Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterOomen
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 17:01
Na gisteren toch lichte EK-kriebels gekregen en nu op zoek naar een beamer. Momenteel twijfel ik tussen de Anker Nebula Capsule 2 en de Xiaomi Mi Smart. Ik heb hier, hier en hier reviews gechecked. Als er mensen met verstand van zaken (dat heb ik namelijk niet) mee willen denken, of een alternatief aan kunnen raden hoor ik het heel graag!

De situatie
Mijn vriendin en ik kijken nu naar tevredenheid alles (journaal, beetje Netflix, voetbal) gewoon op onze laptop. Omdat we in verschillende ruimtes erg geschikte witte muren hebben lijkt een beamer ons te gek om één of twee keer per maand op te schalen naar een groter scherm. We zijn absoluut geen audiovisuele puristen op zoek naar het beste beeld en geluid, maar het is wel de bedoeling dat het allemaal gewoon in orde is.

Overwegingen:
  • Compact en makkelijk te verplaatsen: heel graag
  • Geschikt voor gamen: niet nodig
  • Batterij: handig maar niet noodzakelijk
  • Makkelijke, snelle setup: heel graag (de drempel om hem te gebruiken houden we graag laag)
  • Prijs: liever onder de 500 euro (maar als er voor meer iets extra moois beschikbaar is, dan is dat ook prima)
Wat betreft verduistering:
  • Slaapkamer: easy te verduisteren
  • Andere kamers: deels te verduisteren (overdag gebruiken we hem niet, voor lichte zomeravonden zijn er aardige gordijnen, maar we willen wel graag gewoon een lamp aan kunnen doen zonder dat het beeld onbruikbaar wordt)
Uiteindelijk lijkt de Anker de betere keuze (heeft een accu; lijkt sneller dan de "trage" Xiaomi; wel zonde dat Netflix via een extern device lijkt te moeten), maar het verschil in ANSI lumen is nogal groot (Anker: 200 / Xiaomi: 500). 500 leek me al weinig, maar 200 lijkt me bijna niks. Zijn er mensen die me kunnen helpen de keuze te maken? Heel erg bedankt alvast.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@WouterOomen Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58
Mijn eerste gedacht in jullie situatie gaat ook meteen uit naar een goedkope shortthrow beamer, zoals de Xiaomi die je aanhaalt. 500 lumen is al niet veel, laat staan 200 lumen, dus ik zou die Anker links laten liggen.

Als het vooral goedkoop moet zijn, compact en je stelt niet al te veel eisen aan het beeld, dan is zo'n Xiaomi voor € 379 denk ik helemaal geen gekke keuze. Voor € 500 koop je wel beter spul dan die Xiaomi, maar dan krijg je wel een beamer voor aan het plafond.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterOomen
Thanks! In die richting dacht ik uiteindelijk ook al. Ik heb nog even gekeken naar (ultra)shortthrow, maar daar zit niet direct iets bij dat ik zoek. De inrichting van ons huis is daarbij eigenlijk juist wel geschikt voor de throw ratio van de Xiaomi of Anker.

Vooral de lichtsterkte van de beamers is/was voor mij een bron van verwarring, op basis van (1) het verschil tussen lumen en ANSI lumen en (2) de tegenstrijdige berichten hoeveel je nou daadwerkelijk nodig hebt voor wat voor ruimtes. De oude Anker had zelfs maar 100 ANSI lumen, en dat was volgens sommige websites al prima - wat ik me lastig kan voorstellen.

Ik ga dus denk ik de kleine minpuntjes van de Xiaomi op de koop toenemen en voor wat betreft de lichtopbrengst lekker aan de veilige kant zitten. Nog even een nachtje over slapen en dan een keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58
Gewoon proberen en de doos/verpakkingsmateriaal netjes bewaren. Mocht je het echt niks vinden, kun je het apparaat natuurlijk altijd weer terugsturen. Dan kun je ervaren wat je van de 500lumen vindt. Als je het echt veel te weinig vindt zul je wat dieper in de buidel moeten tasten.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@WouterOomen, wel even opletten dat er twee versies in omloop zijn van de Mi beamer.

