Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 17:48
Beste Tweakers,

Ik heb jullie aankoopadvies nodig. Ik ben aan het oriënteren op een tablet als opvolger voor mijn Galaxy Tab S2. Nu ben ik niet zo tevreden over Android als tablet OS dus is de keuze gevallen op een iPad.

Nu zit ik met het dilemma: welke moet ik kiezen?

Het gebruik
- PDF lezen, annoteren en markeringen maken met de Pencil.
- Tekeningen en aantekeningen met de Pencil maken
- Foto's bewerken (één a twee x p/j na vakantie)
- Boeken lezen
- Youtube en Netflix
- Buiten gebruik in de tuin
- Een paar games (stuk of 3 a 4).

Dilemma
Ik verwacht de tablet voor 4 a 5 jaar te kunnen gebruiken. Nu zijn de prijzen als volgt:
- iPad Air 2020 64GB kost €609,-
- iPad Air 2020 256GB kost +€800
- iPad Pro 2020 128GB kost €789,-

De iPad Pro 128GB is precies mijn sweet spot. Dan weet ik zeker dat ik voor de gebruiksduur voldoende ruimte heb. Maar ik heb de functies van een iPad Pro niet nodig en vraag me dus af of misschien 64GB genoeg gaat zijn?

Ik heb zelf nog nooit een Apple apparaat gebruikt en kan geen inschatting maken of 64GB bij normaal gebruik voldoende zal zijn? Ik ben wel iemand die zijn apparaten redelijk schoon houdt en het niet erg vindt om af en toe zaken te verwijderen.

Nu ben ik benieuwd: wat zouden jullie in mijn situatie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gebruik iPads sinds de 1e, ben voor de Air (4e generatie) 64GB gegaan met ongeveer hetzelfde gebruik, m.u.v. boeken waar een Kindle veel beter werkt en de Pencil waar mijn handschrift te veel voor zuigt. Er is nu 31GB van de 64GB in gebruik, sinds aanschaf begin dit jaar. Achteraf had ik misschien toch voor de Pro gegaan, scheelt 'moeilijk doen' de laatste periode van gebruik als de opslag toch krap wordt.

Maar goed. Alle media kan 'in de cloud', en die ene keer werkt een losse USB stick ook. Maar: 4 games kan 4 x 100MB zijn, of 4x 4GB en ook de PDF's kan 10x 100KB zijn of 1000 x 500MB terwijl je fotoverzameling ook hard kan gaan. Daar zal je dus zelf even willen rekenen wat je verwacht te gebruiken. Als ik al mijn foto's offline zou willen op de iPad zou het de 256GB-variant moeten worden, doe ik dus niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Met foto's, afhankelijk hoe groot ze per stuk zijn en hoeveel je er per keer schiet, kan het hard gaan, zeker als je ook nog eens in RAW schiet. Gelukkig kan je met beide ipads via USB-C je foto's ook weer verplaatsen naar externe storage, zoals een USB-C externe SSD. Dat doe ik ook met mijn iPad Pro uit 2018. Dus in zoverre is een heel groot intern geheugen ook weer niet zo heel erg noodzakelijk.

Mijn workflow is eigenlijk standaard: Foto's in RAW kopiëren met de iPad direct naar de externe storage. Daarna open ik Lightroom en importeer de foto's vanaf de camera of kaart naar Lightroom. Daarna ga ik door de foto's, verwijder alle exemplaren die niet naar wens zijn, zodat ik alleen de goede overhoudt. Dan bewerk ik deze tot ik tevreden ben en exporteer ik het resultaat naar de filmrol, zodat ik deze kan laten printen of op social media kan delen.

Op deze wijze heb ik toch alle raw foto's apart staan, zonder mijn iPad vol te hebben staan. Eens in de zoveel tijd ruim ik ook in Lightroom op, zodat hier niet teveel data blijft staan. Als het nodig is, kan ik de foto's van de externe storage weer inladen. ;)

Of je de AIR of Pro moet kopen? Tja dat is een keus die aan jou is. De pro zal meer power hebben, de vraag is alleen of je dat nodig hebt. Ik heb destijds bewust voor de 12.9 pro gekozen, zodat ik zoveel mogelijk scherm heb, voor zowel fotobewerking als voor het kijken van video. Heb nog geen seconde spijt van mijn keuze. Als mijn pro te oud wordt, komt er zeker weten weer een nieuwe.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Galaxy Tab S2 is 16,32gb ?

Als je daar nog ruimte over hebt, dan is 64gb voldoende

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
@F_J_K Oei dat klinkt al als een flinke hap uit je opslag. Ik las ergens anders dat je eigenlijk +- 50GB vrije ruimte hebt. Waar zit bij jou het meeste opslag verbruik in?

@thunder8 Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik RAW bestanden ga schieten. Bewerken van foto's zou meer hobby zijn en slechts op een paar momenten gebruikt gaan worden, ik ben niet echt een fotograaf. Als ik jouw verhaal hoor was de iPad Pro een logischere keus inderdaad.

@Hackus Nee die is 32GB opslag en heeft de mogelijkheid voor een SD kaartje. Bij elkaar heb ik denk ik 45GB gebruikt in 4 jaar, maar ik heb hem zeker het laatste anderhalf jaar nog amper opgeschoond omdat het steeds moeilijker werkbaar begint vindt te worden vanwege random reboots.

