Hulp gevraagd bij thuisnetwerk problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-09-2021
Ik hoop dat er iemand is die de tijd wil nemen om mij te helpen. Mijn vriend is onlangs plotseling overleden en hij was de apparatuur-expert in huis. Nu is het een beetje mijn missie geworden om te proberen net zo technisch te worden als hij was, zodat ik de apparatuur in ons huis begrijp(of dat in ieder geval te proberen).
Tot nu toe kon ik als er netwerk/wifi problemen waren het oplossen door bijvoorbeeld de Unifi dream machine te herstarten of wifi uit-en-weer in te schakelen. Het mag duidelijk zijn dat ik nog niet super technisch ben :$

We hebben 2 pc’s (1 boven en 1 beneden), een Synology Nas met zo’n uitbreidingsgeval met schijven erin (boven), een Unifi dream machine (beneden), 1 qnap switch beneden en eentje boven en een connectbox giga van Ziggo waarop een bridge mode is ingeschakeld. Als het allemaal werkt, dan werkt het ook erg mooi! Op beide pc’s kon ik op de Nas, foto’s en muziek kon ik zien/luisteren op m’n mobiel en we keken vaak films, foto’s of series op de tv via een Shield.
Afgelopen zaterdagnacht om exact 4.00 uur kreeg ik een email dat de verbinding met de Nas was verbroken. Sindsdien kom ik dus niet meer op de Nas en heb ik ineens geen internetverbinding meer op de Denon versterker. Maar ik weet dus niet of deze problemen dezelfde oorzaak hebben. Misschien dat er een automatische update of zo is geinstalleerd die deze problemen geven?

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

- Ziggo modem stekker minuut eruit
- Unifi stekker minuut eruit
- qnap stekker beneden minuut eruit
Dit hielp allemaal niet.
Als ik boven bij de Nas de stekker van de wnap er een tijdje uit haal dan zie ik in het floorplan op de Unifi wel dat de Diskstation ertussen komt te staan maar ik kan hem niet benaderen in de windows verkenner. Na een paar minuten verdwijnt de Diskstation ook weer uit het floorplan totdat ik de qnap weer een uit en inschakel.

Ik hoop dat er een (simpele) oplossing is...
Heeft iemand enig idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Gecondoleerd, Majolyn!

Het is lastig om op basis van deze informatie iets zinnigs te zeggen.
Ik weet niet of je wil delen waar je (ongeveer) woont, wellicht is er een Tweaker bereid om je (on site) te helpen.

Wel belangrijk...heb je toegang tot de verschillende onderdelen? Oftewel, weet je de wachtwoorden die gebruikt zijn? Zat je vriend op GoT?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Dankje!
Het liefst probeer ik toch zelf wat te leren, ook voor als er in de toekomst vaker dingen omvallen. En om eerlijk te zijn zou ik het ook wel lastig vinden om een ‘vreemde’ toegang te geven tot al onze data. Je moet toch een beetje voorzichtig zijn hè? :)

Gelukkig heb ik wel alle wachtwoorden dus kom overal in. En ja, hij zat op tweakers als Dusk72.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gecondoleerd idd!

Wat bij dergelijke problemen altijd goed is, is om stapsgewijs te isoleren wat wél werkt en wat niet. Hoe is eea. aangesloten? Wifi, ethernetkabels, powerline, iets anders? Check bijv. of wifi nog wel werkt op je telefoon of laptop. Zijn die Denon en NAS misschien via een netwerkkabel aangesloten? Zo ja, werken andere bekabelde apparaten wel? Controleer of de lampjes op de netwerkpoort activiteit vertonen. Kijk eens of de NAS of Denon (indien bekabeld aangesloten) het wel doen als je ze in een ander netwerkpoortje doet.

Als alles hardwarematig goed lijkt te zitten zou je eigenlijk in de control panels van betreffende apparaten (iig je router en de NAS) moeten kijken of je daar iets opvalt. Bijv. een foutmelding of een beveiligingsoptie die aan staat.

