DIY climate chamber koeling; airco, chiller of?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01
Voor het project Imaginarium of Tears ben ik al tijden zoekende naar een oplossing waarin er een stabiele temperatuur & luchtvochtigheid kan worden gecreëerd. De stabiele omgeving zal moeten worden geplaatst om de microscoop zodat de traan kristallisaties live kunnen worden vastgelegd.

In het verleden werden de tranen gekristalliseerd onder de microscoop bij “kamertemperatuur” en de bijbehorende aanwezige relatieve luchtvochtigheid. Hierdoor was het kristallisatie proces volledig onderhevig aan de omstandigheden die op dat moment aanwezig waren. Helaas zorgde dit al jaren voor frustraties, daar de kristallisaties die werden vastgelegd onder de microscoop niet goed tot hun recht kwamen bij al deze verschillende combinaties van temperaturen en luchtvochtigheid. Daarnaast door het niet aanwezig zijn van consistentie in het kristallisatie proces vallen samenwerkingen als deze dan wel andere aanvragen met betrekking tot patroon analyses / machine learning vaak stil.

Door te experimenten met verschillende temperaturen en combinaties van luchtvochtigheid is uiteindelijk gebleken dat de kristallisaties van tranen beter tot hun recht kwamen bij lagere temperaturen en (lage) luchtvochtigheid (12 tot 14 graden en 40-50% relatieve luchtvochtigheid).

Om deze omstandigheden te kunnen verwezenlijken zal de eerste stap zijn het creëren van een stabiele omgeving om de microscoop. Kijkend naar de al bestaande originele “climate chamber” bleek al snel dat deze amper nog aanwezig waren en waar aanwezig (vaak alleen in buitenland) voor extreem hoge prijzen +2500 euro werden verkocht (plexiglas behuizing en verwarm pomp om de kamer naar 37graden te brengen).

Daar dit mij wat overdreven leek voor een “plexiglas behuizing” en een verwarm pomp, was de keuze om deze zelf te maken snel gemaakt. Na wat uren gestoken te hebben in het ontwerp is deze uiteindelijk verwezenlijkt uit laser gesneden 5mm plexiglas en zijn de koppelstukjes 3D geprint. Resulterend in een volume van 37905cm³ / 0,04m³ met de afmetingen van 35,0cm lengte / 38,0cm breedte / 28,5cm hoogte).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_0jsAhCtRb8WdmLneCMJ7hFA5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LRLWvTMfF67fZF6pCa36Mrk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4GJYNKCoYGiZHUo3AlXfEEfNeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWqUCxb60oyAT38ODC2jKm1L.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenstaand twee oude beelden om een indruk te geven van het ontwerp en de uiteindelijke “climate chamber”.

Na het plaatsen van de plexiglas behuizing was de hoop om deze in zijn volledigheid te koelen tot ~ 12-14 graden Celsius, en waar mogelijk tot zelfs lagere temperaturen (mogelijk toekomstige experimenten). De luchtvochtigheid zal in een latere stap worden bekeken.

Met goede hoop begonnen werd mijn neus al snel in de feiten gedrukt, en bleek het koelen en luchtvochtigheid beheersen in deze plexiglas “climate chamber” toch lastiger dan verwacht.

Om voor de toekomstige stappen meer gecalculeerde en doordacht te werk te gaan leek het mij dan ook slim om als leek een topic te openen op Tweakers (Kijkend naar al de aanwezige kennis).

Om hulp te kunnen bieden is het belangrijk om duidelijk idee te krijgen van wat er benodigd is en wat er al gedan is om dit te bereiken. Onderstaand daarom enkele experimenten die zijn uitgevoerd met bijhorende informatie. Tevens bevat de onderstaande informatie, onderzoek naar mogelijke werkende oplossingen. Zoals eerder benoemd ben ik al eerder met de neus op de feiten gedrukt, wellicht kunnen jullie mij juist in deze toekomstige keuzes behoeden voor grote fouten en meedenken richting een geschikte oplossing.

Experiment 1: DIY “Air Conditioning”

TLRD: experiment mislukt

Met de informatie van het interne volume* kan er een inschatting gemaakt worden van de benodigde BTU’s (+/- 55) om de temperatuur van 20 naar 14 dan wel 12 graden te laten zakken. Echter hoe nauwkeurig zijn de calculators online? Daar je hier niet de variabelen van de plexiglas kamer kan ingeven. 5mm plexiglas, slecht geïsoleerd en mogelijk vele kieren heeft waar lucht uit kan ontsnappen. Waarschijnlijk zal er in de praktijk veel meer BTU nodig zijn om deze temperatuur te kunnen behalen, al helemaal wanneer het binnen warmer is dan de 20C die is opgegeven.

Daar het aantal BTU benodigd niet heel hoog leek vond het eerste experiment plaats met 4 TEC 12715 Pleiter elementen (uit een voorgaand project), deze leken op het eerste gezicht in de ogen van een leek geschikt om het volume* van de “plexiglas kamer” te kunnen koelen en tevens de luchtvochtigheid te kunnen laten dalen (hopelijk tot 40 – 50%). Daar deze TEC elementen uit een voorgaand project beschikbaar waren gekomen is er toentertijd ook niet heel veel onderzoek gedaan of de 4 TEC 12715 Pleiter elementen wel genoeg BTU/h konden leveren om überhaupt aan deze wens te voldoen. Al doende leert men….

Het “plaatsen” van de 4 TEC 12715 Pleiter elementen op twee van de zijkanten van de “climate chamber” was helaas geen succes. Op de plaats waar de kristallisatie plaats vond was er geen significante temperatuur dan wel luchtvochtigheid verschil te meten. Zelfs niet na enkele uren draaien.

Helaas is er geen beeldmateriaal van de situatie toen der tijd gemaakt. Ter illustratie zie deze unit, een kant en klare oplossing die vrijwel identiek is aan de door mij gebruikte oplossing. Het “plaatsen” is gedaan door de koude kant (de 2 kleine koelblokjes + fans) in twee gemaakte gaten van 5,5 x 5,5cm te plaatsen en met deze aan het plexiglas te bevestigen met schroeven.

Experiment 2: DIY “Chiller”

TLRD: experiment grotendeels geslaagd.

