Huis isoleren en verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:40
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een huis aan te schaffen. Dit betreft een huis in Duitsland, ik woon in Duitsland sinds een paar naar (4-5) jaar. Ik had voorheen ook een apartment gekocht. Deze is al klaar en afbetaald. En willen nu iets wat dichterbij mijn werk is. En ik niet elke dag 3h onderweg ben.

Zo, ik denk dat qua systemen, "soort van regeling" vooral bij oudere huizen vrijwel het zelfde is. Ook qua installeren.

1. We willen het huis van buiten isoleren, en het dak van binnen.
2. Willen vloerverwarming aanleggen begane grond(moeten vrezen waarschijnlijk)
3. Willen indien mogelijk vloerverwarming aanleggen op de eerste verdieping (houten plafond) zijn wat manieren?
4. Warmtepomp aanleggen is volgens mij de beste.
5. Of via een buis in de grond (aarde, en dan zo'n systeem)
6. Alle kozijnen van hout vervangen met PVC / Alu kozijnen (3 laags indien mogelijk)
7. Bestaande olie-verwarming moet volgens Duitse regels binnen 8-10 uit elke woning en moet dus vervangen worden.

Zo dat is de planning om te doen.

Belangrijkste vraag is.
1. Heeft het allemaal zin om je huis (fasade) te isoleren?
2. Wanneer je geen olie-verwarming meer hebt, dit beter is dat je een geïsoleerde fasade / geïsoleerde dak hebt?
3. Met welk soorten verwarming je dan het beste kan gebruiken? Warmwaterpompen systemen kunnen ook veel stroom gebruiken als je huis dan niet goed geïsoleerd is.

Waar. Moet ik opletten bij het vervangen van de kozijnen etc.

Google geeft me geen duidelijke informatie. En forums ook niet die Duitse.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
theduke1989 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:42:
Belangrijkste vraag is.
1. Heeft het allemaal zin om je huis (fasade) te isoleren?
2. Wanneer je geen olie-verwarming meer hebt, dit beter is dat je een geïsoleerde fasade / geïsoleerde dak hebt?
3. Met welk soorten verwarming je dan het beste kan gebruiken? Warmwaterpompen systemen kunnen ook veel stroom gebruiken als je huis dan niet goed geïsoleerd is.
4. Waar moet ik opletten bij het vervangen van de kozijnen etc.
1. Dat ligt aan de huidige staat van je muren, maar in zijn algemeenheid (bij een ouder huis): ja
2. Goede isolatie is altijd beter, want warmte die je niet verliest hoef je ook niet bij te stoken. Voor een warmtepomp is het bijkomende voordeel dat goede isolatie ervoor kan zorgen dat je met minder verwarmingscapaciteit af kunt, wat misschien leidt tot een kleiner (goedkoper) model, en omdat ze op basis van lage temperatuur verwarmen je niet teveel warmteverlies wilt hebben. Even snel pieken kunnen ze niet.
3. Binnen warmtepompen bestaan ook weer verschillen (buiten bron of lucht, binnen radiatoren of lucht). Stroomverbruik is een ding, wat je eventueel kunt compenseren met zonnepanelen, maar weet niet hoe dat is geregeld in Duitsland qua salderen/belasting etc.
4. Voorkeur voor hout vs kunststof vs alu (prijs, onderhoud, looks), type glas (hr++, triple, gaat uiteindelijk om de u-waarde, en dikker glas moet wel passen in je kozijn natuurlijk), en wel of geen roosters, afhankelijk van je type ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
Als je vloerverwarming wil, zorg dan dat je je vloer isoleert (uiteraard onder de vloerverwarming).
Voor de bovenverdieping, op houten vloer wordt het niet zo eenvoudig om vloerverwarming te voorzien; ook is de warmtebehoefte daar normaalgezien lager: waarom geen LTV radiatoren gebruiken? Heb je boven de badkamer, kan je nog wandverwarming voorzien als je extra comfort wil.
Vergeet zeker de ventilatie niet, type D is in een ingrijpende verbouwing een kleine moeite om bij te leggen, en geeft je veel comfort terug.

Maar begin dus eerst met isoleren, isoleren en isoleren. Alle warmte die je niet verliest kost je geen geld meer. Je kan de besparing op stookkosten opsparen om later de ketel op olie te vervangen door een warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 14-06-2021 15:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:40
Het is een oudere huis uit 1972 dus ik kan niet me ondergrond weghalen. Daarnaast heb heeft het een kelder even groot als de andere woningen.

Enigste wat ik kan doen is gaan frezen:
YouTube: infrezen in fermacell ( vloerverwarming cuijk)

Hier kan ik helaas niet veel isoleren.

Wat is beter en goedkoper?
Luchtwartme pomp, of een waterwarmtepomp?
Daarnaast kennen jullie een systeem waarbij ze pijpen on de grond duwen en vanuit daar warmte ontwikkelen? Heeft dit veel betere effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:42
theduke1989 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:47:
Wat is beter en goedkoper?
Luchtwartme pomp, of een waterwarmtepomp?
Daarnaast kennen jullie een systeem waarbij ze pijpen on de grond duwen en vanuit daar warmte ontwikkelen? Heeft dit veel betere effect?
Wat je beschrijft kunnen twee dingen zijn, een aardwarmtewisselaar, of een bodemwarmtepomp. In het eerste geval is het een systeem dat een klein beetje extra warmte/koude toevoegt aan je ventilatielucht. Fijn, maar absoluut geen hoofdverwarming, en voor wat het doet relatief kostbaar.

De bodemwarmtepomp werkt bijna altijd met vloeistof ('water', maar vaak met toevoeging van antivries). Als je verwarmingssysteem óók met water werkt is het vrijwel altijd de meest efficiënte oplossing om je huis te verwarmen. Over het algemeen verbruik je minder electriciteit voor dezelfde warmte, en misschien nog wel belangrijker, je piekbelasting in een koude winter is lager, omdat een bodembron een vrij constante temperatuur heeft.

Daar staat tegenover dat de aanlegkosten van een bodembron veel hoger zijn. Of het in jouw geval voordeliger uitpakt is zonder details te kennen en rekenwerk te doen niet te voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:01
Ik raad je sterk aan om ook een “energieberater” aan te spreken. Zij weten precies wat je minimaal moet doen bij een kernsanering om flinke subsidies te verkrijgen.
Het zou erg jammer zijn als je net naast de pot vist omdat je op internet door NL semi Profi hobby klussers verkeerd wordt geïnformeerd.

Edit.
Met name overstappen op gas kan je soms tot 45% geld teruggave leiden, waar in NL iedereen van het gas afmoet 😉

[ Voor 21% gewijzigd door barry86 op 14-06-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:42
barry86 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:29:
Met name overstappen op gas kan je soms tot 45% geld teruggave leiden, waar in NL iedereen van het gas afmoet 😉
Natuurlijk alleen als je ook je huis ombouwt tot Kfw-Effienzhaus. Waar je in Nederland weer SDE-geld krijgt voor isolatiemaatregelen zonder dat daar prestatieverwachtingen of aanvullende voorwaarden aan vast zitten.
Pagina: 1