Tuinelektra: bedraad of op zonne-energie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-06 22:38
Toen we dit huis lieten bouwen moest alles op een budget. Buitenverlichting kwam nog wel een keer. Inmiddels wonen we alweer 5 jaar in onze woning en het begint toch een keer tijd te worden.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit bedraad zou worden maar de solar ontwikkeling is volgens mij dusdanig snel gegaan dat dat niet meer vanzelfsprekend is (tenzij je een stopcontact oid wil).

Wordt het bedraad dan moet dit vanuit de schuur komen, niet heel spannend. Maar ik heb meerdere platte daken op het zuid oosten liggen waar ik bijvoorbeeld paneeltjes kan plaatsen. Stiekem vind ik dat ook prettiger/mooier, niet overal pvc buizen en kabels.

Zijn er mensen die volle bak solar zijn gegaan en daar ervaring mee hebben? Of mensen die heel bewust voor het een dan wel het ander gekozen hebben? Welke setup heb je gekozen? En waarom? Waar heb je die gekocht (al die sites lijken sletchy als een mf).

De bedoeling is dat de achtertuin (klikos staan voor onder een verlichtte carport) wat sfeerverlichting heeft. Dus als vrienden komen eten en het rond half 11 wordt dat je niet naar binnen hoeft omdat je niks ziet. Of als je een tuinfeestje geeft dat je het terras kunt verlichten.
Achterkant is verder aan alle zijden omheind met tuinen van buren dus voor inbraak maak ik me geen zorgen.

[ Voor 26% gewijzigd door MagniArtistique op 14-06-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:10
Wat voor een buitenverlichting bedoel je?

Wij hebben een klein led lampje op zonne energie welke bij de poort hangt. Als er iemand in de avond of nacht ons terrein op komt dan schiet het licht aan...

Voor de avond hebben we lampen aan de buitenzijde van de muur hangen op stroom, maar die gebruiken we eigenlijk nooit. Het is handig dat het kan, maar voor ons echt overbodig (hingen er al bij koop woning). In de avond doen we de gordijnen beneden dicht, dus zien we niks van de tuin.

Maar, als we in de zomer avond een spelletje zouden willen doen is de verlichting wel handig. In dat opzicht zou zonne energie dus ook prima zijn.

Dus: wat is je doel? Gewoon elke avond verlichten omdat het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:31
wanneer wil je die lampen aan hebben? enkel als je op een zomeravond buiten zit, of ook in winter / regenachtige dagen?
Hoe schaduwrijk is je tuin ?
waar wil je de lampen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@MagniArtistique Solar is prachtig, maar het ligt er een beetje aan wat je doel van de verlichting is. Wil je wat sfeerverlichting in de zomer als je buiten zit? Prima. Maar wil je in de winter ook wat zien buiten, dan is het andere koek… Aangezien het dan de ganse dag zo’n beetje donker is, wordt er minimaal opgeladen en heb je de hele dag zo’n beetje licht nodig. Resultaat, je staat in het donker de kliekjes eten van die avond in de kliko te scheppen.

Edit: Blijft sowieso uit de buurt van cheapiecheapie spul van de Action, Aldi, Lidl en consorten. Da’s leuk voor één seizoen… Meer niet.

[ Voor 13% gewijzigd door wolly_a op 14-06-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:22
MagniArtistique schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:27:

Maar ik heb meerdere platte daken op het zuid oosten liggen waar ik bijvoorbeeld paneeltjes kan plaatsen. Stiekem vind ik dat ook prettiger/mooier, niet overal pvc buizen en kabels.
Als de panelen en de verlichting op verschillende plaatsen komen, zul je toch alsnog kabels moeten voorzien?

Ik zou de verlichting gewoon bekabeld aansluiten. Als je een mooie plek hebt voor zonnepanelen, kun je natuurlijk ook gewoon zonnepanelen gekoppeld aan het elektriciteitsnet neerleggen. Daar heb je al met al meer aan.