Zoekende naar mogelijkheden om een nog kleinere “climate chamber” te maken, kwam het idee om de koeling (vrijwel) direct boven het objectglas (waar de traan zich op bevindt) te plaatsen, met het idee dat er zo veel mogelijk warmte en luchtvochtigheid uit de “mini climate chamber” kon worden onttrokken. Echter door de beschikbare ruimte en speling met de overige onderdelen van de microscoop bleek dit nogal een uitdaging te zijn. Met veel passen en meten is het uiteindelijk gelukt om tot een “climate chamber” grote te komen van 15cm x 9cm x 2,5cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVCDdCj-XziAfnonTqmGPP_vCmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x52V1EzkFVjOM88zQum3fXOh.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenstaand is goed te zien hoe de 3D print van de “mini climate chamber” is voorzien van 2 x 4x8cm generieke koelblokken met daarop een SSD koelblokje waar een gat van 4cm in is geboord. De “achterkant” is voorzien van een 2x2cm mini fan 12V om e.v.t de lucht waar nodig te circuleren. Tevens wellicht wat lastig te zien is dat de objectglas houder is voorzien van een BME280 temperatuur en luchtvochtigheid sensor.

Met zulke afmetingen is het alleen mogelijk om te koelen door de “bulk” van de koel apparatuur buiten de microscoop / climate chamber te houden. Dit bracht me op het idee van het maken van een chiller, waarbij 4 TEC 12715 Peltier elementen geschikte koelvloeistof tot (extreem) lage temperaturen zou moeten brengen. Op voorhand was bij mij nog onduidelijk over wat voor (extreem) lage temperaturen er behaald zouden kunnen worden. Het enige gegeven uit het voorgaande experiment was dat de koude kant van de Peltier elementen al snel tussen de -5 en -15 Celsius gingen.

Rekening houdend met deze temperaturen is er gekozen voor Kemetyl (goedkoop en makkelijk verkrijgbaar en werking tot -27c). Echter moest er wel een oplossing komen voor het koelen en rondpompen van de koelvloeistof richting de “mini climate chamber”.

Voor de warme kant van de Peltier is gekozen om deze van warmte te onttrekken met oude al aanwezige CPU-koelers met bijbehorende ventilatoren. Voor de koude kant en het transport van koeling moest er gekeken worden naar een nieuwe oplossing. Om wederom het DIY-project enigszins budget vriendelijk te houden is er gebruik gemaakt van generieke goedkope water koel oplossingen zoals koelblokken en een pomp (800L/h) reservoir en flexibele slangen.

Het oog was hier gevallen om te gaan voor vier 4x8cm aluminium koelblokken, voor zowel de koude afgifte aan de Peltier kant als de koude afgifte in de “mini climate chamber”.

De “Chiller” is opgebouwd uit twee in serie geplaatste 4x8cm koelblokken, elk van deze koelblokken wordt gesandwiched door Peltier aan beide kanten (4 Peltier totaal) verbonden met de pomp zal dit gedeelte van de loop functioneren als de “chiller”

Daar foto’s meer zeggen dan woorden, onderstaand de "beun oplossing" om zo snel mogelijk een MVP te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88SSIhkgoiYLu1Bs1C-yHRcJT1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTzEmfuXFMsTckNiGVqLJeT1.jpg?f=fotoalbum_large

De resultaten uit dit experiment waren grotendeels geslaagd. De temperatuur wordt momenteel geregeld door de pomp aan en uit te zetten om zo min mogelijk "hysteria" te veroorzaken. (het aan en uitzetten van dan wel 1, 2, 3 of 4, Peltier elementen werkte helaas niet zo goed en zorgde voor grote temperatuur schommelingen, andere optie was wellicht PWM, echter dit was minder budget vriendelijk) Onderstaand iets meer informatie en daar plaatjes meer zeggen dan hele teksten een screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zv7285ewR9xb7MKhYAeI5FBp8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bl6YRamDHa4sas2w1SqgZCcs.png?f=fotoalbum_large

Nu zal de gedachte wellicht zijn dit is toch exact waar je naar opzoek was kijkend naar de waardes van de temperatuur en luchtvochtigheid die worden behaald op de BME-sensor.

Eigenlijk begint hier het probleem van de chiller setup. Door dagelijks de setup te testen is gebleken dat op een gegeven moment het equilibrium wordt behaald, helemaal met dit warme weer. Na +/- 1 uur draaien zal bij meer dan 21- 22C binnen, de temperaturen aan de kant van de CPU koelers verzadigen/ oplopen. Dit zorgt er dan weer voor dat de koelvloeistof niet ~ - 15 Celsius behaald en dus uiteindelijk de “mini climate chamber” ook warmer wordt.

Uiteraard zal dit vast wel op te lossen zijn door de warme kant beter te koelen wellicht met een eigen waterkoeling loop, enkele radiators en een paar goede fans. Net als dat er vast nog heel veel inefficiëntie zit in wellicht de gebruikte koelvloeistof en de manier van koude overdracht naar de “ mini climate chamber”. Echter ben ik ook van mening dat de inefficiëntie van de Peltier elementen nou niet echt sustainable zijn voor het dagelijks uren draaien kijkend naar de energie efficiëntie. Dit moet beter kunnen, en vooral ook een minder beunhaas gehalte krijgen.

Experiment 3: DIY “Airco 2”

TLRD: experiment deels geslaagd.

Update: Vandaag op 16 Juni is de chiller setup deels omgebouwd. De "mini climate chamber" module is daarbij voor dit experiment vervangen voor een oude 240mm radiator met twee 120mm fans (kapotte Corsair H100i). Hiervan is het cpu blok en pomp verwijderd is de radiator aangesloten op het chiller systeem. Vervolgens is de DIY "chiller setup" aangezet. De radiator van de Corsair H100i is vervolgens in de afgesloten plexiglas case climate chamber gezet. Voor de snelheid de fans even op een labvoeding aangesloten en verschillende voltages gegeven om te kijken bij welke snelheden deze de kamer het beste koelde (9v).