1x voorzien van Android TV v9 (de internationale Global versie), 1x voorzien van Android MIUI TV (de China versie).
De versie met Android TV is vaak iets duurder dan de andere versie en je beide review linkjes gaan naar de ATV 9 uitvoering.

Op de Android TV uitvoering draaien de apps bedoelt voor dat OS, dus als jij je zinnen hebt gezet op bepaalde apps voor Android TV dan houdt daar rekening mee? Dat je niet per ongeluk de verkeerde uitvoering aanschaft van die Mi.

Wij gebruiken de Mi ATV beamer voor onze vakanties, los schermpje mee en 's avonds filmpje / serie aanslingeren. Gaat prima (vinden wij), voldoende helder beeld en het geluid is meer dan goed (maar kan eventueel ook via een aparte Bluetooth speaker voor bij het scherm). De ATV versie krijgt nu nog steeds regelmatig OS updates, zelfs recentelijk nog.

Edit: 1 ding moet ik nog even opmerken over de ATV9 versie. Itt (bijv), de Mi ATV9 S box, lukt het met deze beamer niet om een USB LAN-adapter aan de praat te krijgen. Ik heb er diverse geprobeerd, maar geen enkele geeft thuis voor een bekabelde verbinding. M.a.w., mocht er via internet gestreamend gaan worden, een goed wifi signaal is dan wel meegenomen.

[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 16-06-2021 15:36 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterOomen
@Hulleman, ga ik zeker doen, dat maakt het natuurlijk sowieso makkelijker om te proberen.

@hardware-lover, thanks voor de tips! Heel goed om te weten en op te letten. We hebben gelukkig een uitstekend WiFi-signaal op alle plekken waar we de beamer zouden jullie gebruiken, dus dat komt in orde.

Heel erg bedankt allebei voor het meedenken; de keuze is gemaakt en ik laat nog wel even weten hoe het bevalt (voor mensen die later nog een soortgelijke vraag hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
WouterOomen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:39:
@Hulleman, ga ik zeker doen, dat maakt het natuurlijk sowieso makkelijker om te proberen.

@hardware-lover, thanks voor de tips! Heel goed om te weten en op te letten. We hebben gelukkig een uitstekend WiFi-signaal op alle plekken waar we de beamer zouden jullie gebruiken, dus dat komt in orde.

Heel erg bedankt allebei voor het meedenken; de keuze is gemaakt en ik laat nog wel even weten hoe het bevalt (voor mensen die later nog een soortgelijke vraag hebben).
Ik heb deze beide besteld en ga ook eens kijken welke de betere keuze is voor exact dezelfde usercase.

Wat heb jij uiteindelijk besloten en waarom @WouterOomen ? :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterOomen
@THE_BASE, ik ben voor de Xiaomi gegaan. Na een weekendje testen kan ik zeggen dat het volgens mij de juiste keuze is geweest!

De keuze is uiteindelijk gemaakt op basis van de lumen-opbrengst. Ik vreesde dat ik bij de Anker toch wat al te fanatiek moest gaan verduisteren voor een goed resultaat. Daarnaast heb ik hier in huis ruim voldoende stopcontacten om de beamer in te pluggen, dus een accu heeft voor mij niet zoveel meerwaarde. Die + van de Anker viel voor mij dus grotendeels weg. (Minpuntje van de Xiaomi is overigens wel de vrij korte kabel, die overweeg ik nu te verlengen met deze of deze unit, maar ik moet even uitzoeken of die geschikt zijn.)

Eigenlijk voldoet hij aan al mijn verwachtingen. Het beeld is voor mij uitstekend, maar zoals hierboven gezegd: ik ben geen beeld-purist en ben dus wellicht niet zo kritisch als anderen zouden zijn. De lamp is ruim sterk genoeg voor in schemer, of wanneer simpele gordijnen het felste daglicht tegenhouden. Verder is het geluid prima en werken Netflix, de TV-app van KPN, NPO Start en YouTube simpel en snel.

