Oude pc wat opvoeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik heb een oude pc:

Dell Inspiron 560
Pentium Dual-Core E5500 2.80 Ghz
4MB Ram
64-bits
st500dm002-1bd142 ATA device

In principe werkt de pc prima. Alleen is hij niet zo snel meer.
Mijn uitdaging is om deze machine voor zo weinig mogelijk geld wat sneller te maken.
Er hoeft absoluut niet op gegamed te worden.
Het is voor Internet, E-mail, Office, etc.

Wie heeft de beste tips voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
SSD gebruiken in plaats van je huidige hardeschijf. Dat zal je direct de grootste winst opleveren en zal ook in een eventuele volgende pc bruikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Volgens mij kan je nu ook voor een lage prijs (10 tot 25euro) een xeon processor met dezelfde socket kopen en die dus vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvannu
Homeland schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:15:
SSD gebruiken in plaats van je huidige hardeschijf. Dat zal je direct de grootste winst opleveren en zal ook in een eventuele volgende pc bruikbaar zijn.
Top! Dit gaat me wel lukken. Even online zoeken naar een leuk prijsje. 500GB is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
Homeland schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:17:
Volgens mij kan je nu ook voor een lage prijs (10 tot 25euro) een xeon processor met dezelfde socket kopen en die dus vervangen.
Voor die prijs is dit een leuke, maar ik heb hier geen ervaring. Dus weet niet zeker of me dit lukt. "Dezelfde socket..." :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
hansvannu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Voor die prijs is dit een leuke, maar ik heb hier geen ervaring. Dus weet niet zeker of me dit lukt. "Dezelfde socket..." :?
Dan zou ik er niet aan beginnen, kans iets fout te doen en dergelijke is wat groter dan met een SSD aansluiten en denk toch dat daar de meeste winst te halen is en tevens wat meer een investering is voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Met een SSD ga je inderdaad de meeste winst behalen. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Een SSD gaat een hoop doen met hoe responsive je systeem voelt (PC of programma's opstarten, document laden etc), maar de E5500 is ook een dual-core fossiel.

Een upgrade naar een quad-core CPU ga je bij andere dingen merken zoals het bewerken van plaatjes, web browsen etc, en kost ook geen drol.

Voor een paar euro heb je een CPU uit de Q-lijn: Hier wat voorbeelden uit V&A.

Afhankelijk van wat je traag vindt aan je PC gaat een SSD of CPU meer helpen, maar doorgaans 'voelt' een PC sneller als je je HDD vervangt voor een SSD (de HDD kan natuurlijk als tweede schrijf in je systeem blijven zitten, als Windows en je programma's maar op de SSD staan).

Als je ook voor een CPU wilt gaan, post dan wat meer info over de PC zodat we kunnen kijken of dat compatible is.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
EMP schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:47:
Als je ook voor een CPU wilt gaan, post dan wat meer info over de PC zodat we kunnen kijken of dat compatible is.
Duidelijk. welke info moet ik precies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 21:55
E5500 is een Intel Wolfdale. Zoek in die generatie de snelste en koop die.

Verder neem een Samsung SSD deze zijn net een paar % sneller dan de goedkopere concurrentie en die % tellen zwaar op jouw PC.

Ik zoek even een Wolfdale CPU voor je wacht.

Wikipedia: Wolfdale (microprocessor) Dus een E7xxx of een E8xxx. Of een Quad core gaat lukken weet ik niet zeker.

Welk moederbord heb je? Er moet ook minimaal 4GB RAM bij. Ook goedkoop.

[ Voor 34% gewijzigd door pennywiser op 14-06-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 10:04
Ik denk dat er wel veel fronten zijn waar je iets moet doen. Processor, Ram én storage. Is het geen idee om deze in te ruilen voor een leuk tweedehandsje uit de V&A? bv: https://tweakers.net/aanb...3020-8338-i3-8gb-ssd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papapa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 15:49
Mag toch hopen dat het 4 GB RAM is... ;)

Gooi er naast die SSD ook nog 8 of 16 GB RAM in/bij en hij is nog wat sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Volgens deze post is de Inspiron 560 getest met verschillende quad-core CPU's zoals de Q8200, Q8400, Q09400. Die zijn allemaal nieuwer dan de Q6X00 CPU's dus zeer waarschijnlijk kun je elke quad-core socket 775 CPU gebruiken.

Als je een niet getest model pakt heb je de theoretische kans dat hij niet werkt, want OEM moederborden zijn soms wat specifiek, maar ik verwacht van niet. Socket 775 en de bijbehorende chipsets waren goed backward-compatible in mijn ervaring, die gok zou ik voor een euro of 5 wel durven lopen.

Qua upgrade volgorde zou ik aanraden om eerst de HDD->SSD upgrade te doen, dan de CPU en dan extra RAM.