Ook hier is het wederom duidelijk net als bij de chiller setup met de "mini climate chamber" dat er op een gegeven moment het equilibrium wordt behaald, helemaal met dit warme weer. De temperaturen aan de kant van de CPU koelers verzadigen en lopen op, waardoor de Peltiers niet hun warmte kwijt kunnen. De koude kant zorgt dan niet voor genoeg koeling om de koelvloeistof van warmte te onttrekken. Onderstaand een screenshot van de temperatuur resultaten en een foto van de setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VojUuPKulj9_1eTrIYLwwdJH4jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5XpmAA4SfuX67GwioxPQHUhZ.png?f=fotoalbum_large
De test gestart zodra de zon van het raam was aan de voorkant, vandaar ook de drop in kamer temperatuur en de mogelijkheid om ook de climate chamber tot de juiste temperatuur te krijgen.

(Mini update; Laagste behaalde climate chamber temperatuur = 12.1c bij een kamertemperatuur van 24.6c. )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp3pjjghMBuG1sbLBsV2pwc-nsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdinPIfRp76pAJHOBMZwz3W7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vT9pKxWF4A-X73nkedoFgF6Vsyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4iVjtVDlRATEeseH7VWPbCx.jpg?f=fotoalbum_large
De setup met de 120mm radiator van Corsair H100i

*Bij dit experiment heb ik nog even geen rekening gehouden met de humiditeit, dit zal straks worden opgelost door (vloeibaar) desiccant om er voor te zorgen dat ook deze in bedwang kan worden gehouden.

Nu rest het dus om te testen hoe snel deze setup de kamer kan koel en wat er gebeurt als ik af en toe een deurtje open. Tevens zal ik kijken naar mogelijkheden om de kamer beter te isoleren waar nodig.

Deze simpele test geeft me eigenlijk heel veel vertrouwen in het kiezen voor een DIY mini airco. Ik heb het idee dat met een chiller die beter koelt (koelvloeistof zit nu op ~ 5c) dat het koelen van de ruimte op deze manier het meest efficient is. Door gebruik te maken van twee dunne 120mm radiators met fans achter in de climate chamber 1 links 1 rechts elk met een 120mm fan de situatie zeker haalbaar is.

Mogelijke toekomstige oplossingen:

Hier komt dan ook jullie expertise en hulp te pas! Onderstaand heb ik enkele opties/ ideeën die zijn opgedaan na aanleiding van de bovenstaande experimenten uitgewerkt, in combinatie met wat vooronderzoek gerelateerd aan bestaande producten. Hoogstwaarschijnlijk zijn er nog vele andere opties die wellicht ook nog eens beter zijn en sta dan ook open voor jullie feedback en ideeën.

Airco:
Voor een bestaande airco unit gaan die zeker weten het volume kan koelen tot 12-14 graden en waar mogelijk lager (voor toekomstige experimenten). Uiteraard zie ik veel mensen online die oude of goedkope airco’s zelf strippen en ombouwen naar koel oplossingen. Een andere optie die ik tegenkwam was deze airco waarbij dit niet nodig zou zijn meer info hier. Simpel gezegd de 2 slangen aansluiten op de "climate chamber" en het relais verbinden met de huidige NODE MCU en deze sturen op de BME280 temperatuur. Echter zoekend naar NL/ Europese alternatieven ben ik eigenlijk nergens op terecht gekomen.

Mijn vragen bij een optie als deze aan jullie zijn:
- Zou een airco in deze situatie werkbaar gemaakt kunnen om de “climate chamber te kunnen koelen tot de gewenste temperaturen?
- Hoeveel BTU/h capaciteit zou werkelijk nodig zijn
- Iemand bekend met lokale bedrijven die voor gelijke prijzen mij zou kunnen helpen om dit te realiseren? of zulke producten aanbieden?
- Mocht dit beter te doen zijn met losse elementen, compressor condensor, etc Is er iemand met ervaring die mij hier wellicht verder mee kan helpen?

Chiller:
Daar het tweede experiment heeft geleid tot een MVP ben ik verder gaan zoeken naar mogelijke commerciële oplossingen die worden aangeboden omtrent Chillers en ben ik terecht gekomen bij producten S&A of andere kopieën van hun product CW-5200. Dit product wordt voornamelijk gebruikt voor het koelen van CO2 lasers en CNC spindels, en aangezien hier op Tweakers veel mensen zijn die gebruik maken van deze technieken, hoop ik wellicht een antwoordt te kunnen krijgen op de verschillende vragen die hier nog open staan.

Naast de S&A CW5200 chillers ben ik tevens bij het bedrijf dat de mini airco units aanbiedt terecht gekomen bij de chillers die ze aanbieden, coldplate, coaxial, voor de documentatie zie link. Deze zou net als de airconditioner unit weinig modificaties nodig hebben mits deze de doel temperaturen kan behalen van de koelvloeistof. Simpel gezegd de 2 slangen aansluiten op de koelblokken van de "mini climate chamber" en het relais verbinden met de huidige NODE MCU en deze sturen op de BME280 temperatuur. Echter zoekend naar NL/ Europese alternatieven ben ik eigenlijk nergens op terecht gekomen.

Mijn vragen bij een optie als deze aan jullie zijn:
- Zou het mogelijk zijn om een CW-5200 te modificeren zodat deze de koelvloeistof Kemetyl of glycerol water oplossing zou kunnen koelen tot -20 a -25 Celsius? Ik neem aan dat dit een kwestie is van het omzeilen van de huidige thermostaat? Uiteraard is dan de vraag of deze de capaciteit heeft om de 9liter? Totaal binnen een redelijke tijd te koelen tot de gewenste temperatuur.
- Iemand bekend met lokale bedrijven die voor gelijke prijzen mij zou kunnen helpen om dit te realiseren? of zulke producten aanbieden?
- Mocht dit beter te doen zijn met losse elementen, compressor condensor, etc Is er iemand met ervaring die mij hier wellicht verder mee kan helpen?

Anders:
Wellicht hebben jullie nog inspiratie zoals bijvoorbeeld: YouTube: Revolutionary Air Conditioner!, helaas is deze setup te groot en bulky en produceerd deze vrij veel geluid.

Wellicht is het handig om te vermelden dat het aanwezige budget niet al te groot is. Het (kunst) project mag dan wel uit de hand gelopen zijn, helaas is dat niet het geval met het budget dat beschikbaar is. Kijkend naar de bovenstaande opties zit het bedrag toch al snel aan de 500 - 600 euro maar wellicht zijn er betere betaalbare opties. Zo niet dan zal het budget moeten worden opgerekt / aangepast.