Het lijkt me een goed instapmodelletje voor mensen die niet de top verwachten, maar wel gewoon goede kwaliteit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
WouterOomen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:36:
@THE_BASE, ik ben voor de Xiaomi gegaan. Na een weekendje testen kan ik zeggen dat het volgens mij de juiste keuze is geweest!

De keuze is uiteindelijk gemaakt op basis van de lumen-opbrengst. Ik vreesde dat ik bij de Anker toch wat al te fanatiek moest gaan verduisteren voor een goed resultaat. Daarnaast heb ik hier in huis ruim voldoende stopcontacten om de beamer in te pluggen, dus een accu heeft voor mij niet zoveel meerwaarde. Die + van de Anker viel voor mij dus grotendeels weg. (Minpuntje van de Xiaomi is overigens wel de vrij korte kabel, die overweeg ik nu te verlengen met deze of deze unit, maar ik moet even uitzoeken of die geschikt zijn.)

Eigenlijk voldoet hij aan al mijn verwachtingen. Het beeld is voor mij uitstekend, maar zoals hierboven gezegd: ik ben geen beeld-purist en ben dus wellicht niet zo kritisch als anderen zouden zijn. De lamp is ruim sterk genoeg voor in schemer, of wanneer simpele gordijnen het felste daglicht tegenhouden. Verder is het geluid prima en werken Netflix, de TV-app van KPN, NPO Start en YouTube simpel en snel.

Het lijkt me een goed instapmodelletje voor mensen die niet de top verwachten, maar wel gewoon goede kwaliteit willen.
Bedankt voor je snelle reactie!

De Anker heb ik bij een vriendin gezien, ik was zelf al een tijdje aan het zoeken naar een simpele beamer voor op de slaapkamer. Het komt wel eens voor dat we 's avonds toch nog iets willen zien, zoals laatst de 2e helft van de voetbalwedstrijden.

De slaapkamer is enorm verduisterd d.m.v. rolluiken, dus dat zit wel goed. Bij Anker weet ik dat je Apdroid moet installeren, bij Xiaomi kun je volgens mij direct Chromecast/AirPlay gebruiken? Voornamelijk voor Ziggo Go, Videoland en Netflix.

De accu van Anker leek me makkelijk, maar mee naar een hotel gaat het niet, dus een accu is op zich niet nodig. Dan liever iets met een stekker en meer lumen, zoals de Xiaomi. Die heb ik gisteren voor 299 euro kunnen kopen via Bol.com, volgens mij is dat een scherpe prijs, die is vandaag weer 379 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door THE_BASE op 21-06-2021 09:52 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterOomen
@THE_BASE, als je hem voor 299 hebt gescoord heb je sowieso een betere deal gemaakt dan ik, ik had hem inderdaad voor 379 euro in huis gehaald. Maar goed, dat is te overzien.

Er zit inderdaad een Chromekast in de Xiaomi, maar hij hangt ook aan de wifi en heeft Android TV9 - dus voor de meeste diensten installeer je gewoon de app en heb je geen externe apparaten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
WouterOomen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:27:
@THE_BASE, als je hem voor 299 hebt gescoord heb je sowieso een betere deal gemaakt dan ik, ik had hem inderdaad voor 379 euro in huis gehaald. Maar goed, dat is te overzien.

Er zit inderdaad een Chromekast in de Xiaomi, maar hij hangt ook aan de wifi en heeft Android TV9 - dus voor de meeste diensten installeer je gewoon de app en heb je geen externe apparaten nodig.
Klinkt goed. Ze zijn zojuist beiden afgeleverd, dus vanavond even een vergelijkend warenonderzoek. Enige waar ik mee zit is de afstand tot de muur. Deze is ongeveer 1.20 meter en dan zou je 50" kunnen creëren begreep ik. Bovendien wordt er iets gezegd over elke 15 minuten opnieuw focussen.

