achter elkaar is het systeem wederom dood. geen beeld en kom niet in het BIOS. met een beetje pech is het ditmaal de GPU, geen leuke tijd om een nieuwe te moeten kopen.

dit moet bijna wel met de stroomvoorziening te maken hebben, sinds de verhuizing naar een nieuw adres is het continu hommeles qua hardware, 1 compleet systeem (kortsluiting zonder dat de beveiliging in werking trad) en nu 2 moederborden, SSD en.misschien GPU.

ik ga maar weer een nieuw moederbord kopen. met diagnostische lees, dat scheelt een hoop qua uitvogelen, en dan maar gelijk in een UPS investeren.

(dit huis is een paar jaar geleden twee keer overstroomd in een typhoon, dus het zou me weinig verbazen als dat een permanent effect gehad heeft)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Allicht slimmer om een elektricien de boel te laten doorlichten, i.p.v. maar steeds hardware te kopen en wachten tot het weer stuk gaat. Als de stroomvoorziening van je huis niet op orde is, dan zal je deze problemen blijven houden.

I reject your reality and substitute my own

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 06:51:
Allicht slimmer om een elektricien de boel te laten doorlichten, i.p.v. maar steeds hardware te kopen en wachten tot het weer stuk gaat. Als de stroomvoorziening van je huis niet op orde is, dan zal je deze problemen blijven houden.
Helemaal mee eens, maar dat gaat nog wat voeten in de aarde hebben.
De.vorige keer dat de elektricien langskwam voor oa niet werkende buitenverlichting, constateerde.hij.dat de.kabel niet goed was, dus wat doe je? je boort een gat in de muur en trekt een nieuwe kabel van binnen naar buiten. 8)7

hoe dan ook, die ups gaat er gewoon komen.

wonen in Azië id niet altijd een pretje.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ZenTex schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:19:
[...]

Helemaal mee eens, maar dat gaat nog wat voeten in de aarde hebben.
De.vorige keer dat de elektricien langskwam voor oa niet werkende buitenverlichting, constateerde.hij.dat de.kabel niet goed was, dus wat doe je? je boort een gat in de muur en trekt een nieuwe kabel van binnen naar buiten. 8)7

hoe dan ook, die ups gaat er gewoon komen.

wonen in Azië id niet altijd een pretje.
Wat een beunhaas :+ dat gaat dan heel wat voeten in de spreekwoordelijke randaarde hebben inderdaad :+

• RoykeHD
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-10 16:32
Ik heb precies het zelfde gehad maar dan met meerdere onderdelen.
Nieuwe onderdelen besteld bij webshop:
- CPU
- Moederbord
- SSD (m2)
- Voeding
- Kast

Na dat ik de PC in elkaar had gezet dat er onderdelen niet werkte.
Lang verhaal kort na 3 weken is het volgende vervangen:
- CPU
- RAM, 1 ram stick werd niet herkent.
- SSD, werd ook niet herkent.
- Moederbord, zelf terug gestuurd want die vertrouwde ik niet meer.

Hierna werkte alles zonder problemen. De voeding was goed. Ik denk dat ook bij jouw het de moederbord is.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
laatste update,

zoals gezegd, de boel weer draaiende gekregen, werkte een poos, crashes etcetera.

eindresultaat is dat nu ook mijn splinternieuwe NVME drive kapot is en nog een andere, stokoude ssd van zolder.

getest met een oud moederbord en backups PSU.

het is dus gewoon het moederbord.

Ik had gewoon niet verder moeten gaan met dat bord. enfin, 300 Euro aan SSDs om zeep geholpen, dure les.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:54
Die b520 is de boosdoener.. die bestaan namelijk niet :P
Zou tog even iets duidelijker en correct je specs posten,
Draai je misschien een of ander onbetrouwbaar biostar of ander gek board?

heel toevallig, vd week na windows update hier zelf n bsod gehad, waarna ook de boot drive niet meer herkent werd. mijn oplossing was letterlijk een restart zonder verder ook maar iets te hebben gedaan.

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
JWL92 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:16:
Draai je misschien een of ander onbetrouwbaar biostar of ander gek board?
Kan je even onderbouwen wat er zo onbetrouwbaar zou zijn aan Biostar?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

680x0 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Kan je even onderbouwen wat er zo onbetrouwbaar zou zijn aan Biostar?
Oud stigma van vroeger. Toen noemde men het ook wel “biobak” als in: kan direct bij ‘t vuil.

• 680x0
nelizmastr schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:19:
Oud stigma van vroeger. Toen noemde men het ook wel “biobak” als in: kan direct bij ‘t vuil.
Gebaseerd op?

Ik heb 20 jaar geleden al jaren Biostar verkocht.. Met hopen.. Nooit problemen gehad.

Waren indertijd een van de eerste met de betere slot A bordjes..

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik zou beginnen met je pc loshalen, kijken of alle fans draaien, er weinig stof aanwezig is en je voeding vervangen. Maakt het bord misschien ook contact met je pc case?

[ Voor 18% gewijzigd door Nijl op 16-06-2021 16:29 ]

You are NIJL-ed!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 15:23
Dit topic oa.

• 680x0
Waar staat dat hij een Biostar bordje heeft?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:31

SpamLame

niks

680x0 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:07:
[...]

Waar staat dat hij een Biostar bordje heeft?
Nergens @Vinzz ziet JWL92 en anderen van het onderwerp afstappen richting Biostar (ofzo) en verbind de twee.

Maar gezien TS niks zegt over merk/ model mainbord zijn bovenstaande reacties speculatie en helpen verder niet.

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-10 09:52
Heb je de spanning op het stroomnet al eens gemeten? Als je in een straat vol met huizen met zonnepanelen woont, kan het zomaar zijn dat er (tijdelijk) 250V op het net staat op een zonnige dag. Niet alle apparaten kunnen daarmee overweg.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Die b520 is de boosdoener.. die bestaan namelijk niet :P
scherp.
Het gaat om een Asrock a520. ik heb in het verleden vaker Asrock Budget borden gehad, niets mis mee, wel karig qua features.

heel toevallig, vd week na windows update hier zelf n bsod gehad, waarna ook de boot drive niet meer herkent werd. mijn oplossing was letterlijk een restart zonder verder ook maar iets te hebben gedaan.
herhaaldelijk herstarten resulteerde bij mij in 3 kapotte schijven, ipv 2. :+
Nijl schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:28:
Ik zou beginnen met je pc loshalen, kijken of alle fans draaien, er weinig stof aanwezig is en je voeding vervangen. Maakt het bord misschien ook contact met je pc case?
bord is splinternieuw, dus nul stof.
verder ook geen contact ofzo, nee.
-ION- schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:35:
Heb je de spanning op het stroomnet al eens gemeten? Als je in een straat vol met huizen met zonnepanelen woont, kan het zomaar zijn dat er (tijdelijk) 250V op het net staat op een zonnige dag. Niet alle apparaten kunnen daarmee overweg.
Amper zonnepanelen hier.
Verder had ik toch gehoopt dat m'n PSU eventuele spikes in voltage op zou vangen. Maar enfin, er is een reden dat ik een UPS ga aanschaffen.

[ Voor 38% gewijzigd door ZenTex op 17-06-2021 09:36 ]

Pagina: 1