Daken en buitenzonwering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-01-2024

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Een goedemiddag Tweakers,

Ik ben de hele dag al informatie aan het opvragen met betrekking tot het voorkomen van hitte of het verdrijven van hitte. Nu is in mijn woning een split airco unit niet te plaatsen. 1 omdat het een schuin dak constructie word en ik het dak niet vertrouw om 50KG op 1 drukpunt te plaatsen. 2: Ik woon er niet lang meer en ik weet dat de betreffende ruimte niet meer gebruikt gaat worden als leefruimte. Hooguit een keer in de winter als sport ruimte.

Dus ik ben al een paar dagen aan t rond neuzen op het internet wat er allemaal op de markt is. Mobiele airco's (ook vragen over gesteld maar ik ben voor mijn capaciteit ruim 600€ kwijt en dan kan ik net zo goed een split unit plaatsen en mijn dak verstevigen). Als ik mijn dakplaten voel zijn deze koud ook al brand de zon erop. Ik heb een Velux dakraam (GGL UO8 134×140 cm) met een verduisterde rolgordijn maar dit is een plaatselijke sauna. Dit komt omdat mijn raam op het ZW staat. En zeker als het straks weer 30+ graden word kan ik net zo goed mijn eigen Turkse Stoombad beginnen. Dit wil ik voorkomen. Dus ik ben even het een en ander gaan zoeken voor mijn raam. Het huis is goed geïsoleerd als zal de zolder nog iets beter geïsoleerd worden om gas te besparen. En het mooi af te kunnen werken met spots. Beneden zit alles dicht met rolluiken dus schijnt er geen zonlicht naar binnen!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Nu heb ik 3 dingen gevonden allemaal op de site Velux. (maar er zijn vast ook andere bedrijven die het voor goedkoper leveren. Dat even terzijde.) https://www.veluxshop.nl/...9821-697104778.1622715184 nu zit hier in de prijs echt wel wat verschil. Alleen wil ik er niet de hoofdprijs voor betalen. Is de Velux buitenzonweringen wat? Dit kan ik voor mijn dak via Velux zelf voor 121€ krijgen. De prijs staat me aan maar werkt dit echt? Of kan ik dan beter voor een andere optie kiezen? Zo ja wat? En nee geen mobiele airco ;)

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb de buitenzonwering van Velux geplaatst op ons dakraam. Voor een handig persoon ongeveer een half uurtje werk. Scheelt echt een stuk qua hitte.

Ik heb het via https://www.dakraampje.nl/ besteld. Dan wordt het ook direct via Velux verzonden, maar scheelt in de prijs.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:25
blitzkrieg schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:00:
Ik heb de buitenzonwering van Velux geplaatst op ons dakraam. Voor een handig persoon ongeveer een half uurtje werk. Scheelt echt een stuk qua hitte.

Ik heb het via https://www.dakraampje.nl/ besteld. Dan wordt het ook direct via Velux verzonden, maar scheelt in de prijs.
Hier ook goede ervaring met de zonwering van Velux op het dakraam. Scheelt een jas na een dag zon. Okay na een paar dagen is alles warm maar het houd verassend veel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zat hier vandaag toevallig ook naar te kijken. Is het nu zo dat je met elke windvlaag dat ding eraf moet halen of kan dat een paar maanden blijven zitten in de zomer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:25
Frieda schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:52:
Ik zat hier vandaag toevallig ook naar te kijken. Is het nu zo dat je met elke windvlaag dat ding eraf moet halen of kan dat een paar maanden blijven zitten in de zomer?
Het is best strak gespannen (als het niet in de houder zit rolt ie automatisch weer in) dat ik het de hele zomer laat zitten. Alleen als er noodweer op komst is haal ik het nog wel eens los. Maar het kan volgens mij best wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wees creatief, plaats reflecterend materiaal voor de ramen. Bij mij is het daardoor maar een graad gestegen over de hele dag en is het nu alweer 21,5e graad beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:21
DR!5EQ schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:15:
Wees creatief, plaats reflecterend materiaal voor de ramen. Bij mij is het daardoor maar een graad gestegen over de hele dag en is het nu alweer 21,5e graad beneden.
Voorbeeld? Foto?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:09
Frieda schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:52:
Geen enkel probleem met weer en wind. Zit bij ons erop vanaf april/mei tot en met september/oktober. Haalt natuurlijk ook veel licht uit de ruimte, maar dat is uiteindelijk ook het idee :+ Wij hebben ook goede ervaring met de eerdergenoemde winkel, toevallig vandaag weer wat besteld voor in het washok, die ruimte is nu nog veel warmer ondanks dat apparatuur amper aanstaat.

Plaatsen is zo gedaan. De eerste keer deed ik er 30 minuten over, de andere twee zette ik er in nog geen 30 minuten op.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 14-06-2021 22:18 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Helpt echt wel, gebruik het al een paar jaar. In mei rol ik 'm uit en rond oktober mag ie weer terug.Blijft strak zitten omdat het scherm gespannen staat. Heeft tot op heden geen schade, ook niet door noodweer.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dan wel aan de buitenkant (in geval HR glas) anders kan je glad ervan kapot gaan door grote temperatuurverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb hier een schaduwdoek (driekhoek) aan de haakjes van de dorpsfeestversiering gehangen. Hangt strak voor het raam langs naar beneden met een stoeprandje erop. In de avond knopen we het doek op zodat we wat kunnen zien, raam open en de hele graad die het overdag opgewarmd is koelt het 's avonds weer af.