Tevens zal er rekening gehouden moeten worden met dat ik een kantoor deel met anderen, geluid niveau dient daar dan ook bij te passen.

Hopelijk is dit lange verhaal en en idee goed genoeg te volgen, mochten er echter nog vragen zijn dan hoor ik het uiteraard graag. Dank alvast voor al jullie hulp _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Macsylver op 16-06-2021 16:18 . Reden: te vroeg op verstuur gedrukt ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb geen idee welk deel je het beste kan koelen bij een setup als deze, of je beter koele lucht kan hebben of een koel objectief, dat kunnen jullie beter beoordelen, maar heb wel wat el-cheapo optie voor de koeling zelf.

Als je gekoeld water zoekt, is het ombouwen van een waterkoeler (zo'n ding waar je een bekertje koud water uit haalt) een hele goede optie.
Vaak is het een kwestie van een ventiel eruit gooien en een waterpompje erin genoeg om er een echte waterchiller van te maken die weinig problemen heeft om een waterloop af te koelen tot tegen het vriespunt.

Als je hier je objectief mee wil koelen kan dat door je bestaande koelset te gebruiken en de peltiers eruit te halen.
Als je daar de kamer mee wil koelen kan je daar een radiator en fan voor gebruiken.

Voor het koelen van de ruimte kan je wellicht ook een kleine airco ergens anders vandaan halen.
Kleine luchtontvochtigers heb je in een paar smaken, 1 daarvan is een compressor-luchtontvochtiger.
Die werken in basis door lucht uit te ruimte te halen, af te koelen tot onder het dauwpunt en daarna deze koele lucht direct weer op te warmen door de compressor en condensor te koelen.
Dit is natuurlijk aan te passen en de koele lucht naar je microscoopopstelling te leiden.

Houdt natuurlijk ook rekening met het dauwpunt van de kamer waar de microscoop staat, je hebt waarschijnlijk geen behoefte aan condens op de microscoop zelf of de plexiglas omkasting.

---

Luchtvochtigheid regelen in zo'n kamertje is lastiger, je kan natuurlijk vrij makkelijk de luchtvochtigheid verhogen met een kleine heater met wat water erop, maar alleen de luchtvochtigheid verlagen en niet de temperatuur is lastig, dan heb je denk ik iets van silicagel nodig.
In beide gevallen wil vocht best graag de ruimte in/uit door kieren dus het is lastiger stabiel te houden dan de temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je hebt toch genoeg pwm kanalen op dat dev bordje en je stuurt die Peltiers toch aan met 12VDC, dan is een peltier aansturen met mosfet sturing toch niet zo moeilijk?

Waarschijnlijk kun je dan zoiets gebruiken? https://www.tinytronics.n...voor-heated-bed-of-hotend (maar dan een versie die meer kan schakelen?)

En je kamer temperatuur schommelt nogal hard, een goede airco die je kamer rond de 25°C houd is waarschijnlijk een oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 14-06-2021 07:13 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
SA007 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 00:08:
Ik heb geen idee welk deel je het beste kan koelen bij een setup als deze, of je beter koele lucht kan hebben of een koel objectief, dat kunnen jullie beter beoordelen, maar heb wel wat el-cheapo optie voor de koeling zelf.

Als je gekoeld water zoekt, is het ombouwen van een waterkoeler (zo'n ding waar je een bekertje koud water uit haalt) een hele goede optie.
Vaak is het een kwestie van een ventiel eruit gooien en een waterpompje erin genoeg om er een echte waterchiller van te maken die weinig problemen heeft om een waterloop af te koelen tot tegen het vriespunt.

Als je hier je objectief mee wil koelen kan dat door je bestaande koelset te gebruiken en de peltiers eruit te halen.
Als je daar de kamer mee wil koelen kan je daar een radiator en fan voor gebruiken.

Voor het koelen van de ruimte kan je wellicht ook een kleine airco ergens anders vandaan halen.
Kleine luchtontvochtigers heb je in een paar smaken, 1 daarvan is een compressor-luchtontvochtiger.
Die werken in basis door lucht uit te ruimte te halen, af te koelen tot onder het dauwpunt en daarna deze koele lucht direct weer op te warmen door de compressor en condensor te koelen.
Dit is natuurlijk aan te passen en de koele lucht naar je microscoopopstelling te leiden.

Houdt natuurlijk ook rekening met het dauwpunt van de kamer waar de microscoop staat, je hebt waarschijnlijk geen behoefte aan condens op de microscoop zelf of de plexiglas omkasting.

---

Luchtvochtigheid regelen in zo'n kamertje is lastiger, je kan natuurlijk vrij makkelijk de luchtvochtigheid verhogen met een kleine heater met wat water erop, maar alleen de luchtvochtigheid verlagen en niet de temperatuur is lastig, dan heb je denk ik iets van silicagel nodig.
In beide gevallen wil vocht best graag de ruimte in/uit door kieren dus het is lastiger stabiel te houden dan de temperatuur.
toon volledige bericht
Dank voor je insights!

Deels zit daar dus het probleem airco vs chiller en de keuze:
Als het gaat om workflow dan heb ik liever een airco die de kamer in zijn geheel op temperatuur houd, als de hele kamer namelijk op temperatuur blijft kan ik de meerdere slides van tranen tegelijkertijd laten kristalliseren mits ik niet van elke ook een live opname nodig heb. De chiller optie is iets nadeliger qua workflow (deze zit meer in de weg) en vraagt wat extra handelingen en beperkt zich tot 1 slide per keer.

Qua el cheapo koeling, ben ik dus opzoek inderdaad naar het maken / vinden dan wel van een "el cheapo"oplossing, echter zal deze toch al snel voor de chiller functie de koelvloeistof richting de -20 / -25C moeten kunnen koelen. Een water koeler als deze kan dan de oplossing zijn echter moet ik dan wel iemand vinden die mij hierin kan verzekeren / helpen waar nodig om dit te realiseren. Zelfde geld voor deze setup convert naar "airco" dit maal wil ik van te voren zo veel mogelijk indekken voor er een nieuwe build komt zodat ik zeker weet dat deze gaat werken.

