Geluidsisolatie huis voor audio en subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• okidizzle
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-11-2025
Beste Tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met verschillende manieren van geluidsisolatie toepassen in je huis. Ik ben recent verhuisd, en wil graag een audio-/filmhobby combineren met een goede relatie met mijn buren, dus ik ben van plan om mijn huis van extra geluidsisolatie te voorzien.
Ik heb me al vrij veel uren stukgebeten in de materie op internet, maar eigenlijk de belangrijkste zaken kan ik niet echt vinden: wat is de beste manier om basdreun naar je buren te voorkomen?

Ik lees dat voor een houten verdiepingsvloer toevoegen van massa veel nut heeft, maar als ik kijk naar wat er commercieel beschikbaar is dan vraag ik me toch af of zulke dure oplossingen geen afzetterij zijn.
Neem het volgende voorbeeld. Akoestiekwinkel.nl heeft een massaplaat (isomat KE) van 14kg/m2. Dat zou een reductie in het geluid moeten geven, maar als ik de documentatie er op nasla worden de grafieken tot 125 Hz gebruikt, terwijl het gebied daaronder juist het probleem is. Met een soortelijke massa van 2800kg/m3 is dat inderdaad veel gewicht, maar als je een degelijke cementvezelplaat (1500kg/m3) op je vloer schroeft en lijmt waardoor die meer rigide wordt en vervolgens nog een houten vloer (eiken = 700mg/m3) zwevend eroverheen legt ben je toch ook een heel eind, of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnjvBTG-7QB3PemTYW7Ejqa51mE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xkPD7JH3qAYDOjy6eylgWZV1.jpg?f=user_large

En een zwevende voorzetwand, heeft daar iemand ervaring mee?

Alle reacties

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kun je omschrijven hoe de ruimte er uit ziet en hoe deze is opgebouwd?

Life is not about specs, it is about joy!

• okidizzle
Zeker! Het is een huis uit 1973. De woonkamer is L-vormig en loopt over naar de keuken. Aan de lange kant van de L (6x8 meter) is de ondervloer van hout met daaronder een kruipruimte van 50cm ongeveer. Deze vloer klinkt zeer hol maakt vrij veel geluid als je er overheen loopt. Nu staat er niks op, uiteindelijk komt er een eikenhouten vloer. De muur met de buren zit aan deze kant en is van beton. De korte kant van de L heeft een betonnen ondervloer en zit aan een garage vast, vermoedelijk dus voor burengeluid niet zo relevant.

NB het voornemen is natuurlijk om sowieso de speakers en subwoofer etc zoveel mogelijk te ontkoppelen. Maar alle winst die voor een redelijk bedrag te halen is is leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door okidizzle op 14-06-2021 21:35 ]

• okidizzle
De ideale oplossing bestaat natuurlijk niet, en zal ook per huis verschillend zijn, maar ik ben nieuwsgierig hoe anderen geluidsisolatie hebben aangepakt.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Belangrijke punten, die wellicht slecht zichtbaar zijn, zijn dan de oplegging van de vloer, lopen de balken door naar de buren bijvoorbeeld. Hoe ziet de fundering er uit in verbond met omloop geluid onder de vloer door.
De geluidisolatie van de woningscheidende constructie is zo sterk als de zwakste schakel.

Life is not about specs, it is about joy!