Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39
Graag zou ik een offerte check willen laten doen. Ik heb nog maar één offerte binnen. Heb er niet veel verstand van. De partij heeft hier in de buurt meerdere installaties geleverd en ik hoor enkel positieve verhalen, dat vind ik wel fijn.
Foto's
Google maps foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AZbItyq2clUp7AjBAEGn-CerdM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9LW4nLJUuYaGdmSfu4gdgTv1.png?f=fotoalbum_medium

Foto's voor en achterzijde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IpXs0iCl07dyPDWikG0jfSDUWA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VI9KfG9j69eBpb8Hb2iMRTjW.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLVHJYBxmDbpSxqn-PBz6vqYERo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9XpkV36jjafB7ehBhQQjZ6A.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90chNlHdWoFrFinnhCmyYkL8j5M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilhM6gGWmvktnnH5fp9J1juj.jpg?f=fotoalbum_medium
Beschikbare (dak)ruimte
Dak helling is 29 graden

Het dak is 33 pannen breed (vanaf pijpjes, anders 27 pannen) en 18 pannen hoog. Onder de dakkapel heb ik net geen 5 hele pannen over en boven de dakkapel denk ik 3. De carport had eventueel ook gebruikt mogen worden.
Schaduw
Voor zover bekend is er geen schaduw. Volgens mij zorgen de dakdoorvoeren niet voor schaduw.
Jaarverbruik / budget en doel
Het actuele jaarverbruik is 2500 kWh. Wij zijn wel van plan om volgend jaar airco's op te gaan hangen (beneden en boven). Ik verwacht (maar dat is een inschatting) dat we dan 1000 kWh nodig hebben voor koelen / verwarmen. Momenteel verstoken wij 1250 m3 gas voor verwarmen en douchen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 1-fase aansluting
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het laten installeren. Wel hebben we al een vrije groep voor zonnepanelen.
Bijhouden van data
Leuk om het te kunnen zien
Reeds verkregen offertes
Zoals genoemd hebben wij één offerte binnen:

Zonnepanelensysteem 4680Wp
Type dak dakpannen Oriëntatie oostnoordoost
Dakoppervlak Voldoende
Geschatte opbrengst 3.740 kWh per jaar

12 panelen: Hyundai HiE-S390VG
Omvormer SolarEdge SE3680H - 1-fase - HD-Wave SetApp
12 Optimizers SolarEdge P401

9 panelen aan de voorzijde en 3 panelen op de dakkapel

Totaal (excl. BTW) 4.567,00
€ 4.567 / 3.740 kWh = € 1,22 /Wp
Regio
Wij wonen in regio West Friesland.

Wat vinden jullie van deze offerte? Voor mijn gevoel is dit wel een nette prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door cverkooyen op 14-06-2021 17:35 ]

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Voor Solar-edge is het redelijk marktconform. Ik denk wel dat deze installatie zonder Solar-edge bijna net zo goed zal werken en afhankelijk van je keuzes 500 tot 800 euro goedkoper uitvalt met een degelijke stringomvormer.

Los van wat ik er van vindt, 3 panelen op de dakkapel, krijgen die ook oost orientatie of gaan die op west? Dat eerste gaat denk ik wel werken, dat 2e wordt erg lastig.

Als ik zo de pannen eens tel kunnen 12 panelen gewoon zonder gedonder op het oosten zonder dat je de dakkapel nodig hebt. Ik tel vanaf de pijpjes 4,8 meter breed, 5,96 meter hoog. 3 x 4 portret in mijn wereldje

[ Voor 21% gewijzigd door Lardman op 14-06-2021 17:38 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• cverkooyen
Lardman schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:36:
Voor Solar-edge is het redelijk marktconform. Ik denk wel dat deze installatie zonder Solar-edge bijna net zo goed zal werken en afhankelijk van je keuzes 500 tot 800 euro goedkoper uitvalt met een degelijke stringomvormer.

Los van wat ik er van vindt, 3 panelen op de dakkapel, krijgen die ook oost orientatie of gaan die op west? Dat eerste gaat denk ik wel werken, dat 2e wordt erg lastig.

Als ik zo de pannen eens tel kunnen 12 panelen gewoon zonder gedonder op het oosten zonder dat je de dakkapel nodig hebt. Ik tel vanaf de pijpjes 4,8 meter breed, 5,96 meter hoog. 3 x 4 portret in mijn wereldje
Bedankt voor de snelle reactie. Wat verwacht je als je kiest zonder solar-edge qua verlies aan opbrengst? De panelen zijn ingetekend in dezelfde richting als het dakvlak. Verwacht je met alles aan één zijde dat het goedkoper zal worden of beter werkt?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
9 op oost en 3 op west werkt niet goed met Solar edge, voor de hoe en waarom zie de rest van het forum.
Ik verwacht 2,5% verlies t.o.v. Solar edge, qua financiën wint 12 panelen op 1dakvlak altijd

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan er ook iets "aparts" van maken.

