Telefoonnummer gehacked tijdens gebruik eigen WiFi hotspot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 20:38
Ik zit met het volgende:
Op dit moment zit ik in Luxemburg op een nagenoeg verlaten camping.
Mijn vriend heeft geen internet in het buitenland dus een wifi hotspot aangemaakt op mijn Android Poco X3 nfc die up-to-date is.
Het wachtwoord was niet al te sterk: 7 letters en twee cijfers zonder hoofdletter of bijzondere tekens.
Nu komt het:
In de tijd dat de hotspot actief was, heeft mijn vrouw een aantal WhatsApp- en SMS-berichten ontvangen die ik of mijn vriend absoluut niet verstuurd hebben.

Kan het zijn dat de hotspot/telefoon gehacked is?

Dan nog een ander ding wat vandaag opviel. We hebben een mail ontvangen omstreeks 13:30u om het wachtwoord van ons Microsoft account te wijzigen. We hebben geen bevestiging van een gewijzigd wachtwoord ontvangen, dus ik vermoed dat dit niet gelukt is.
Ook denk ik dat dit puur toeval is geweest.

Ik hoor graag jullie reacties!

Beste antwoord (via BvZwolle op 14-06-2021 08:04)

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
BvZwolle schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:22:
[...]

Sorry.
Mijn vrouw vraagt me via WhatsApp of ik daar voetbal kan kijken. Dan is het eerste antwoord 'Wat'.
Vrij snel daarna krijgt mijn vrouw een paar sms'jes met daarin losse kreten als 'OMG', 'HAHA' en een smiley dmw dubbele punt en haakje sluiten.
Nogmaals, dit heeft die vriend absoluut niet gedaan. Daar ben ik 100% zeker van.

Het klinkt vaag, het voelt zeer onprettig en het is echt gebeurd. Ik stuur sowieso nooit SMS berichten.
Heb je een smartwatch of iets dergelijks gekoppeld aan je telefoon? Want daarmee kun je vaak ook wat standaard (korte) antwoorden versturen, het zou me niet verbazen als daar dingen "Wat?", "OMG", "HAHA" en wat tekstuele smileys tussen staan.

Wellicht dat je per ongeluk je smartwatch een paar keer aangeraakt hebt en zo een paar van die antwoorden hebt verstuurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrR6E6PQTBYbrTzQXOAGYIM7Xrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDZQSOQKsKaZjS879Jv2O7Mh.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld: YouTube: Reply Whatsapp from Galaxy Watch / Gear S3

[ Voor 20% gewijzigd door ImNotnoa op 14-06-2021 07:58 ]

Try SCE to Aux

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:20

lasharor

7 december 2004

Lijkt mij sterk.

Wat staat er in die berichten dan? Kijk ook hier even: https://haveibeenpwned.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BvZwolle schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:09:
... wat vandaag opviel. We hebben een mail ontvangen omstreeks 13:30u om het wachtwoord van ons Microsoft account te wijzigen. We hebben geen bevestiging van een gewijzigd wachtwoord ontvangen, dus ik vermoed dat dit niet gelukt is...
Maar je hebt dus wel geprobeerd het microsoft wachtwoord te wijzigen?
En het idee is niet bij je opgekomen dat die mail weleens niet van microsoft kan zijn gekomen maar van een phisher die nu de controle heeft over èn je microsoft account èn je smartphone?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Dus op een nagenoeg verlaten camping in Luxemburg zit iemand die het kennelijk er voor over heeft om heel veel moeite en technische kennis in te zetten om jouw vriendin wat appjes en sms’jes te sturen? Wat een ongeloofwaardig verhaal dit. Er zijn twee mogelijkheden die me wel geloofwaardig lijken: jij of je vriend heeft deze berichten verstuurd maar wil dat om een of andere reden niet meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-10 22:47
Brahiewahiewa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:28:
[...]

En het idee is niet bij je opgekomen dat die mail weleens niet van microsoft kan zijn gekomen maar van een phisher die nu de controle heeft over èn je microsoft account èn je smartphone?
Je leest het anders dan ik, en/of doet meerdere aannames...