Heb jij antwoord op die twee vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterOomen
Over de afstanden: ik heb geen schermdiagonalen gemeten, maar weet wel ruwweg de breedte van de schermen die wij tot nu toe geprojecteerd hebben. In centimeters (!) was dat:
Afstand van 270 cm gaf een beeld van 210 cm breed
Afstand van 190 cm gaf een beeld van 150 cm breed
Verder hebben we hem ook geprobeerd in de slaapkamer met een afstand van ongeveer 3 meter, wat uitstekend werkte maar waarvan ik de afmetingen niet heb gemeten. Ook een iets kleiner scherm op een andere plek (85 cm breed) ging prima. Ik denk dat de 120 cm afstand die jij hebt genoeg moet zijn om een mooi scherm te kunnen projecteren.

Over het opnieuw moeten focussen: dat had ik ook ergens gelezen en begreep ik niet zo goed - want dat zou voor mij (en voor denk ik iedereen) een directe dealbreaker zijn, terwijl de reviewer er vrij luchtig over deed. Ik heb dan ook niets gemerkt van het opnieuw moeten focussen, ook niet tijdens een volle avond kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@THE_BASE en @WouterOomen, in mijn ervaring raakt de beamer idd na enige tijd wat van zijn focus kwijt, het is echter niet extreem (opvallend) tijdens het kijken van media. Het lijkt ook een éénmalig iets te zijn tijdens het gebruik en zeer waarschijnlijk een gevolg van wat warmte. Eenmaal opnieuw gefocust blijft ie zijn scherpte houden, zolang ie aan blijft staan. Dus na een volgende start zal je het opnieuw mee gaan maken, enz. enz. Geen dealbreaker wat mij betreft.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@THE_BASE, wat voor modelnummer zie jij bij de Mi beamer op de verpakking staan?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:41:
@THE_BASE, wat voor modelnummer zie jij bij de Mi beamer op de verpakking staan?
Dat is model M055MGN. Kun je aangeven waar je dat voor wilt weten?

Ik heb zojuist de Xiaomi en de Anker getest. Een duidelijke winnaar is toch echt de Xiaomi. De voordelen zijn voor mij een veel helder en scherper (Full HD) beeld, Android 9 wat behoorlijk snel is in tegenstelling tot recensies en een afstandsbediening.

Het enige wat moeizaam werkt is Google Assistent, maar dat is niet iets wat ik vaak gebruik. Het gaat ons om het bekijken van Videoland, Netflix en Ziggo Go.

Vraag me alleen af of ik hem laag op de grond kan plaatsen en schuin richting de muur kan laten stralen en toch een recht beeld kan hebben. Of zal ik toch aan een statief moeten?

Overigens zie ik dat ik geen witte remote heb, maar een volledige zwarte.

[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 21-06-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

THE_BASE schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:29:
[...]
Dat is model M055MGN. Kun je aangeven waar je dat voor wilt weten?

[knip]
Er is blijkbaar een nieuwere versie van de Internationale uitvoering verschenen, dus ik wilde graag weten welke je nu had gekregen. Jij hebt de versie ontvangen die ik ook al enige tijd hebt, ook niets mis mee ;)
Vraag me alleen af of ik hem laag op de grond kan plaatsen en schuin richting de muur kan laten stralen en toch een recht beeld kan hebben. Of zal ik toch aan een statief moeten?
Verticaal aanpassen is geen probleem...(tot een bepaalde hoek vanzelfsprekend)

[ Voor 31% gewijzigd door hardware-lover op 21-06-2021 20:20 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:17:
[...]

Er is blijkbaar een nieuwere versie van de Internationale uitvoering verschenen, dus ik wilde graag weten welke je nu had gekregen. Jij hebt de versie ontvangen die ik ook al enige tijd hebt, ook niets mis mee ;)
Heb jij ook een zwarte remote dan? Zit trouwens geen AirPlay op, waarmee wel wordt geadverteerd. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

THE_BASE schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:13:
[...]
Heb jij ook een zwarte remote dan? Zit trouwens geen AirPlay op, waarmee wel wordt geadverteerd. Of zie ik iets over het hoofd?
Yes, gelijk aan die van de Mi Box S.

Wie adverteert waar met Airplay?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:35:
[...]