Lucht vochtigheid ben ik niet zo bang voor als het gaat om de chiller functie, de "plexiglas kamer zal worden voorzien van Calcium Chloride parels om condensatie tegen te gaan / overtollig vocht op te vangen. Bij de airco is er een oplossing van vloeibaar descant waarbij de hoeveelheid en type zout in een oplossing van water kan zorgen voor een stabiele luchtvochtigheid in de kamer. Te hoog en deze zal vocht opnemen te laag en deze zal vocht afstaan.

Bij het kiezen van de airco optie waarbij temperatuur van 12-14C van de kamer behaald zou moeten worden zal het dauwpunttemperatuur zeker een rol spelen. Gelukkig zit ik echter in een pand waar de luchtvochtigheid vrijwel altijd aan de lage kant is 40%. als we dan kijken bij welke temperatuur het dauwpunt op 12C komt te liggen is dat pas bij 27c. Mocht dit echter een probleem worden dan zou de behuizing ook deels kunnen worden opgebouwd uit beter isolerend materiaal.
Damic schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:09:
Je hebt toch genoeg pwm kanalen op dat dev bordje en je stuurt die Peltiers toch aan met 12VDC, dan is een peltier aansturen met mosfet sturing toch niet zo moeilijk?

Waarschijnlijk kun je dan zoiets gebruiken? https://www.tinytronics.n...voor-heated-bed-of-hotend (maar dan een versie die meer kan schakelen?)

En je kamer temperatuur schommelt nogal hard, een goede airco die je kamer rond de 25°C houd is waarschijnlijk een oplossing.
Thanks! Zo zie je maar dat ik gewoon niet genoeg kennis heb over beschikbare mogelijkheden. Eigenlijk zou ik graag af willen van de Peltiers oplossing daar deze super inefficient zijn a 4x150W (600W totaal om de setup te koelen). Echter nu ik het product bekijk in jou link ben ik toch wel erg benieuwd wat dit kan betekenen voor de setup die er nu bestaat en of mijn gedachtegang onderstaand dan ook klopt

- Kan ik hier de warmte verzadiging mee uitstellen en zo ja voor hoelang? Helemaal op dagen waarin de temperatuur op kantoor oploopt tot boven de 22 graden. Wat ik vaak zie is bij het aanzetten van de 4 Peltiers dat deze 10 in minuten de chiller en daarbij de kamer temperatuur weten te verlagen tot de beoogde temperatuur en dit volhouden voor 1 uur. Vervolgens stijgt de koelvloeistof temperatuur daar de Peltiers met het warme weer hun warmte niet kunnen afvoeren.

Zodra de juiste koelvloeistof temperatuur / kamertemperatuur bereikt is blijven de Peltiers units aanstaan en wordt de pomp uitgezet en stopt de koelvloeistof met rondpompen richting de microscoop. (minder hysteria in temperatuur schommelingen dan de Peltiers uit / in te schakelen dan wel 1, 2, 3, of 4)

Echter waneer de temperatuur die benodigd is wordt bereikt kunnen deze modules uiteraard terugschakelen naar een lager voltage richting de Peltiers (zoekend naar een voltage waarin de temperaturen constant kunnen worden gehouden).

Door dit te doen zal er uiteindelijk minder stroom verbruik worden en daardoor ook minder warmte ontwikkeling worden geproduceerd. Dit zou dan weer moeten zorgen voor een beter afvoer van warmte van de hot side door de luchtkoelers, daar deze dan minder snel of niet meer worden verzadigd over tijd doordat Peltiers hun warmte niet kwijt kunnen door de hoge kamer temperaturen. Daarnaast zal het er voor zorgen dat op (warme) dagen de 600W aan energie wordt verminderd naar ___ W waardoor er ook minder warmte zal worden geproduceerd richting de ruimte.

Kijkend naar de 30A op 12V die deze "module" aankan zou dit inhouden dat ik waarschijnlijk net aan 2 Peltiers op 1 module kan hangen om deze te schakelen (specs zeggen max 15.6A gebruik per Peltier. En waar spelen op safe zou ik er alsnog 2 extra kunnen halen. Prijs is ook bij 4 zeker te overzien, zeker kijkend naar de mogelijke stroom besparing die ik kan behalen. Dank voor deze tip! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoek ook eens op phase change koeling, is eigenlijk niet meer dan een frigo op een kleine plate :) https://www.overclockers....-change-pc-cooling-system

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Macsylver Ik met volgens mij wat in je verhaal.
Je wil de ruimte koelen naar 12-14 graden maar een chiller zou tot -20/-25 moeten, ik mis de link tussen deze 2 temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
Damic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:09:
Zoek ook eens op phase change koeling, is eigenlijk niet meer dan een frigo op een kleine plate :) https://www.overclockers....-change-pc-cooling-system
Dat zou zeker mogelijk kunnen zijn, hier heb ik ook al naar gekeken echter vraag ik me af of deze haalbaar is met enigsinds flexibele leidingen (hoe flexibel zullen de leidingen zijn in zulke systemen? en wat is de dikte?), en of ik de huidige koelblokken kan gebruiken bij die druk. Als dit een mogelijkheid is zou ik namelijk voor iets als dit kunnen gaan. (flexibele) leidingen er aan en dan custom block of huidige blokken gebruiken om dus direct R134A rond te pompen in de "mini climate chamber". Echter nets de vragen bij airco, chiller als het gaat om de benodigdheden. Waar in nl te vinden en wie zou mij willen helpen / iemand kennen of bedrijf die mij hier ik kan begeleiden.
SA007 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:26:
@Macsylver Ik met volgens mij wat in je verhaal.
Je wil de ruimte koelen naar 12-14 graden maar een chiller zou tot -20/-25 moeten, ik mis de link tussen deze 2 temperaturen.
Gelukkig ben ik dan niet de enige. Het zit zo, de "mini climate chamber" heeft op 5-8mm afstand aan de onderkant een BME280 sensor van bosch die te temperatuur en luchtvoctigheid meet ten hoogte van de traan. Wat lastig te zien maar hij zit hier net boven het object glaasje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoDGh0VmtSWyPmKwbv1ufkjSapA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x52V1EzkFVjOM88zQum3fXOh.jpg?f=user_large

Op een of andere manier moet de koelvloeistof dus zo koud worden -15 tot -20 om de temperatuur in bij de sensor op 12-14c te krijgen. Het blok dat je boven ziet in de render / foto zelf wordt ook -15c. De corrolatie
hier tussen is mij ook onduidelijk. Waarschijnlijk is dit doordat er normaal om lucht te koelen een radiator wordt gebruikt (klinkt logischer) en niet een waterkoelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ow, als je op die manier gaat koelen heb je inderdaad flink veel kou nodig, je hebt namelijk effectief best flinke isolatie tussen je koelblok en je sensor.
In no-time zit er een laagje ijs op wat het nog een flink stuk erger maakt.

