18mm Underlayment icm lg oled en tv arm.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfBieze
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-01 22:59
Ik heb recentelijk de LG Oleg C1 55 inch gekocht en wil deze met een tv arm (vogels thin 546) aan de muur bevestigen.
...

Totale gewicht van de tv, beugel en soundbar zal zo’n 25 kilo zijn. De wand bestaat uit underlayment 18mm en Gyproc 9,5mm gipsplaat.
...

Ik heb al van alles gegoogled maar kom er niet helemaal uit. Zal dit voldoende dikte hebben om het geheel zo aan de muur te bevestigen of zal ik toch op zoek moeten naar de achterliggende balken en dit daaraan bevestigen. Zou zonde zijn dat geheel opeens op de grond ligt :'(
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:53
Ik zou hier hoe dan ook voor veiligheid kiezen en de balken opsporen en daar op bevestigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Als je nette schroeven door die vogel en de 18mm underlayment steekt dan gaat daar echt helemaal niks mee gebeuren. Als je nou alleen gips had gehad dan was het een ander verhaal. Gewoon een schroef pakken die netjes door het gat past dus niet 3.0x50mm met een ringetje om maar wat te noemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gewoon de juiste schroeven vinden die in de underlayment gaan. Het is niet alsof je een aquarium oid van honderden kilo’s gaat ophangen. Die tv weegt 25kilo ofzo? Dan met een zwenkarm komt er wel wat meer druk op, maar met juiste schroeven moet dat prima gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfBieze
Foutje

[ Voor 92% gewijzigd door RolfBieze op 13-06-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfBieze
Zitten aardige jongens bij de muurbeugel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G9jqF9kcmrnoeFLXHMVSADGXJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMF88tS7XSo2q9SDAEHGKvow.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RolfBieze op 13-06-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Zien is ook geloven natuurlijk. Je kan de beugel ophangen, er een emmer water (of misschien iets dat niet nat is :+)) aan hangen van 25kg en hem nog een flinke beuk geven. Er gaat niks gebeuren maar veiligheid is een gevoel, vetrouwen ook maar controle beter.

Zo te zien kan je er inderdaad flinke jongens in draaien. Ik zou ze krap voorboren en dan dikke knoeperts van schroeven erin doen. Wat is de diameter van het gat in de beugel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:11
Het is een zwenkarm? Dan sowieso de balken op zien te zoeken.

Die bijgeleverde houtfretten (aardige jongens) zijn niet geschikt om in het underlayment te draaien. Maar kan wel er doorheen in de balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfBieze
leecher schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:22:
Zien is ook geloven natuurlijk. Je kan de beugel ophangen, er een emmer water (of misschien iets dat niet nat is :+)) aan hangen van 25kg en hem nog een flinke beuk geven. Er gaat niks gebeuren maar veiligheid is goed, vetrouwen ook maar controle beter.

Zo te zien kan je er inderdaad flinke jongens in draaien. Ik zou ze krap voorboren en dan dikke knoeperts van schroeven erin doen. Wat is de diameter van het gat in de beugel?
Even testen is wel een goeie ja 👍 voordat de tv eraan komt. Ik heb ook evt gevoel dat het wel goed gaat met 18mm, maar toch het zekere voor het onzekere. Diameter gat vd beugel is 9mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfBieze
Raling schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:24:
Het is een zwenkarm? Dan sowieso de balken op zien te zoeken.

Die bijgeleverde houtfretten (aardige jongens) zijn niet geschikt om in het underlayment te draaien. Maar kan wel er doorheen in de balken.
Het is een zwenkaem inderdaad, alleen in het underlayment is dan geen optie met deze schroeven? Ofwel, andere regelen? Of zowiezo de balken opzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik zou er zoiets in draaien en voorboren met 5mm

https://www.schroeven-win...rkop-8-x-40-mm-100-stuks/

Of gewoon een kortere houtdraadbout, die ook voorboren

https://www.techniekwebsh...-1-4-kg-100-metrisch.html

[ Voor 37% gewijzigd door leecher op 13-06-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je mount heeft een muurbevestiging van ~31x5 cm:
Afbeeldingslocatie: https://www.vogels.com/media/catalog/product/cache/644cc77ca34df95bb894e7e41ed8ac57/w/e/web_version-8395460_thin546_dimensions_image.png

Gaat niet blijven hangen aan 18 mm underlayment met daarop 9 mm gipsplaat. Hij gaat doorhangen, je gips gaat barsten, en als de schroeven het underlayment een beetje gunstig beschadigen, dan scheurt 'ie gewoon los als je de arm een keer te heftig beweegt.

