Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enexis slimme meter: 2 keer zo hoog verbruik Gas & Elektra

Pagina: 1
Acties:

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Beste allen, sorry dat mijn Nederlands schrijven nog met veel fouten is, ik ben nog aan het leren.

Mijn energie verbruik is sinds de slimme meter 2 keer zo hoog, graag advies over hoe ik een bezwaar kan maken over Enexis, de netwerk beheer partij in noord NL.
Ik ben heel scherp met energie verbruik en sinds 2016 heb ik een Excel gehad om GWE te monitoren. Mijn huis is gebouw in 1963, 150m2 wonen 2-onder-1 kap, familie van 4 personen.

- Gemiddeld met analogue meter: verbruik tussen 2016 en 2020 ongeveer 1980 Kwh elektra, 3000 m3 gas en 160 m3 water

- Sinds 24 Dec 2020: overgestappen naar slimme meter door de verzoek van Enexis. Sinds dan merk ik een te hoog verbruik van Gas & Elektra. Ook moeste ik 240 euro betalen om de aansluiting 3 x 35 A te omzetten naar 3 x 25 A, omdat Enexis heeft geconstateerd dat ik 3 x 35 A in huis heb terwijl ik betaald de netwerk beheer koste voor 3 x 25 A. Enexis zegt dat als ik niet omzet naar 3 x 25 A moet ik een veel hoger maandlijk netwerk beheer kosten betalen !!! Dit was niet mijn fout, ik heb dit huis in 2015 gekocht en de vorige eigenaar en ik zijn niet op de hoogte dat het 3 x 35 A was.

Wat ik heb gedaan om te bezwaren:

- Rond Feb 2021: klacht ingedien op de website van Enexis over (1) Mijn 240 Euro omzet koste, (2) Mijn te hoog G-E verbruik.

- Ik heb ook Energiewacht gebeld om te vragen waarom is mijn gas verbruik te hoog. Dan heeft EnergieWacht geconstateerd dat er was lekkage op de buis die gaat in mijn 20-jaar oud CV Ketel. Ik heb dus rond 2000 euro betalen om een complete nieuw CV ketel en buis te hebben

- Daarna kwam Enexis, ze hebben geconstateerd dat de elektra meter niet beweegt als de hoofdschakelaar uit is, en ook de gas meter niet beweegt als de gas slot helemaal af is. Ze zeggen dus dat beide van hun nieuwe slimme meters voor Gas en Elektra goed werken, en als ik een Meter Eijking wil doen, moet ik 100 euro betalen.

Maar, om 1 April 2020 kwam Enexis weer, ze moesten de elektra meter vervangen "door een productie fout". Sinds dan heb ik mijn huis verhuurd en het is alleen vandaag dat ik bang ben dat de Elektra verbruik nog heel hoog is, omdat het is nu (13 Juni) 17 Kwh per dag met die huurder gezin van 5 personen (17 Kwh per dag is 6200 Kwh per jaar, veel meer dan die van Nibud https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

Wat moet ik doen ?
Hartelijk bedankt.

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12
Als ik je goed begrijp gaat het alleen om een hoog elektriciteitsverbruik?

Hoe heb je het verbruik van 17 kWh op een dag geconstateerd? Is dat op basis van werkelijke meterstanden?

De kans dat je nieuwe meter stuk is, is bijzonder klein. Het kan wel, maar de kans is vele malen groter dat het verbruik correct is. Heb je al eens aan je huurder gevraagd wat voor apparaten ze gebruiken en of ze het verbruik kunnen verklaren? 17 kWh is veel op een dag, maar een gezin van 5 , elke dag wasmachine en vaatwasser, mobiele airco’s, misschien een oude vriezer, etc. dan gaat het hard.

Verder weet ik niet wat je met je huurders hebt afgesproken, maar ik zou altijd exclusief GWL verhuren. Laat de huurder maar mooi zelf een energiecontract afsluiten en de discussie aangaan met de leverancier als ze het er niet mee eens zijn ;)

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-10 18:43
Of het verbruik klopt weet ik niet, maar ik zou je huurders zelf het contract met de energieleverancier laten afsluiten

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is het verbruik hoger sinds die nieuwe huurders er in zitten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je achterhalen wat het gezin aan apparatuur heeft?

