Glasvezel, DAC of RJ45?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-08 18:10
Ik heb al wat gezocht, maar kom wat tegengestelde meningen tegen, en vaak ook net niet precies mijn vraag.

Ik wil mijn NAS en mijn pc via een switch op 10GB aan elkaar knopen (op termijn ook mijn router; UDM Pro). Ik twijfel tussen DAC via SFP+, glasvezel via SFP+, of 'gewoon' RJ45. De afstanden zijn klein (tot 2 meter) , ik vind vooral snelheid en warmteontwikkeling (liefst ga ik voor een passieve switch) belangrijk.

1. Ik lees soms dat glas een lagere latency heeft, maar anderen zeggen dat je daar niks van merkt. Hebben jullie daar ervaringen mee?

2. Glas genereert minder warmte, zo lees ik soms. Anderen klagen juist over transceivers die 70 graden aantikken. Wat is waar?

3. Is een verschil in warmteontwikkeling te wijten aan glas of door de SFP+ connectie? Dus welke wordt warmer: DAC/SFP+/koper, SFP+/glas, of RJ45/koper?

Met andere woorden: welke connectie adviseren jullie?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:03
Earv schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:54:
1. Ik lees soms dat glas een lagere latency heeft, maar anderen zeggen dat je daar niks van merkt. Hebben jullie daar ervaringen mee?
Dat is alleen van belang als je aan high frequency trading doet. Maakt niets uit dus.
2. Glas genereert minder warmte, zo lees ik soms. Anderen klagen juist over transceivers die 70 graden aantikken. Wat is waar?
Met name SFP+ naar 10GBASE-T-modules worden heet. Die van MikroTik op basis van een Marvell-chipset worden zo zeker heet als je beschrijft en zou ik dus vermijden als je een betere oplossing hebt.
3. Is een verschil in warmteontwikkeling te wijten aan glas of door de SFP+ connectie? Dus welke wordt warmer: DAC/SFP+/koper, SFP+/glas, of RJ45/koper?
Alles met 10GBASE-T wordt significant warmer. Met DAC geen ervaring, maar daar heb ik nog nooit zulke verhalen over gelezen. Is ook de goedkoopste/makkelijkste oplossing waarschijnlijk, dus dat zou ik gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:50
2m Cisco DAC kost je nog geen 15 euro.
Daar kun je de gok natuurlijk wel voor nemen.

De goedkoopste Cisco SFP+ die ik zo snel even zie kost je al 17 euro...
Moet je er 2 van pakken en nog stukje glas erbij.
Nog niet eens gesproken over het al dan niet vuil zijn van de SFP en/of de connector.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
Waarbij de DAC kabel met < 0.5W nog iets beter scoort dan de ≤0.6W van de SFP+ module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nielson schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:56:
Waarbij de DAC kabel met < 0.5W nog iets beter scoort dan de ≤0.6W van de SFP+ module.
En als je kunt kiezen voor 10Gbit over koper (RJ45) dan ga je daar voor ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
Dank jullie wel, dat is al een stuk duidelijker! Dan ga ik mijn UDM Pro via de SFP+ poort met een DAC-kabel verbinden met de switch.

Ik begrijp dat het vervolgens qua warmteontwikkeling niet veel uitmaakt of ik mijn NAS met 10Gb RJ45/koper aan de switch koppel of met SFP+/DAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01
Dat antwoord heeft Thralas al gegeven: Alles met 10GBASE-T wordt significant warmer. Dus alles wat 10Gbit doet met een RJ45 stekker.
Will_M schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:02:
[...]
En als je kunt kiezen voor 10Gbit over koper (RJ45) dan ga je daar voor ;)
Niet dus, want onnodig energieverbruik. Zeker over de 2 meter afstand die hier afgelegd moet worden.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
OK, dank, dan ga ik op zoek naar een switch met drie SFP+ poorten :)
Pagina: 1