Maar goed, zonder veel uitgebreide info blijft het een beetje gissen en kan het van alles zijn. Wellicht even een overzichtje maken van alle apparatuur en op welke manier het is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Bedankt voor jullie moeite alvast.
De wifi werkt iig wel gewoon, zowel de 2.4 als de 5 GHz.
Ik zal vanavond de boel eens in kaart proberen te brengen en wat uitproberen. De Denon en Nas zitten inderdaad achter 2 (cat 6) netwerkkabels. Ik had ook nog niet gekeken of ik wel internet heb op de Playstation (ook met netwerkkabel).
Zodra ik wat uitgebreidere info heb post ik het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De beschrijving van je thuisnetwerk en apparatuur ziet er inderdaad uit als dat het door een enthousiasteling is aangelegd en onderhouden :)

Wat goed kan is dat er op de NAS software is geïnstalleerd welke enkele taken van het ziggo modem of Unifi dream machine heeft overgenomen zoals bijvoorbeeld DHCP en DNS (zoieta als Pihole bijvoorbeeld)
De Unifi dream machine draait vermoedelijk DHCP server en is je router (aangezien Ziggo modem in bridge modus staat)

Ik zou dus niet alleen maar in allerlei control panels gaan kijken wat er actief is en meer met standaard netwerk tools gaan troubleshooten. (ping / ipconfig / tracert). Dat brengt echter wel de noodzaak tot kennis met zich mee (ik noem het basis netwerk kennis maar dat is het voor een leek absoluut niet)

Dat je wilt leren hoe het allemaal werkt is mooi en ik wil je daar niet speciaal van af brengen maar bedenk ook eens of je dat op langere termijn allemaal wilt volhouden?

In mijn eigen situatie heb ik ook een partner die ICT technisch veel minder onderlegd is en haar heb ik op het hart gedrukt om als ze in een vergelijkbare situatie als jij komt, datgene waar ze toegang toe heeft veilig te stellen en iemand in te huren die zoveel mogelijk van mijn computer meuk (Ook een Synology NAS met een Expansion unit, met daarop een uitgebreide media bibliotheek, rackmountable apparatuur als managed switches, access points, etc) verwijdert, netjes afvoert, zaken terug brengt naar een basis waar zij voldoende aan heeft en zorgt dat haar computer en het wifi netwerk het doet en dat ze een goede automatische backup van haar data heeft, inclusief documentatie.

Het is mijn hobby maar het hoeft niet haar erfenis te zijn

NB: ik lees Synology NAS en DISKSTATION maar verderop in je tekst heb je het weer over QNAP?
Ik denk dat het om een DS415 gaat en je partner had de gedeelde mappen versleuteld, in ieder geval op dat apparaat in 2017

Dat zou betekenen dat data in ieder geval niet zomaar te lezen is door de schijven eruit te halen. Hoe het met backups van data etc zit heb ik geen idee van uiteraard. Ik zou zeker daar ook even naar gaan kijken

[ Voor 17% gewijzigd door akimosan op 14-06-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat altijd handig is om een tekening te maken van je netwerk dan krijg je waarschijnlijk ook al wel snel de bottlenek in kaart. Succes
Goed dat je het zelf wilt leren, top.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 16:01
Gecondoleerd.

Dat klinkt als een echt tweakers thuis netwerk :). Dergelijk troubleshooten komt in feite neer op dingen uitsluiten die het niet kunnen zijn dan blijft vanzelf over wat het wel is. Of kom je het vanzelf tijdens het uitsluiten tegen.

Een paar dingen die logisch lijken te checken:
- Heb je internetverbinding?
- Kan je nog inloggen op de dream machine?
- Inloggen op de NAS lukt niet geef je aan, kan je de NAS nog wel pingen in het netwerk?
- Als je de netwerk kabel die im de NAS zit er uit haalt en in je laptop stopt, heb je dan netwerk verbinding?
- Aan welk apparaat zit de NAS aangesloten? Ik verwacht dat dit een switch is of direct de dream machine, werken andere apparaten wel die ook hierop aangesloten zitten?

Afhankelijk van de uitkomst kan je weer verder aftakken. Hoe goed en logisch je dingen kan uitsluiten hoe sneller je een oplossing hebt, alleen hoe goed dat kan hangt ook weer af van de kunde die je hebt.

Er zullen vast genoeg Tweakers zijn die willen meedenken als je hier resultaten terug koppelt of vragen stelt hoe je dit moet uitvoeren. Ik houd dit topic in ieder geval in de gaten ;-) .