Je hoeft geen buizen en kabels te zien als je dit ingraaft.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
99ruud99 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:33:
wanneer wil je die lampen aan hebben? enkel als je op een zomeravond buiten zit, of ook in winter / regenachtige dagen?
Hoe schaduwrijk is je tuin ?
waar wil je de lampen zetten?
OP aangevuld. Tuin heeft van 08:00 tot 15:00 zon. Plat dak langer. Er zijn 2 ‘main plekken’; een zitkuil van 3x3 en een terras met pergola. Over beide wil ik een slinger met lampjes hebben en overweeg op de platte daken dan het paneeltje te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Is het niet veel efficiënter om de zonnepanelen op je stroomnet in huis aan te sluiten en die paar lampjes op bedraad?
Die lampjes zullen niet zoveel elektriciteit verbruiken, goede zonnepanelen wekken al snel meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:18
Maar dan heb je toch ook accu's nodig?

Dit is allemaal nodeloos gecompliceerd en je moet alsnog kabels leggen. Waarom leg je het dak niet vol panelen gewoon aangesloten op het net, en die verlichting ook? Dat schiet op en alles werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 18:53

DarkSide

theres no place like ::1

Weet niet wat er nu beschikbaar is op Solar.
Maar vroeger was dat iig bedroeft.

het ligt er ook aan wat je precies wilt.
Licht dat altijd aangaat, of wil je dit met een schema. of via een app etc.

Zelf heb ik Hue in de tuin.
Gewoon kabels wegwerken in de grond.
Die geven sfeer verlichting. En heb extra lampen bij de lounge set.

Zou idd zonnepanelen nemen en dat gewoon gebruiken om electra op te wekken.
en dan voor een bekabelde oplossing gaan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Zonnepanelen heb ik al voor het hele huis 😅 het gaat in dit geval puur om het aansluiten van buitenverlichting.

Ik wil eigenlijk gewoon 2 van dit soort slingers ophangen en wellicht een spotje of 2 in de tuin voor de zomeravonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CyMNMLY3IcixNq78tKsd16d85I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ipld5V9shCP9m1xcLQ7fgw9J.jpg?f=user_large

Zouden jullie dat alsnog bekabelen of zon slinger met een paneel eraan gebruiken?

[ Voor 64% gewijzigd door MagniArtistique op 14-06-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:14
Dus als vrienden komen eten en het rond half 11 wordt dat je niet naar binnen hoeft omdat je niks ziet. Of als je een tuinfeestje geeft dat je het terras kunt verlichten.
Dat gaat je allebei niet lukken met gewone, normale solarlampen. De slingers hierboven werken waarschijnlijk ook op netstroom anders zouden ze niet zo fel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:31
Die slingers op netstroom ifd, van die zonnepaneel lampen zijn leuk als je 1 los lampje hebt. Bij slingers heb je toch al de kabels dus scheelt het niet zoveel meer.

Ps, laat je ze dan in weer en wind hangen? Pak slingers die heel kwaliteitsvol zijn anders waaien ze snel stuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gooi je huis vol met zonnepanelen en hang je lampen op. salderen doet nu nog het werk.

Op dit moment is het niet rendabel om thuisbatterijen te hebben om zelf je stroom op te slaan en te gebruiken in de avonden.

Afwerking kost tijd en tijd is geld, als je geen lelijke PVC etc wilt moet je het laten ingraven en dan mooi een aantal combi-staanders nemen. Dan valt dat weg.

Voorbeeldje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iidPO5T9QmnpwIFKgzU7pDH7iI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yAIKDhVPA0MmKktqrvqKHLjo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Niet voor solar gaan, dat is goedkope brol (los van wat je ervoor betaalt) wat scheef loopt van de compromissen. Gewoon bedraad, werkt altijd goed, je hebt vrije keuze en het is niet na 2 jaar kapot. Als je met wat beleid kabels wegwerkt kan het zo goed als onzichtbaar.

Zonnepanelen wekken stroom op als je geen verlichting nodig hebt 8)7 , batterijen zijn het best in hun sas als ze fris blijven tijdens het opladen 8)7 , batterijen worden graag niet te diep ontladen (winter...) 8)7 , solar lampen zijn aan minder regels onderhevig dus zijn vaak niet waterdicht dus alles roest in de kortste keren weg 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 15-06-2021 12:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Bedraad it is dan 😁
Pagina: 1