12 normale panelen (zoals lardman voorstelt) op de oost kant
En 2x 3 panasonic hit (59 Vmpp) op de west kant. 3 op de dakkapel in portrait en 3 onder de dakkapel in landscape.

Een gewone stringomvormer toepassen met 2x mppt ingang.
De panasonic mogen parallel op 1 ingang.
Echter zijn ze de panasonic wel wat duurder. (maar dan is je dak ook gewoon vol en geniet in de avond ook van gratis stroom)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• cverkooyen
Als 12 panelen aan één zijde al genoeg is voor het huidige verbruik kun je de achterzijde later meenemen? Zien jullie nog nut voor op de carport?

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 13:47

JWT

Die Hyundai's heb ik ook. Hou er rekening mee dat met landscape ze onder de dakkapel, door de rechte schaduw, net niet uitgaan, al bij een klein stukje landscape schaduw.. Geen diodes volgens mij..

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JWT De Hyundai shingled, b.v. de Hyundai 390Wp full black shingled, hebben 2 diodes en dan over de lange kant van het paneel, als ik me niet vergis. In kritieke schaduw situaties zou je misschien een TIGO kunnen toepassen. Geen idee of dit werkt. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 13:47

JWT

Heb zelf Enphase dus voor de rest van de panelen niet zo'n issue. Maar omdat de panelen ook wat dieper zijn heb je bij landscape en een dakkapel al snel een rechte lijn schaduw over de hele lengte.
Zoals hieronder, schuift dan langzaam naar boven op.
Bij west bij mij nog sterker door de dakgoot, er komt dan precies een lijn van 10cm schaduw en hierdoor gaat het paneel terug naar 44w, Naarmate de schaduw groter wordt, wordt de opbrengst nog wat lager. Moet nog een uurtje wachten voor een foto :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RzAMcLEcShpsBkgdAlNxqovCvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzb1L81Jnjed4cPKdkg829WV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JWT op 15-06-2021 12:53 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

cverkooyen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:11:
Als 12 panelen aan één zijde al genoeg is voor het huidige verbruik kun je de achterzijde later meenemen? Zien jullie nog nut voor op de carport?
Zit dat carport aan de zuidkant of aan de west kant? Is er schaduw? Als je daar wat meer info over hebt is dat vast handig.

Panelen aan een zijde is nu misschien voldoende, maar met airco en verwarmen daarmee erbij ben je vast een boel meer stroom nodig. En ook zonder de saldering ben je ook een boel meer opwek nodig om je energierekening toch laag te houden.
Dus al wat wat extra panelen leggen is altijd een goed idee.

Met weinig schaduw is een SolarEdge oplossing niet snel rendabel, en is meer panelen leggen praktisch altijd een betere investering! Dus zowiezo maximaal leggen op oost. 12 panelen als het daar kan dus. En op je dakkapel ook een aantal is altijd leuk, die gericht naar het westen maar met een klein aantal panelen even zien wat het handigste is kwa string oplossing. En minimum aantal panelen daarvoor. Een normale string omvormer en dan oost op een MPPT en west op de andere zou het mooist en meest rendabel zijn denk ik, en maximale opbrengst. Of op het carport eventueel, afhankelijk van wat daar past. En evt. hoeveel schaduw daar is.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• cverkooyen
Gerco-M schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:31:
[...]

Zit dat carport aan de zuidkant of aan de west kant? Is er schaduw? Als je daar wat meer info over hebt is dat vast handig.

Panelen aan een zijde is nu misschien voldoende, maar met airco en verwarmen daarmee erbij ben je vast een boel meer stroom nodig. En ook zonder de saldering ben je ook een boel meer opwek nodig om je energierekening toch laag te houden.
Dus al wat wat extra panelen leggen is altijd een goed idee.

Met weinig schaduw is een SolarEdge oplossing niet snel rendabel, en is meer panelen leggen praktisch altijd een betere investering! Dus zowiezo maximaal leggen op oost. 12 panelen als het daar kan dus. En op je dakkapel ook een aantal is altijd leuk, die gericht naar het westen maar met een klein aantal panelen even zien wat het handigste is kwa string oplossing. En minimum aantal panelen daarvoor. Een normale string omvormer en dan oost op een MPPT en west op de andere zou het mooist en meest rendabel zijn denk ik, en maximale opbrengst. Of op het carport eventueel, afhankelijk van wat daar past. En evt. hoeveel schaduw daar is.
De carport zit aan de voorzijde dus dat is dan Oost? Maar deze zou je op zuid kunnen leggen. Deze heeft geen schaduw alleen uiteindelijk draait de zon weg achter het huis. De carport is 5 meter breed en 3.5 meter diep.

