Roodlichtcamera

Pagina: 1
Acties:
  • 19.995 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doo80
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-06-2021
Goedenavond,

Ik stopte deze namiddag voor het rode licht. Door het felle zonlicht kon ik niet goed zien wanneer het weer groen werd. Ik dacht na een tijdje dat het groen werd en vertrok. Het omliggende verkeer vertrok niet direct, waardoor ik twijfel of ik mogelijks onbewust door het rood ben gereden... Bovenop het stoplicht stond een soort van camera, ik twijfel nu of dit een roodlichtcamera is of gewoon een sensor van het stoplicht. Wat denken jullie? Bovendien heb ik op het internet ook al gelezen dat de roodlichtcamera pas flitst vanaf een snelheid van 30km/u, klopt dit?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of_vgQWGzrrditpOktrIdelIXOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NbgPjWDqUHcxpmKWbFg7wR2p.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Doo80 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:23:
Goedenavond,

Ik stopte deze namiddag voor het rode licht. Door het felle zonlicht kon ik niet goed zien wanneer het weer groen werd. Ik dacht na een tijdje dat het groen werd en vertrok. Het omliggende verkeer vertrok niet direct, waardoor ik twijfel of ik mogelijks onbewust door het rood ben gereden... Bovenop het stoplicht stond een soort van camera, ik twijfel nu of dit een roodlichtcamera is of gewoon een sensor van het stoplicht. Wat denken jullie? Bovendien heb ik op het internet ook al gelezen dat de roodlichtcamera pas flitst vanaf een snelheid van 30km/u, klopt dit?

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Nee dit zijn geen roodlichtcamera's Vaak zijn het camera's die het verkeer op de kruispunt registreert en het gedrag aanpassen. Een roodlichtcamera moet ten alle tijde voor het licht staan zodat bij roodlicht overtreding jouw kenteken en het licht op de kiek staan.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dit is geen flitser, je hoeft je dus geen zorgen te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 21:18

DarkSide

theres no place like ::1

Hoe werkt een roodlichtcamera precies
De roodlichtcamera wordt aangestuurd door twee lussen in het wegdek die net ná de stopstreep liggen (zie foto hiernaast).
​De tussenruimte is 0,5 of 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden én de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn.
Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een verstoring in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. De politie stelt deze 'pardontijd' in, maar niet duidelijk is op basis waarvan deze tijd daadwerkelijk wordt bepaald.

Een meting wordt pas gedaan ná een seintje (puls) vanuit de lussen en altijd met een check van de stand van het verkeerslicht (rood/geel/groen). Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de eerste lus ná de stopstreep rijdt vergeleken met de stand van het verkeerslicht (al dan niet rood of groen). ​
Foto
Lussen ná de stopstreep die zorgen dat de camera wordt aangestuurd om negatie van roodlicht tegen te gaan.
Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet. Voor het vaststellen van snelheid wordt de tijdspanne gemeten tussen het moment waarbij het voertuig na de eerste lus (na de stopstreep) over de tweede lus (na de stopstreep) rijdt. Gecheckt wordt of de maximumsnelheid wordt overtreden en of door rood c.q. groen gereden is. Dus niet alleen of je door rood rijdt, maar ook of je te hard door rood rijdt of te hard door groen. In alle gevallen levert het een bekeuring op, de één hoger dan de andere. De flits gaat in éénduizenste van een seconde; bij digitale camera’s is dat een onzichtbare (infrarode) flits.

De lussen vóór de stopstreep zijn ‘aanwezigheidslussen’ en detecteren of er voertuigen (= ijzer) aanwezig zijn in de wachtrij.
Doorgaans liggen er per rijstrook op diverse punten (op 150 of 100 meter en 50 of 25 meter lussen + net voor de stopstreep) zodat de regelautomaat ‘weet’ of er voertuigen aan komen rijden of staan te wachten c.q. de wachtrij is verdwenen en het licht naar rood kan. Deze hebben dus niets te maken met de handhaving van het rode verkeerslicht.

Dit ziet er niet uit als een roodlicht camera.

