Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4K/144hz no compromise gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• philopher
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-08 18:31
Beste Tweakers, voor het eerst in mijn gaming jaren heb ik eindelijk de kans om een PC te kopen zonder compromissen. Ik weet dat de markt op dit moment erg ongunstig is, maar toch heb ik besloten binnenkort een nieuwe PC te bouwen. Om het overzichtelijk te houden heb ik de standaard vragen hier onder beantwoord.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen! Wie weet dat ik ook nog wel eens iets aan foto of videobewerking zal doen, en misschien wat hobby projectjes die veel rekenkracht nodig hebben, maar dat is bijzaak.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat het kost, dat kost het. Zoals gezegd wil ik een systeem zonder compromissen. Dat wil niet zeggen dat ik meer geld uit wil geven dan nodig, maar als er een betere optie is voor niet absurd veel meer, dan hoor ik het graag!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil helemaal fresh beginnen, dus geen componenten om over te zetten. Ik heb nu een 4K/60hz scherm(met displayport) welke ik op den duur wil vervangen door een 4k/144hz scherm, maar dat is een volgende investering. ;) Andere randapparatuur is allemaal standaard usb spul.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderaan staat mijn huidige selectie. De 6900XT wil ik via AMD direct aanschaffen, en zodra dat gelukt is bestel ik de rest.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals te zien in mijn lijstje ben ik vol voor Noctua gegaan. Dit omdat RGB en dergelijke bling mij niks doet (hoe minder hoe beter) en ik het systeem zo stil mogelijk hoop te maken, zonder in te leveren op koeling.
Waarom dan geen waterkoeling? Wat ik online heb kunnen vinden is bij idle pompgeluid storender dat deze fans op idle, al helemaal omdat zowel de PSU als GPU de fan uitzetten bij idle. (zeker benieuwd naar ervaringen op dit punt)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In feite ben ik dus op zoek naar een super krachtig systeem met zo min mogelijk bling, en zo stil mogelijk (met name idle).

Ga je overklokken?
Geen concrete plannen voor. In het verleden wel gedaan maar nooit erg uitgebreid, en niet bekend met overklokken van modernere hardware.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat dit de beste PC wordt die ik ooit gehad heb, en met jullie ervaring hoop ik er nog zekerder van te zijn dat alle puzzelstukjes perfect passen. Denk aan specifieke compatibiliteit, ervaring met geluidsniveau, koeling, levensduur, en andere weetjes. Ik denk de onderdelen redelijk zorgvuldig te hebben uitgezocht, maar Ik hoor heel graag wat jullie anders zouden doen, of wat eventueel alternatieven zijn!

Toelichting voor de fan setup: 2x 140mm fans voor in, 1x 120mm fan achter in. De standaard case fans gaan er uit.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 565,-€ 565,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 171,-€ 171,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 75,75€ 75,75
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 96,80€ 96,80
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,25€ 26,25
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 19,95€ 39,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 188,74€ 188,74
1VoedingenCorsair HX850 V2€ 159,96€ 159,96
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 184,99€ 184,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.508,39

EDIT
Om te voorkomen dat iedereen alles door moet lezen, kleine toevoeging naar aanleiding van al waardevolle reacties:
- Case gewisseld naar Meshify 2 Compact i.p.v. Meshify C.
- Keuze voor X570 chipset & 980 PRO SSD omdat ik graag voor PCIe Gen 4 ga, en ook in de toekomst een 2e PCIe Gen 4 M.2 SSD toe wil voegen.
- keuze voor NH-U12A i.p.v. NH-D15 omdat deze compacter is en ik begrepen heb dat deze vergelijkbaar presteert.

[ Voor 3% gewijzigd door philopher op 14-06-2021 22:31 ]

Beste antwoord (via philopher op 15-06-2021 10:43)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De HX850V2 is beter dan de Ion+ 860W. Met name het verschil tussen 7x +12V rails en single rail. Zeker met de RX6900XT zou ik en een multirail variant kiezen. Die stugge kabels zijn alleen irritant bij het inbouwen. Gelukkig is dr Meshify 2 een makkelijke kast.