[ Voor 3% gewijzigd door ndonkersloot op 14-06-2021 19:12 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Majolyn Even een éérste simpele 'Track & Trace': Je kreeg zaterdag ochtend 04:00 uur een mail vanuit een bepaald account / device binnen het eigen netwerk middels een SNMP Trap? Dát device (apparaat) welke die mail verstuurde kán je waarschijnlijk al meer gaan vertellen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Nee, dat is een mail Dat is vermoedelijk een mail vanuit synology.com welke je NAS ook extern kan monitoren. Na enige keren geen phone-home verbinding merkt die monitoring dat op en verstuurt een bericht. Dat of je Dynamic DNS (gratis bij Synology) kan geen verbinding krijgen.
Een QNAP heeft ongetwijfeld een vergelijkbare service.
Het zou ook een monitoring appliance met SNMP traps kunnen zijn maar dat acht ik minder waarschijnlijk :)

[ Voor 30% gewijzigd door akimosan op 14-06-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

akimosan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:17:
Nee, dat is een mail vanuit synology.com welke je NAS ook extern kan monitoren. Na enige keren geen phone-home verbinding merkt die monitoring dat op en verstuurt een bericht. Dat of je Dynamic DNS (gratis bij Synology) kan geen verbinding krijgen.
Ik doe even de aanname dat dit een persoonlijke aanname is. @Majolyn heeft het tevens over een QNAP welke 't niet doet en daar heeft een Synology vervolgens weinig tot niets mee van doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Hij was er inderdaad altijd met veel plezier druk mee dus er was voor mij geen noodzaak om me erin te verdiepen. En ik ben nu natuurlijk best verwend op het gebied van opslag... Ik snap dat het een uitdaging is en gelukkig ben ik er zeker wel in geinteresseerd want ik maak wel veel gebruik van ons netwerk. We waren allebei fanatieke fotografen en ik werk ook veel op m’n pc als ontwerper (soms rechtstreeks op de Nas) dus maak ook regelmatig back ups. (die ook weer gebackupped worden, hahaha) Zou echt niet meer zonder de Nas willen. Er staat ook heel wat TB op aan data die ik niet zomaar op wil/kan geven. Dus ik zie wel hoe ver ik kom.

De UniFi is inderdaad een router want ik zie dat hij de ip adressen verdeelt of toewijst of toegang geeft of ?

Alle apparatuur die bekabeld is blijkt geen internetverbinding meer te hebben. De pc boven niet, de Playstations niet enz.

Internet komt binnen met een standaard witte kabel en gaat naar de Ziggo connectbox giga. Van daaruit gaat er 1 (rode cat 6) netwerkkabel naar de Unifi. Vanuit de Unifi gaat er 1 korte (blauwe cat 6)netwerkkabel naar de QNAP Ethernet Switch (QSW-1105-5T). Vanuit deze switch gaat er ook een (grijze) naar de QNAP switch boven. De witte kabel zit in de pc beneden. Ten slotte gaat er een groene kabel naar de Philips Hue Bridge. Boven wordt alles ook weer verdeeld maar misschien dat de tekening iets duidelijker is.

Dit is mijn poging om het in kaart te brengen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6W6VeS8sgE_Tvvp5ovZh6s8Cy_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvy5NmjA7lTKYKp6znaC3Hdb.jpg?f=fotoalbum_large

Alles waar geen lijntje naartoe gaat krijgt internet via wifi (dat gewoon werkt).

In het mailtje dat ik had van de Synology staat trouwens: ‘Controleer de netwerkverbinding van uw DiskStation en ga na of de DDNS-service is ingeschakeld.’

Maar ja, ik kan hem nu niet benaderen.

Nog een paar vragen die ik kan beantwoorden:
Op de pc beneden wel (PC mo). En wifi doet het dus ook.
Ja
- Inloggen op de NAS lukt niet geef je aan, kan je de NAS nog wel pingen in het netwerk?
Als ik hem ping dan krijg ik alleen ‘request timed out’, dus nee?
- Als je de netwerk kabel die im de NAS zit er uit haalt en in je laptop stopt, heb je dan netwerk verbinding?
Heb even geen laptop bij de hand.
- Aan welk apparaat zit de NAS aangesloten? Ik verwacht dat dit een switch is of direct de dream machine, werken andere apparaten wel die ook hierop aangesloten zitten?
Aan de switch en nee andere apparaten die aan deze of een andere switch zitten hebben ook geen internet.

Zo dat is een hele lap tekst!
Ik neem aan dat er iets niet goed gaat in de Unifi want zo’n switch doet toch eigenlijk niet veel? Als in, daar kun je verder niks op instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
En excuses voor mijn jip en janneke taalgebruik. Zelf kom ik vaak niet op de termen die gebruikt worden. Maar ik zoek wel alles uit wat er gepost wordt hoor!
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:22
even een gokje, alles achter de qnap switch heeft geen verbinding?
werkt die wel/staat deze aan?
branden/knipperen er ledjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Ja deze branden wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6qbmH5DX_OUw47LQ-8yQbEz8WY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eB5q4vxMJRjZoeAZhdtaOmX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkVFrujULbj0RgGhelP4WCB2n3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/203BfhA2ciNTsNIAuE4Tpmq8.jpg?f=fotoalbum_tile

De linker staat beneden en is als eerste aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Kun je eens kijken wel ip/gateway/dns er op de denon ingesteld staat?

