NAS in DMZ, niet te intern te benaderen

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
Ik post m ff hier omdat het probleem vanwege de experiabox binnenkomt.

Situatie: ik had een Ziggo modem, daar stond mijn synology in de dmz. nfs vanbinnen was benaderbaar, zo ook de webpoorten vanaf intern etc. nu heb ik mijn nas in de dmz van de experiabox v12 gezet. heb ip vast toegekend (dhcp reservering). van buitenaf kan ik de syno nu goed benaderen, maar van binnenuit is dat ding met geen mogelijkheid te benaderen. iemand een idee?

Bears and Bulls

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:55
mindcre8r schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:18:

Situatie: ik had een Ziggo modem, daar stond mijn synology in de dmz. nfs vanbinnen was benaderbaar, zo ook de webpoorten vanaf intern etc. nu heb ik mijn nas in de dmz van de experiabox v12 gezet. heb ip vast toegekend (dhcp reservering). van buitenaf kan ik de syno nu goed benaderen, maar van binnenuit is dat ding met geen mogelijkheid te benaderen. iemand een idee?
Waarom zou je synology open en bloot (dmz) aan het internet willen hangen?
Dat is wel het meest slechte idee wat je maar kan doen.

Waarom volstaat een portforwarding niet voor alleen de benodigde poorten?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
mindcre8r schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:18:

Sowieso heel snel uit je DMZ halen.. Alles en iedereen kan erbij, flink risico voor jezelf en je eigen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
White_Collar schreef op zondag 13 juni 2021 @ 01:26:
[...]

Waarom zou je synology open en bloot (dmz) aan het internet willen hangen?
Dat is wel het meest slechte idee wat je maar kan doen.

Waarom volstaat een portforwarding niet voor alleen de benodigde poorten?
De syno is extra beveiligd. Goed nagelopen. Nog nooit een probleem gehad. Maar ookal forward il de poorten dan kom ik er nog niet bij.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:55
mindcre8r schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:41:
[...]

De syno is extra beveiligd. Goed nagelopen. Nog nooit een probleem gehad. Maar ookal forward il de poorten dan kom ik er nog niet bij.
Dat iets "extra beveiligd" is, wil nog niet zeggen dat een package of het systeem geen veiligheidsissues kan bevatten. Tbh, is het echt onverantwoord om je nas onnodig open en bloot aan het internet te hangen.
Niet voor niks staan er firewalls voor servers bij o.a. tweakers en verstandige server beheerders.
Je gaat je voordeur van je huis toch ook niet permanent openzetten omdat je nog nooit een probleem gehad hebt? Dit ben je nu netwerk technisch namelijk aan het doen ;)

Juist hiervoor is portforwarding bedacht om niet onnodig risco te lopen (en natuurlijk wan ipadressen te besparen :+ )

[ Voor 23% gewijzigd door White_Collar op 13-06-2021 19:59 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
White_Collar schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:53:
[...]

Dat iets "extra beveiligd" is, wil nog niet zeggen dat een package of het systeem geen veiligheidsissues kan bevatten. Tbh, is het echt onverantwoord om je nas onnodig open en bloot aan het internet te hangen.
Niet voor niks staan er firewalls voor servers bij o.a. tweakers en verstandige server beheerders.
Je gaat je voordeur van je huis toch ook niet permanent openzetten omdat je nog nooit een probleem gehad hebt? Dit ben je nu netwerk technisch namelijk aan het doen ;)

Juist hiervoor is portforwarding bedacht om niet onnodig risco te lopen (en natuurlijk wan ipadressen te besparen :+ )
*knip*. Mag een maatje minder.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 14-06-2021 10:50 ]

Bears and Bulls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Volgens mij kun je beter even een nieuwe topic aanmaken. Daarin is dan ook meer informatie nodig, zoals de IP/Netwerk configuratie van de NAS zelf. En de IP (statische DHCP) instellingen in de Experiabox. Geef in dat topic zoveel mogelijk informatie, dan heb je goede kans op een oplossing.
Mijn vermoeden is een intern DNS issue, maar zoals gezegd is het een vermoeden omdat er veel informatie ontbreekt.

Daarnaast heet @White_Collar volgens mij genoeg constructief bijgedragen, namelijk dat je je NAS uit DMZ moet halen. Daar heeft hij gelijk in namelijk, dat is vragen om problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 14-06-2021 10:51 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@mindcre8r ik heb je vraag even afgeplitst naar een los topic, aangezien het in het ervaringen topic een beetje offtopic was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Topicstarter
*knip*. Commentaar op een moderatie actie in het topic zelf is offtopic. Dat mag gewoon via de DM naar de desbetreffende mod.

topic mag gesloten worden.

[ Voor 64% gewijzigd door rens-br op 14-06-2021 11:49 ]

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ok. Bij deze.
Pagina: 1