Het is waar dat het voorbeeld van @PhaeTom jouw systeem op alle fronten voorbij loopt, maar of je daar 100 euro voor over hebt is aan jou.

De SSD prijzen zijn nieuw vrijwel het zelfde als tweedehands, voor 30 euro heb je een 240GB model en voor 50 euro heb je een 480GB model. Tweedehands kun je die wellicht voor 25/40 euro vinden als je goed zoekt. SSD's gaan echter nog wel eens stuk dus zou ik voor dat prijsverschil persoonlijk niet aanraden.

CPU's gaan eigenlijk nooit kapot, dus voor 5 euro hebt je een Q8200 of eventueel Q6600 uit V&A.

Qua RAM is het het handigst als je vertelt of je nog vrije ram slots in je systeem hebt. ALs je nu 1x4GB in je systeem hebt en nog een vrij ram slot dan kun je nog 4GB doen, wat je zo'n 15 a 20 euro op de tweedehands markt kost.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 21:55
PhaeTom schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:52:
Ik denk dat er wel veel fronten zijn waar je iets moet doen. Processor, Ram én storage. Is het geen idee om deze in te ruilen voor een leuk tweedehandsje uit de V&A? bv: https://tweakers.net/aanb...3020-8338-i3-8gb-ssd.html
True. Als je niet zelf een CPU kan vervangen loont het helaas totaal niet om hier nog wat in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvannu
Top! Ik ging eigenlijk juist niet voor een andere pc. Heel stom, maar ben wel gehecht aan deze en vind het wel een uitdaging zoals gezegd om zijn dienstjaren nog even te verlengen met minimale uitgaven.

Als ik het goed samenvat ga ik voor:

• SSD schijf
• Q8200 (is er ergens een uitleg online voor vervangen?)

Wat ik ook wel handig vind aan deze oplossing is dat ik de nieuwe schijf erbij kan hangen de oude kan klonen.

RAM bijprikken gaat helaas niet, er is geen vrije ruimte meer. Of ik zou bijv. 2x4 of 2x8 GB op de kop kunnen tikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

hansvannu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:15:
Top! Ik ging eigenlijk juist niet voor een andere pc. Heel stom, maar ben wel gehecht aan deze en vind het wel een uitdaging zoals gezegd om zijn dienstjaren nog even te verlengen met minimale uitgaven.

Als ik het goed samenvat ga ik voor:

• SSD schijf

Wat ik ook wel handig vind aan deze oplossing is dat ik de nieuwe schijf erbij kan hangen de oude kan klonen.

RAM bijprikken gaat helaas niet, er is geen vrije ruimte meer. Of ik zou bijv. 2x4 of 2x8 GB op de kop kunnen tikken?
Als je geen ervaring hebt met het vervangen van een CPU en dat niet graag zelf doet zou je eens kunnen informeren wat het zou kosten bij een lokale PC boer. Het is een paar minuten werk; koeler eraf, koelpasta van koeler opruimen, nieuwe CPU erin, koelpasta erop en koeler terug. Het lastige eraan is dat je kans op schade hebt als je hier echt helemaal niet bekend mee bent, en dat je dus ook koelpasta nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
Oon schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:19:
[...]

Als je geen ervaring hebt met het vervangen van een CPU en dat niet graag zelf doet zou je eens kunnen informeren wat het zou kosten bij een lokale PC boer. Het is een paar minuten werk; koeler eraf, koelpasta van koeler opruimen, nieuwe CPU erin, koelpasta erop en koeler terug. Het lastige eraan is dat je kans op schade hebt als je hier echt helemaal niet bekend mee bent, en dat je dus ook koelpasta nodig hebt.
Ah ok. Ik soldeer al wel heel mijn leven, maar geen processoren. Koelpasta heb ik ook niet. Zal eens even rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen op de aankoopadviesfora. Move OH -> DAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

hansvannu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:15:

Genoeg op jijbuis te vinden :)

En 2x4 is waarschijnlijk wel mogelijk en 8 GB is zeker beter dan 4, vooral voor multi-tasken en werken met grote (video/grafische) bestanden, maar voor licht office werk ga je daar het minst van merken. Upgrade anders eerst de SSD en de CPU eens, en kijk dan hoe je het vind.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph03nix80
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 09:35
Welke windows versie heb je?
Als je nog een 32-bit versie hebt, heeft het geen zin om geheugen te upgraden omdat meer dan 4GB niet ondersteund wordt.

Met 64-bit kan je wel naar 8GB geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07
Een G43-chipset kan 16 GB aan, als er 4 bankjes zijn èn het DDR2 is.