Stel, je laden een elektrische auto op, dan zit je zo aan de 15-20kWh per dag.

Wise enough to play the fool

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

De hoge verbruik lijkt me direct na het plaatsen van slimme meter, tussen Dec 2020 en 30 Maart, maar omdat ik daar niet vaak woon, kan ik niet erg concluderen.

De nieuw huurder woon daar pas vanaf 1 April, ze betaal mij 250 euro extra voor GEW en als het minder of meer zullen wij later regelen afhanklijk van de verbruik, met de duidelijke tarief. Deze constructie is omdat ik was bang dat het aansluiten van energie leverancier koste tijd en geld en ze wonen daar alleen voor 9 maanden.

Ze hebben geen elektrische auto. Er zijn standard 19 LED lampen in het huis, 1 A+ vriezer, 1 A+ koelkast, 1 A vaatwasser, 1 electrische kleine badkamer ventilator.

Hoge verbruik is misschien ook voor gas verbruik, ik moet nog terug naar het huis om de meterstanden te lezen, op afstand kan ik maar Elektra lezen.

Stellen we voor dat Gas verbruik ook exorbitant hoog is, en de huurder zegt dat ik moet een oplossing vinden want dat is de aansluitingen/verbindingen in mijn huis dat bizaar is. Dan wat zal ik beter doen ?

Groeten

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Je mist de harde cijfers om hier maar ook iets mee te kunnen. Straks hebben de huurders een mobiele airco, of een elektrische heater ofzo, je weet het soms niet.

Ik zou ik ieder geval je slimme meter uitlezen op de p1 poort, zo krijg je mooi te zien wanneer er wat verbruikt word.

• Vorkie
  • Niet online
Nibud is gemiddelde.

Ik vindt voor 5 persoons huishouden het redelijk normaal, al helemaal als het pubers en een paar kleine kinderen zijn.

En @Dacuuu ik denk wel dat er een privacy component meegenomen moet worden in het hele verhaal, het gaat de verhuurder natuurlijk geen zak aan wat, wanneer of waar jij je energie aan verbruikt :)

[ Voor 41% gewijzigd door Vorkie op 15-06-2021 07:04 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44
Hoog gasverbruik kan komen doordat het precies na vervangen van de meter hele koude maanden zijn geweest, zeker vergeleken met de laatste jaren.

Als het vorige jaren al 3000 m3 was bij erg warme winters, dat is al erg veel, dus ik neem aan groot huis of slechte isolatie of lekker warm gestookt.

Bij echt koud weer, wat het is geweest, gaat het dan heel erg hard.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:16
Je mag als verhuurder, in bijzijn met de huurders, toch de meter controleren? Ik zou alle groepen afschakelen en dan op één groep een ventilatorkachel zetten. Daarvan weet je het vermogen (1250 W of 2000 W zijn standaard-vermogens). Dan controleren of deze goed meet, als dat zo is dan is de kans klein dat er in de meter iets fout zit...

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Wilke schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:08:
Hoog gasverbruik kan komen doordat het precies na vervangen van de meter hele koude maanden zijn geweest, zeker vergeleken met de laatste jaren.

Als het vorige jaren al 3000 m3 was bij erg warme winters, dat is al erg veel, dus ik neem aan groot huis of slechte isolatie of lekker warm gestookt.

Bij echt koud weer, wat het is geweest, gaat het dan heel erg hard.
Hoog gasverbruik was geconstateerd begin Jan 2021, toen het nog niet koud was, ivm rond 20 Dec toen nog met analogue meter was.

3000 m3 was door misschien gas lekkage sinds heel lang. Het huis is grote (600 m3 inhoud), maar het was met dubbele glas en energie C.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:30

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Neem een gratis abonnement op umeter.nl en je ziet dagelijks het verbruik per uur van stroom en gas. Uiteraard ook totalen per dag, week, maand en jaar.
Voordeel is dat je historische gegevens blijven bestaan als je ieder jaar van energieprovider wisselt.