Persoonlijk zou ik het fijner vinden als er panelen geplaatst kunnen worden boven en onder de dakkapel ipv er boven op omdat ik dan makkelijker de dakkapel schoon kan houden door op de dakkapel te klimmen. Ik heb de vraag ook uitgezet naar het bedrijf van de offerte.

Van SolarEdge weet ik niet zo goed of ik dit echt ga missen of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door cverkooyen op 15-06-2021 16:06 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja boven en onder de dakkapel kan misschien ook wel, maar ligt natuurlijk aan de beschikbare ruimte daar, als je daar maten van hebt is daar meer van te zeggen.

Op de carport kan je dan zowiezo wel 6 panelen plaatsen, en dan is zuidgericht het beste kwa schaduw denk ik. Oost kan ook, maar voor oost is het dak zelf meer geschikt eigenlijk, als je daar ook 12 panelen kwijt kan is dat al mooi toch?
Meer is altijd beter natuurlijk, maar met maximaal panelen op je oost en west kant heb je misschien al een stuk of 18 panelen met al een heel mooie opbrengst. Er zijn genoeg opties in elk geval denk ik 😀

Omdat je voldoende plek hebt voor panelen is Solaredge niet snel rendabel denk ik, want meer panelen heeft altijd meer rendement dan SolarEdge. Dus dat ga je echt niet missen. Of je moet echt alles volleggen, dan maximale opbrengst willen maar de meeste mensen willen niet 15% meer uitgeven om 5% meer opbrengst te hebben toch. Of als je statistieken per paneel belangrijk vind kan het ook handig zijn, maar dat is wel "leuk" maar niet rendabel ;) En na een maand heb je die statistieken ook wel gezien meestal. En kijk je alleen nog naar het dag totaal en grafiek. En dat kan met praktisch alle string omvormers ook wel.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• cverkooyen
Gerco-M schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:37:
Ja boven en onder de dakkapel kan misschien ook wel, maar ligt natuurlijk aan de beschikbare ruimte daar, als je daar maten van hebt is daar meer van te zeggen.

Op de carport kan je dan zowiezo wel 6 panelen plaatsen, en dan is zuidgericht het beste kwa schaduw denk ik. Oost kan ook, maar voor oost is het dak zelf meer geschikt eigenlijk, als je daar ook 12 panelen kwijt kan is dat al mooi toch?
Meer is altijd beter natuurlijk, maar met maximaal panelen op je oost en west kant heb je misschien al een stuk of 18 panelen met al een heel mooie opbrengst. Er zijn genoeg opties in elk geval denk ik 😀

Omdat je voldoende plek hebt voor panelen is Solaredge niet snel rendabel denk ik, want meer panelen heeft altijd meer rendement dan SolarEdge. Dus dat ga je echt niet missen. Of je moet echt alles volleggen, dan maximale opbrengst willen maar de meeste mensen willen niet 15% meer uitgeven om 5% meer opbrengst te hebben toch. Of als je statistieken per paneel belangrijk vind kan het ook handig zijn, maar dat is wel "leuk" maar niet rendabel ;) En na een maand heb je die statistieken ook wel gezien meestal. En kijk je alleen nog naar het dag totaal en grafiek. En dat kan met praktisch alle string omvormers ook wel.
Boven mijn dakkapel zijn er nog 3 pannen "over", onder de dakkapel net geen 5 complete.

Met solar edge valt het wel op als één paneel het niet doet / goed werkt. Hoe ga je dat anders merken?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Met 3 pannen wordt het wat krap denk ik, maar met 5 (bijna) zou het wel kunnen als de panelen in landscape orientatie liggen. Wel is dat dan aan de west kant, en in de schaduw van de dakkapel zelf dus die krijgen pas zon als de zon pal zuid staat, dus het rendement is niet super hoog. Op de dakkapel of er boven is wel veel beter. Of dan op de carport toch.

Als het systeem een beetje draaid en je de getallen kent kan je vrij snel zien of er wat aan de hand is hoor, aan het vermogen en de grafiek curve en aan andere data. Ook gaan panelen zelf eigenlijk praktisch nooit stuk. De elektronica die je toevoegt zoals Solar Edge gaat vaker stuk, dus optimizers gebruiken om te zien welke optimizer stuk is dat is wel een goed idee, maar je kan ook gewoon in de eerste plaats die dingen niet gebruiken ;)

Ook zijn problemen met een PV systeem vaak vrij binair. Het werkt of het werkt niet. Als er een probleem is met een stekker of een kabel of de omvormer dan ligt het hele systeem er wel uit. Of je hebt plotseling een drastische daling. Maar nogmaals dat gebeurd dus niet vaak hoor, een goed ontworpen aangelegd systeem met goede componenten geinstalleerd door vakmensen werkt gewoon probleemloos en jarenlang!

Pagina: 1