Ik lees het als: hij heeft een mail gehad met "Er is geprobeerd je Microsoft-wachtwoord aan te passen", maar hij heeft daarna geen bevestigingsmail gekregen dat dat ook daadwerkelijk gelukt is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
lasharor schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:11:
Lijkt mij sterk.

Wat staat er in die berichten dan? Kijk ook hier even: https://haveibeenpwned.com/
Is dit ook voor 06-nummers te gebruiken?
Brahiewahiewa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Nee, niet geprobeerd.
Citroentjuh schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:28:
Dus op een nagenoeg verlaten camping in Luxemburg zit iemand die het kennelijk er voor over heeft om heel veel moeite en technische kennis in te zetten om jouw vriendin wat appjes en sms’jes te sturen? Wat een ongeloofwaardig verhaal dit. Er zijn twee mogelijkheden die me wel geloofwaardig lijken: jij of je vriend heeft deze berichten verstuurd maar wil dat om een of andere reden niet meer weten.
Ik begrijp je reactie, maar het is oprecht zo dat ik noch mijn vriend deze berichten hebt verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Nu online
Je geeft geen antwoord op de vraag wat er dan in die berichten stond? Want dat is waarschijnlijk een sterke aanwijzing voor het motief van een eventuele hacker en wellicht ook dat het een licht werpt op de werkwijze. Zonder die informatie kunnen we hier niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Citroentjuh schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:08:
Je geeft geen antwoord op de vraag wat er dan in die berichten stond? Want dat is waarschijnlijk een sterke aanwijzing voor het motief van een eventuele hacker en wellicht ook dat het een licht werpt op de werkwijze. Zonder die informatie kunnen we hier niets mee.
Sorry.
Mijn vrouw vraagt me via WhatsApp of ik daar voetbal kan kijken. Dan is het eerste antwoord 'Wat'.
Vrij snel daarna krijgt mijn vrouw een paar sms'jes met daarin losse kreten als 'OMG', 'HAHA' en een smiley dmw dubbele punt en haakje sluiten.
Nogmaals, dit heeft die vriend absoluut niet gedaan. Daar ben ik 100% zeker van.

Het klinkt vaag, het voelt zeer onprettig en het is echt gebeurd. Ik stuur sowieso nooit SMS berichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 20:50
Dus die SMSjes hadden als afzender jouw nummer maar in jouw telefoon staan deze berichten niet in de map verzonden berichten??

En er kwamen WhatsApp berichten van de account van je vrouw haar WhapsApp?
Dan zouden 2 aparte apparaten/accounts overgenomen zijn.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Nu online
SMS kan gespoofed worden, dus daar is op zich niet eens toegang tot je telefoon voor nodig. De vraag blijft alleen met welk doel, want deze sms’jes die jij beschrijft gaan nergens over?
Maar Whatsapp is een ander verhaal, daar zou de enige logische verklaring zijn dat iemand je account via de webversie gebruikt, maar dan moet diegene wel eerst toegang gehad hebben tot je telefoon terwijl die unlocked was. Heb je trouwens 2fa aanstaan op whatsapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 20:29

DaFeliX

Tnet Devver
BvZwolle schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:59:
[...]

Is dit ook voor 06-nummers te gebruiken?
[...]
De telefoonnummers van de Facebook-hack zitten hier iig in. Voer je telefoonnummer in, beginnend met 31 en zonder eerste nul, dus bijv. 31612345678

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +15 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
BvZwolle schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:22:
[...]

Sorry.

Heb je een smartwatch of iets dergelijks gekoppeld aan je telefoon? Want daarmee kun je vaak ook wat standaard (korte) antwoorden versturen, het zou me niet verbazen als daar dingen "Wat?", "OMG", "HAHA" en wat tekstuele smileys tussen staan.

Wellicht dat je per ongeluk je smartwatch een paar keer aangeraakt hebt en zo een paar van die antwoorden hebt verstuurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrR6E6PQTBYbrTzQXOAGYIM7Xrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDZQSOQKsKaZjS879Jv2O7Mh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ImNotnoa op 14-06-2021 07:58 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
ImNotnoa schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:52:
[...]

