Netwerk kabel tester op snelheid cat5/cat6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petecar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-05-2023
Beste Tweakers,

Ik lees al een tijdje mee maar ik heb nu een kleine hulp vraag waar ik mogelijk hulp bij kan gebruiken.
Wat is nu de case ik leg af en toe een netwerk kabel aan en deze test ik met een kabel tester.
Dit gaat prima maar ik wil ook graag de snelheid van de kabel gaan meten.
Op dit moment doe ik de snelheid testen met 2 laptops en iperf.
Dit werkt prima maar is toch best wel onhandig.
Vandaar dat ik aan het kijken ben naar een nieuwe netwerk tester die ook de snelheid kan meter.

Waar ben ik op zoek naar:
Netwerk kabel tester voor testen van snelheid van 100 tot 1000 op Cat5/Cat6

Hoe vaak gebruik je het
10x Per jaar

Welke andere opties heb je bekeken:
2x een Raspberry Pi maken in server client opstelling

Op dit moment heb ik 5 opties gevonden:

1.NetAlly LRAT-2000
2.Fluke CAble IQ
3.Byte Brothers RWC1000K -
4.NaviTEK NT instrument
5.NetAlly LSPRNTR-300

Nu zijn deze erg prijzig en vroeg ik mij af of iemand nog tips heeft voor een alternatief.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siko007
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-04-2022
Ben(V) schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:40:
https://nl.aliexpress.com...1695131813944100012491005

Deze heb ik zelf in het bezit en met deze kan je sowieso NIET de snelheid testen. Hij is wel iets uitgebreider dan een standaard kabel tester maar daar is alles mee gezegd.

Of als je iets meer wilt uitgeven

https://nl.aliexpress.com...3724727878883480012512700
Met deze heb ik geen ervaring maar ik lees graag meer over welke opties er nog meer zijn.

Veel succes iig bij je zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben wel benieuwd waarom je dit wilt testen eigenlijk?

Hoeveel kom je tegen snelheidslimieten aan als je het nu test met de laptops?
Gezien binnen de 100m je met Cat5E altijd de1Gbit/s moet kunnen halen, tenzij zeer veel interferentie van voedingskabels.

Als alle 8 aders goed doorgemeten worden met kabeltester dan ben je er toch wel?
Anders zijn Ben's opties een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petecar
Hann1BaL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:45:
Ik ben wel benieuwd waarom je dit wilt testen eigenlijk?

Hoeveel kom je tegen snelheidslimieten aan als je het nu test met de laptops?
Gezien binnen de 100m je met Cat5E altijd de1Gbit/s moet kunnen halen, tenzij zeer veel interferentie van voedingskabels.

Als alle 8 aders goed doorgemeten worden met kabeltester dan ben je er toch wel?
Anders zijn Ben's opties een goed idee.
Ja dat dacht ik ook maar ik kom nog best vaak een kabel tegen die getest is maar toch veel minder snelheid doorgeeft. En omdat je niet altijd kan zien wat voor type lan kabel gebruikt is test ik dit nu met 2 laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Petecar Dat is bijzonder maar heb je het dan over 1 kabel of bij het doormeten van een traject? zou eigenlijk alleen bij een slecht contact kunnen, maar denk eerder dat je meetmethode niet consistent genoeg is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Frogmen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:01:
@Petecar Dat is bijzonder maar heb je het dan over 1 kabel of bij het doormeten van een traject? zou eigenlijk alleen bij een slecht contact kunnen, maar denk eerder dat je meetmethode niet consistent genoeg is.
Met een slechte Cat5e kabel kun je anders ook behoorlijk beperkt worden tot 100mbps. Vooral als de kabel wat langer is.

Ik heb dat namelijk gehad op de zolder. Van de meterkast naar de zolder (wandcontactdoos) had ik een mooie cu kabel gelegd, die kon prima een hoge snelheid aan. Erna pakte ik een slechte kwaliteit patch kabel van 10 meter en ik had direct nog maar 100mbps over.

De kabeltester meldde dat er niks mis was met de kabels.

Edit: De totale lengte was maar ongeveer 25-30m, dus nog lang niet de max. van 100m. 15-20 meter in de muur en 10 meter patch kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 14-06-2021 11:09 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ok je zal dan waarschijnlijk veel pakketloss en retries zien. Waar door de hoeveelheid data wel juist is maar wat goed en bruikbaar aankomt niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petecar
Frogmen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:46:
Ok je zal dan waarschijnlijk veel pakketloss en retries zien. Waar door de hoeveelheid data wel juist is maar wat goed en bruikbaar aankomt niet.
Ja correct vandaar dat het meten prettig is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt ook gewoon een loopback connector maken (of kopen)
Ene kant aan een switch (of laptop) aansluiten, andere kant de loopback connector op de kabel.

