Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 11:04
Ik heb een Panasonic DMC-FZ300-bridgecamera en ben begonnen met het gebruiken van de 4K photo mode-functie waarbij de camera per opname een mp4-video-bestand van ongeveer 1 seconde produceert met daarin jpg-frames met verschillende door de autofocus gevonden/gekozen scherpstelafstanden. Zo onstaat een stack van JPG-tjes die gecombineerd een foto kunnen opleveren met weliswaar wat minder resolutie dan de standaard 12 MP van de FZ300 maar met meer scherptediepte dan een standaard 12 MP-foto. Maar daar is wel enige bewerking voor nodig.

Bij dit topic gaat het me om de software daarvoor. Daarbij wil ik voor wat gewoon een van mijn hobby's is, niet de hoofdprijs betalen. Ook heb ik een hekel aan software in de vorm van een te betalen abonnement dat maar doorloopt, ook als ik ergens een of twee jaar niet aan toekom.

Ik begon met het netjes kopen van een Adobe Photoshop Elements 2021-licentie. Leuk om er wat dingen mee te proberen, maar bij het openen van de genoemde mp4-bestanden geeft Elements een foutmelding en op internet vond ik een toelichting daarop van Adobe: daarvoor moet je een abonnement nemen op Adobe Premiere. Dat bevestigde mijn afkeer van Adobeproducten anders dan voor het lezen van PDF-bestanden. Vervolgens voor een hele nette prijs een licentie voor Affinity Photo aangeschaft. Ben ik nu al blij mee, want naast de prijs een heldere en uitgebreide handleiding en een gebruikersinterface die ondanks de hoeveelheid mogelijkheden ook nog eens - in mijn ogen - vrij logisch en duidelijk in elkaar steekt.

Affinity Photo heeft een Focus merge-functie voor een focus stack oftewel een serie bij elkaar horende foto's met verschillende scherpstelafstanden. Ik laadde zo'n reeks, koos voor uitvoeren, en hoewel het wel even duurde voordat mijn toch serieuze HP-laptop daarmee klaar was, had ik na een kleine minuut een resultaat en na een export van kennelijk een dedicated bestandsformaat naar JPG had ik wat ik hoopte: een klein plantje met nu ineens meerdere bloemen en zaadknoppen scherp!

Waar ik nu nog mee zit is het maken van de JPG-tjes uit het Panasonic mp4-bestand waar ik Affinity mee kan voeden. Ik heb allerlei mogelijkheden geprobeerd, maar het bleef erop neerkomen dat ik in het beste geval in het gebied met bruikbare frames telkens een foto/frame in de video verder kon klikken om die vervolgens als JPG te capturen/op te slaan. Voor het hiervoor genoemde voorbeeld had ik dat 18 x gedaan, dus 18 x een frame verder klikken en 18 x opslaan.

Wie weet met welke gratis of betaalbare software dit makkelijker kan, dus van een Panasonic 4K photomode mp4-bestand in een keer een serie frames/JPG-tjes selecteren en opslaan?

Mogelijk zijn er op internet online converters voor wat ik wil, maar ook dat zie ik voorlopig - met onder andere up- en downloaden van bestanden - als een weinig ideale oplossing.

Bij wat ik op mijn laptop wil doen, stel ik me functioneel het volgende voor:
- mp4/video langzaam afspelen;
- zien waar het gebied zitten met frames met scherpe delen;
- het begin van dat gebied markeren, het eind van dat gebied markeren;
- en klikken op een knop om de frames in het geslecteerde gebied als een reeks JPG-tjes op te slaan.

Hierbij wat ik al geprobeerd heb:
- het programma Photofunstudio van Panasonic (kon ik niet meer downloaden voor de camera die ik heb, maar kreeg ik van de supportafdeling van Panasonic Nederland (netjes! binnen 2 dagen antwoord op in e-formulier op de website ingetikte vraag) toegestuurd): geen fijn programma, je moet alles laden in een aparte bibliotheek en er ontstaan nieuwe bestanden waar je niet op zit te wachten en uiteindelijk kun je op dit punt niet meer dan met andere viewerachtige programma's en dat is frame voor frame selecteren en telkens opnieuw één frame opslaan;
- Windows 10 (pro) Films- en TV-viewer: wel afspelen, maar zie verder geen functies voor wat ik wil;
- Windows idem Foto-viewer: stoppen en ook (per keer) één frame opslaan;
- VLC media player: idem;
- Windows media player: veel functies, maar zelfs voor capturen/opslaan van één JPG per keer heb ik nog niets ontdekt.
Het kan dus ook zo zijn dat ik bij deze programma's mogelijkheden voor wat ik wil gemist heb tot nu toe.

