Buitenboord motor met vreemde klachten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciciro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-01 20:24
Goedendag mede tweakers ik heb nog nooit een discussie geopend dus ik hoop dat ik in de goede categorie zit. Zo niet hoor ik het graag

Onlangs heb ik van een kleine rubberboot gekocht met een 6 pk vier takt Suzuki buitenboordmotor. Motor starten altijd goed en liep heel goed. Totdat ik gisteren langere stukken op hogere snelheid ging varen. Na een tijd stopt die dan. Daarna is het altijd mogelijk om de motor te starten maar blijft de motor maar heel kort stationair lopen, zelfs met de choke uitgetrokken. Als je gas geeft slaat de motor direct af. Het rare is dat als je lang wacht hij het uiteindelijk weer prima doet.

Graag hoor ik of iemand met verstand een idee heeft. Bij voorbaat dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klinkt als een warmteprobleem. Weet je zeker dat de koeling goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
Beluchting op de tank niet opengemaakt zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
WEBGAMING schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:56:
Beluchting op de tank niet opengemaakt zeker?
Dit is een goeie, draai de dop eens los en probeer het nog een keer.

Iets anders kan zijn: bobine's willen ook weleens koud prima werken en warm niet.
Zelfde met een bougie, ik heb er ooit een gehad die mij bijna tot wanhoop heeft gedreven.

Koud, prima lopen. redelijk gas prima, stationair ploffen even en daarna uit.

Bleek dat er een scheur in het porselein zat. Koud, scheur strak op elkaar dus geen overslag naar de cilinder. Warm, bougie zet uit, scheur net ff breder, zo nu en dan overslag en beroerd lopen.

Maar, mééstal is het iets simpels. Dus eerst ff tankdop los en bougie eruit. Kan ook zijn dat er een verkeerde bougie in heeft gezeten met verkeerde warmtegraad. Dat gaat kalm aan prima, met harder varen kan het dan fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ciciro
Beluchting van de tank was zeker open, en zelfs met open dop werkte die niet. De bougies zou ik kunnen nakijken. Maar het lijkt me dat de klachten dan veel constanten moeten zijn. Koeling lijkt me ook goed aangezien het een redelijk nieuwe motor is die veel onderhoudt heeft gehad. Zou iemand weten hoe ik de koeling zou kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:15
Heeft ie lang stilgestaan? Dan kan je het beste even het filtertje van de brandstof bekijken en doorspoelen. Zit er veel troep in moet je de carburateur er even afhalen en doorspuiten met remreiniger. Heb even snel een filmpje gepakt. Huidige benzine vergaat helaas snel, heb zelf ook wel is een oude tank aangesloten waar je achteraf de vlokken in zag drijven. Die fout maak je 1x :+ (net als op de steiger er aan werken).

Koeling kan je vaak wel goed aan de straal zien. Die moet mooi constant spuiten. Bij twijfel kan je even een filmpje maken en hier uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Euro 95 eruit, Euro98 erin. Heel veel (oude(re)) buitenboordmotoren werken niet/slecht op Euro95 sinds daar ethanol in zit.

Bron: Groot watersportbedrijf waar ik klant ben.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:47
Ciciro schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:04:Zou iemand weten hoe ik de koeling zou kunnen checken?
Moet een mooie stevige straal uit komen, en niet te warm water (als het goed is heeft je motor geen thermostaat).
En heb je een losse 12 liter tank? En is dat eentje met enkele aansluiting (bij de motor), of met dubbele aansluiting (tank en motor).
Die dubbele aansluiting wil nog wel eens lucht aanzuigen.

Probleem met Euro95 komt mij persoonlijk niet voor, nog nooit gedonder mee gehad. Wat wel zo is, is dat brandstof tegenwoordig steeds minder lang houdbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ciciro
De motor is is gekocht in 2016 dus ik dacht dat 95 wel moest kunnen. De straal die eruit komt is stevig en de temperatuur is ook niet hoog. Ik heb inderdaad een losse 12 liter tank. met de enkele aansluiting. Vanavond ga ik de carburateur schoonmaken en filters wisselen dus hopelijk is daarmee het probleem opgelost. Bedankt voor al het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-04 10:08
Klinkt als oververhitten.
Is het een langstaart, of kort?

Bij een korte staart wil het nog wel eens gebeuren dat je lucht in het koelwater aantrekt bij hard varen.
Zelf ooit ook wel eens gehad met een Evenrude. Daar bleek de koppakking een klap gehad te hebben hierdoor. Koppakking vervangen, koelkanaal met een buisje verlegt tot bijna onderkant vinstuk, wat heet probleem oploste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:15
@Ciciro Heeft het geholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ciciro schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:14:
De motor is is gekocht in 2016 dus ik dacht dat 95 wel moest kunnen. De straal die eruit komt is stevig en de temperatuur is ook niet hoog. Ik heb inderdaad een losse 12 liter tank. met de enkele aansluiting. Vanavond ga ik de carburateur schoonmaken en filters wisselen dus hopelijk is daarmee het probleem opgelost. Bedankt voor al het meedenken!
Ik heb een vergelijkbaar (of zelfs identiek) probleem met een DF40 en die staat (nog) bij de dealer voor een vergelijkbaar verhaal.
Allereerste comment was ook: Tank sowieso 98 maar eigenlijk gewoon vPower of BP Ultimate aangezien die 0% ethanol bevatten (De E5 staat voor max 5% en 0 is minder dan 5 :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciciro
Update motor staat nog bij de monteur. Kon niks opmerkelijks vinden behalve dat de bougies vervangen moest en worden. Zaterdag is de motor weer terug en dan maar even een avond proberen met 98. Neem aan dat dan het probleem verholpen is.
Pagina: 1