De D15 koelt beter en is ook stiller dan de compacte U12A voor dezelfde prijs.

Wat wil je met 2x PCIe 4.0 x4 gaan doen?
B550 krijgt enkel PCIe 4.0 via CPU. X570 levert ook PCIe 4.0 chipset lanes die weer minder presteren dan CPU lanes. Ryzen levert 20 bruikbare PCIe 4.0 lanes.

Het B550 Elite V2 AX bord heeft in vergelijking met de X570 Elite:
  • Geen chipset fan
  • 2,5Gbps ethernet
  • Wifi 6
  • Bluetooth 5
  • 2x M.2 heatsink ipv van 1x
  • Betere VRMs
Overigens heeft de exclusievere en duurdere pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master 3x PCIe 4.0 M.2. Hier gebruikt het bord wel enkel CPU lanes voor, wat betekent dat de GPU op PCIe 4.0 x8 draait. Dit hoeft trouwens niet direct een nadeel te betekenen. Nvme’s op CPU lanes zijn weer een voordeel.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Een goed b550 bord kan beter zijn dan dit bord , voor evenveel geld.
Ik zou iets andere voeding pakken.
Pro variant is niet nuttig voor gamen.

• Djarune
De pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 is een beter bord met betere stroomvoorziening en features. De meshify is oud. Pak de pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid. Dat is een betere kast met meer aansluitingen (USB-C) en en betere 140mm fans. De Meshify is trouwens niet gemikt op stilte. Ik zou al het Noctua spul weglaten. Wil je onderdelen toch Noctua? Neem dan de betere pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin.

Wat hierboven eigenlijk al geschreven is: de 980 Pro is enkel nuttig voor het wegschrijven of kopiëren van grote files. Dat gebruik je niet bij games. Die ‘op papier erxtra prestaties’ ga je niet merken. De voeding is een prima keus. Wel prijzig.

• philopher
99ruud99 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:13:
Een goed b550 bord kan beter zijn dan dit bord , voor evenveel geld.
Ik zou iets andere voeding pakken.
Pro variant is niet nuttig voor gamen.
Bedankt voor je reactie Ruud! Kun je toelichten waarom je een andere voeding zou nemen, en waarom dan? En heb je misschien suggesties? Mijn keuze voor deze voeding was i.v.m. goede ervaring met Corsair, fan-off bij idle, en 80plus platinum.
De andere 2 punten reageer ik hieronder op.
Djarune schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:32:
De pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 is een beter bord met betere stroomvoorziening en features. De meshify is oud. Pak de pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid. Dat is een betere kast met meer aansluitingen (USB-C) en en betere 140mm fans. De Meshify is trouwens niet gemikt op stilte. Ik zou al het Noctua spul weglaten. Wil je onderdelen toch Noctua? Neem dan de betere pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin.

Wat hierboven eigenlijk al geschreven is: de 980 Pro is enkel nuttig voor het wegschrijven of kopiëren van grote files. Dat gebruik je niet bij games. Die ‘op papier erxtra prestaties’ ga je niet merken. De voeding is een prima keus. Wel prijzig.
Bedankt voor je reactie, Djarune! De case is inderdaad stom van me, ik heb meteen die Meshify 2 Compact op mijn lijstje gezet.

Om in te gaan op zowel de keuze qua chipset/mobo als SSD: Als een klein stukje future proofing (en gewoon de nieuwste speeltjes willen) heb ik voor een PCIe gen 4 chipset en SSD gekozen. De B550 gebruikt PCIe gen 3, en heeft ook maar maar 1 PCIe gen 4 NVME M.2 slot. (ik heb i.i.g. geen b550 mobo's gevonden met 2) Ik wil in de toekomst een 2e PCIe gen 4 M.2 SSD er in zetten.
Ik heb nu weer even opnieuw gezocht, maar ik kan zo snel geen betere opties vinden met dezelfde PCIe gen 4 support. Maar misschien kijk ik verkeerd? Of zou ik me gewoon niks aan moeten trekken van de nieuwe generatie PCIe? Of is de stroomvoorziening van het gelinkte mobo dan zo veel beter?