[ Voor 14% gewijzigd door 964C2 op 15-06-2021 08:38 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
bvdbos schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:38:
Je mag als verhuurder, in bijzijn met de huurders, toch de meter controleren? Ik zou alle groepen afschakelen en dan op één groep een ventilatorkachel zetten. Daarvan weet je het vermogen (1250 W of 2000 W zijn standaard-vermogens). Dan controleren of deze goed meet, als dat zo is dan is de kans klein dat er in de meter iets fout zit...
Ik ga straks de meter controleren,

Voor ventilatorkachel: Stellen we voor dat het 2000 W is, dan zal de verbruik na een uur 2 kwh zijn ?

Goed idee

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
964C2 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:36:
Neem een gratis abonnement op umeter.nl en je ziet dagelijks het verbruik per uur van stroom en gas.
Voordeel is dat je gegevens blijven bestaan als je ieder jaar van energieprovider wisselt.
Ik heb al een abonnement op Umeter.nl, daardoor heb ik de hoge Elektra verbruik gezien als het meer dan de drempel is.
Maar ik ga ook straks de Gas verbruik inzien.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
17kWh per dag is niet bijzonder hoog voor een gezin van 5.

Stel dat het 3 kinderen zijn die op sport zitten. En dan nog het gebruikelijke wasgoed. Dan zit je gemiddeld aan bijna 2 wasjes per dag. Als dat wasgoed dan ook nog in de droger gaat.
Hup 5kWh per dag is al verklaard.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@noucmen
Neem contact op met Enexis, en verifieer of de meter in jouw meterkast wel gekoppeld is aan jouw adres !
Met zgn EAN/S-N nummer. Het gaat nogal eens fout, als er slimme meters worden vervangen met registratie aan het juiste adres.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:03:

En @Dacuuu ik denk wel dat er een privacy component meegenomen moet worden in het hele verhaal, het gaat de verhuurder natuurlijk geen zak aan wat, wanneer of waar jij je energie aan verbruikt :)
Dat is zo, ik ga er ook vanuit dat er goed overleg plaatsvind tussen de huurder e I verhuurder.

Maar tot nu toe vind ik het een te algemeen verhaal. Thuiswerken bijvoorbeeld doet ook veel als je nu de hele winter je verwarming op 22 graden heb staan terwijl je anders de gehele dag op kantoor zou zijn, ik geef zo maar een voorbeeld.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Die familie verbruikt 4700 Kwh en 4300 m3 per jaar in hun vorige woning: per dag is het 11.9 m3 en 12.8 KWh,

Maar nu met thuis werken is het zeker meer, dus misschien is het niet te vreemd.

En nog een vraagje: is het eerlijk dat ik moest 240 euro betalen voor de omzetting naar 3 x 25 Ampere terwijl ik was niet op de hoogte toen ik dit woning 6 jaar geleden heb gekocht ?

• Vorkie
  • Niet online
noucmen schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:35:
Die familie verbruikt 4700 Kwh en 4300 m3 per jaar in hun vorige woning: per dag is het 11.9 m3 en 12.8 KWh,

Maar nu met thuis werken is het zeker meer, dus misschien is het niet te vreemd.

En nog een vraagje: is het eerlijk dat ik moest 240 euro betalen voor de omzetting naar 3 x 25 Ampere terwijl ik was niet op de hoogte toen ik dit woning 6 jaar geleden heb gekocht ?
Ja is eerlijk, zijn standaard prijzen.

Via je energieleverancier, jaaropgave en site van de netbeheerder kon je inzien dat je 3x35A afnam.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Vorkie schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:40:
[...]

Ja is eerlijk, zijn standaard prijzen.

Via je energieleverancier, jaaropgave en site van de netbeheerder kon je inzien dat je 3x35A afnam.
Nee dat kon TS niet zien:
3 x 25 A, omdat Enexis heeft geconstateerd dat ik 3 x 35 A in huis heb terwijl ik betaald de netwerk beheer koste voor 3 x 25 A. Enexis zegt dat als ik niet omzet naar 3 x 25 A moet ik een veel hoger maandlijk netwerk beheer kosten betalen !!!
Feitelijk heeft Enexis een fout van zichzelf geconstateerd en heeft TS laten betalen voor het corrigeren van die fout.

De omzetting naar slimme meter op initiatief van netbeheerder zou toch gratis moeten zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 15-06-2021 10:46 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Vorkie
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:45:
[...]

[...]