Ik zou dan gewoon de ruimte gaan koelen, met een airco of een opengewerkte koelkast ofzo.

Eigen compressor/koelinstallatie maken kan ook, maar daar heb je een opvallend grote stapel dure tools voor nodig om dat te bouwen (denk aan: stikstof afpersset, acetyleenset voor hardsolderen, drukmeetset, flare/swagetools om de leidingen aan elkaar te maken, en dan zijn de daadwerkelijke onderdelen ook nogal duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SA007 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:44:
Ow, als je op die manier gaat koelen heb je inderdaad flink veel kou nodig, je hebt namelijk effectief best flinke isolatie tussen je koelblok en je sensor.

Ik zou dan gewoon de ruimte gaan koelen, met een airco of een opengewerkte koelkast ofzo.

Eigen compressor/koelinstallatie maken kan ook, maar daar heb je een opvallend grote stapel dure tools voor nodig om dat te bouwen (denk aan: stikstof afpersset, acetyleenset voor hardsolderen, drukmeetset, flare/swagetools om de leidingen aan elkaar te maken, en dan zijn de daadwerkelijke onderdelen ook nogal duur)
Of je moet bevriend zijn met een koel technieker, die hebben dat allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
SA007 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:44:
Was zelf wel verbaast dat het binnen 10 minuten dus 12-14 graden is in de kamer. Helaas door enkele problemen aan de warmte kant dus niet stabiel waneer kamer temp stijgt. Proof of concept is dus aanwezig vandaar dit topic en de hulp vragen. De chiller behaalt op moment zodra het 15-18 graden is op kantoor (sochtends vroeg paar keer om 5 uur deur open gegooid en door laten trekken) en ik de "thermostaat" zet op "0" een minimum temperatuur van 8c in de "mini climate chamber" het kan dus wel. Zelfs dan is er door laage humiditeit (gebruik van desicent) in de "grote plexiglas case" maar een klein beetje ijsvorming op de slangen zelf. Het blok dat aan binnen kant zit van de "mini climate chamber" is echter zonder ijs of vocht "aanslag".

Damic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:46:
[...]

Of je moet bevriend zijn met een koel technieker, die hebben dat allemaal :)
Dat zijn dus tevens mijn vragen aan het forum, is er iemand met de kennis spullen aanwezig of kent iemand een bedrijf of persoon met deze kennis en spullen die bereid is mee te denken om dit te verwezelijken. Uiteraard tegen vergoeding, zolang ik maar enigsinds alles draaiend krijg binnen het budget (waar mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
Topic start is geüpdated met de volgende info:

Experiment 3: DIY “Airco 2”

TLRD: experiment deels geslaagd.

Update: Vandaag op 16 Juni is de chiller setup deels omgebouwd. De "mini climate chamber" module is daarbij voor dit experiment vervangen voor een oude 240mm radiator met twee 120mm fans (kapotte Corsair H100i). Hiervan is het cpu blok en pomp verwijderd is de radiator aangesloten op het chiller systeem. Vervolgens is de DIY "chiller setup" aangezet. De radiator van de Corsair H100i is vervolgens in de afgesloten plexiglas case climate chamber gezet. Voor de snelheid de fans even op een labvoeding aangesloten en verschillende voltages gegeven om te kijken bij welke snelheden deze de kamer het beste koelde (9v).

Ook hier is het wederom duidelijk net als bij de chiller setup met de "mini climate chamber" dat er op een gegeven moment het equilibrium wordt behaald, helemaal met dit warme weer. De temperaturen aan de kant van de CPU koelers verzadigen en lopen op, waardoor de Peltiers niet hun warmte kwijt kunnen. De koude kant zorgt dan niet voor genoeg koeling om de koelvloeistof van warmte te onttrekken. Onderstaand een screenshot van de temperatuur resultaten en een foto van de setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VojUuPKulj9_1eTrIYLwwdJH4jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5XpmAA4SfuX67GwioxPQHUhZ.png?f=fotoalbum_large
De test gestart zodra de zon van het raam was aan de voorkant, vandaar ook de drop in kamer temperatuur en de mogelijkheid om ook de climate chamber tot de juiste temperatuur te krijgen.

(Mini update; Laagste behaalde climate chamber temperatuur = 12.1c bij een kamertemperatuur van 24.6c. )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp3pjjghMBuG1sbLBsV2pwc-nsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdinPIfRp76pAJHOBMZwz3W7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vT9pKxWF4A-X73nkedoFgF6Vsyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4iVjtVDlRATEeseH7VWPbCx.jpg?f=fotoalbum_large
De setup met de 240mm radiator van Corsair H100i

*Bij dit experiment heb ik nog even geen rekening gehouden met de humiditeit, dit zal straks worden opgelost door (vloeibaar) desiccant om er voor te zorgen dat ook deze in bedwang kan worden gehouden.

Nu rest het dus om te testen hoe snel deze setup de kamer kan koel en wat er gebeurt als ik af en toe een deurtje open. Tevens zal ik kijken naar mogelijkheden om de kamer beter te isoleren waar nodig.