Over keuze Noctua/fans: Ik had eerst de NH-D15 gekozen, maar de nieuwere NH-U12A schijnt heel erg in de buurt te zitten van de NH-D15 qua thermals, en zelfs iets stiller te zijn in de praktijk. En heeft het grote (of eigenlijk dus kleine :P ) voordeel dat hij een stuk compacter is. Ik heb geen goede ervaring met bulky koeltorens.
Of heb jij andere ervaring met de NH-U12A?
De case fans geloof ik best dat de standaard fans goed genoeg zijn, maar voor een iets prettiger geluid (en iets minder geluid) denk ik dat ik de noctua fans er gewoon bij doe. Het kan er nooit slechter van worden 8)7

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum heeft lekker flexibele kabels, maakt het monteren makkelijk.

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-11 13:11
99ruud99 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:31:
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum heeft lekker flexibele kabels, maakt het monteren makkelijk.
Zeker! Heb nu 2 systemen gebouwd met fractal design psu's en die dingen zijn echt een must!
Mijn handen zijn de psu's dankbaar.

Zou dan wel de 860W nemen, gezien de 6900XT.

• philopher
99ruud99 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:31:
mmm dat is wel een mooie optie inderdaad! ik ga huiswerk doen. Bedankt voor de suggestie!

zoals Jair noemt neem ik dan misschien wel de 860 voor de zekerheid.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
De HX850V2 is beter dan de Ion+ 860W. Met name het verschil tussen 7x +12V rails en single rail. Zeker met de RX6900XT zou ik en een multirail variant kiezen. Die stugge kabels zijn alleen irritant bij het inbouwen. Gelukkig is dr Meshify 2 een makkelijke kast.

B550 krijgt enkel PCIe 4.0 via CPU. X570 levert ook PCIe 4.0 chipset lanes die weer minder presteren dan CPU lanes. Ryzen levert 20 bruikbare PCIe 4.0 lanes.

• Geen chipset fan
  • 2,5Gbps ethernet
  • Wifi 6
  • Bluetooth 5
  • Betere VRMs
Overigens heeft de exclusievere en duurdere pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master 3x PCIe 4.0 M.2. Hier gebruikt het bord wel enkel CPU lanes voor, wat betekent dat de GPU op PCIe 4.0 x8 draait. Dit hoeft trouwens niet direct een nadeel te betekenen. Nvme’s op CPU lanes zijn weer een voordeel.

• philopher
Djarune schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:22:

• Geen chipset fan
  • 2,5Gbps ethernet
  • Wifi 6
  • Bluetooth 5
  • Betere VRMs
Ik ben overtuigd!

Nog eens gekeken naar clearances met de NH-D15, en zo te zien zou het geen issue moeten zijn met mijn RAM en GPU. Dus dan gaan we daar maar voor.

Moederbord ook nog even verder onderzoek gedaan en lees(zoals jij ook noemt) ook dat de X570 eigenlijk altijd actieve chipset koeling nodig heeft en dus (logisch) meer herrie maakt. En 2+ PCIe Gen 4 x4 SSD's is leuk, maar weegt niet op tegen de andere voordelen. dus dan wordt het de B550 Elite V2 AX.

En wat betrefd voeding is soepele kabels mooi maar inderdaad alleen tijdens build echt een groot voordeel, en lees dat de Corsair beter koel blijft (en dus stiller) onder load.

In ieder geval enorm bedankt voor alle goede suggesties / tips! _/-\o_
Pagina: 1