Het voordeel is dat je maar één verticale balk nodig hebt om hem goed te bevestigen. Zoek er een op.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 13-06-2021 11:39 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
RolfBieze schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Het is een zwenkaem inderdaad, alleen in het underlayment is dan geen optie met deze schroeven? Ofwel, andere regelen? Of zowiezo de balken opzoeken?
Vind ik geen optie. Zeker met het gips ertussen niet. Er zit dan namelijk nog 9.5mm (hoezo 9.5 trouwens? normaliter gebruik je 12.5 op de wand) ruimte tussen de beugel en het underlayment, wat ook weer voor een hefboom zorgt.

Ik zou gewoon de balken opzoeken.

Helemaal na de zojuist geposte afbeelding. Ik zou balk opzoeken en eventueel ervoor kiezen het gips zelfs weg te halen op die plek. De oppervlakte van het muurdeel is wel erg klein, 9.5 is wel erg dun en kans op scheuren is dan erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@Raling
Gips wegkappen kan altijd nog, TS ziet snel genoeg of de beugel aan de onderkant in het gips begint te drukken. Ik denk dat het wel meevalt. Verder geloof ik dat het doorbuigen van de underlayment niet significant zal zijn, zeker als de staanders 60cm uit elkaar staan. Met 1,2m zou ik het ook nog prima proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolfBieze
De handleiding van vogels geeft aan dat de bijgeleverde schroeven voor hout voorgeboord moeten worden met 5mm.

De staanders staan 40cm uitelkaar kom ik net achter.

Klinkt er wel naar dan de verticale balk opzoeken de veiligste oplossing is 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Het is vooral door zo'n zwenkarm heb je een flinke hefboom. Met de tv plat aan de muur had het wel gegaan waarschijnlijk met genoeg schroeven.

Dus dat word een balk opzoeken

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-05 13:38
of een extra plaatje er tussen, dan heb je het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
ruzzel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:51:
Op zich geen slecht idee. Stuk underlayment die een stuk groter is dan de muurbeugel achterkant. Die schroef je vast met voldoende gewone voldraad houtschroeven van een 40/50 (18+9.5+18), en vervolgens met de bijgeleverde houtfretten vastzetten. Of de eerder genoemde tellerkopschroeven van 8mm dik.

Maak de plaat wel een flink stuk groter, zodat je het gewicht wat meer verspreidt over de achterste underlayment plaat. Als je de plaat hetzelfde formaat als de achterzijde van je muurbeugel maakt, schiet je er weinig mee op. Dan komt nog steeds het volle gewicht op een behoorlijk klein oppervlak van de achterste underlayment plaat terecht.

Het is of gewicht spreiden over een groter oppervlak, of een balk opzoeken. En in dat laatste geval heb je nog kans dat de balk zelf te smal is. Als de CLS (balk) er op de korte kant tegen de underlayment aan staat, heb je maar 4,5cm balk. De beugel zelf is 5cm. Als er bijvoorbeeld 2 houtfretten naast elkaar moeten, dan wordt dat krap. Als ze allemaal onder elkaar komen, dan zou het nog wel kunnen lukken (mits je goed het midden van de balk weet te vinden).

Ik zou dus voor het gewicht spreiden gaan. Maak er een mooie plaat achter en schilder 'm zwart.

[ Voor 8% gewijzigd door Raling op 13-06-2021 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-05 22:31

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou hem zo aan de muur hangen.
Dat de onderkant van de beugel door het gips gaat drukken is onzin, je monteert het met meerdere schroeven zodat dat juist niet gebeurt.

Probeer maar eens een 5x40mm schroef uit underlayment te trekken met een hamer, ik wens je veel succes,

Stucwerk op een muur is net zo zacht als een gipsplaat, dus dan zou je hem ook niet aan stenen muur kunnen hangen, lijkt mij niet

[ Voor 19% gewijzigd door MLLL op 13-06-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:37

Roy

Hobbies?

Als de underlayment gewoon goed op een frame van 60 hoh zit, dan kan dat makkelijk! Goede schroeven gebruiken (5x40 of zo), hoeven geen houtdraadbout te zijn (die zijn juist geschikt voor in balken) en dan kan dat prima.

Inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 19:40
Het is even geleden dat ik dit op school heb gehad, maar het volgende staat me bij:

Één constructieschroef 5.0mm (grove draad) heeft in underlayment 18 een uittreksterkte van 35 a 40 kilo.
Uitgaande van 4 bevestigingspunten zouden we kunnen spreken van een draagkracht van 140 a 160 kilo.

Wat de steun uitgeklapt als hefboom daar in bijdraagt zou ik zo niet weten maar als je niet constant die beugel volledig uitgeklapt hebt staan zou ik het wel aandurven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 22:36
RolfBieze schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:37:
De handleiding van vogels geeft aan dat de bijgeleverde schroeven voor hout voorgeboord moeten worden met 5mm.

De staanders staan 40cm uitelkaar kom ik net achter.

Klinkt er wel naar dan de verticale balk opzoeken de veiligste oplossing is 😬
Die bijgeleverde schroeven zou ik alleen gebruiken icm de pluggen. De schroefdraad zit niet over de hele lengte van de schroef en als je deze in hout (plaat) schroeft dan is de kans groot dat je het deel in het hout krijgt waar geen schroefdraad meer zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23
ruzzel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:51:
Dat extra plaatje heeft hij toch al, onder het gips, over de gehele oppervlakte van de muur?

Daar zou ik prima aan durven bevestigen.

Als je het niet vertrouwt kun je ook hollewandankers gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UPPVz158JplGH3D-7ba_H-7VNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ncH9nIVZ6nu7qt54OjSH4YEq.jpg?f=user_large

Knappe jongen die dat door 18mm underlayment trekt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
het gevaar zit in de uiterste stand. Mbv momentwet (M-linksom=M-rechtsom) schat ik dat de 2 bovenste schroeven wel eens 2 a 2,5 keer het gewicht van de tv moeten kunnen dragen. Ergens tussen de 60 en 80 kilo dus.
Woody179 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:25:
...
Één constructieschroef 5.0mm (grove draad) heeft in underlayment 18 een uittreksterkte van 35 a 40 kilo.
Uitgaande van 4 bevestigingspunten zouden we kunnen spreken van een draagkracht van 140 a 160 kilo.
...
2 keer 35a 40 zou dus genoeg moeten zijn. Je houd dan echter geen rekening met kinderen, tante Bep met een glaasje wijn teveel op of een foutje bij het monteren. Best zonde als je tv naar beneden komt...

Kortom, balkje zoeken of minimaal bovengenoemde hollewandplug er achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Met eventueel hollewandpluggen gaat dit prima. De underlayment is er juist voor om dit op zijn plek te houden zonder per se balken op te hoeven zoeken. 25kg is ook weer niet zoveel, de gemiddelde kapstok wordt zwaarder belast.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:01

Snuffel

Vroem!

Xander schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:42:
[...]

Dat extra plaatje heeft hij toch al, onder het gips, over de gehele oppervlakte van de muur?

Daar zou ik prima aan durven bevestigen.

Als je het niet vertrouwt kun je ook hollewandankers gebruiken:

[Afbeelding]

Knappe jongen die dat door 18mm underlayment trekt.
Die ankers van Toggler zijn echt perfect. Gewoon die gebruiken en je bent echt klaar.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Ik wil de discussie niet opnieuw opstarten maar ik heb al jaren een lcd tv ophangen aan een Vogels beugel die 180° kan draaien met een 12mm gipswand met daarachter 18mm osb en opgehangen met houtdraadbouten. Dat beweegt voor geen millimeter. Volgens mij kan een underlayment (qndere benaming voor wat wij multiplex noemen hier in België?) nog een stuk meer aan dan osb dus ik zie echt niet in waarom dit problemen zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:29
Ik heb mijn TV gewoon met hollewand pluggen opgehangen aan alleen een gipsplaat. Dat gaat echt nergens heen hoor. Volgens de specs van die toggler hollewand ankers (m8) kan je er 174 kg aan hangen bij een 12.5mm wand, nou zou ik dat niet zo snel proberen maar met 4 van die pluggen 1 tv ophangen heb ik alle vertrouwen in.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
Snuffel schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:20:
[...]

Die ankers van Toggler zijn echt perfect. Gewoon die gebruiken en je bent echt klaar.
Voordat je daar de bout uit hebt getrokken ligt of je muur om of je tv beugel is aan gort :P
Pagina: 1