Zoals vermeld staan die eerder, voor het stoplicht.
Op basis van deze foto kan dat natuurlijk nog ;-)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ziet er uit als eens icoms TM60

https://icomsdetections.com/nl/project/tm60-nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doo80
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-06-2021
Ok, bedankt allemaal voor de geruststelling! ;)) Fijne avond nog!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42
Doo80 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:23:
Door het felle zonlicht kon ik niet goed zien wanneer het weer groen werd.
Gewoon wachten tot ze achter je beginnen te toeteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Misschien geen gek idee om een melding bij de gemeente te maken dat bij felle zon het stoplicht niet goed te zien is. Dan kunnen ze een een kap of fellere lamp plaatsen. Wel zo veilig.

Ik niet over welke gemeente het gaat maar bij veel gemeentes kun je zoiets gewoon in de buitenbeter app melden.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonyy__
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-12-2022
Iemand een idee wat voor camera dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaVP7s03PV6v6n3ZEDMlnDNZUw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLk1bSf88LSMFX7KTk81MEDN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
detectie camera. Wordt in het buitenland wel gebruikt in plaats van een detectielus in de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonyy__
Ahn oké! Wordt niet gebruikt om te flitsen ofso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonyy__
Ikke_niet schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:59:
detectie camera. Wordt in het buitenland wel gebruikt in plaats van een detectielus in de weg
Ahn oké! Wordt niet gebruikt om te flitsen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Tonyy__ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:02:
Ahn oké! Wordt niet gebruikt om te flitsen ofso?
Nee die camera kan je immers alleen fotograferen als je voor de lijn bent.
Bij roodlichtcamera's wil je zoveel mogelijk bewijs vastleggen.
Een auto over de lijn met een rood stoplicht er naast is een duidelijk verhaal. Helemaal als het meerdere foto's zijn waarmee beweging ook wordt aangetoond.

Anders heb je alleen een claim dat je door rood ben gereden met alleen bewijs dat je op een moment voor het stoplicht was.

Kan wel overigens, maar laat een stuk meer aanknopingspunten voor bezwaren. Daar heeft niemand zin in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonyy__
timberleek schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:28:
[...]

Nee die camera kan je immers alleen fotograferen als je voor de lijn bent.
Bij roodlichtcamera's wil je zoveel mogelijk bewijs vastleggen.
Een auto over de lijn met een rood stoplicht er naast is een duidelijk verhaal. Helemaal als het meerdere foto's zijn waarmee beweging ook wordt aangetoond.

Anders heb je alleen een claim dat je door rood ben gereden met alleen bewijs dat je op een moment voor het stoplicht was.

Kan wel overigens, maar laat een stuk meer aanknopingspunten voor bezwaren. Daar heeft niemand zin in
Duidelijk! Is dus zoals al vermeld geweest een detectie camera die de verkeerslichten aanstuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Klopt het dat je enkel geflitst kunt worden door een roodlichtcamera als je over de 2 lussen rijdt terwijl het rood licht is of ook als hij op geel staat?

Dus even theoretisch, stel je rijdt bij geel over de 2 lussen, en direct na de 2e lus springt het stoplicht op rood, word je niet geflitst? Zelfs als je dan onder een rood stoplicht doorrijdt?

De afstand tussen de 2e lus en het stoplicht is namelijk 5-6 meter. Dus je kunt je daarbinnen bevinden terwijl het licht op rood staat

[ Voor 17% gewijzigd door Aviv1 op 06-06-2022 21:33 ]

Let me share my screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aviv1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:28:
Klopt het dat je enkel geflitst kunt worden door een roodlichtcamera als je over de 2 lussen rijdt terwijl het rood licht is of ook als hij op geel staat?
Dan had het toch wel een geellichtcamera geheten? Nee. Bij geel mag je nog prima legaal doorrijden. Pas wanneer het licht op rood staat wordt de camera actief.