Ik heb wel een Samsung Galaxy watch, maar die ligt in Nederland. Ik weet wel dat die verbonden is met WiFi. Zou dat het kunnen zijn en dat mijn zoon van 8 daarmee iets verzonden heeft?
DaFeliX schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:47:
[...]

De telefoonnummers van de Facebook-hack zitten hier iig in. Voer je telefoonnummer in, beginnend met 31 en zonder eerste nul, dus bijv. 31612345678
Die is daar niet bekend gelukkig. Heb buiten WhatsApp ook verder geen social media (meer sinds 2018).
Citroentjuh schreef op maandag 14 juni 2021 @ 06:19:
SMS kan gespoofed worden, dus daar is op zich niet eens toegang tot je telefoon voor nodig. De vraag blijft alleen met welk doel, want deze sms’jes die jij beschrijft gaan nergens over?
Maar Whatsapp is een ander verhaal, daar zou de enige logische verklaring zijn dat iemand je account via de webversie gebruikt, maar dan moet diegene wel eerst toegang gehad hebben tot je telefoon terwijl die unlocked was. Heb je trouwens 2fa aanstaan op whatsapp?
Nee, 2FA niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
BvZwolle schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:58:
[...]

Ik heb wel een Samsung Galaxy watch, maar die ligt in Nederland. Ik weet wel dat die verbonden is met WiFi. Zou dat het kunnen zijn en dat mijn zoon van 8 daarmee iets verzonden heeft?
Ik zou zeggen vraag je zoontje of hij daarmee gespeeld heeft terwijl jij weg was

Aan de afbeelding in mijn post hierboven te zien is "OMG!" wel een van de standaard reply's van een Galaxy Watch

[ Voor 12% gewijzigd door ImNotnoa op 14-06-2021 08:00 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• BvZwolle
ImNotnoa schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:59:
[...]

Ik zou zeggen vraag je zoontje of hij daarmee gespeeld heeft terwijl jij weg was

Aan de afbeelding in mijn post hierboven te zien is "OMG!" wel een van de standaard reply's van een Galaxy Watch
Dit is het inderdaad geweest! Net even gebeld en vannacht mocht hij op mijn plek in bed slapen en daar ligt de Watch op het nachtkastje.
Weet ik gelijk dat die dus actief blijft om berichten te verzenden.

Bedankt voor het meedenken allemaal! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

Die watch gaat op de wifi als bluetooth afwezig is.

En zorg ervoor dat je een passwordmanager gebruikt voor je wachtwoorden. Die dingen zijn zelfs over een onbeveiligd wifinetwerk niet te kraken.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Volgende keer gewoon je zoontje meenemen op vakantie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
RodeStabilo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:12:
Volgende keer gewoon je zoontje meenemen op vakantie :+
Gaat wat lastig op de motor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:02
BvZwolle schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:50:
[...]

Gaat wat lastig op de motor ;)
Gewoon in de zit/kofferbak stoppen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 22:31
Hahn schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:30:
[...]

Je leest het anders dan ik, en/of doet meerdere aannames...

Ik lees het als: hij heeft een mail gehad met "Er is geprobeerd je Microsoft-wachtwoord aan te passen", maar hij heeft daarna geen bevestigingsmail gekregen dat dat ook daadwerkelijk gelukt is.
Welke aannames dan, staat niet voor niets een vraagteken na elke zin! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 10:05
Broekzak sms ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:56
Topic gelezen? De oorzaak is al achterhaald.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Toch stiekem wel jammer dat het weer zoiets onschuldigs was en niet een heel hackercomplot op de camping dat met behulp van Tweakers opgerold werd. Ik weet de hele heisa omtrent de laadkabelmattenoma nog. En de MacBook stelende asielzoeker waar de politie niets mee wou doen totdat het op Tweakers en 3FM kwam :') Stiekem waren dat best spannende zaken om te volgen.

PS: Als je volgend jaar op MCH2022 gaat kamperen dan zou ik me hier wel zorgen over maken :')

[ Voor 30% gewijzigd door GekkePrutser op 14-06-2021 23:03 ]

Pagina: 1