Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoe moeilijk kan het zijn zou je denken.

Mijn vraag
Ik heb sinds vrijdag de sleutels van mn nieuwbouw woning met een Itho WPU-55 I-5G warmtepomp en berg zonnepanelen. Niet zo spannend maar in de meterkast zitten 2 kWh meters (https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a07_80_02_01 4V1 en 5V1) die ik graag lokaal wil uitlezen in bijv. influx of iets anders. PV kan uiteraard ook via omvormer maar warmtepomp niet.

Deze kastjes bevatten een EMAT DDS535 kWh meter, 3 voor de PV panelen en 1 voor de WPU.
Huis heeft 3x25A aansluiting met ABB Hafo als bord, daar zitten alleen maar wat groepen in maar geen andere componenten zoals een ABB kWh meter.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ_uAUv5JU4NIwuvC9i4m0NDTJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wehYtQOz5ogPRdOSTHRsxDtv.jpg?f=user_large.

Op de kastjes staat verder nog een RF nummer en Pulse teller als type. Het lijkt me dat communicatie dan via RF gaat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Gegoogled naar wat termen zoals S0 en modbus.
Documentatie van Itho gelezen. Daar staat o.a. "Hiermee wordt de opgewekte energie van de PV-panelen gemeten en vervolgens via de monitoringsportal weergegeven.", maar niks over de techniek. Uiteraard is er ook niks verstrekt van een enig portal, maar je zou zeggen dat zoiets ook prima lokaal mag.

Contact opgenomen met aannemer, vraag staat nog uit maar verwacht er niet veel van aangezien die vraag ook weer door moet zetten naar installateur en dat ging afgelopen maanden ook moeizaam.

Ik heb het idee dat ik nog ergens een component mis maar kennis ontbreekt hoe nu verder.

Beste antwoord (via smesjz op 17-06-2021 15:48)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb ooit zo een "arduino" based 5 kanaals bordje gehad, maar werkte toch niet lekker.
Inmiddels ook overleden.

Misschien is zoiets een betere (duurzamere) keuze om de s0 te loggen
ericplan in "SBC PCD7.H104D 4x S0 naar Modbus interface"

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2021 20:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:54
De S0 aansluting van de EMAT meters vallen onder de kap. Dus even de kap van je meterkast verwijderen om ze te kunnen zien ;) Waarschijnlijk deze meters.

Maar waarom 3 voor de PV panelen? Heb je ook 3 omvormers?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:27:
De S0 aansluting van de EMAT meters vallen onder de kap. Dus even de kap van je meterkast verwijderen om ze te kunnen zien ;) Waarschijnlijk deze meters.

Maar waarom 3 voor de PV panelen? Heb je ook 3 omvormers?
Ok, binnenkort maar eens proberen. Dus zo'n S0 kabel is verder onafhankelijk van merk in je meterkast? Dus EMAT en ABB gaat dus samen? had het ook allemaal in die ABB kast gekund?

Heb 1 omvormer (Sunny TriPower 10) dus ik dacht 1 per fase? Niet over nagedacht verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
smesjz schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Ok, binnenkort maar eens proberen. Dus zo'n S0 kabel is verder onafhankelijk van merk in je meterkast? Dus EMAT en ABB gaat dus samen? had het ook allemaal in die ABB kast gekund?

Heb 1 omvormer (Sunny TriPower 10) dus ik dacht 1 per fase? Niet over nagedacht verder
S0 is een universele aansluiting voor kWh meters, dus dat gaat allemaal prima samen. Ik vermoed dat ze een die extra kastjes hebben geplaatst omdat er niet genoeg plek meer was in je ABB kast (overigens had het ook wel in 1 extra kastje gepast)

1 per fase zal het wel zijn dan, maar dat is dan wel een bijzondere oplossing. Er zijn gewoon 3-fase kWh meters te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De SMA tripower (welk model?) kun je zo al uitlezen, mits je het ww hebt. (het liefst het installateurs ww van de webinterface om modbus aan te zetten)

Dat kan via modbus tcp en node-red of via node-red webconnect.
Zijn de s0 al ingebruik van de kWh meters? (maw aangesloten op iets?)

Beter hang je daar eastron kWh meters met modbus (RTU via RS458) op.
Dan kost het maar 1 modbus RS485 to usb adapter om alle meters uit te lezen.
Die lees je dan ook uit in node-red

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqtKo8Cgs4QrXrn-HVCRIcq0G94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9va2GDWn2oULVbTnSvOaAtS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_vhhBm0MFlonk8-ergSCr5mySA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvJbBQIw1vO4atG0skDdAfmi.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:43:
[...]