Branden de lampjes op de synology?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Als op pc MO alles werkt en deze is feitelijk beneden aangesloten op QNAP switch 1
en
alles bekabeld boven, aangesloten op QNAP switch 2 werkt niet dan lijkt het op een probleem met switch 2 of tussen switch 1 en switch 2.
Alle devices aangesloten op switch 2 krijgen niet meer de juiste netwerkinstellingen door of verliezen simpelweg hun verbinding. De lampjes branden dan wel, ze zijn immers verbonden met switch 2.

Het probleem blijft echter dat je iemand met wat meer kennis van netwerken en configuratie van netwerken nodig hebt om goed te kijken wat er aan de hand is. Gelukkig lijken er niet veel dingen met VLAN's ingesteld te zijn want die QNAP switches zijn geen managed switches.

Ik kan en wil je best wel helpen (gratis). Zelf woon ik in Midden Nederland, een stukje reizen is voor mij geen probleem.
Ik kan je ook proberen te helpen de configuratie van de Synology NAS en overige apparaten te begrijpen en mogelijk helpen om automatische backup en dergelijke in te stellen

Je mag me best een DM sturen en dan kunnen we kijken of we dit samen kunnen oplossen

[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 14-06-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Lampjes op de Synology branden en hij staat ook lekker te pruttelen als altijd.
Op de Denon staat ip wel ingesteld (en subnet mask ook). Default gateway, primary en secondary DNS staan niet ingesteld omdat DHCP op on staat. Dat heb ik trouwens niet zelf gedaan, het stond al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Majolyn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:12:
Lampjes op de Synology branden en hij staat ook lekker te pruttelen als altijd.
Op de Denon staat ip wel ingesteld (en subnet mask ook). Default gateway, primary en secondary DNS staan niet ingesteld omdat DHCP op on staat. Dat heb ik trouwens niet zelf gedaan, het stond al zo.
Zonder 'Gateway' gaat dat Denon apparaat nooit naar buiten kunnen komen (en dus bijvoorbeeld ook geen radiostations op het internet vinden),

Die Denon heeft niet toevallig een 169.254/16 adres nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Oh echt? Raar dat ik voorheen wel gewoon internetradio had...Zou het kunnen zijn dat hij ook via wifi werkt ofzo? Zijn ipadres is 169.254.112.202
Nou ja, ik ga me eerst wel even verdiepen wat gateway inhoudt en hoe het werkt! Maar morgen weer een dag.. Bedankt voor de tip!

[ Voor 5% gewijzigd door Majolyn op 14-06-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Precies, je kunt beter even kijken vanaf een ander apparaat wat je iets meer info geeft, zoals PC majolyn of PC nuc.
Als er windows op staat, open een commandprompt (WIN+R, typ CMD)
In de commandprompt typ je:
ipconfig /all

Post de info die je daarbij krijgt, waarschijnlijk best een lange staart.
je kunt ook de commando output naar een text file schrijven (bijvoorbeeld op een USB stick) dmv commando
ipconfig /all > F:\ipconfig.txt

Waarbij F: dan de driveletter is die aan de USB stick is gekoppeld op het moment dat je die in PC majolyn propt. Is dat een andere driveletter, dan gebruik je die in bovenstaand commando.
Vervolgen stick in computer stoppen die wel internet heeft en de inhoud van de tekstfile hier posten.

In plaats van moeilijk doen met tekstfile mag een paar foto's schieten van de IPCONFIG info in de schermen op je telefoon en die hierin plakken ook. Als de volledige info maar leesbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Majolyn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:21:
Oh echt? Raar dat ik voorheen wel gewoon internetradio had...Zou het kunnen zijn dat hij ook via wifi werkt ofzo? Zijn ipadres is 169.254.112.202
Nou ja, ik ga me eerst wel even verdiepen wat gateway inhoudt en hoe het werkt! Bedankt voor de tip!
Dat apparaat heeft dus géén verbinding met een ander apparaat wat iets van DHCP snapt.... En dus doet 't ding niet wat jij er van verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Het feit dat je apparaten een ip adres in de 169.254.*.* range krijgen wil zeggen dat ze geen configuratie van de DHCP server op de Dream machine ontvangen omdat er geen verbinding mee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

akimosan schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:24:
Het feit dat je apparaten een ip adres in de 169.254.*.* range krijgen wil zeggen dat ze geen configuratie van de DHCP server op de Dream machine ontvangen omdat er geen verbinding mee is.
Vertel dan ook even dat dát apparaat de Gateway is naar het grote boze internet (in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Oh, ik dacht dat ze dat wilde uitzoeken :)
Ja, en het ding fungeert waarschijnlijk ook als DNS server/forwarder

