Goedenmiddag Tweakers. Na zo'n ~8 jaar is het voor mij tijd voor wat nieuws, maar daar de techniek niet bepaald heeft stilgestaan en het alweer een tijdje geleden is wil ik geen risico's nemen en graag een beroep doen op uw kennis. Alvast mijn dank voor uw tijd.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hoofddoel is een stabiele build voor 1080p 60~80fps gaming. Ik speel voornamelijk MMOs (richtlijn is max. settings op een spel dat de GTX 1050/16GB RAM aanhoud als aangeraden systeemvereisten), en soms gebruik ik (beperkt) Photoshop/Sony Vegas. Ik doe geen VR, Twitch Streaming etc.
Het zou mooi zijn als de build ook ruimte bied voor het bijzetten van een videokaart en wat andere upgrades over ~1.5 jaar waarmee ik dan voorzichtig richting 1440/144 gaming kan gaan. "Voorzichtig" in de zin dat het op 1440p t.z.t. echt niet allemaal max performance hoeft te zijn - 1080 in het heden is de leidraad.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~€700 zo mooi zijn, maar als er een goede reden is om X over Y te nemen is er wel ruimte voor wat speling.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb mijn huidige build hieronder bijgevoegd. Als er iets is wat volgens u nog mee kan voor een 1080p/60-80 gaming systeem hoor ik het wel. De 128GB SSD komt in elk geval mee als extra disk, alsmede een 1TB HDD (beiden mounted met SATA), 1080p monitor, en Windows 10.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vanuit mijn perspectief als leek: ofwel een betaalbare grafische kaart voor een mooie 1080p gaming ervaring, ofwel een nieuwe CPU met ingebouwde GPU ter overbrugging, tot de GTX prijzen wat gestabiliseerd zijn. En verder natuurlijk de componenten die bij de gekozen optie horen (compatibele RAM, moederbord, etc.)
Hier is waar ik nu ben, de verschillen tussen de processorkoelers en RAM bankjes moet ik nog achterhalen:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Als het maar betrouwbaar is en geen secondhand aanpassingen nodig heeft, d.w.z. geen bootlegs of verborgen neveneffecten zoals zeer prominente coil whine.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat is niet in de planning, nee.
Wat verwacht je van ons?
Met advies m.b.t. waar ik heen wil en welke componenten hier goed in zouden passen zou ik erg geholpen zijn. Met name of iemand een goede, leverbare videokaart weet voor wat ik zoek, of dat het beter is een CPU met GPU te nemen en er later een kaart bij te zetten.
Als iemand ook nog een leuk keyboard weet (zonder LED verlichting die aanblijft als de PC uit is) is dat ook mooi
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hoofddoel is een stabiele build voor 1080p 60~80fps gaming. Ik speel voornamelijk MMOs (richtlijn is max. settings op een spel dat de GTX 1050/16GB RAM aanhoud als aangeraden systeemvereisten), en soms gebruik ik (beperkt) Photoshop/Sony Vegas. Ik doe geen VR, Twitch Streaming etc.
Het zou mooi zijn als de build ook ruimte bied voor het bijzetten van een videokaart en wat andere upgrades over ~1.5 jaar waarmee ik dan voorzichtig richting 1440/144 gaming kan gaan. "Voorzichtig" in de zin dat het op 1440p t.z.t. echt niet allemaal max performance hoeft te zijn - 1080 in het heden is de leidraad.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~€700 zo mooi zijn, maar als er een goede reden is om X over Y te nemen is er wel ruimte voor wat speling.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb mijn huidige build hieronder bijgevoegd. Als er iets is wat volgens u nog mee kan voor een 1080p/60-80 gaming systeem hoor ik het wel. De 128GB SSD komt in elk geval mee als extra disk, alsmede een 1TB HDD (beiden mounted met SATA), 1080p monitor, en Windows 10.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5 3350P Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B75 Pro3-M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Club 3D Radeon HD 7870 '13Series | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | CM Storm Enforcer | € 144,22 | € 144,22 |
| 1 | Toetsenborden | Sharkoon Skiller (Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Cooler Master Silent Pro M2 420W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 144,22 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vanuit mijn perspectief als leek: ofwel een betaalbare grafische kaart voor een mooie 1080p gaming ervaring, ofwel een nieuwe CPU met ingebouwde GPU ter overbrugging, tot de GTX prijzen wat gestabiliseerd zijn. En verder natuurlijk de componenten die bij de gekozen optie horen (compatibele RAM, moederbord, etc.)
Hier is waar ik nu ben, de verschillen tussen de processorkoelers en RAM bankjes moet ik nog achterhalen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed | € 192,39 | € 192,39 |
| 1 | Moederborden | ASUS Prime B460M-A | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Mini | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,51 | € 37,51 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,95 | € 50,95 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 86,- | € 86,- |
| 1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX432C16FB3K2/16 | € 91,- | € 91,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-650 | € 84,14 | € 84,14 |
| 1 | Solid state drives | Crucial P5 500GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 762,69 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Als het maar betrouwbaar is en geen secondhand aanpassingen nodig heeft, d.w.z. geen bootlegs of verborgen neveneffecten zoals zeer prominente coil whine.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stilte - Ik kan niet tegen lage frequentie basstonen or super hoge tonen. Producten met recensies die 'coil whine' specifiek aanmerken heb ik vooralsnog meteen overgeslagen.
- Koelte - Ik wil erg graag afrekenen met scenarios waarin ik mijn muziek of andere mensen op voice niet meer goed kan horen terwijl ik een spel speel in de zomermaanden.
- Energie - Het is voor een PC die vrijwel de hele dag aanstaat, en 's avonds uit. Disco/kermis hoef ik niet.
- Moederbord moet een aansluiting hebben voor kabelinternet (wi-fi geen prioriteit).
Dat is niet in de planning, nee.
Wat verwacht je van ons?
Met advies m.b.t. waar ik heen wil en welke componenten hier goed in zouden passen zou ik erg geholpen zijn. Met name of iemand een goede, leverbare videokaart weet voor wat ik zoek, of dat het beter is een CPU met GPU te nemen en er later een kaart bij te zetten.
Als iemand ook nog een leuk keyboard weet (zonder LED verlichting die aanblijft als de PC uit is) is dat ook mooi