[ Voor 6% gewijzigd door A3Spruit op 22-06-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Probeer het eens met Davinci Resolve. Professioneel programma en bied veel mogelijkheden, bovendien gratis.

Maakt het natuurlijk wel even wat lastiger dan even een filmpje er in slepen en op een knop rammen voor de JPGs. Maar goed, heel moeilijk moet het ook niet zijn :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Dank. Davinci Resolve lijkt hele goede tip.

Gisteren al met succes geïnstalleerd. Biedt zo op het eerste gezicht overweldigend (waarvan ik het meeste dus niet nodig heb). Dus eerst ontdekken hoe het programma werkt. Ook daarin is voorzien. Heb zelden zulke mooie handleidingen en lesmateriaal gezien, en zeker niet bij gratis programmatuur en ook dat materiaal is gratis.

Moet daar nog wel een keer echt voor gaan zitten, is mijn indruk, voor leren kennen van het programma, want heb in algemene zin nog 0 ervaring met video editting en dus ook gebruikte termen.

Maar nogmaals: ziet er al heel goed uit.
Davinci leest in ieder geval wat er qua 4K photo mode mp4 uit mijn Panasonic komt. Dat is al meer dan Adobe Elements doet.

Heb inmiddels ook door dat wat er mbt. 4K photo mode mp4 uit mijn camera komt een naam heeft: H264, een soort subformaat van mp4, althans als ik een en ander goed begrepen heb.

En ik kan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Na een paar uurtjes kijken naar mogelijkheden van Davinci Resolve door verkennen knoppen en functies, wat zaken bekijken in de beginners guide-pdf en bekijken van enkele youtube videos is mijn eerste conclusie dat het nog niet meevalt om te doen wat ik wil.

Wat lukt er wel:
- aanmaken project;
- importeren/is eigenlijk opnemen in een soort bibliotheek van mp4-files met Panasonic 4K photo mode;
- knippen van te selecteren gebied met scherpgestelde delen door begin en eindknip aan te geven;
- het tussenliggend deel in de edit-mode naar het timeline-vak slepen;
- in de export mode het resultaat exporteren naar een map op mijn laptop.

Wat gaat er nog niet goed:
- de resolutie: in de mp4's die uit mijn camera komen zitten frames van 3328 x 2496 pixels. Om die niet verloren te laten gaan bij een soort conversie door DVR naar een lagere resolutie moet ik de juiste resolutie instellen, zo begrijp ik, onder project settings en dan master settings. Bij pixel aspect ratio daar kan ik niet kiezen voor 4:3 (keuze is in lichtgrijs om te laten zien dat die keuze niet beschikbaar is). Bij time line resolution op dezelfde plek is er geen 3328 x 2496 om te kiezen;
- als ik dit even vergeet dan kan ik dus wel een export maken, maar met dus een lagere resolutie en in nog steeds het bestandsformaat mp4, met daarin nu alleen de geselecteerde frames. Maar een export naar JPG voor de JPG-tjes in de nu kortere mp4 met schat ik zo tussen de 10 en 20 frames? Nee. Want ik lijk alleen te kunnen kiezen voor JPEG2000. Dat levert een aantal bestanden op, maar minder dan de bij Edit geselecteerde frames en met de extensie .j2c, iets dat geen programma op mijn laptop lijkt te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hier staat een hoop uitgelegd ;)

https://natron.readthedoc...orials-imagesequence.html

Een programma als ffmpeg is hier uiterst geschikt voor alleen niet echt gebruiksvriendelijk. Je ziet namelijk niet wat je doet iit een programma als Davinci. Maar goed, of dat uit maakt ... je kan gewoon de hele video om laten zetten in JPGs (zorg voor genoeg opslag) en dan pas bepalen wat je gaat gebruiken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Ok, kan ik hieruit begrijpen dat ik geen mogelijkheden/functies in Davinci Resolve over het hoofd zie, maar dat de gratis versie toch onvoldoende is, naar nu blijkt?