Maar goed, snijd even met een denkbeeldig mesje in je netwerk diagram door kabel grijs zwart heen tussen switch 1 en switch 2 en je ziet gelijk waarom alle apparaten daarachter geen netwerk hebben, tenzij ze (ook) met WIFI verbonden zijn.
Indien mogelijk, trek kabel grijszwart uit QNAP ethernet switch 1 en stop hem in de unifi dream machine in 1 van de switch poorten (1,2,3,4) als hij dat qua kabellengte haalt. Als switch 2 het dan gewoon doet (eventueel even 10 seconden stroomloos maken (powerkabel eruit) en laten starten.
Kijk dan eens even na 30 seconden wat de apparaten achter switch 2 gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:35
Het zou ook kunnen dat bepaalde devices in een vlan zaten die bv getermineerd werden naar een vpn die down is

@Majolyn kan je iets van het netwerk plan uit de unifi delen? Staat er iets van vlans?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
Majolyn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:14:
Hij was er inderdaad altijd met veel plezier druk mee dus er was voor mij geen noodzaak om me erin te verdiepen. En ik ben nu natuurlijk best verwend op het gebied van opslag... Ik snap dat het een uitdaging is en gelukkig ben ik er zeker wel in geinteresseerd want ik maak wel veel gebruik van ons netwerk. We waren allebei fanatieke fotografen en ik werk ook veel op m’n pc als ontwerper (soms rechtstreeks op de Nas) dus maak ook regelmatig back ups. (die ook weer gebackupped worden, hahaha) Zou echt niet meer zonder de Nas willen. Er staat ook heel wat TB op aan data die ik niet zomaar op wil/kan geven. Dus ik zie wel hoe ver ik kom.

De UniFi is inderdaad een router want ik zie dat hij de ip adressen verdeelt of toewijst of toegang geeft of ?

Alle apparatuur die bekabeld is blijkt geen internetverbinding meer te hebben. De pc boven niet, de Playstations niet enz.

Internet komt binnen met een standaard witte kabel en gaat naar de Ziggo connectbox giga. Van daaruit gaat er 1 (rode cat 6) netwerkkabel naar de Unifi. Vanuit de Unifi gaat er 1 korte (blauwe cat 6)netwerkkabel naar de QNAP Ethernet Switch (QSW-1105-5T). Vanuit deze switch gaat er ook een (grijze) naar de QNAP switch boven. De witte kabel zit in de pc beneden. Ten slotte gaat er een groene kabel naar de Philips Hue Bridge. Boven wordt alles ook weer verdeeld maar misschien dat de tekening iets duidelijker is.

Dit is mijn poging om het in kaart te brengen:

[Afbeelding]

Alles waar geen lijntje naartoe gaat krijgt internet via wifi (dat gewoon werkt).

In het mailtje dat ik had van de Synology staat trouwens: ‘Controleer de netwerkverbinding van uw DiskStation en ga na of de DDNS-service is ingeschakeld.’

Maar ja, ik kan hem nu niet benaderen.

Nog een paar vragen die ik kan beantwoorden:
Op de pc beneden wel (PC mo). En wifi doet het dus ook.
Ja
Als ik hem ping dan krijg ik alleen ‘request timed out’, dus nee?
Heb even geen laptop bij de hand.
Aan de switch en nee andere apparaten die aan deze of een andere switch zitten hebben ook geen internet.

Zo dat is een hele lap tekst!
Ik neem aan dat er iets niet goed gaat in de Unifi want zo’n switch doet toch eigenlijk niet veel? Als in, daar kun je verder niks op instellen?
Dat is een zeer uitgebreide en nuttige reactie.
Dit geeft ons namelijk een hoop meer inzicht in hoe het e.e.a. met elkaar verbonden is.

Met deze nieuwe informatie zijn er weer nieuwe logische stappen die helpen om snel tot de oorzaak te komen. Dat doen we door factoren uit te sluiten. Zou je de volgende stappen kunnen uitvoeren?