Deze simpele test geeft me eigenlijk heel veel vertrouwen in het kiezen voor een DIY mini airco. Ik heb het idee dat met een chiller die beter koelt (koelvloeistof zit nu op ~ 5c) dat het koelen van de ruimte op deze manier het meest efficient is. Door gebruik te maken van twee dunne 120mm radiators met fans achter in de climate chamber 1 links 1 rechts elk met een 120mm fan de situatie zeker haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 10:07

Fordox

00101010

Misschien is het geen verkeerd idee om de box te isoleren. Dat scheelt al heel wat.
isoleren zou je bijvoorbeeld al kunnen doen door aluminium folie aand e buitenkant van de box te plaatsen om stralingswarmte tegen te gaan. Ook zou je de randen van de box kunnen kitten zodat deze niet meer lekt
Maar als ik het goed begrijp gebruik je de radiator in de box om koele vloeistof doorheen te laten lopen en met ventilatoren de lucht te koelen?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een bad met droog ijs kun je je temperaturen wel lager krijgen. https://www.droogijs-shop.nl/ Je moet dan alleen zien dat je koel medium (de vloeistof dat je rond pompt) niet bevriest :)

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 16-06-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
Fordox schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:36:
Misschien is het geen verkeerd idee om de box te isoleren. Dat scheelt al heel wat.
isoleren zou je bijvoorbeeld al kunnen doen door aluminium folie aand e buitenkant van de box te plaatsen om stralingswarmte tegen te gaan. Ook zou je de randen van de box kunnen kitten zodat deze niet meer lekt
Het idee om de box beter te isoleren met reflecterend folie is een zeer goed en goedkoop toe te passen op de huidige "plexiglas climate chamber". Kijkend naar de resultaten van expiriment 3 ben ik nu niet meer zo bang dat de kamer zelf (ongeisoleerd, bevatten van kleine kiertjes / openingen) het probleem zal zijn of zal gaan vormen.

In expiriment 3 is het gelukt om de kamer temperatuur op +/- 12 graden te krijgen bij een start temperatuur van +/- 24 graden in zijn huidige ongeisoleerde & kiertjes versie.

Echter alle beetjes helpen en zal ik zeker kijken naar jou aangedragen tip (aluminium) folie. Dichten van kieren zal merendeel bij de schuif deurtjes van belang zijn, hierovor heb ik ook al een betere oplossing gevonden. Momenteel worden de uitsneden van het gat al deurtje gebruikt, echter om minder kieren te krijgen is de makkelijkste oplossing om deze uiteraard even wat groter te maken voor meer"overlap"
Fordox schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:36:
Maar als ik het goed begrijp gebruik je de radiator in de box om koele vloeistof doorheen te laten lopen en met ventilatoren de lucht te koelen?
Correct, momenteel koelen de 4 TEC 12715 Peltier elementen de koelvloeistof, deze wordt vervolgens door het pomp reservoir combbo richting de de 240mm radiator van Corsair H100i met twee 120mm fans draaiend op 9V gepomt die dan weer in de "plexiglas climate chamber" zit.
Damic schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:51:
Een bad met droog ijs kun je je temperaturen wel lager krijgen. https://www.droogijs-shop.nl/ Je moet dan alleen zien dat je koel medium (de vloeistof dat je rond pompt) niet bevriest :)
Compleet mee eens, dit was een van de ideen in de initeele brainstorm voorbij kwam. Echter om deze wekelijks te moeten bestellen voor dagelijks gebruik zit je ook al snel op 30 -60 euro per week voor 10 tot 25KG droogijs (als ik het daar al mee red). Vandaar dat ik ben gaan kijken naar meer permanente oplossingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Macsylver op 16-06-2021 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je zou eens kunnen zien hoelang je met 5kg voort kunt he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver

Wellicht door het lange verhaal en schrijfwijze dat niet idereen de startpost volledig leest, hieronder een kleine samenvatting van de het uiteindelijke doel:

Kijkend na de “Plexiglas climate chamber” is er uit expiriment 3 gebleken dat deze ondanks de kieren en het niet hebben van isolatie geen grote problemen zal geven mits de setup beter koelt dan de huidige Peltier elementen. Dit is vooral het geval bij hoge kamertemperaturen (boven de 24c). Uiteraard zal er wel gekeken (moeten) worden naar minimale passende oplossingen zoals boven aangedragen om het verlies in zijn huidige vorm zo veel mogelijk te beperken. Dit zou anders zonder zijn van het stroom verbruik, en bij de keuze van de capaciteit voor het systeem om de kosten zo laag mogelijk te houden en tevens de geluids productie.

Het uiteindelijke doel is het vervangen van de inefficente Peltier elementen voor een koelcompressor inc. condensor met de juiste capaciteit. Voor dit project zal er echter een geschikte (type) verdamper die op deze koelcompressor inc. Concensator zal moeten worden aangesloten. De verdamper zal gekozen moeten worden afhankelijk van de beste manier van koellen voor dit project. De opties die nu staan voor de verdamper zijn na aanleiding van de al uitgevoerde expirimenten alsvolgt.

Build 1: glycerol / water mix chiller voor koelblokken in mini climate chambers

Product surgestie: https://www.rigidhvac.com/c-coaxial-liquid-chiller
Gelieve waar mogelijk m.b.t. prijs lokaal onderdelen sourcen en (laten) bouwen en vullen in de vorm van de product surgestie die boven is benoemd. (product prijs, verzendkosten, handeling kosten, import belasting & belasting zal dit proeuct al snel richting de 800-900 euro gaan.)
Deze setup zal dus gebruik moeten van een verdamper zoals gebruikt in een chiller (warmtewisselaar coaxial of plate). De koelvloeistof glycerol / water mix of iets als Kemety zal dan aan in de (coaxial of plate) warmtewisselaar worden onttrokken van warmte (hopelijk tot een temperatuur van -25 a -30c, geen idee wat reel haalbaar is.

De koelvoeistof zal dan worden gebruikt om het koelblok in de mini climate chamber te ontrekken van warmte. Met een doel temperatuur van 12 – 14 graden tevens zal deze setup zoals in expiriment 2 zorgen voor een lage lucht vochtigheid van 40% of minder. Uiteraard geld hier tevens mocht er speling zijn in het ontrekken van warmte dan is het behalen van temperaturen onder de 12 graden zeker fijn meegenomen.

Voordelen: Direct de warmte ontrekken in de omgeving van de slide met daarop de druppels van de tranen. Tevens is het al bewezen dat deze techniek werkt in expiriment 2 zowel voor de temperatuur als de humiditeit.

Nadelen: Minder goede workflow te behalen, extra handelingen bij het plaatsen van de slides met tranen onder de microscoop, daarnast kan er maar 1 slide per keer worden ontrokken van warmte tijdens de kristalisatie.