Dus verder met mijn speurtocht en nu richting ffmpeg?
Want het lijkt er nog niet makkelijker op te worden. Ik kwam uit bij https://ffmpeg.org/download.html#build-windows. Daar kiezen voor of 'Windows builds from gyan.dev' of 'Windows builds by BtbN'? Welke? Moet ik nog iets met alle libraries die na scrollen op dezelfde pagina zichtbaar worden? Ik zie heel veel keuzes, ook op nieuwe pagina's na doorklikken op 'Windows builds from gyan.dev' en/of 'Windows builds by BtbN', maar niet echt toelichtingen.

Heb ook gekeken op https://ffmpeg.org/documentation.html, om te beginnen naar iets dat helpt om de juiste keuzes te maken bij downloaden en installeren, en heb gekeken op https://trac.ffmpeg.org/wiki.

Ik heb wel eens wat geprogrammeerd, maar krijg hier naarmate ik verder klik het gevoel dat ik vooral verdwaal in heel veel informatie, nog voordat ik een geïnstalleerd programma heb, en nog voordat ik toekom aan wat ik op de command line moet intikken voor wat ik wil (dat laatste lijkt voor nu het minst lastig met de uitleg op https://natron.readthedoc...orials-imagesequence.html).

Dus zie ik het goed, is dit een wereld waar ik eerst eens goed in moet duiken alvorens to een werkende installatie te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Eh, nee het is prima mogelijk met Davinci (zie de link) alleen moet je daarna nog wel even de TIFF bestanden omzetten naar JPG. Hier zijn genoeg tools voor te vinden. De TIFF bestanden zijn er voor zodat er geen kwaliteitsverlies optreed bij het exporteren waarna je bij de omzetting naar JPG vrij bent om te bepalen hoe ver je ze wil comprimeren.

Via de link zijn nog veel meer programma's te vinden waarmee het mogelijk is. Gewoon eerst even goed lezen dus. Ik zie zelfs dat bijvoorbeeld Blender ook een optie is.

Ga je toch aan de slag met ffmpeg (wat complex is!) ...

Voor het downloaden van FFMpeg denk je veel te moeilijk. Er zijn gewoon meerdere mensen die builds maken voor Windows en deze aanbieden. Maar goed, ik ga daar geen heel verhaal over ophangen, hier is de download link voor ffmpeg: https://www.gyan.dev/ffmpeg/builds/ffmpeg-release-full.7z

Waarschijnlijk kun je deze gewoon ergens uitpakken en moet je vervolgens met de commandline prompt (cmd.exe) naar die map navigeren. Vervolgens kun je dan ffmpeg.exe aanroepen. Maar goed, dat is allemaal vrij complex.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Ik ben weer verder gegaan.

Toch weer Davinci?
Zoals ik eerder meldde had ik daarmee twee problemen: geen geschikt exportformaat. Zou ik dus kunnen oplossen met export naar TIFF.
Maar de selectie uit het mp4-bestand van het deel met voor focus bruikbare frames (18 uit 75 had ik bepaald met stuk voor stuk bekijken en 18 x opslaan) was ook niet goed gegaan, dwz. wel een selectie als resultaat maar niet in de oorspronkelijke resolutie omdat mijn Davinci-versie alleen andere keuzemogelijkheden biedt.
Ook met media management lukt het me niet. Instructies waarnaar werd verwezen gevolgd. Kiezen voor 'render at source solution', Start en er gebeurt niets, dwz. er verschijnt niets in de destination map en er komt ook geen foutmelding.
Dus Davinci even gelaten voor wat het is.