Apple heeft een moeilijk irritante keuze gemaakt door geen iPad Air 128GB uit te brengen. (of slimme, het is hoe je het bekijk natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Pasteis schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:52:
@F_J_K

@thunder8 Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik RAW bestanden ga schieten. Bewerken van foto's zou meer hobby zijn en slechts op een paar momenten gebruikt gaan worden, ik ben niet echt een fotograaf. Als ik jouw verhaal hoor was de iPad Pro een logischere keus inderdaad.
Als je geen raw gebruikt, dan kom je een heel eind met 64GB. En je kan nog steeds je foto's offloaden naar een externe schijf met usb-c. Dan kan je naar believen ruimte vrij maken als het nodig is. Anders toch voor een 128GB of 256GB versie gaan. :)

Trouwens als je niet met RAW werkt, kan je Lightroom gratis gebruiken voor algemene aanpassingen. Enige wat je dan niet kan is aanpassingen aan een foto op 1 positie of met filters voor delen van foto's. Aanpassingen zijn voor de gehele foto dan.

[ Voor 15% gewijzigd door thunder8 op 14-06-2021 14:26 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Pasteis schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:52:
@F_J_K Oei dat klinkt al als een flinke hap uit je opslag. Ik las ergens anders dat je eigenlijk +- 50GB vrije ruimte hebt. Waar zit bij jou het meeste opslag verbruik in?
9GB ervan is foto’s, 4GB games. 4GB podcasts en nieuws. 2GB mail. 1GB OneDrive. Verder nog vele apps. iOS vertelt me verder dat ik 5GB kan vrijspelen door lang ongebruikte apps te offloaden (waarschijnlijk deels die games).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L25xt1OusIwtd4opDkpYtLjmvoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FTbQ66qI0KIkn9Bb8y6ARXf.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, waarbij de aantallen zoals je ziet vertekenen. Bijv de foto’s en podcasts worden als ‘app’ geteld, want vallen onder de opslag van de foto resp podcast app..

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 14-06-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik zou voor de iPad Air 4 gaan, met 64 GB opslag, heb ik ook gedaan. Ook mijn eerste iPad en je wil niet weten hoe blijk ik er meer ben! Ecnt qua studie een gamechanger. De enige toegevoegde waarde van een Pro zou zijn het grotere scherm, waarbij ik mijn scherm splits. (1 kan slides en andere kant aantekeningen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
iPad Pro 2021 met 128GB, dan weet je zeker dat je nog tig jaar goed zit. :+

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
@thunder8 Bedankt voor de tip!

@F_J_K Top! Bedankt dat je het wilt delen. Ik denk eerlijk gezegd dat ik niet zo snel 9gb aan foto's er op ga zetten. Een vakantie zou bij mij eerder zo'n 1 a 2gb zijn. Podcasts zal ik of via mijn telefoon luisteren of online. ik verwacht qua games een aantal te gaan spelen, maar ook niet meer dan 2 a 3 games tegelijk.

@Pingo76 Ja eigenlijk zijn alle functies van de iPad Pro voor mij een beetje overkill. Het gaat me met name om de opslag. Het 120Hz scherm is leuk, maar ik zal het niet echt volledig gaan benutten.

@WhatsappHack Ja, simpel gezegd haha. Het is meer het issue voor mij of het prijsverschil waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
Een kleine update: Ik ben toch voor de iPad Air 64gb gegaan. Deze was in de aanbieding bij MediaMarkt voor 588,-. Gezien ik veel in (OneDrive) werk met documenten, afbeeldingen en aantekeningen denk ik dat ik niet zo enorm veel opslag nodig hebt. Games zullen er hooguit 1 a 2 worden.

Verder kijk ik video en luister ik muziek vooral via streaming, verwacht ik niet dat ik de tablet veel onderweg ga gebruiken (waar geen wifi aanwezig is tenminste) en het me ook een soort van "dwingt" om de tablet niet teveel te vervuilen.

De tijd zal het leren of ik de juiste beslissing genomen hebt.

PS: Mijn eerste indruk van de tablet is erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Pasteis schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:58:
Een kleine update: Ik ben toch voor de iPad Air 64gb gegaan. Deze was in de aanbieding bij MediaMarkt voor 588,-. Gezien ik veel in (OneDrive) werk met documenten, afbeeldingen en aantekeningen denk ik dat ik niet zo enorm veel opslag nodig hebt. Games zullen er hooguit 1 a 2 worden.

Verder kijk ik video en luister ik muziek vooral via streaming, verwacht ik niet dat ik de tablet veel onderweg ga gebruiken (waar geen wifi aanwezig is tenminste) en het me ook een soort van "dwingt" om de tablet niet teveel te vervuilen.

Goede keuze. Zeker nu de air in de aanbieding is. Mbt streaming onderweg kan ik je aanbevelen de hotspot functie van je iPhone te gebruiken. Dit werkt perfect. (Vreet wel veel stroom van je iPhone).

Maar als je die aan de stroom kunt leggen is dat geen enkel probleem. Afgelopen jaar een paar dagen op rij gebruikt om een rtk correctie signaal op een gps gestuurde tractor (Windows tablet) te krijgen. Werkt perfect.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
Pasteis schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:58:

Goede keuze! Ik zelf ben blij niet voor de pro gegaan te zijn.
Pagina: 1