Volgens Henny van de ANWB:
De werking van een roodlicht camera
De camera wordt aangestuurd door 2 lussen in het wegdek die net na de stopstreep liggen. De tussenruimte is 0,5 0f 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden en de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn. Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas ‘ergens’ tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Bron: https://www.anwb.nl/exper...nsor-rood-licht-flitspaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• platje
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-08-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7pybGwwST6wNvKBSROFvH3c2c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCsbsXUUOwffSWgbpc7GcNSF.jpg?f=fotoalbum_large wat doet zo een camera juist dank bij voorbaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

platje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:37:
[Afbeelding] wat doet zo een camera juist dank bij voorbaat
Gezien de zinsopbouw lijkt het er op dat je van België bent? In NL heb ik deze camera's nog niet gezien...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenway
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:34
platje schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:37:
[Afbeelding] wat doet zo een camera juist dank bij voorbaat
Gezien de positie is de meest voor de hand liggende aanname dat dit ook een detectiecamera is. Het ziet er namelijk uit als een vaste camera die gericht is op de opstelvakken.

Op kruispunten (en ook andere plekken in het verkeer) kan je voor meerdere doeleinden camera's tegenkomen:

Detectiecamera's
In Nederland niet heel gangbaar omdat over het algemeen voertuigdetectie via lussen in het wegdek gaat. Maar in sommige gevallen worden camera's gebruikt om daarmee 'virtuele' lussen te hebben om verkeer te detecteren. Zowel echte als virtuele lussen geven een signaal aan de regelautomaat dat er op een bepaalde rijstrook verkeer aanwezig is. De regeling is dan zo opgesteld dat afhankelijk van wel of geen verkeer bepaalde richtingen groen krijgen of overgeslagen worden. Ook kan dit invloed hebben op hoe lang er groen wordt gegeven (binnen vooraf ingestelde kaders).

Detectiecamera's zijn in principe vast opgesteld en gericht op de plek waar het verkeer aan zal komen.

Handhavingscamera's
Als er handhavingscamera's aanwezig zijn zullen dat bij kruisingen in Nederland vaak gecombineerde rood licht en snelheidscamera's zijn. Die zullen ook een vaste opstelling kennen en gericht zijn op de plek waar de mogelijke overtredingen waar te nemen zijn. Dus deze zijn gericht zodat in elk geval stopstreep en (deel van) kruisingsvlak te zien is. De werking heeft @DarkSide al uitgebreid beschreven.

Observatiecamera's
Veel (grotere) wegbeheerders zullen ook observatiecamera's hebben in de buurt van verkeerslichten. Deze worden enerzijds gebruikt door de beheerders van de verkeerslichten. Die kunnen dan van afstand meekijken of de regeling ook doet wat zij vinden wat die moet doen, zonder elke keer op locatie te hoeven gaan.
Als de desbetreffende wegbeheerder ook nog actief bezig is met verkeersmanagement dan kan ook de bijbehorende verkeerscentrale de (live) beelden bekijken. Een wegverkeersleider kan dan actief bijsturen bij verstoringen in het verkeersbeeld. Dit kan dan door vooraf ingestelde scenario's in te zetten die de max / min waarden voor bijv. groentijden op bepaalde richtingen aan te passen. Daarnaast is het een praktisch hulpmiddel om de oorzaak van verstoringen op de kruising of op aansluitende wegvakken waar te nemen en daar actie op te laten nemen.

Een observatiecamera kan je aantreffen boven op één van de verkeerslichtmasten of portalen, maar vaak ook op een losse mast. De positie wordt gekozen om een zo goed mogelijk beeld van het verkeer te krijgen. Dit zullen dan over het algemeen beweegbare camera's zijn, voor een breder overzicht.

Daarnaast zijn er ook voor andere specifieke toepassingen nog andere camera's te vinden, zoals bijv brugbediening. Als dat dan vlak bij een kruising is, dan is je die camera's daar ook aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennBy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-10-2022
Enig idee what dit ding is? Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkGOh0pBhyV-n3499ZKRwPihZIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D50Rqh0XQslecMjOaNcF5Ght.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

GlennBy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:00:
Enig idee what dit ding is? Alvast bedankt!
[Afbeelding]
Modbreak:Welkom op het forum. Het is echter niet de bedoeling om in een ouder topic een eigen vraag te stellen. Bovendien verwachten we iets meer inzet dan alleen een foto met pijl erbij en vraag "wat is dit?".

Omdat het topic al enige tijd niet meer actief was, zet ik dit topic daarom op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.