Inmiddels ook ontdekt dat online-conversietools voor mp4 naar jpg's wel werken, maar dat degenen die ik probeerde allemaal de maximale resolutie beperken tot minder dan de oorspronkelijke 3328 x 2496 pixels van de frames in mijn Panasonic 4K opnamen. Pixels laten weggooien kan niet de bedoeling zijn, dus even niet verder onderzocht.

Dus toch aan de slag met ffmpeg. Uitgaande van de genoemde downloadlink (dank). Uitpakken en het geheel ergens in een mappenstructuur geplaatst.
Heb voor het commando op de commandline de uitleg op de eerder genoemde link https://natron.readthedoc...orials-imagesequence.html gevolgd. Ben met de commandline naar de map gegaan met het om te zetten mp4-bestand. Daar het commando 'ffmpeg -i input.mp4 -pix_fmt rgba output_%04d.png' ingetikt met natuurlijk 'input' vervangen door de bestandsnaam en als extra voorafgaand aan de string 'ffmpeg' een specificatie van de map waar ffmpeg staat (die plek vindt het systeem niet uit zichzelf). Enter. En ....

Er flitsten een paar dingen langs die op foutmeldingen leken. Maar de run liep door. Kijken ....
En in de map met het mp4-bestand 75 x een png-bestand! Die 75 x klopt met het aantal frames in de mp4. En de PNG's hebben nog de oorspronkelijke 3328 x 2496 pixels!
Die PNG's zijn wel 8 tot 10 x zo groot als de eerdere opgeslagen jpg-frames, maar dat klopt meen ik met hoe dat bestandsformaat in elkaar steekt.

In ieder geval toch een mooie stap!

Heb ook nog even gekeken naar wat foutmeldingen leken. Onder andere:
- 'deprecated pixel format used, make sure you did set range correctly'. Op internet zag ik daarover een discussie met het advies die melding te negeren;
- en er wordt iets gezegd over een ontbrekend 'key frame' en een niet gevonden 'index entry' tijdens het zoeken naar een 'timestamp'.
Ik had eigenlijk een rtf-je klaar staan om alle feedback van ffmpeg bij het uitvoeren van een en ander ook nog even te delen, maar zie zo gauw geen knop om een bestand als bijlage bij te voegen.

[ Voor 4% gewijzigd door A3Spruit op 21-06-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Maar als je frames goed zijn, dan is het toch prima? Dan hoef je echt niet je hele log te delen :Y)

Nu nog even omzetten van PNG naar JPG als batch met photoshop of via de commandline met ImageMagick.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3Spruit
Ik ben na wat al lukte met Ffmpeg toch nog wat verder gaan kijken naar Davinci resolve door gewoon allerlei dingen te proberen. En converteren met Davinci lukt nu ook.

Wat op https://natron.readthedoc...orials-imagesequence.html staat over converteren van video naar images in Davinci lijkt wat kort door de bocht. De te converteren clip in de media pool selecteren en dus actief maken lijkt onvoldoende om 'm beschikbaar te krijgen voor de converteerfunctie.
Pas als ik eerst in de edit-modus van de te converteren clip een afgeleide timeline clip maak, wordt de te converteren clip bij kiezen voor de transcodefunctie in de media manager als beschikbare input herkend.
Als je alles netjes uitschrijft/noteert, zoals het bij mij nu werkt, dan is er/lijkt er iets meer nodig dan de 6 korte regels instructie hierover op de genoemde natron-site.

Maar zo wordt het allemaal wel nog makkelijker, want nu als volgt:
- mp4 --> tiff in Davinci;
- de hele reeks tiff-plaatjes in een keer --> focus merge van Affinity.
En er rolt een mooi resultaat uit, vind ik.
Selectie van bruikbare frames oftewel inkorten mp4 lijkt niet eens nodig. Alles, dus ook de frames met weinig tot geen focus in Affinity stoppen maakt het resultaat eerder nog beter dan slechter.
Het nut van een voorselectie verschuift zo van streven naar scherpe onderwerpen naar de wens om delen van de opname - zoals een achtergrond - onscherp te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Extracten van jpg uit een movie file is een kwestie van google.
Ik zou zoeken naar iets met ffmpeg - die converteert werkelijk alles naar alles. Een snelle google zoek levert al resultaten op die je in de commandline kunt invoeren.

