Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Twitch.nl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-11-2022
Bestaan er op dit moment streamingsdiensten of apps die echt live zijn zonder vertraging?
Vertraging vooral nadelig bij voetbal en sportevenementen zoals het EK en Olympische spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 22:37
@4Twitch.nl nee op dit moment niet.

Verbindingen komen meestal per satteliet binnen bij de broadcasting dienst, deze stuurt het door naar de afnemers.
Afnemers (KPN/Ziggo/etc) gooien er dan een sausje overheen (overlay, lagere bitrate).
Daarom heb je eigenlijk *altijd* vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Twitch.nl
@Deshmir
Via 5g en glasvezel moet het toch sneller kunnen dan nu het geval? Sommige diensten lopen 50seconden achter op kabeltv. Kabeltv heeft ook vertraging tov analoge tv of radio.
Voor sport is analoge radio het snelste wat betreft live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik keek gisteren naar de wedstrijd van NL - OEK via NLZiet, en ik hoorde de buren letterlijk 3 minuten van te voren juichen totdat ik de goal zag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@4Twitch.nl Het nadeel is dat het afhankelijk is van de aanbieder hoeveel trager het wordt.

Los van hoe het uiteindelijk bij de eindklant/jou terecht komt, moet het altijd via de BroadCastingServices naar een afnemer.
Als je bijvoorbeeld op RTL zit te kijken, dan komt er rechtsbovenin wel eens zo'n advertorial van een ander programma; dat is zo'n ding wat ervoor zorgt dat het trager bij jou binnen komt.

Ik weet van Caiway dat zij zelfs nog een seconde of 30-40 achter lopen op NLZiet. En dan had ik Caiway via Glasvezel, en NLZiet gewoon op 4G.

Voorbeeld van F1:
- F1 wordt opgenomen in 4K op locatie
- Deze stream gaat via de satteliet naar de broadcasting services (Ericcson bijvoorbeeld)
- BroadCasting Service stuurt het door naar de Afnemer (KPN/Ziggo), met een afgesproken kwaliteit (*hier is dus de 1e vertraging)
- Afnemer past het signaal aan (*2e vertraging) naar een lagere bitrate, meestal 720p.
- Afnemer voegt er mogelijk eigen content aan toe en encryptie (*3e vertraging)
- Ontvanger (eindklant) ontvangt het signaal, afhangend van device kan hier nog een 4e vertraging oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Twitch.nl
@Deshmir
Dit moet met 5g techniek toch sneller moeten kunnen en echt live kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@4Twitch.nl 5g is bij lange na niet zo stabiel als satteliet, en zolang de bron via satteliet gaat blijf je de vertraging houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
4Twitch.nl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:20:
@Deshmir
Zelfs echt live komt met vertraging bij je binnen. Ook licht kost tijd om van A naar B te komen.

Beelden zonder enige vertraging gaat nooit lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:54
4Twitch.nl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:20:
@Deshmir
Het gaat niet om het laatste stukje in de lijn. Check met 4g of je wifi maar eens je ping richting bijvoorbeeld Tweakers. Dat zal ergens tussen de 8 - 50 ms zijn. Dat verschil hoor je niet in wanneer men begint te juichen.

De videospelers bufferen een x tijd, zodat je een (haha) buffer hebt. Anders kan het zo zijn als je lijn niet 100% stabiel is het beeld wegvalt. Ook zal de leverancier de beelden encoden/transcoderen. Dit alles kan men instellen met verschillende variabelen, en hoeft niet meer dan in totaal (end to end latency) een tiental seconden te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door TereZz op 14-06-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Twitch.nl
Waarom gebruiken tv producenten dan geen 5g of glasvezel voor distributie dan zou alles echt live zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:21
Blijf je in herhaling vallen? Volgens mij is je vraag nu al 3x beantwoord. 8)7
Meerdere redenen, dus lees boven.

[ Voor 21% gewijzigd door Arjant2 op 14-06-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ratemypoodotcom
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-11-2021
Arjant2 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:03:
Blijf je in herhaling vallen? Volgens mij is je vraag nu al 3x beantwoord. 8)7
Meerdere redenen, dus lees boven.
Ja, maar 5G....