1. Als je een laptop rechtstreeks aansluit op de netwerk poorten van de Unify dream machine, heb je dan internet?
- Als je nu geen internet hebt, krijg je dan wel een ander ip adres dan '169.254.x.x'? Dit kan je opvragen door in het command prompt 'ipconfig' in te voeren.

Als je wel internet hebt kunnen we er vanuit gaan dat de Unify Dream Machine naar behoren functioneert en alles wat daarvoor zit.

2. Als je een laptop rechtstreeks aansluit op de QNAP beneden, krijg je dan internet? Mocht je een kabel er uit moeten halen om dit te testen, haal dan niet de kabel er uit die naar de Unify Dream Machine gaat.
- Als je nu geen internet hebt dan gaat er iets mis in de Switch óf de verbinding tussen de Unify en de switch. In dat geval wat gebeurt er als je de kabel die van de Unify Dream Machine naar de switch gaat rechtsreeks in je laptop stopt, werkt het dan wel?

Als je wel internet had rechtstreeks op de qnap beneden dan weten we dat het netwerk tot aan daar goed is.

3. De apparaten aangesloten op de qnap boven deden het niet, werkt het wel als je de kabel die van de qnap beneden komt rechtstreeks in je laptop stopt? Deze stap is uiteraard enkel nuttig als de voorgaande stappen functioneerde.

Edit:
Nog even antwoorden op jou vragen:

De ping naar de NAS geeft 'request timed out' dat betekend inderdaad dat er geen netwerk verbinding mogelijk is met de NAS.

De switches die gebruikt worden hebben inderdaad geen configuratie, maar er zit wel degelijk hardware in wat defect zou kunnen raken.

In een latere reactie geef je aan dat de Denon het IP adres '169.254.112.202' heeft. Dit is een zogenaamde APIPA adres. Plat gezegd komt dit er op neer dat het apparaat niet goed met het netwerk verbonden is en dus geen internet verbinding heeft.

Je jip en janneke taal valt goed mee hoor, ik vind het niveau behoorlijk hoog voor een leek ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door ndonkersloot op 15-06-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Dit is de ipconfig:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : MAJOLYN-PC
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : localdomain

Ethernet adapter Ethernet 2:

Connection-specific DNS Suffix . : localdomain
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe 2.5GbE Family Controller #2
Physical Address. . . . . . . . . : 24-4B-FE-51-6A-5F
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::6066:c46c:ca50:1ed2%21(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.30.210(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 388254718
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-27-DA-99-29-24-4B-FE-51-6A-5F
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Unknown adapter Local Area Connection:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : TAP-Windows Adapter V9
Physical Address. . . . . . . . . : 00-FF-78-A7-33-28

Wireless LAN adapter WiFi 2:

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz #2
Physical Address. . . . . . . . . : 14-F6-D8-9E-0F-07

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 11:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #3
Physical Address. . . . . . . . . : 14-F6-D8-9E-0F-08

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 12:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #4
Physical Address. . . . . . . . . : 16-F6-D8-9E-0F-07

Ethernet adapter Bluetooth Network Connection 2:

Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network) #2
Physical Address. . . . . . . . . : 14-F6-D8-9E-0F-0B

Zodra ik iets meer tijd heb zal ik de andere dingen die genoemd zijn controleren/doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Majolyn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:08:
...
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