Build 2: Externe custom (mini) airco:

Product surgestie: https://www.rigidhvac.com/store/products/dv3220e-ac-24v-pro

Gelieve waar mogelijk tevens m.b.t. prijs lokaal onderdelen sourcen en (laten) bouwen en vullen. (product prijs, verzendkosten, handeling kosten, import belasting & belasting zal dit proeuct al snel richting de 800-900 euro gaan.)

Deze setup zal dus gebruik moeten van een verdamper zoals gebruikt in een airco. Deze zal dan in een geisoleerde “doos” geplaast worden (zoals te zien is bij de product surgestie link) waarbij de lucht wordt aangezogen door de intake van deze geisoleerde doos, en zich zal verplaatsen door de verdamper en zal worden uitgeblazen door de outtake. De out take zal dan worden bevestigd aan de “plexiglas climate chamber”. De gekoelde droge lucht zal dan de kamer tot een temperatuur van 12c en voor expirimenten wellicht lager met een (relatieve) luchtvochtigheid die hopelijk lager dan 40% uitvalt. (mocht humiditeit niet lukken zullen extra maatregelen technieken moeten worden gebruikt)

De keuze bij het aansluiten: 1) alleen de outtake met koude lucht aansluiten en overdruk creeren in de “plexiglas climate chamber” 2.) zowel de intake als outake aan te sluiten en de lucht te laten circuleren.

Voordelen: Direct koude lucht blazen in de kamer, tevens zal deze lucht (hopelijk) vrijwel geen vocht bevatten. Tevens groter werk oppervlakte/ ruimte om andere tranen te kunnen laten kristaliseren in de ruimte. Mogelijke andere voordelen?

Nadelen: lucht niet droog genoeg, te veel geluids productie? Mogelijke andere nadelen?

Build 3: glycerol / water mix chiller om de lucht te koelen.

Product surgestie: https://www.rigidhvac.com/c-coaxial-liquid-chiller
Gelieve waar mogelijk tevens m.b.t. prijs lokaal onderdelen sourcen en (laten) bouwen en vullen in de vorm van de product surgestie die boven is benoemd. (product prijs, verzendkosten, handeling kosten, import belasting & belasting zal dit proeuct al snel richting de 800-900 euro gaan.)
Deze setup zal dus gebruik moeten van een verdamper zoals gebruikt in een chiller (warmtewisselaar coaxial of plate). De koelvloeistof glycerol / water mix of iets als Kemety zal dan aan in de (coaxial of plate) warmtewisselaar worden onttrokken van warmte (hopelijk tot een temperatuur van -25 a -30c, geen idee wat reel haalbaar is.

De koelvoeistof zal dan worden gebruikt om een of meerdere computer radiators 2x 120mm of 1x 240mm te voorzien van koelvloeistof. Deze zullen dan zoals bij expiriment 3 er voor zorgen dat de climate chamber wordt ontrokken van warmte. De doel temperatuur zal dan tevens weer een temperatuur zijn van 12 – 14 graden. Uiteraard geld hier tevens mocht er speling zijn in het ontrekken van warmte dan is het behalen van temperaturen onder de 12 graden zeker fijn meegenomen.

Voordelen: Flexibel in de keuze tussen build 1 daar beide concepten gebruik maken van de zelfde verdamper type, echter is de manier van koelen verschillend. Voordeel is bij deze dat deze net als bij de mini airco zorgt voor een groter werk oppervlakte/ ruimte om andere tranen te kunnen laten kristaliseren in de ruimte. Mogelijke andere voordelen?

Nadelen: Bij deze setup is gebleken bij expiriment 3 dat er naar manieren moet worden gezocht om de relatieve luchtvochtigheid te verlagen daar deze bij expirment 3 tussen de 80-90% was. Dit is hopelijk op te lossen met de juiste desiccant.

Build 4: glycerol / water mix chiller & mini aircon combinatie

Product surgestie: https://www.rigidhvac.com/dc-condensing-unit waarin twee type verdampers in serie staan aangesloten; 1 warmtewisselaar ( coaxial of plate) en 1 airco type verdamper.

Gelieve waar mogelijk tevens m.b.t. prijs lokaal onderdelen sourcen en (laten) bouwen en vullen in de vorm van de product surgestie die boven is benoemd. (product prijs, verzendkosten, handeling kosten, import belasting & belasting zal dit proeuct al snel richting de 800-900 euro gaan.)
Deze setup zal dus eigenlijk geljk zijn aan build 1 en build 2 door het plaatsen van 2 verdampers in serie. (mits mogelijk?)

Voordelen: Alle voordelen van beide systemen.

Nadelen: Prijs, complexiteit of andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 10:07

Fordox

00101010

Je isolatie geeft wel gunstigere getallen voor het koelen, dan mag je koelcapaciteit een stukje minder hoog zijn.

Voor de controle van de luchtvochtigheid:
Is het een idee om er een lucht dehumidifier in de buurt van de box te zetten? https://www.coolblue.nl/e...?sort=lowest-price&page=1
Of misschien een soort bakje te plaatsen met silica geld die je kan openen en dicht doen die dicht bij de luchtcirculatie zit?

Nog een el cheapo idee:
Wat sommige hobbybob overclockers deden, was ongeveer hetzelfde als wat jij deed, maar ipv dat je peltier elementen gebruikt om te koelen, leggen ze radiatoren in een koelbox met ijswater.
Gezien je gebruik maakt van een closed loop systeem, kun je dit ook combineren. Dus dat je water zowel gekoeld wordt door je huidige peltier systeem maar ook door een radiator die in ijswater ligt. In dit geval hoeven de peltier elementen minder te vechten tegen al het vermogen dat ze moeten koelen.
Hier heb je als nadeel wel dat je ijs op den duur gaat smelten, maar gelukkig is daar beter aan te komen dan aan een setup met droog ijs.

Een ander out of the box idee:
Als het doel is om je traan onder de microscoop koud te krijgen, kun je misschien op de tafel van je microscoop een koperen plaat leggen. Op deze koperen plaat kun je een koperen buis/pijp solderen die de plaat in zijn geheel koelt door middel van je gechillde vloeistof. Eigenlijk hetzelfde idee van je mini climate chamber waarmee je de boel al koelt, maar dan als sandwich. Misschien geeft dit een meer gelijkmatige koeling aan je mini climate chamber waardoor de grotere minder invloed heeft.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1