S0 is een universele aansluiting voor kWh meters, dus dat gaat allemaal prima samen. Ik vermoed dat ze een die extra kastjes hebben geplaatst omdat er niet genoeg plek meer was in je ABB kast (overigens had het ook wel in 1 extra kastje gepast)

1 per fase zal het wel zijn dan, maar dat is dan wel een bijzondere oplossing. Er zijn gewoon 3-fase kWh meters te krijgen.
Ja, vond die keuzes ook erg bijzonder. Heb bij elkaar nog 11 posities vrij in de 2 geschakelde ABB kasten en die Itho kastjes kosten beiden rond de 300 Euro dus niet meest goedkope oplossing. Kan me ook wel voorstellen dat voor installateur het makkelijkst is omdat het dan kastmerk onafhankelijk is.

@AUijtdehaag : ik wil zo weinig mogelijk veranderen aan die Itho kastjes ivm garantie.
Uitlezen van die SMA TriPower 10 (STP10.03AV-40) zou wel moeten kunnen. Kon alleen vanmiddag niet inloggen om inverter zelf doordat default wachtwoorden niet (meer) werkten. Als e.e.a. over paar weken aan internet hangt is het misschien makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou toch maar achter de inlog gegevens gaan van de omvormer, anders kun je helemaal niks uitlezen via de omvormer zelf.

Is deze ook niet aangemeld op sunnyportal door de aannemer? Dit "moet" ivm de garantie.
Dat wachtwoord kan het ook zijn. (probeer via de webinterface, voor zowel gebruiker als installateur met dat ww)

Er is overigens een aktie
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Als het ww kwijt is, kan je installateur het opnieuw aanvragen en dan krijgt hij een PUK code. (dat is dan de vervanging van het inlog ww als installateur)
(probeer het installateurs ww te achterhalen, biedt meer mogelijkheden zoals landnorm juist instellen, firmware uploaden en modbus TCP aanzetten)

Kun je een foto maken met het deksel van de kastjes af?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:56:
Ik zou toch maar achter de inlog gegevens gaan van de omvormer, anders kun je helemaal niks uitlezen via de omvormer zelf.

Is deze ook niet aangemeld op sunnyportal door de aannemer? Dit "moet" ivm de garantie.
Dat wachtwoord kan het ook zijn. (probeer via de webinterface, voor zowel gebruiker als installateur met dat ww)

Er is overigens een aktie
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Als het ww kwijt is, kan je installateur het opnieuw aanvragen en dan krijgt hij een PUK code. (dat is dan de vervanging van het inlog ww als installateur)
(probeer het installateurs ww te achterhalen, biedt meer mogelijkheden zoals landnorm juist instellen, firmware uploaden en modbus TCP aanzetten)

Kun je een foto maken met het deksel van de kastjes af?
Dank je! Die extra 5 jaar garantie geeft april als ingangsdatum maar kan alleen m’n email adres invullen en wachten op notificatie. Had vandaag wat wachtwoorden geprobeerd want hoopte dat standaard werkte, maar was beetje improviseren door hele tijd tussen AP van de inverter te wisselen en 4G om verdere default wachtwoorden te zoeken. Maar dat is verder “makkelijk” I.t.t. Start post over o.a. Uitlezen verbruik warmtepomp.

Foto maken kan ergens volgende week, stukadoor is deze week bezig dus wil ze niet in de weg lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De "1e" keer inloggen via de webinterface (via AP of via netwerk kabel) vraagt hij je het wachtwoord in te vullen/wijzigen.

Als je die vraagt niet hebt gekregen dan is iemand je al voor geweest denk ik.

Warmtepomp loggen via s0 is simpel.
Koop een youless en je kan ook je slimme meter uitlezen.
In node red, kan je alles los van elkaar lezen via json.

Maar mijn vraag blijft onbeantwoord. Zit er al iets op de s0 kontakten van de kWh meter aangesloten?
Itho logt ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:38:
De "1e" keer inloggen via de webinterface (via AP of via netwerk kabel) vraagt hij je het wachtwoord in te vullen/wijzigen.

Als je die vraagt niet hebt gekregen dan is iemand je al voor geweest denk ik.
Ja, lijkt er wel op.
Warmtepomp loggen via s0 is simpel.
Koop een youless en je kan ook je slimme meter uitlezen.
In node red, kan je alles los van elkaar lezen via json.
Ik heb nu in huidige woning al p1 kabel aan een NUC hangen dus die laadt alles al in home assistant en influx.

Maar mijn vraag blijft onbeantwoord. Zit er al iets op de s0 kontakten van de kWh meter aangesloten?
Itho logt ook?
[/quote]

Geen idee, heb nog niks open gehad. Itho zou iets moeten loggen want ze bieden monitoring aan ivm garantie. Maar geen hoe aangezien er niks verbinding heeft met internet straks.