FFMpeg: Allows to split video into pictures: e.g. ffmpeg -i input.mov -r 0.25 output_%04d.png to get a picture every four seconds.

Daaronder de suggestie dat als je de '-r 0.25' weglaat je gewoon een jpeg per frame krijgt - precies wat jij wilt.

Ok, je hebt dan alle jpg beelden.

Dan ga je hier naar toe en je plakt zijn scriptregels aan elkaar. Ik heb het geprobeerd, het werkt.

https://patdavid.net/2013...king-macro-photos-enfuse/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Ik wil nog even terugkomen op het converteren van 4K focus stack mp4-bestanden naar losse plaatjes/frames met Davinci Resolve, want nadat ik me alsnog bewust werd van problemen daarmee, ben ik toch weer verder gegaan met Ffmpeg. Nu wil ik nog wel checken of ik iets over het hoofd heb gezien bij het gebruik van Davinci Resolve.

Wat was het geval? De frames in genoemde mp4-bestanden hebben 3328 x 2496 pixels (komt overeen met de 8 MP die Panasonic opgeeft). De Tiff-jes die er bij conversie met Davinci uitkwamen, zagen er destijds in eerste instantie goed uit, t/m het merge-resultaat van stap 2 in Affinity. Wat ik over het hoofd had gezien was het brede zwarte kader van die Tiff-jes uit Davinci. Ik heb het tiff-je dat het eerste frame in het voorbeeld-mp4-bestand even omgezet naar jpg en hieronder geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPdW9AHyiP-fCxH8FKud_hf2sXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG5gpDP4lDnLE9aWcTdFDDAz.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er binnen het brede zwarte kader overblijft is ongeveer 2495 x 1870 pixels.
Als ik hetzelfde frame uit het mp4-bestand selecteer met de standaard Windows fotoviewer dan ziet dat er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E8TzAX8-DyW9CEkK_YcqawNYpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQaKfjfEod0Mfb45vfxbyrSN.jpg?f=fotoalbum_large

Waar komt dat zwarte kader dat Davinci produceert vandaan. Kan Davinci deze resolutie niet aan? Onderstaand mijn instellingen in Davinci.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3yqbepMfkqWM_G-iDdLp5eaL5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9iYWKojyTAHnuIG7dk7wj9Pq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL97T50Xas5Zr8v2Rs_Yppoyx94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M7cHg6FaVDqCcB9aRPoGnGN2.png?f=user_large

Ik had dus gekozen voor 'Render at source resolution'.
Ik heb ook Custom nog geprobeerd, maar wat ik dan wil invullen, namelijk 3328 x 2496, accepteert Davinci niet. De inhoud van de venstertjes daarvoor lijkt begrensd op max. 3840 x 2160.

Zie ik iets over het hoofd?
Dat zou overigens wel mijn voorkeur hebben, want werken met een programma met een GUI is toch prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Ook nog even over ffmpeg en converteren van de Panasonic mp4-bestanden naar plaatjes.

Het commando dat ik daarvoor nu op de Windiows command line gebruik is: '<map waar mmfpeg staat>/ffmpeg.exe -i <naam met extensie mp4-bestand dat input is> -pix_fmt rgba <deel naam output-bestand>_%04d.png'.

Dat is dus converteren naar png-formaat.

Voor converteren naar jpg is het voldoende om 'png' aan het eind van het commando te vervangen door 'jpg'.
Ik heb dat geprobeerd. Ziet er zo op het eerste oog goed uit. Maar als ik dan dezelfde serie plaatjes/frames selecteer voor een focus merge in Affinity, dan is bij uitvergroten te zien dat het focus merge-resultaat van Affinity voeden met png-s duidelijk scherper is dan het focus merge-resultaat van Affinity voeden met jpg's (met dezelfde resolutie).

Als ik het resultaat toch in jpg wil, dan kan ik die omzetting kennelijk beter doen ná de focus merge met pngs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Op https://qwinff.github.io vond ik zojuist info over het programma QWinFF als een GUI for FFmpeg.
Iemand ervaring mee?
Betrouwbaar?
(soms zit er malware in gratis software)
Pagina: 1