- Ziggo modem stekker minuut eruit
- Unifi stekker minuut eruit
- qnap stekker beneden minuut eruit
Dit hielp allemaal niet...
de stekker van de qnap boven er niet uitgehaald (en weer in gestoken)?
Je problemen lijken goed verklaarbaar als die switch op tilt is geslagen.
Alhoewel je dan zou verwachten dat het "loop-detect" lampje dan ook knippert, maar dat is op je foto niet te zien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Wat ik me ineens afvraag, kun je switches zonder problemen omwisselen? Om te testen of het aan 1 van deze apparaten ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Majolyn schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:47:
Wat ik me ineens afvraag, kun je switches zonder problemen omwisselen? Om te testen of het aan 1 van deze apparaten ligt...
Ja, dat kan. Zoals gezegd, het lijkt er op dat de tweede switch op tilt geslagen is.
Als dat "op tilt" permanent is en je wisselt ze om, heb je in het hele huis geen internet meer. In dat geval zou ik zo snel mogelijk de oude situatie herstellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Majolyn
Ik heb net getest door een laptop achter de (aanvoer) netwerkkabel te hangen die in de tweede switch boven ging en dan heb ik gewoon internet! Zodra deze switch ertussen zit, weg internet. Dus het moet wel aan die switch liggen. Gelukkig is dit apparaat nog niet zo oud dus daar zal nog garantie op zitten.
Echt super bedankt voor jullie hulp! Ik hoop dat ik in de toekomst ook een noob als mijzelf kan helpen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Majolyn schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:47:
Ik heb net getest door een laptop achter de (aanvoer) netwerkkabel te hangen die in de tweede switch boven ging en dan heb ik gewoon internet! Zodra deze switch ertussen zit, weg internet. Dus het moet wel aan die switch liggen. Gelukkig is dit apparaat nog niet zo oud dus daar zal nog garantie op zitten.
Echt super bedankt voor jullie hulp! Ik hoop dat ik in de toekomst ook een noob als mijzelf kan helpen... ;)
Die 'switch' welke er tussen zit en nu een probleem lijkt te veroorzaken is waarschijnlijk een 'managed' apparaat wat iets van L2 netwerken snapt. Als dat ding z'n config kwijt is dan wordt het vanzelf een domme 'HUB' welke niets meer door kan zetten.

Kijk eens of er op die switch iets van 'Console' vermeldt staat (én of je overleden partner ergens een back-up van de config heeft gemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majolyn
Het is een QNAP QSW-1105-5T en blijkbaar is die unmanaged en sowieso dom... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Ter bevestiging: ja
Qnap QSW-1105-5T is een unmanaged switch, dit is al eerder aan bod gekomen in dit topic.
pricewatch: QNAP QSW-1105-5T

De 2e switch die boven staat lijkt dus nu de boosdoener, aanbieden voor reparatie of vervanging onder garantie lijkt me een reële oplossing.
Ik persoonlijk zou de switch nog willen testen en verder elimineren of de switch echt defect is of dat er nog iets anders aan de hand is. Wil je daar tips over, laat het maar weten.

Andere tip, de plaatselijk bouwmarkt (Gamma/Karwei) heeft waarschijnlijk voor een paar tientjes wel even een vervangende switch in het schap liggen (gewoon een dom 1Gbit ding. Daar kun je dan even gebruik van maken en die inzetten als het geld het je waard is totdat je switch vervangen is of gerepareerd is, dat kan soms even duren.
Zo'n cheap ass 1Gb switch is iets minder snel dan 2,5GB maar de vraag is of de NAS wel 2,5GB poorten heeft, denk dat die ook gelimiteerd zijn tot 1Gb dus dan merk je er weinig van.
Nogmaals, kost je een paar tientjes maar dan kun je wel verder met je apparaten boven en is er beneden weer verbinding met je NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

akimosan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:18:
Qnap QSW-1105-5T is een unmanaged switch, dit is al eerder aan bod gekomen in dit topic.

De 2e switch die boven staat lijkt dus nu de boosdoener, aanbieden voor reparatie of vervanging onder garantie lijkt me een reële oplossing.
Ik persoonlijk zou de switch nog willen testen en verder elimineren of de switch echt defect is of dat er nog iets anders aan de hand is. Wil je daar tips over, laat het maar weten.

Andere tip, de plaatselijk bouwmarkt (Gamma/Karwei) heeft waarschijnlijk voor een paar tientjes wel even een vervangende switch in het schap liggen (gewoon een dom 1Gbit ding. Daar kun je dan even gebruik van maken en die inzetten als het geld het je waard is totdat je switch vervangen is of gerepareerd is, dat kan soms even duren.
Zo'n cheap ass 1Gb switch is iets minder snel dan 2,5GB maar de vraag is of de NAS wel 2,5GB poorten heeft, denk dat die ook gelimiteerd zijn tot 1Gb dus dan merk je er weinig van.
Nogmaals, kost je een paar tientjes maar dan kun je wel verder met je apparaten boven en is er beneden weer verbinding met je NAS
Er zou eventueel nog iets van (r)STP in de weg kunnen zitten maar als dat nooit ingeregeld is door de beheerder dan hadden die QNAP dingen in 't verleden ook al voor véél problemen moeten zorgen op de UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
akimosan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:18:

Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden wat het verder kan zijn ja... hoe zou jij dat testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Eliminatie:
Sluit in plaats van switch 1 even switch 2 aan.
Werkt PC mo dan wel? Oorzaak probleem is dan misschien toch niet switch 2
Werkt PC mo dan niet? Ja, oorzaak probleem is dan echt switch 2.