Qua uitlezen is vervolgstap dan iets als https://www.sossolutions.nl/5-kanaals-s0-pulse-meter-op-usb (of simpeler) in ee RPI of NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Never mind

[ Voor 97% gewijzigd door GermanPivo op 14-06-2021 19:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb ooit zo een "arduino" based 5 kanaals bordje gehad, maar werkte toch niet lekker.
Inmiddels ook overleden.

Misschien is zoiets een betere (duurzamere) keuze om de s0 te loggen
ericplan in "SBC PCD7.H104D 4x S0 naar Modbus interface"

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
Uiteindelijk maar gekozen voor een andere oplossing zonder gerommel in de meterkast.

https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/ heb ik aangeschaft voor 30 Euro en aangesloten op de warmtepomp. Er zit blijkbaar een interne kWh meter op de warmtepomp en kan ik nu ook status uitlezen van het apparaat, temperaturen en meer via I2C bus. Gaat allemaal via MQTT naar Home assistant dus meest simpele oplossing voor nu en veel goedkoper kan het niet denk ik.
Via S0/modbus is het meten van echt kWh verbruik misschien iets nauwkeuriger maar evt. afwijking is zo klein dat het niet boeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 20:47
@smesjz Toevallig een Klimaatgarant woning? Wij hebben ook talloze van deze kastjes aangesloten. Ik heb niet kunnen ontrafelen wat er precies inzit, maar Klimaatgarant kan de kWh tellers op afstand uitlezen.
Bij de projecten waar wij deze moesten plaatsen betrog het NOM woningen waarop door klimaatgarant een EnergiePrestatieGarantie is afgegeven en men kan monitoren of de bewoners boven of onder het gemiddelde zitten qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
205Gutmann schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:25:
@smesjz Toevallig een Klimaatgarant woning? Wij hebben ook talloze van deze kastjes aangesloten. Ik heb niet kunnen ontrafelen wat er precies inzit, maar Klimaatgarant kan de kWh tellers op afstand uitlezen.
Bij de projecten waar wij deze moesten plaatsen betrog het NOM woningen waarop door klimaatgarant een EnergiePrestatieGarantie is afgegeven en men kan monitoren of de bewoners boven of onder het gemiddelde zitten qua verbruik.
Ah, interessant! En ja, via Klimaat garant met NOM. Die kWh tellers op afstand uitlezen zou goed kunnen, anders hadden ze alles wel in groepenkast kunnen gooien. Maar ik heb in specs van die tellers niks gezien over communicatie via RF of andere manieren.
We hebben ook iets moeten tekenen over monitoren op afstand maar dat ging over parameters van de warmtepomp zelf.
Als bewoner heb ik er geen inzicht in iets van een portal dus wat ze aanbieden aan bewoners is best waardeloos. Ik vind het nl. ook wel interessant hoe ik scoor tov gelijke huizen, maar verbruik hangt natuurlijk sterk af van aantal bewoners, thuis werken, comfort qua verwarming. Ben benieuwd hoe goed berekening van EPC aansluit op de realiteit, vandaar ook dit inzicht.

Bij Essent kan ik natuurlijk ook mijn verbruik zien tov “standaard” gezinnen maar dat zegt weinig over verbruik tov andere NOM woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 20:47
smesjz schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:45:
[...]

Ah, interessant! En ja, via Klimaat garant met NOM. Die kWh tellers op afstand uitlezen zou goed kunnen, anders hadden ze alles wel in groepenkast kunnen gooien. Maar ik heb in specs van die tellers niks gezien over communicatie via RF of andere manieren.
We hebben ook iets moeten tekenen over monitoren op afstand maar dat ging over parameters van de warmtepomp zelf.
Als bewoner heb ik er geen inzicht in iets van een portal dus wat ze aanbieden aan bewoners is best waardeloos. Ik vind het nl. ook wel interessant hoe ik scoor tov gelijke huizen, maar verbruik hangt natuurlijk sterk af van aantal bewoners, thuis werken, comfort qua verwarming. Ben benieuwd hoe goed berekening van EPC aansluit op de realiteit, vandaar ook dit inzicht.

Bij Essent kan ik natuurlijk ook mijn verbruik zien tov “standaard” gezinnen maar dat zegt weinig over verbruik tov andere NOM woningen.
Bij de woningen die wij gemaakt hebben was er een kWh meter voor de PV en een voor de WTW, de warmtepomp is voorzien van een warmtemeter. Dit alles kan klimaatgarant op afstand uitlezen.
Als je de kap van het kastje openschroeft zul je een en ander aan elektronica aantreffen. Al moet ik zeggen dat ze de kastjes wel gemoderniseerd hebben ten opzichte van de kastjes die wij hebben gemonteerd.
Wel vreemd dat Klimaatgarant geen inzage geeft in die gegevens aan bewoners, heb je wel de mogelijkheid om je zonnepanelen te monitoren via het portaal van de fabrikant? Zeversolar toevallig?
Pagina: 1