Aangezien hier DDR3 wordt gebruikt is op een G43-chipset het maximum 8 GB, verdeeld over 4 Dimmsloten. En dan moet je nog goed zoeken naar het juiste geheugen, want er was in die tijd geheugen dat prima op AMD draaide, maar niet op Intel. Dat kwam omdat Intel de grootte van de chips op de Dimms niet ondersteunde.

Zie ook : https://downloads.dell.co...ser%27s%20guide_nl-nl.pdf

En Wikipedia: List of Intel Pentium processors

Een E5500 is een dual core die draait op 2.8 Ghz, die vervangen door een quad core op 2.33 Ghz (Q8200) levert afhankelijk van het gebruik dus misschien zelfs een trager systeem op.

Een SSD vangt al heel erg het gebrek aan geheugen op (als dat het geval is hier, we weten immers niet wat hier de bottleneck is).

Ik zou het lekker bij de SSD laten.

[ Voor 1% gewijzigd door White Feather op 15-06-2021 13:14 . Reden: Blijkbaar was het niet duidelijk dat het verhaal over DDR hier op de G43 chipset sloeg. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
SSD en in totaal 8GB RAM zou ik plaatsen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

White Feather schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:21:

Aangezien hier DDR3 wordt gebruikt is het maximum 8 GB, verdeeld over 4 Dimmsloten. En dan moet je nog goed zoeken naar het juiste geheugen, want er was in die tijd geheugen dat prima op AMD draaide, maar niet op Intel. Dat kwam omdat Intel de grootte van de chips op de Dimms niet ondersteunde.

Een E5500 is een dual core die draait op 2.8 Ghz, die vervangen door een quad core op 2.33 Ghz (Q8200) levert afhankelijk van het gebruik dus misschien zelfs een trager systeem op.

Een SSD vangt al heel erg het gebrek aan geheugen op (als dat het geval is hier, we weten immers niet wat hier de bottleneck is).

toon volledige bericht
Cool, I’m wist dat van dat geheugen niet. Goede kans dat je met 2 sloten totaal dus aan een max van 4GB zit.

Qua cpu: de Q8200 heeft inderdaad 4 cores op 2.33 GHz vs 2 cores op 2.8 GHz, maar behalve dat ook 2x zoveel level 1 cache en een bussnelheid van 1333 MHz vs 800 MHz. Er zijn dus meer redenen om voor de quad core te gaan. Het is niet onwaar dat er workloads zijn die langzamer zullen gaan, ik denk dat de quad core het in de meeste gevallen zal winnen.

Ideaal is natuurlijk om een q9400/9500/9550 er in te zetten, dan heb je 4 cores op 2.66/2.83/2.83 GHz, maar die zijn meestal wat duurder en moeilijker vindbaar. Ik tipte specifiek de Q8200 omdat er daar 2 van in V&A staan voor 5 euro :)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:05
hansvannu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:22:
[...]
Ah ok. Ik soldeer al wel heel mijn leven, maar geen processoren. Koelpasta heb ik ook niet. Zal eens even rondkijken.
Als je al je hele leven soldeert kun je dit ook. Zoek eens wat video’s op Youtube en dan is het een koud kunstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
ph03nix80 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:36:
Welke windows versie heb je?
Als je nog een 32-bit versie hebt, heeft het geen zin om geheugen te upgraden omdat meer dan 4GB niet ondersteund wordt.

Met 64-bit kan je wel naar 8GB geheugen
64-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:47
Inderdaad, probeer nu eerst gewoon een (V/A?) SSD.
Dat heeft gewoon direct het meest merkbare effect.
Natuurlijk kan je ook nog je oude HDD blijven gebruiken met dan eventueel een kleinere (nog goedkopere!) SSD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:43
eenieder die ooit een CPU heeft vervangen heeft dat ook een keer voor het eerst gedaan. Zo moeilijk is dat ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50

Aangezien hier DDR3 wordt gebruikt is het maximum 8 GB, verdeeld over 4 Dimmsloten. En dan moet je nog goed zoeken naar het juiste geheugen, want er was in die tijd geheugen dat prima op AMD draaide, maar niet op Intel. Dat kwam omdat Intel de grootte van de chips op de Dimms niet ondersteunde.

toon volledige bericht
Huh? Mijn 2500K heeft 16 GB via 2x 8 GB pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Verder lijkt mij investeren in dit oude platform al snel zonde van het geld. Als je kijkt naar de nieuwprijzen van een Pentium Gold (60 euro) + moederbord (69 euro) + geheugen (35) = 164 euro. Dan ga je van 986 naar 4175 passmark punten. Kun je voor 10 euro de boel upgraden; prima. Maar meer dan 50 euro zou ik er niet instoppen.

Dus eens met alleen de SSD.