Voor een dakraam zou ik gewoon een donker hoeslaken aan de buitenkant spannen. Wit mag ook, maar houdt minder goed de zon tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
AlwaysNick schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:56: ik ben voor mijn capaciteit ruim 600€ kwijt en dan kan ik net zo goed een split unit plaatsen en mijn dak verstevigen
Dit lijkt me wat kort door de bocht, niet? Allereerst geeft een airco een veel minder plakkerig gevoel. Die geadverteerd capaciteit heb je lang niet altijd nodig. Als je de temperatuur een paar graden naar beneden kunt brengen en het klamme gevoel weg is kan dat al voldoende zijn. Die mobiele airco verkoop je weer tijdens te volgende hete periode en je bent voor een honderd of 2/3 klaar.

Kost je een paar dagen wat stroom, maar dat zijn de kosten ook niet. Je zet de airco toch pas aan als het een beetje afkoelt. Zo'n mobiele airco blaast namelijk lucht naar buiten, dus moet ook ergens licht aanzuigen. Met 30 graden buiten is die lucht die binnenkomt ook 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
eLScha schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:25:
[...]

Dit lijkt me wat kort door de bocht, niet? Allereerst geeft een airco een veel minder plakkerig gevoel. Die geadverteerd capaciteit heb je lang niet altijd nodig. Als je de temperatuur een paar graden naar beneden kunt brengen en het klamme gevoel weg is kan dat al voldoende zijn. Die mobiele airco verkoop je weer tijdens te volgende hete periode en je bent voor een honderd of 2/3 klaar.

Kost je een paar dagen wat stroom, maar dat zijn de kosten ook niet. Je zet de airco toch pas aan als het een beetje afkoelt. Zo'n mobiele airco blaast namelijk lucht naar buiten, dus moet ook ergens licht aanzuigen. Met 30 graden buiten is die lucht die binnenkomt ook 30 graden.
Ik heb een grote zolder met een deur tussen de trap en overloop. Dit zorgt ervoor dat ik 90m3 moet verkoelen. Wil ik daar een mobiele airco voor ben ik 700€ kwijt. Terwijl als ik zelf een split unit koop en alles zelf doe behalve het vullen ben ik 400€ meer kwijt en weet ik wat echt goed is en wat niet :) (Zit zelf in de installatiebranche) Daarom wil ik kijken naar de verschillende mogelijkheden tot het weren van warmte :*)

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:41:
[...]

Dan wel aan de buitenkant (in geval HR glas) anders kan je glad ervan kapot gaan door grote temperatuurverschillen.
Binnenzonwering bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
DR!5EQ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:34:
[...]

Binnenzonwering bestaat niet.
Denk dat er rolgordijnen bedoeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-04 15:47
Ik heb 15 Velux ramen en heb op alle een buitenzonwering geplaatst. Dat helpt best, al wordt het uiteindelijk wel warm. Ik vond ze bij Hornbach het goedkoopst. Rond de 70 euro voor een ggl-606 raam.

[ Voor 10% gewijzigd door TacoTaco op 15-06-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:06
AlwaysNick schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:56:
...
2: Ik woon er niet lang meer en ik weet dat de betreffende ruimte niet meer gebruikt gaat worden als leefruimte. Hooguit een keer in de winter als sport ruimte.
...
Wat is niet lang meer? Als je de ruimte niet meer gaat gebruiken, wat is dan de meerwaarde van het koel houden?
Persoonlijk zou ik een 'getto' oplossing proberen, span een oud wit laken over het raam aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Purzelbaum schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Wat is niet lang meer? Als je de ruimte niet meer gaat gebruiken, wat is dan de meerwaarde van het koel houden?
Persoonlijk zou ik een 'getto' oplossing proberen, span een oud wit laken over het raam aan de buitenkant.
Ik ga er vanuit dat ik binnen 2 jaar weg ben. Het zal dan alleen in de winter als sportruimte gebruikt worden of als studeerruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
AlwaysNick schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:05:
[...]

Ik heb een grote zolder met een deur tussen de trap en overloop. Dit zorgt ervoor dat ik 90m3 moet verkoelen. Wil ik daar een mobiele airco voor ben ik 700€ kwijt. Terwijl als ik zelf een split unit koop en alles zelf doe behalve het vullen ben ik 400€ meer kwijt en weet ik wat echt goed is en wat niet :) (Zit zelf in de installatiebranche) Daarom wil ik kijken naar de verschillende mogelijkheden tot het weren van warmte :*)
https://www.warmteservice...005?origin=-tl006-22-162-

580 euro en raak je volgend jaar op marktplaats makkelijk kwijt voor 300 euro of meer. Onder de streep nog geen 300 euro.
Pagina: 1