Ledstrip + muurdimmer, hoe/wat aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 13:07

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
In de nodige topics is er al wat over geschreven, maar deze situatie lijkt net wat anders te zijn ivm volledig inbouw en weinig ruimte.

In de balk bovenin de kamer (ombouw van een draagbalk) wil ik aan beide kanten plafondverlichting dmv warm witte led-strips (liefst COB ivm egaal lichtbeeld) en ik wil deze twee strips bedienen dmv één dimmer met draaiknop en dus geen losse afstandsbediening. Met een Shelly oid is ook prima, zo lang het maar ook met de hand te bedienen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygAeht9N5OAW4aBULM07Zn56tx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmzMP1boHssb6m2xjA5a0g37.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjyknKT_-6pDP3hXSeApXcBUieY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtjxO7FqmyDszR9nEOxfaTsT.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik het nu zie moet ik het volgende hebben:
- 2x LED strip
- Verlengkabels + splitter
- 230V LED dimmer voor in de muur
- LED transformator
En dan nog iets van een voeding voor de transformator?

Ik zie bijv. dit soort afbeeldingen langs komen, maar ik snap niet hoe dit dan werkt icm een muurdimmer.
Bovenin de bak heb ik wel plek om wat neer te leggen, maar het liefste niet te veel ivm het verstoren van het lichtbeeld.
Wat is hierin wijsheid?

Afbeeldingslocatie: https://123ledstrips.nl/wp-content/uploads/2019/11/led-strip-muurdimmer-module-1.png

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Beste antwoord (via Impry op 18-06-2021 07:52)

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:46
Impry schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:01:
[...]

Ok, fijn, dan ben ik goed op weg!
https://www.ledshop-groen...juL81c6oga66e521Q1v44.pdf
Hier op pagina twee wordt iets genoemd over de dimmer, daar hebben ze het over een TRIAC dimmer. Klopt het dat dat fase-afsnijding is?
Gaat de combi tussen deze dimmer en deze trafo dan werken?
Uiteindelijk gaat het om 19Watt aan ledstrips.

[...]
Zo op papier werken die dimmer en trafo wel goed inderdaad. De dimmer heeft geen minimale belasting nodig en je trafo kan op die manier gedimd worden.

Let wel: LED en dimmen wil nog wel eens heel gevoelig zijn. Dus je hebt altijd de kans dat de ledstrips toch wat gaan flikkeren enzo. Maar dat merk je dan snel genoeg.

Kijk even goed naar het aansluitschema, in de handleiding sluit je op de dimmer de fase (L) aan en op de ~
sluit je volgens de handleiding de trafo aan.

Voor ruimtebesparing kun je er ook voor kiezen om het stopcontact te laten vervallen en de draden aan van de trafo in een lasdoosje te stoppen en zo te verbinden aan de dimmer.

Resumé:
Op je dimmer sluit je twee draden aan bruin (fase, L) en zwart (schakeldraad, ~)
Deze laat je uitkomen in een klein lasdoosje in je koof, samen met de oorspronkelijke blauw van het stopcontact.
Beide drivers maak je een tweeling netsnoertje aan (bruin/blauw) laat je ook uitkomen in de lasdoos.
En vervolgens verbind je alle blauwe met elkaar, de zwarte uit de dimmer met de twee bruine van de beide trafo's.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Niemand? Heb ik te weinig informatie gegeven?
Zoals het een ware Tweaker beaamt heb ik hier al heel wat uren zoekwerk in zitten, het is niet dat ik zomaar even een topicje open uit gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Je zit goed hoor met je benodigdheden. Dit zijn de onderdelen die je nodig bent. Al sluit je vaak de 230V rechtsstreeks op de driver/trafo aan. En dat is is inderdaad het geval met degene die je linkt in je post.

Daarnaast spreekt je plaatje van 0-10V dimmen, terwijl je een ander type driver gebruikt. Maar ook daarvoor geldt, kijk even naar het aansluitschema van de driver die je linkt.

Daarnaast moet je zelf kijken waar je de driver gaat plaatsen, ruimtetechnisch kun je dat het beste doen in de koof. Maar wellicht heb je daar te weinig ruimte om het mooi te plaatsen.

Dat is iets dat moet je even proberen in een testopstelling of het een mooi lichtbeeld wordt. Heb je daarnaast wel iets van een sleuf lopen van koof naar inbouwdoos dimmer? Of moet je dat nog maken? Want er zal toch een draadje naartoe moeten.

[ Voor 65% gewijzigd door S-te-fan op 15-06-2021 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:13
Hebben de ledstrips een eigen groep / aparte aansluiting naar de meterkast?
En heb je nog draden over bij het dichtsbijzijnde schakelaar?
Dan kan je relais / dimmer in de meterkast hangen, alsook daar zorgen voor de stroomvoorziening van de ledstrips.

Of zit je lokaal te 'kloten' met stroom van een stopcontact?

[ Voor 22% gewijzigd door bottom line op 15-06-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je moet:
- 230V naar 12/24V
- 12/24V dimmen
- draaiknop

Echter, jou vraag is of dit allemaal in een muur module kan? (Ik snap de vraag wellicht niet?)

Ledstrippen kun je in verschillende lengtes hebben en verschillende aantallen. Deze opzet is zodat je een andere voeding kunt gebruiken met andere drivers, afhankelijk van het aantal strippen en de lengte.

Zelf wil je meer naar dit soort setup?