Feitelijk heeft Enexis een fout van zichzelf geconstateerd en heeft TS laten betalen voor het corrigeren van die fout.
Dat had ik verkeerd gelezen, maar dat kan je aantonen dan via de jaaropgaaf voor het vervangen van de meter en op die manier je geld terug krijgen :)

Dan geef je aan; ik betaal al x aantal jaar voor 3x25a, ik heb nooit de aanvraag gedaan voor 3x35a. Is een administratief foutje van jullie, waarom moet ik daar voor betalen? U begrijpt blablablabla ook wel etc etc etc . dat ik dat vreemd vindt.

[ Voor 22% gewijzigd door Vorkie op 15-06-2021 10:48 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
[...]

[...]

Of een opzettelijke daad van de (voorgaande) eigenaar/bewoner van het pand.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
[...]

[...]

Dat klopt, het was een fout door Enexis.

De vorige eigenaar en ik hebben jaren lang net beheer kosten voor 3 x 25 A betaald terwijl het "werklijk 3 x 35 was" (zei Enexis). Dat was pas 20 Dec 2020 geconstateerd door Enexis, tijdens het plaatsen van de slimme meter, dat het 3 x 35 was. In Jan + Feb 2021 moest ik een hogere beheer koste betalen en eind Feb nog 240 Euro voor het omzetten naar 3 x 25. En wat hebben ze gedaan eind Feb 2021: binnen 10 min 3-5 "kleine witte dopjes" vervangen.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:24
Dacuuu schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:47:
[...]
Dat is zo, ik ga er ook vanuit dat er goed overleg plaatsvind tussen de huurder e I verhuurder.
Zelfs dan, een abonnement waarmee 24 uur per dag de gegevens van de huurder bekeken en geanalyseerd kunnen worden lijkt me niet proportioneel.

• Vorkie
  • Niet online
noucmen schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Dat klopt, het was een fout door Enexis.

De vorige eigenaar en ik hebben jaren lang net beheer kosten voor 3 x 25 A betaald terwijl het werklijk 3 x 35 was. Dat was pas 20 Dec 2020 geconstateerd door Enexis, tijdens het plaatsen van de slimme meter, dat het 3 x 35 was. In Jan + Feb 2021 moest ik een hogere beheer koste betalen en eind Feb nog 240 Euro voor het omzetten naar 3 x 25. En wat hebben ze gedaan: binnen 10 min 3-5 "kleine witte dopjes" vervangen.
Wie eist bewijst.

Dus als jij kan aantonen middels de eindafrekeningen dat het altijd al 3x25A was is er geen reden dat jij daarvoor moest betalen, anders dan wanneer jijzelf hebt gevraagd het om te zetten naar 3x25a. (Dan is het gewoon op verzoek van de opdracht gegeven)

Als jij in Januari gelijk aan de telefoon had gezeten met Enexis van, "hallo, ik heb helemaal geen 3x35A gevraagd, dat betaal ik niet" dan was het proces net anders geweest en hadden ze het waarschijnlijk, met de juiste overtuiging en bewijzen qua eindafrekeningen, gewoon kosteloos gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 15-06-2021 10:54 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Topicstarter
Ik heb rond Feb 2021 gevraagd om naar 3x25a te omzetten omdat ze hebben sinds 20 Dec 2020 mijn net beheer kosten verhogen naar die van 3x35a.

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ha, maar je hebt er dus wel zelf om gevraagd. Dan snap ik dat ze kosten in rekening hebben gebracht. Je kan het ook omdraaien, je hebt jarenlang een gratis 3x35 aansluiting gehad..

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

Tazzios

..

Toen ze constateerde dat er 3*35 was afgezekerd hadden het volgende kunnen doen:
1. Terugwerkende kracht 3*35 facturen en voortaan 3*35 rekenen.
2. Voortaan 3*35 rekenen.
3. Zekering gratis aanpassen naar 3*25 zoals op factuur.

Ze hebben voor optie 2 gekozen. Optie 3 had natuurlijk mooier geweest maar helaas.
Voor de verlaging betaald je 240 waarmee je (bij stedin) vervolgend 700 euro per jaar bespaart. Dat is is dus snel terug verdient.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
We moeten eerst weten of de aansluiting bij de netbeheerder geregistreerd stond als 3x35 of 3x25.

Daarna de schuldvraag beantwoorden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1