Yes, gelijk aan die van de Mi Box S.

Wie adverteert waar met Airplay?
Onze vrienden van Bol.com:

Xiaomi Mi Smart - Full HD Smart Mini Beamer - Android TV 9.0 - Apple AirPlay - Ingebouwde Chromecast - HDMI-USB

https://www.bol.com/nl/p/...dmi-usb/9200000128191432/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

THE_BASE schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:51:
[...]
Onze vrienden van Bol.com:

Xiaomi Mi Smart - Full HD Smart Mini Beamer - Android TV 9.0 - Apple AirPlay - Ingebouwde Chromecast - HDMI-USB

https://www.bol.com/nl/p/...dmi-usb/9200000128191432/
Ik gebruik zelf geen Apple producten maar ik heb mijn twijfels bij de vermelde ondersteuning.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterOomen
Weird dat dat er niet op zit zit als bol.com daar wel mee adverteert. Lijkt me iets waar je ze even van op de hoogte moet stellen, want dat is niet netjes. Ik zie het ook nergens anders geadverteeerd staan, dus ik denk dat de fout bij bol.com ligt.

Ik ben trouwens even een reviewtje aan het schrijven op basis van mijn ervaringen en de opmerkingen hier. Ik zal er een kritische airplay-noot aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
WouterOomen schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:50:
Weird dat dat er niet op zit zit als bol.com daar wel mee adverteert. Lijkt me iets waar je ze even van op de hoogte moet stellen, want dat is niet netjes. Ik zie het ook nergens anders geadverteeerd staan, dus ik denk dat de fout bij bol.com ligt.

Ik ben trouwens even een reviewtje aan het schrijven op basis van mijn ervaringen en de opmerkingen hier. Ik zal er een kritische airplay-noot aan toevoegen.
Ben benieuwd naar je review, deel maar even als het af is. :)

Ik ben nog wel op zoek naar een handig statief of een andere tip om de beamer van Xiaomi neer te zetten. Iets schuin lukt wel, maar de adapter zit níet in het midden, dus hij helt daardoor iets naar links. Dat is niet slim bedacht.

Een statiefje zou handig zijn, maar een goede nog niet gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterOomen
Ik wilde nog even wat fotootjes toevoegen, maar heb hem net hier online gezet.

Ik kon jullie er niet in taggen, maar heb voor de volledigheid wel even credits gegeven aan de meedenkers hier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

THE_BASE schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:43:
[...]
Ben benieuwd naar je review, deel maar even als het af is. :)

Ik ben nog wel op zoek naar een handig statief of een andere tip om de beamer van Xiaomi neer te zetten. Iets schuin lukt wel, maar de adapter zit níet in het midden, dus hij helt daardoor iets naar links. Dat is niet slim bedacht.

Een statiefje zou handig zijn, maar een goede nog niet gevonden.
Ik heb op Amazon(.de), een voldoende degelijke voordelig en compact statief gevonden. Deze gebruikte ik eerst voor een minipc met ingebouwde beamer, maar deze is ook voldoende degelijk voor de Mi projector.

https://www.amazon.de/dp/B000AM7SJO

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drbootygrabber
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 15:01
@WouterOomen Nog steeds tevreden van na een paar maand gebruik? Sta ook op het punt om eentje te kopen voor de koude avonden op mijn warme zolder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 11:02
drbootygrabber schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:57:
@WouterOomen Nog steeds tevreden van na een paar maand gebruik? Sta ook op het punt om eentje te kopen voor de koude avonden op mijn warme zolder :)
Ben ik ook erg benieuwd naar. De prijs van de Xiaomi lijkt overigens flink gestegen te zijn (door het succes?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Draicon schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:27:
[...]
Ben ik ook erg benieuwd naar. De prijs van de Xiaomi lijkt overigens flink gestegen te zijn (door het succes?).
Niet perse door het succes, prijzen gingen altijd al wat omhoog en omlaag.

De Global versie (en die wil je hebben voor hier), is hier op dit moment scherp geprijsd; Banggood

Testing, one, two ...

Pagina: 1