Dat is een veel minder professionele setup, en 12/24V bekabeling is wat 'lastiger' over grote lengtes en het mixen met 230V kan een probleem zijn.

Ik zou ook kijken of je een professionele versie van dit Amazon spul kunt vinden, zegmaar. (Zoek op: "draaiknop 24V dimmer")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
S-te-fan schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:42:
Je zit goed hoor met je benodigdheden. Dit zijn de onderdelen die je nodig bent. Al sluit je vaak de 230V rechtsstreeks op de driver/trafo aan. En dat is is inderdaad het geval met degene die je linkt in je post.

Daarnaast spreekt je plaatje van 0-10V dimmen, terwijl je een ander type driver gebruikt. Maar ook daarvoor geldt, kijk even naar het aansluitschema van de driver die je linkt.
Hier op pagina twee wordt iets genoemd over de dimmer, daar hebben ze het over een TRIAC dimmer. Klopt het dat dat fase-afsnijding is?
Daarnaast moet je zelf kijken waar je de driver gaat plaatsen, ruimtetechnisch kun je dat het beste doen in de koof. Maar wellicht heb je daar te weinig ruimte om het mooi te plaatsen.

Dat is iets dat moet je even proberen in een testopstelling of het een mooi lichtbeeld wordt. Heb je daarnaast wel iets van een sleuf lopen van koof naar inbouwdoos dimmer? Of moet je dat nog maken? Want er zal toch een draadje naartoe moeten.
Het stopcontact wat nu uit de bak bungelt is afkomstig vanuit de schakelaar in de muur, dus die verbinding is er. Mogelijk is daar ook nog wel plek om daar een extra draad doorheen te trekken.

Als ik het goed begrijp leg je dan de trafo in die koof, die kan aangesloten worden op de kabel die er nu al ligt (het werkende/bungelende stopcontact).

Maar daarnaast trek je vanuit de dimmer in de muur een kabel naar die trafo om de boel te dimmen?
bottom line schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:49:
Hebben de ledstrips een eigen groep / aparte aansluiting naar de meterkast?
En heb je nog draden over bij het dichtsbijzijnde schakelaar?
Dan kan je relais / dimmer in de meterkast hangen, alsook daar zorgen voor de stroomvoorziening van de ledstrips.

Of zit je lokaal te 'kloten' met stroom van een stopcontact?
Volgens mij hebben ze geen eigen groep, en ik heb ook niet scherp hoeveel draden er over zijn, dat kan ik donderdag weer checken, morgen gaan ze tegelen. Maar ik vermoed niet dat hier rekening mee is gehouden.
Was wel een mooie oplossing geweest.
Accretion schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:49:
Je moet:
- 230V naar 12/24V
- 12/24V dimmen
- draaiknop

Echter, jou vraag is of dit allemaal in een muur module kan? (Ik snap de vraag wellicht niet?)

Ledstrippen kun je in verschillende lengtes hebben en verschillende aantallen. Deze opzet is zodat je een andere voeding kunt gebruiken met andere drivers, afhankelijk van het aantal strippen en de lengte.

Zelf wil je meer naar dit soort setup?

Dat is een veel minder professionele setup, en 12/24V bekabeling is wat 'lastiger' over grote lengtes en het mixen met 230V kan een probleem zijn.

Ik zou ook kijken of je een professionele versie van dit Amazon spul kunt vinden, zegmaar. (Zoek op: "draaiknop 24V dimmer")
toon volledige bericht
Allemaal in de muur gaat niet lukken met zo'n trafo, maar die kan dan wel bovenin de koof. Ik denk dat ik nav @S-te-fan z'n post daarin al wat wijzer geworden ben.
Mbt de professionele setup, ik wil gewoon mijn Gira schakelmateriaal ook op deze schakelaar hebben, net als de rest van het huis. Waarbij ik persoonlijk een draaidimmer veel fijner vind dat een klikdimmer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Impry schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:01:
[...]

[...]
Zo op papier werken die dimmer en trafo wel goed inderdaad. De dimmer heeft geen minimale belasting nodig en je trafo kan op die manier gedimd worden.

Let wel: LED en dimmen wil nog wel eens heel gevoelig zijn. Dus je hebt altijd de kans dat de ledstrips toch wat gaan flikkeren enzo. Maar dat merk je dan snel genoeg.

Kijk even goed naar het aansluitschema, in de handleiding sluit je op de dimmer de fase (L) aan en op de ~
sluit je volgens de handleiding de trafo aan.

Voor ruimtebesparing kun je er ook voor kiezen om het stopcontact te laten vervallen en de draden aan van de trafo in een lasdoosje te stoppen en zo te verbinden aan de dimmer.

Resumé:
Op je dimmer sluit je twee draden aan bruin (fase, L) en zwart (schakeldraad, ~)
Deze laat je uitkomen in een klein lasdoosje in je koof, samen met de oorspronkelijke blauw van het stopcontact.
Beide drivers maak je een tweeling netsnoertje aan (bruin/blauw) laat je ook uitkomen in de lasdoos.
En vervolgens verbind je alle blauwe met elkaar, de zwarte uit de dimmer met de twee bruine van de beide trafo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Lijkt een overzichtelijk verhaal zo, thanks @S-te-fan! Eerst maar eens buiten de bak testen op flikkeren ed, voordat alles netjes ingebouwd zit.
Tijd om de spullen te bestellen!

Pagina: 1