Overigens wellicht goed om te weten; Windows 10 kan tegenwoordig best goed omgezet worden naar een ander platform (moederbord, geheugen, cpu). Maar ik ben bang dat de oudheid van dit systeem het in dit geval lastig gaat maken. Eerste waar je vaak tegenaan loopt is dat dit soort systemen vaak op IDE modus in plaats van AHCI/RAID modus staan ingesteld. Wijzig je die modus dan krijg je zo ver ik weet gegarandeerd een blauw scherm. Een nieuw moederbord heeft standaard AHCI aan staan dus rara wat gebeurd er dan.

Tweede probleem wordt zoeken naar legacy optie omdat de oude Dell vermoedelijk geen UEFI bios had. Je kunt het ook proberen de boot sector om te zetten via de windows recovery tools. Dit heb ik recentelijk zelf gedaan bij het upgraden van een Pentium G4560 (2017) naar een i5 10400. Dat is gelukt maar niet echt geschikt voor de gemiddelde consument. Dus dat is eigenlijk geen reële optie.

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 15-06-2021 12:47 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:02
sdk1985 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:40:
Verder lijkt mij investeren in dit oude platform al snel zonde van het geld. Als je kijkt naar de nieuwprijzen van een Pentium Gold (60 euro) + moederbord (69 euro) + geheugen (35) = 164 euro. Dan ga je van 986 naar 4175 passmark punten. Kun je voor 10 euro de boel upgraden; prima. Maar meer dan 50 euro zou ik er niet instoppen.
Aangezien het om een Dell Inspiron 560 gaat weet ik alleen niet of je er zomaar een ander moederbord in kunt drukken. Dan komen de kosten voor een behuizing en voeding er vervolgens dus ook nog bij op.

Desondanks denk ik wel dat zelfs met (bijna) gratis onderdelen upgraden niet perse nog een goed idee is. Ik vraag mij af of websites als youtube etc. nog wel lekker lopen, aangezien de VP9 codec die google tegenwoordig gebruikt relatief zwaar is als je geen hardware versnelling hebt.

Mocht je er RAM of een nieuwe cpu bij in willen drukken, zorg dan in ieder geval dat je de bios up to date hebt.

Bij een DELL is het heel moeilijk om überhaupt een overzicht van ondersteunde processoren en RAM te vinden. Het meeste succes kun je krijgen als je een processor uitzoekt waarvan je weet dat DELL deze als optie voor het systeem aanbood. En voor het ram heb je het meeste kans op succes als je meer van precies het zelfde als wat er al in zit kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07
sdk1985 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:40:
[...]

Huh? Mijn 2500K heeft 16 GB via 2x 8 GB pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Dus eens met alleen de SSD.

Overigens wellicht goed om te weten; Windows 10 kan tegenwoordig best goed omgezet worden naar een ander platform (moederbord, geheugen, cpu). Maar ik ben bang dat de oudheid van dit systeem het in dit geval lastig gaat maken. Eerste waar je vaak tegenaan loopt is dat dit soort systemen vaak op IDE modus in plaats van AHCI/RAID modus staan ingesteld. Wijzig je die modus dan krijg je zo ver ik weet gegarandeerd een blauw scherm. Een nieuw moederbord heeft standaard AHCI aan staan dus rara wat gebeurd er dan.

Tweede probleem wordt zoeken naar legacy optie omdat de oude Dell vermoedelijk geen UEFI bios had. Je kunt het ook proberen de boot sector om te zetten via de windows recovery tools. Dit heb ik recentelijk zelf gedaan bij het upgraden van een Pentium G4560 (2017) naar een i5 10400. Dat is gelukt maar niet echt geschikt voor de gemiddelde consument. Dus dat is eigenlijk geen reële optie.
toon volledige bericht
Zoals ik al aangeef is het maximum voor een G43-chipset 16 GB DDR2. Die 8 GB DDR slaat dan ook op die chipset, niet op een chipset van 3 jaar nieuwer op socket 1155. Ik heb dat nog even verduidelijkt in de originele posting.

Socket 1155 kan zoals je al aangeeft prima overweg met 8 GB Dimms voor een Max van 32 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

hansvannu schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:13:
Mijn uitdaging is om deze machine voor zo weinig mogelijk geld wat sneller te maken.
En @hansvannu, ben je de uitdaging aangegaan?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
EMP schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:53:
[...]

En @hansvannu, ben je de uitdaging aangegaan?
Ja inmiddels eerste stap gezet, een SSD schijf gekocht.

Deze is aangesloten en geformatteerd. Daarna heb ik een kloon gemaakt van mijn andere, oude HDD schijf.

Alleen het lukt maar niet om Windows te starten vanaf de nieuwe SSD schijf.

Ik pas de opstartinstellingen aan in de bios, maar krijg vervolgens steeds:

code:
1
autochk program not found

Daarna wordt Win7 herstel gestart, maar die kan het probleem niet verhelpen.

Hopelijk kan iemand me verder helpen...
Pagina: 1