:P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 11:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
DVB is ontworpen om de vertraging beperkt te houden. IP niet. Dus zal DVB altijd minder vertragen dan IPTV. Kortom, coaxkabels gaan leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

4Twitch.nl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:58:
Waarom gebruiken tv producenten dan geen 5g of glasvezel voor distributie dan zou alles echt live zijn?
Hoe vaak kan je 5G roepen zonder maar enige logica erachter te snappen?

We moeten meer thuiswerken: 5G!
We moeten EV's rijden: 5G!

5G is geen oplossing, 5G is een methode. Net als glasvezel, net als coax, net als cat5, net als ether.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:54
SinergyX schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Hoe vaak kan je 5G roepen zonder maar enige logica erachter te snappen?

We moeten meer thuiswerken: 5G!
We moeten EV's rijden: 5G!

5G is geen oplossing, 5G is een methode. Net als glasvezel, net als coax, net als cat5, net als ether.
Coronavirus? 5G! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:10
In de 00's en begin 10 kwam er sporadisch een nieuwsartikel naar buiten dat er tussen Ziggo en KPN klanten via de decoder al een vertraging had. Volgens mij zat het zo dat KPN klanten 5 seconden eerder juichde als Nederland had gescoord dan de buren met Ziggo.

Het zal dus nooit perfect zijn. 😅

Edit: paar minuten na ik dit postte kwam weer zo'n artikel online: https://www.rtlnieuws.nl/...doelpunt-vertraging-ziggo

[ Voor 23% gewijzigd door polopolo150 op 14-06-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

polopolo150 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:41:
In de 00's en begin 10 kwam er sporadisch een nieuwsartikel naar buiten dat er tussen Ziggo en KPN klanten via de decoder al een vertraging had. Volgens mij zat het zo dat KPN klanten 5 seconden eerder juichde als Nederland had gescoord dan de buren met Ziggo.

Edit: paar minuten na ik dit postte kwam weer zo'n artikel online: https://www.rtlnieuws.nl/...doelpunt-vertraging-ziggo
Analoge tv was altijd het snelste, daarna digitale tv, en daar achter de iptv, en als laatste de online streams die al achterop lopen en dan de cliënt ook nog 20 seconden buffert omdat het anders kan gaan haperen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:38
polopolo150 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:41:

Wij ervaarden dit inderdaad 'vroeger' al. Mijn stiefvader had ruim geïnvesteerd in LCD HDTV met toen hele dure Samsung HDTV decoder. Ik denk WK2006. Om er vervolgens achter te komen dat de buurvrouw 20 seconden sneller wist dat er gescoord was op haar 55cm beeldbuisje op de analoge kabel...Resulteerde er dus in dat we een soort hybride opstelling gemaakt hadden met combinatie radio / analoge en digitale TV.

Inmiddels met alle digitale technieken als NLziet, Ziggo GO en NPOstart app hebben we ons erbij neer gelegd, maar ik hou me nog steeds aanbevolen als iemand de optie weet met de minste latency!

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Gewoon bij de buren gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TheIbex schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Wij ervaarden dit inderdaad 'vroeger' al. Mijn stiefvader had ruim geïnvesteerd in LCD HDTV met toen hele dure Samsung HDTV decoder. Ik denk WK2006. Om er vervolgens achter te komen dat de buurvrouw 20 seconden sneller wist dat er gescoord was op haar 55cm beeldbuisje op de analoge kabel...Resulteerde er dus in dat we een soort hybride opstelling gemaakt hadden met combinatie radio / analoge en digitale TV.

Inmiddels met alle digitale technieken als NLziet, Ziggo GO en NPOstart app hebben we ons erbij neer gelegd, maar ik hou me nog steeds aanbevolen als iemand de optie weet met de minste latency!
Dit moment de beste oplossing? 'terug naar de bron', ergo satelliet televisie. Analoog ben je extreem regio gebonden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1