De switch gaat dan (op Gb snelheid) een auto negotiate doen met zichzelf en gaat het gigabit ledje van je switch branden dan is alles ok.

https://www.amazon.com/Ne...back-Tester/dp/B00E4OKGDE
https://www.computercable...bit-rj45-loopback-tester#

Of je neemt deze met ingebouwde loopback tester.
https://nl.aliexpress.com...4bcb-8232-f2cf040d4598-39

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 14-06-2021 12:24 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Wellicht de moeite van het noemen waard:
https://pockethernet.com/
...klein meetapparaatje die je via je telefoon bedient. Maar, als ik heel eerlijk ben: ik heb zo'n ding, werkt prima, maar hij wordt niet meer onderhouden. Geen firmware updates meer, geen support via het forum en ik verwacht ook geen updates van de app meer. Dus leuk idee, maar ik zou dan eerder naar zo'n AlieExpress van @Ben(V) kijken - die zijn waarschijnlijk evenmin supported, maar een stuk betaalbaarder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petecar
vanaalten schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:19:
...klein meetapparaatje die je via je telefoon bedient. Maar, als ik heel eerlijk ben: ik heb zo'n ding, werkt prima, maar hij wordt niet meer onderhouden. Geen firmware updates meer, geen support via het forum en ik verwacht ook geen updates van de app meer. Dus leuk idee, maar ik zou dan eerder naar zo'n AlieExpress van @Ben(V) kijken - die zijn waarschijnlijk evenmin supported, maar een stuk betaalbaarder. :)
Bedankt dit ziet er goed uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:41
Ben(V) schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:14:
Je kunt ook gewoon een loopback connector maken (of kopen)
Ene kant aan een switch (of laptop) aansluiten, andere kant de loopback connector op de kabel.

De switch gaat dan (op Gb snelheid) een auto negotiate doen met zichzelf en gaat het gigabit ledje van je switch branden dan is alles ok.

https://www.amazon.com/Ne...back-Tester/dp/B00E4OKGDE
https://www.computercable...bit-rj45-loopback-tester#

Of je neemt deze met ingebouwde loopback tester.
https://nl.aliexpress.com...4bcb-8232-f2cf040d4598-39
Dat is alleen kijken of auto negotiate werkt, niet of er bitjes onderweg omvallen.
En die Chinese tester zijn loopback port is gewoon een poort voor als je te lui bent om de losse remote end connector te pakken.
Dan test die nog steeds enkel of de draden aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petecar
Bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat ik er uit ben.
Het is ook mogelijk om een bijvoorbeeld een Fluke DSX-8000 te huren voor een dag.
Aangezien ik het niet elke dag gebruik heb ik besloten om voor deze optie te gaan.
Bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petecar
vanaalten schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:19:
Na aanleiding van jou tip kwam ik deze ook nog tegen :)
https://netool.io/
Wou hem toch even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:29
Is het niet zo dat je voor gigabit 8 aders nodig hebt... en voor 100Mb maar 4? Als het dus terug klapt naar 100Mb, zou dat de eerste richting moeten zijn om te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 08:09
SpeedyDH schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:31:
Is het niet zo dat je voor gigabit 8 aders nodig hebt... en voor 100Mb maar 4? Als het dus terug klapt naar 100Mb, zou dat de eerste richting moeten zijn om te controleren.
Zo simpel is het helaas niet altijd en de TS heeft al een kabel tester dus dat is geen probleem, hij meet sowieso al of de 8 aders goed aangesloten zijn, maar dat zegt nog niet dat de kabel een goede kwaliteit gaat leveren. Crosstalk bijvoorbeeld, een niet afgeschermde UTP kabel naast een stroomkabel, je kabeltester zegt .. alle 8 aders zijn aangesloten! Maar in de praktijk gaat de netwerkverbinding niet vlot, delays, veel retries, switch die continue verspringt van 100mbit naar 1gbit en terug, .. het zijn zo'n zaken die de TS wil testen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
brambo123 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:22:
[...]

Dat is alleen kijken of auto negotiate werkt, niet of er bitjes onderweg omvallen.
En die Chinese tester zijn loopback port is gewoon een poort voor als je te lui bent om de losse remote end connector te pakken.
Dan test die nog steeds enkel of de draden aangesloten zijn.
Hoe denk je dat een switch een auto negotiate doet?
Door wat data communicatie met de andere kant.
Het is uiteraard geen uitgebreide packet loss test maar wel iets meer dan alleen maar een gelijk stroompjes door de draden sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petecar
Tha Render_2 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:05:
[...]

Zo simpel is het helaas niet altijd en de TS heeft al een kabel tester dus dat is geen probleem, hij meet sowieso al of de 8 aders goed aangesloten zijn, maar dat zegt nog niet dat de kabel een goede kwaliteit gaat leveren. Crosstalk bijvoorbeeld, een niet afgeschermde UTP kabel naast een stroomkabel, je kabeltester zegt .. alle 8 aders zijn aangesloten! Maar in de praktijk gaat de netwerkverbinding niet vlot, delays, veel retries, switch die continue verspringt van 100mbit naar 1gbit en terug, .. het zijn zo'n zaken die de TS wil testen vermoed ik.
Ja dit is correct.
Pagina: 1