Doordat je 2,5GB switches gebruikt kunnen slechte kwaliteit kabels een probleem zijn. Of een ader breukje in de kabel tussen switch 1 en 2 wat al kan leiden tot geen juiste verbinding. (ook al zouden de lampjes op de switches hier een indicatie van moeten geven.)
De lampjes op je switches op de foto's die je gepost hebben geven echter "groen" aan op de grijs/zwarte kabel, dus dat indiceert dat de kabel en verbinding goed is en op 2,5GB werkt. Ik denk dus niet dat dat het is.

https://www.handleidi.ng/qnap/qsw-1105-5t/handleiding?p=4

Maar nogmaals, het is maar om uit te sluiten dat je niet dezelfde switch weer terugkrijgt als je hem onder RMA (Return Material Authorisation) voor onderzoek aanbiedt. Voor hetzelfde geld zegt de tester/fabrikant: "Ding doet het" en stuurt hem je terug.

Oh ja, en ik wil je een dik compliment geven over de manier waarop je informatie deelt en volhardt in het willen oplossen van het probleem en dat je de tijd neemt om de reacties goed te lezen en waar je kunt de instructies op te volgen.
Daar mag menige topic poster hier op het forum een voorbeeld aan nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door akimosan op 16-06-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Majolyn schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:47:
Klasse Majolyn, fijn dat het gevonden is.
Ik heb zelf de term in mijn post niet gebruikt, maar wellicht wil je het weten: de vak term voor de 'aanvoer' naar zo'n switch is 'uplink'.

Een herstart van het apparaat helpt toevallig niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Nou, ik heb te vroeg gejuicht! :X Heb de twee switches helemaal omgewisseld en ook wat poortjes getest en heb dan wel internet op PC mo... dus de switch lijkt toch niet defect te zijn.

Als ik inlog op de Unifi zie ik ook de apparaten wel staan in de lijst met clients (bij connection staat gewoon ‘LAN’). Ze krijgen alleen geen internet binnen en kan ze dus niet benaderen. De zwart grijze netwerkkabel doet het gewoon als deze direct in de nas zit dus daar ligt het ook niet aan.

Kan er een instelling zijn in de Unifi (fungeert dus als router) waardoor de switch boven geblokkeerd/niet herkend wordt?

[ Voor 13% gewijzigd door Majolyn op 18-06-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Majolyn schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:07:
...
Kan er een instelling zijn in de Unifi (fungeert dus als router) waardoor de switch boven geblokkeerd/niet herkend wordt?
Nee, eigenlijk niet. Doen de denon en de playstation het nog wel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Nope, daar ook geen internet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Als ik terug ga naar je netwerk plaatje zie ik dat (1?) Playstation verbonden is met nog een netgear switch. Die als eens uit de vergelijking gehaald? is het zo dat de apparaten achter de Netgear switch geen internet hebben en apparaten rechtstreeks op switch 2 wel? En wat gebeurt er met apparaten op switch 2 als je de netwerkkabel op switch 2 naar de netgear switch eruit haalt? (eventueel apparaten aangesltoen op switch 2 daarna even herstarten)

Hoe zijn PC nuc, printer en playstation en tv die linksonder in je diagram staan eigenlijk aangesloten?

En het is een beetje laat in de discussie maar als je het diagraam desnoods opnieuw kunt maken en

1) Alle apparaten nog een uittekenen met de verbindingen inclusief de manier waarop ze verbonden zijn
2) Alle apparaten even een naam en nummer geven in het diagram, al is het alleen maar in je diagram.

Op die manier weten we over welke apparaten we het het hebben als ze benoemd worden in de discussie

En apparaten an sich (m.a.v. de QNAP switches die heel dom zijn) kunnen wel uitgesloten worden van connecties met Internet op basis van mac filtering. verwacht niet dat dat zo maar per ongeluk is aangezet.
Nogmaals, alles valt uit te proberen door simpelweg te elimineren.

De netgear switch is trouwens een GS308, niet G5308. Ik heb daar in het verleden ook wel eens problemen mee gehad in netwerken. De netgear switches veroorzaakten dan allerlei broadcast problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door akimosan op 19-06-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majolyn
Bedankt voor de nieuwe dingen die ik kan proberen! Zodra ik volgende week weer thuis ben heb ik dus weer iets te doen :P
De pc en playstation zitten trouwens ook achter de tweede switch en hebben dus ook geen internet. De printer werkt via wifi.
Pagina: 1