beste water cooler voor ryzen 5 3600

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingomar
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-07-2024
goede dag.
ik heb in december mijn eerste pc gebouwd maar nu heb ik wat probleempjes met mijn water cooler.
dat is de Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB waterkoeling ik heb hem al een keer terug moeten sturen omdat de fan bij een cpu zware game op en neer gaat dansen. en dat zelfde probleem heb ik nu weer . en ook de koeling vind ik ook niet echt supper 55c zonder iets te runnen en 70+c gemiddeld in game .
dus ik ben opzoek naar een andere maar nu zegt iedereen wat anders over wat nou de best is voor deze cpu.
ik had zelf de NZXT Kraken X73 waterkoeling verzonnen maar zijn er betere in deze prijs klasse?

de setup van de pc.

moederbord asrock steel legend b450.
cpu amd ryzen 5 3600.
gpu msi geforce 3060ti duo fan.
16 gb 3600 mhz ram.
Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB

cooler master 650w voeding

als er mensen zijn met goede aanraders bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
@ingomar Waarom uberhaupt waterkoeling? Al helemaal voor een ryzen 5 3600.
Koop een mooie luchtkoeler zoals deze: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
Is stiller en koelt beter dan een AIO en veel betrouwbaarder.

Heb zelf ook een 3600 met deze koeler met een noctua-fan erop: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Momenteel is de proc. 42 graden en binnen is het 26 graden. Dat is tijdens wat filmpjes kijken en browsen.
Maar je temps zijn niet heel erg gek, dus ik zou niet direct iets veranderen als hij stil genoeg is.

Een gemiddelde AIO wordt vooral gekocht omdat het er leuk uit ziet en het leuk klinkt dat je een watergekoelde pc heb. Waterkoeling wordt pas echt interessant als je een custom loop erin zet incl. waterkoeling voor je videokaart en flink gaat overklokken. Maar dan heb je het al snel over vele honderden euro's.
Voor de meeste mensen is gewone luchtkoeling prima en steeds vaker ook erg stil.

Dus, wees verstandig en laat je niet verleiden door de hype rondom AIO's en koop een goede luchtkoeler.

[ Voor 66% gewijzigd door chrisborst op 14-06-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
ingomar schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:55:
goede dag.
ik heb in december mijn eerste pc gebouwd maar nu heb ik wat probleempjes met mijn water cooler.
dat is de Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB waterkoeling ik heb hem al een keer terug moeten sturen omdat de fan bij een cpu zware game op en neer gaat dansen. en dat zelfde probleem heb ik nu weer . en ook de koeling vind ik ook niet echt supper 55c zonder iets te runnen en 70+c gemiddeld in game .
dus ik ben opzoek naar een andere maar nu zegt iedereen wat anders over wat nou de best is voor deze cpu.
ik had zelf de NZXT Kraken X73 waterkoeling verzonnen maar zijn er betere in deze prijs klasse?

de setup van de pc.

moederbord asrock steel legend b450.
cpu amd ryzen 5 3600.
gpu msi geforce 3060ti duo fan.
16 gb 3600 mhz ram.
Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB

cooler master 650w voeding

als er mensen zijn met goede aanraders bedankt.
toon volledige bericht
euh, volgens mij is er helemaal niks mis met je AIO koeler en temps.
Dat die "Op en neer danst" moet je een fan curve in je bios instellen, die fan is nou eenmaal pwm gestuurd.
Wellicht ook instellen dat de fan variabel pas na 3s van rpm veranderd, zodat die niet teveel op en neer gaat bij temp wisselingen.

Daarnaast zijn je temps gewoon prima in orde en normale waardes, de tjunc max van Ryzen 2 is 95 graden.
Zolang die de 80 graden niet overstijgt heb je niks om je zorgen over te maken, dat die temps snel wisselen heeft met PBO te maken (bevestigd door AMD ook).
https://www.reddit.com/r/...600_jumping_temperatures/
https://www.reddit.com/r/...rature_jumps_up_and_down/

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:38
Mijn 3600 met een simpele luchtcooler van +/- €25 blijft duidelijk cooler.

Op een 3600 is inderdaad geen nut voor watercooling, dit doe je met een X versie bij AMD of een K bij Intel om ver te kunnen overclocken.

Verder, welke kast heb je en hoe koel je die?

Heb je de cooler wel goed aangesloten op de processor?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingomar
Cyriel85 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:11:

Op een 3600 is inderdaad geen nut voor watercooling, dit doe je met een X versie bij AMD of een K bij Intel om ver te kunnen overclocken.

ik heb de sharkoon lit 200 deze koel ik met een uitlaat fan achter een inlaat voor en dan de water cooler top met fans op uitlaat . de cooler is volgens mij wel goed aangesloten ik heb ook geen idee hoe ik dat verkeerd zou moeten doen goed recht er op en de stekkertjes op de juiste plaat van het moederboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingomar
Cyriel85 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:11:

ik doe het ook voornamelijk voor de looks en was ook van plan om deze cpu te overclocken maar helaas heeft de fan van de watercooler het voor een 2e keer begeven dus ik dacht dan maar eens gelijk een goeie er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingomar
chrisborst schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:03:
@ingomar Waarom uberhaupt waterkoeling? Al helemaal voor een ryzen 5 3600.
Koop een mooie luchtkoeler zoals deze: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
Is stiller en koelt beter dan een AIO en veel betrouwbaarder.

Heb zelf ook een 3600 met deze koeler met een noctua-fan erop: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Momenteel is de proc. 42 graden en binnen is het 26 graden. Dat is tijdens wat filmpjes kijken en browsen.
Maar je temps zijn niet heel erg gek, dus ik zou niet direct iets veranderen als hij stil genoeg is.

Een gemiddelde AIO wordt vooral gekocht omdat het er leuk uit ziet en het leuk klinkt dat je een watergekoelde pc heb. Waterkoeling wordt pas echt interessant als je een custom loop erin zet incl. waterkoeling voor je videokaart en flink gaat overklokken. Maar dan heb je het al snel over vele honderden euro's.
Voor de meeste mensen is gewone luchtkoeling prima en steeds vaker ook erg stil.

Dus, wees verstandig en laat je niet verleiden door de hype rondom AIO's en koop een goede luchtkoeler.
oke ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het voornamelijk voor de looks doe ik zit er heel de dag naast en het oog wil ook wat hahah maar het gaat mij ook niet perse om de graden maar om het feit dat dat de cooler die er nu op zit al voor de 2e keer een kapote fan heeft dus ik maar liever gelijk een goeie er in wil zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
ingomar schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:27:
[...]

oke ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het voornamelijk voor de looks doe ik zit er heel de dag naast en het oog wil ook wat hahah maar het gaat mij ook niet perse om de graden maar om het feit dat dat de cooler die er nu op zit al voor de 2e keer een kapote fan heeft dus ik maar liever gelijk een goeie er in wil zetten
Kijk dan eens naar de optie voor losse RGB ventilatoren:
https://tweakers.net/vent...wNzYxBdFlijpKVkleiUm1tLQA

Koop je een goedkope luchtkoeler voor je CPU en installeer je er 1 of 2 RGB fans op. Eventueel nog een extra fan aan de bovenkant voor extra koeler en looks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47
Ik heb een DRP zoals @chrisborst aangeeft in een Bequiet! kast. Mijn fans op de DRP draaien het hardst (de overige 5 (!) in de case draaien op lage snelheid. 3 intake 2 out. Doen het prima. Hiervoor vroeg ms htca regelmatig of het vliegtuig al opgestegen was.... Geluid en temps zijn prima.
Pagina: 1